Digitaalisen osaamisen työpajat
Meditaidon pajat
Tarjoavat animaatioita, green screen -tekniikkaa, mediasalkkuja ja podcast-salkkuja, jotka auttavat oppilaita ymmärtämään ja tuottamaan mediaa luovasti ja kriittisesti.

Digitaalisen osaamisen pajat
Tarjoavat M365-työkaluihin tutustumista, sovellusintegraation hyödyntämistä opetuksessa, lisättyä todellisuutta ja tekoälyä

Ohjelmointiosaamisen pajat
Tutustutaan ohjelmoinnin maailmaan. Micro:bittejä, Spheroja, Minecraft Educationia, Eliasta ja Kubo-robotteja, jotka opettavat ohjelmoinnin perusteita.

Digitaalisen osaamisen työpajat helpottavat tavoitteiden saavuttamisessa yhdessä digitutor2 -opettajien kanssa.
Jos olet kiinnostunut pajoista, ilmoittaudu E-lomakkeen kautta. Kevään 2025 digitaalisen osaamisen työpajat ovat loppuunvaratut.
Mediataitoon liittyvät pajat
-
- Tehdään yksinkertainen animaatio iMotion -sovelluksen avulla.
- Tarvikkeet: iPad ja iMotion-sovellus.
-
- Harjoitellaan trikkiseinän käyttöä Green Screen -sovelluksen avulla.
- Green Screenia voidaan käyttää monipuolisesti eri oppiaineissa esim. (suomen kieli, vieraat kielet, historia jne.)
-
- Oman koulun mediasalkkuun opastus.
- Tehdään yhdessä tutoropettajan kanssa yksinkertainen mediaprojekti.
-
- Havainnoidaan, tutustutaan ja harjoitellaan podcast-työskentelyä.
- Sopii hyvin esimerkiksi suomen kielen sisältöihin.
- Tutoropettaja tulee podcastsalkun kanssa koululle.
Digitaalisen osaamisen pajat
-
- M365 yleinen tuki (digitaaliset portfoliot, tekstinkäsittely, esitelmän tekeminen).
- Laitteiden käyttöönotto (opetusverkon koneet ja iPadit).
-
- Yhteisöllinen työskentely eri oppimisympäristöjen avulla (mm. BookCreator, Sway).
-
Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki
- Tutustu VR-lasien käyttöön tämän pajan avulla. VR-laseja voidaan hyödyntää monipuolisesti eri oppiaineissa, esimerkiksi matematiikassa, kielissä, ympäristöopissa tai liikunnassa.
- VR-laseja 16 kpl.
-
- Tässä pajassa yhdistyy koneoppiminen, tekoäly ja luova tekoäly.
- Aluksi tutustutaan, mitä tekoäly on ja missä sitä hyödynnetään. Syvennytään luovaan tekoälyyn harjoitteiden avulla. Lopuksi tutkitaan, miten tietokonetta voidaan opettaa.
-
- Vieraat kielet ja äidinkieli
- Peleihin tutustuminen:Valittavissa (Ilmaiset verkossa olevat pelit): Blooket, Quick draw, Babadum, Word wall, Quizziz, Quizlet, Gimkit )
Ohjelmointiosaamisen pajat
-
-
Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki
- Oppilaat tutustuvat ohjelmoinnin ja robotiikan maailmaan. Koodauspaja 2:ssa tutoropettajat tulevat vetämään pajan, jossa tutustutaan Sphero-robotteihin.
-
- Tutustutaan Minecraft Educationin hyödyntämiseen opetuksessa.
- Minecraft Education soveltuu monipuolisesti eri oppiaineiden sisältöihin.
-
- Elias robottipaja 2-4h
- Tutustutaan humanoidirobotti Eliakseen, harjoitellaan käyttämään sovelluksen oppitunteja ja tehdään omia oppitunteja itsenäisesti tai tekoälyn avulla.
- Video Elias-roboteista.
-
Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki
- Tutustutaan humanoidirobottiin Alpha Miniin.
- Harjoitellaan sovelluksen toimintojen käyttöä.
- Keskustellaan robotin kanssa englanniksi. Ohjelmoidaan robotille erityyppisiä ratoja tehtävien mukaisesti.
-
Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki