DigiOps
Digitaalisen osaamisen kuvaukset muodostavat kansallisen digitaalisen osaamisen viitekehyksen, jolla tuetaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 linjausten paikallista toimeenpanoa. Kuvaukset on jaettu kolmeksi tavoitekokonaisuudeksi:
- Digitaalinen osaaminen
- Käytännön taidot ja oma tuottaminen
- Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
- Vastuullisuus ja turvallisuus
- Vuorovaikutus
- Ohjelmointiosaaminen
- Ohjelmoinnillinen ajattelu
- Tutkiva työskentely ja tuottaminen
- Ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen
- Mediataidot
- Tulkinta ja arviointi
- Tuottaminen
- Toimiminen eri mediaympäristöissä
Perusopetuksen digitaalisen osaamisen eri osa-alueet
-
E-perusteet sivustolta löydät tavoitteet ja arviointikriteerit oppiaineittain. 6. luokalla arvioitava tavoite on lihavoitu.
1. Käytännön taidot ja oma tuottaminen
Oppilas…
- osaa käyttää internetiä.
- tietää mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa.
- ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
- osaa siirtää tiedostoja eri ympäristöissä.
- osaa käyttää digitaalisia palveluita ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteet (etäyhteyspalvelut).
- harjoittelee sujuvaa tekstin tuottamista esim. kymmensormijärjestelmää.
- osaa kirjautua eri laitteille ja digitaalisiin ympäristöihin.
- osaa käyttää pilvipalveluja esim. M365 hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja
- osaa tuottaa tekstiä (kuvia, videoita, ääntä ja kirjoitusta).
- osaa esitysgrafiikan perusteet (taulukot, esitykset, 3d-mallinnus, animaatio).
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain:
Äidinkieli (T7,T8,T10,T11, T16) Matematiikka (T1,T3,T4,T5,T11,T13,T14) Englanti (T1,T4,T10,T11) Käsityö (T3,T4,T6,T7) Kuvataide (T1,T2,T3) Ympäristöoppi (T5,T6,T7,T11) Historia (T1,T3,T7,T11,T16) Musiikki (T5) Ruotsi (T1,T3)
2. Vastuullisuus ja turvallisuus
- harjoittelee vastuullista ja turvallista käyttöä digitaalisissa ympäristöissä.
- harjoittelee lähdekritiikkiä.
- Opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
- harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
- hallitsee CC (Creative Commons) -lisenssijärjestelmän tai vastaavan perusperiaatteet ja noudattaa niitä.
- tunnistaa erilaisia tekstilajeja monimediaisessa ympäristössä.
- osaa säätää työskentelyvälineitään ja työpistettään ergonomisesti (valaistus, ääni, tauot, työasento, apuvälineet).
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain: Äidinkieli (T5,T7) Matematiikka (T4,T14) Englanti (T6) Käsityö (T6) Kuvataide (T1,T2) Ympäristöoppi (T5,T6,T7,T11) Historia (T7,T10) Musiikki (T5)
3. Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
- osaa tuottaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä kokeillen, keksien, rakentaen ja luomalla uusia digitaalisia ympäristöjä.
- osaa toteuttaa projektin sopivilla välineillä ja digitaalisilla ympäristöillä.
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain: Äidinkieli (T12) Matematiikka (T14) Englanti (T6,T10) Käsityö (T6) Kuvataide (T1,T2) Ympäristöoppi (T5,T6,T7,T11) Historia (T1,T7) Musiikki (T5)
4. Vuorovaikutus
- toimii kiusaamista ehkäisevästi ja osaa ohjatusti ratkoa konfliktitilanteita
- osaa kunnioittaa ja huomioida muita
- harjoittelee hyvää vuorovaikutusta viestiessään
- ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain: Äidinkieli (T1,T2) Englanti (T6) Käsityö (T6) Kuvataide (T5,T6) Ympäristöoppi (T5,T6,T11) Historia (T1, T7) Musiikki (T5)
-
E-perusteet sivustolta löydät tavoitteet ja arviointikriteerit oppiaineittain. 6. luokalla arvioitava tavoite on lihavoitu.
1. Tulkinta ja arviointi
Oppilas…
- tutustuu monimediaiseen sisältöön ja niiden tarkoitusperiin
- harjoittelee monilukutaitoja
- ymmärtää ja tulkitsee sisältöjä
- tarkastelee ohjatusti ja kriittisesti mediasisältöjä ympäröivässä yhteiskunnassa
- ymmärtää eri tietolähteiden tuottamistavan ja sisällön lähteen (some ja journalismi)
- ymmärtää aidon ja harhaanjohtavan tiedon eron
- ymmärtää median pelisäännöt
- osaa kertoa omasta median käytöstään
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain: Äidinkieli (T5,T6,T8,T12,T14,T15) Englanti (T6,T10,T11) Käsityö (T6) Kuvataide (T1,T10) Ympäristöoppi (T14) Historia (T1,T10) Musiikki (T5) Ruotsi (T4,T8,T9)
2. Tuottaminen
- tuottaa erilaista mediasisältöä (elokuvat, videoklipit, ääni, animaatio)
- osaa käyttää tarvittavia sekä välineitä että sovelluksia ja yhdistää eri tekstien keinoja (kuva, ääni, video)
- osaa perustella mielipiteitään
- osaa hyödyntää eri vaikuttamisen keinoja
- osaa toimia itse ja välittää mediasisältöjä vastuullisesti
- ymmärtää oman vastuunsa tekemästään ja jakamastaan mediasisällöstä
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain: Äidinkieli (T1,T2,T8,T10,T12,T14) Englanti (T10,T11) Käsityö (T6) Kuvataide (T4,T7,T8,T11) Ympäristöoppi (T5,T6,T14) Historia (T1,T7)
3. Toimiminen eri mediaympäristöissä
- tuntee yksityisyyden suojan periaatteet
- tietää, tuntee ja osaa arvioida turvallisuutta tukevia taitoja mediaympäristöissä ja -sisällöissä
- tietää, että omat julkaistut sisällöt eivät saa loukata toisten oikeuksia
- osaa käyttää omaa hyvinvointiaan edistäviä valintoja (sisältö, ajankäyttö)
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain: Äidinkieli (T1,T2) Englanti (T10,T11) Historia (T1,T7)
-
E-perusteet sivustolta löydät tavoitteet ja arviointikriteerit oppiaineittain. 6. luokalla arvioitava tavoite on lihavoitu.
1.Ohjelmoinnillinen ajattelu
Oppilas:
- osaa järjestellä ja hahmotella yhteyksiä eri kokonaisuuksien välillä (syy -ja seuraussuhteet).
- osaa mallintaa erilaisia tapoja ja ratkaisukaavoja ja tehdä niitä itse.
- ymmärtää perustoimintaohjeet (toisto- ja valintarakenteet).
- osaa korjata virheitä.
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain: Matematiikka (T5,T14) Käsityö (T6)
2.Tutkiva työskentely ja tuottaminen
- osaa hyödyntää ja kehittää ja luoda ohjelmoinnin toimintamalleja (idea, tekeminen, testaaminen ja jatkokehittely)
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain: Matematiikka (T5,T14) Käsityö (T6)
3.Ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen
- osaa hyödyntää uutta teknologiaa (robotiikka ja tekoäly).
- tutustuu tekoälyn hyödyntämiseen kriittisesti ja vastuullisesti.
Opetuksen tavoitteet oppiaineittain: Matematiikka (T5,T7,T11, T14, T15) Käsityö (T6) Englanti (T6) Kuvataide (T5,T6) Historia (T3,T1,T10) Musiikki (T5) Ruotsi (T3)
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Laaja-alaisen osaamisen alue L5 sisältää tieto- ja viestintätaitojen kuvauksen sekä oppimisen kohteena että välineenä.
-
Tieto- ja viestintäteknologinen (tvt) osaaminen on tärkeä kansalaistaito sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on oppimisen kohde ja väline. Perusopetuksessa huolehditaan siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuudet tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään suunnitelmallisesti perusopetuksen kaikilla vuosiluokilla, eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä muussa koulutyössä.
Tieto- ja viestintäteknologista osaamista kehitetään neljällä pääalueella 1) Oppilaita ohjataan ymmärtämään tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa. 2) Oppilaita opastetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti. 3) Oppilaita opetetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä. 4) Oppilaat saavat kokemuksia ja harjoittelevat tvt:n käyttämistä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa. Kaikilla näillä alueilla tärkeätä on oppilaiden oma aktiivisuus ja mahdollisuus luovuuteen sekä itselle sopivien työskentelytapojen ja oppimispolkujen löytämiseen. Tärkeätä on myös yhdessä tekemisen ja oivaltamisen ilo, mikä vaikuttaa opiskelumotivaatioon. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa välineitä tehdä omia ajatuksia ja ideoita näkyväksi monin eri tavoin ja siten se myös kehittää ajattelun ja oppimisen taitoja.
Oppilaita opastetaan tuntemaan tvt:n erilaisia sovelluksia ja käyttötarkoituksia sekä huomaamaan niiden merkitys arjessa, ja ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja vaikuttamisen keinona. Yhdessä pohditaan, miksi tieto- ja viestintäteknologiaa tarvitaan opiskelussa, työssä ja yhteiskunnassa ja miten näistä taidoista on tullut osa yleisiä työelämätaitoja. Tieto- ja viestintäteknologian vaikutusta opitaan arvioimaan kestävän kehityksen näkökulmasta ja toimimaan vastuullisina kuluttajina. Oppilaat saavat perusopetuksen aikana kokemuksia tvt:n käytöstä myös kansainvälisessä vuorovaikutuksessa. He oppivat hahmottamaan sen merkitystä, mahdollisuuksia ja riskejä globaalissa maailmassa.