Digitaalisen osaamisen työpajat

Digitaalisen osaamisen työpajat helpottavat tavoitteiden saavuttamisessa yhdessä digitutor2 -opettajien kanssa.

Jos olet kiinnostunut pajoista, ilmoittaudu E-lomakkeen kautta. Kevään 2025 digitaalisen osaamisen työpajat ovat loppuunvaratut.

Mediataitoon liittyvät pajat

    • Tehdään yksinkertainen animaatio iMotion -sovelluksen avulla.
    • Tarvikkeet: iPad ja iMotion-sovellus.
    • Harjoitellaan trikkiseinän käyttöä Green Screen -sovelluksen avulla.
    • Green Screenia voidaan käyttää monipuolisesti eri oppiaineissa esim. (suomen kieli, vieraat kielet, historia jne.)
    • Oman koulun mediasalkkuun opastus.
    • Tehdään yhdessä tutoropettajan kanssa yksinkertainen mediaprojekti.
    • Havainnoidaan, tutustutaan ja harjoitellaan podcast-työskentelyä.
    • Sopii hyvin esimerkiksi suomen kielen sisältöihin.
    • Tutoropettaja tulee podcastsalkun kanssa koululle.

Digitaalisen osaamisen pajat

    • M365 yleinen tuki (digitaaliset portfoliot, tekstinkäsittely, esitelmän tekeminen).
    • Laitteiden käyttöönotto (opetusverkon koneet ja iPadit).
    • Yhteisöllinen työskentely eri oppimisympäristöjen avulla (mm. BookCreator, Sway).
  • VR -lasit käytössä.
    Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki
    • Tutustu VR-lasien käyttöön tämän pajan avulla. VR-laseja voidaan hyödyntää monipuolisesti eri oppiaineissa, esimerkiksi matematiikassa, kielissä, ympäristöopissa tai liikunnassa.
    • VR-laseja 16 kpl.
    • Tässä pajassa yhdistyy koneoppiminen, tekoäly ja luova tekoäly.
    • Aluksi tutustutaan, mitä tekoäly on ja missä sitä hyödynnetään. Syvennytään luovaan tekoälyyn harjoitteiden avulla. Lopuksi tutkitaan, miten tietokonetta voidaan opettaa.
    • Vieraat kielet ja äidinkieli
    • Peleihin tutustuminen:Valittavissa (Ilmaiset verkossa olevat pelit): Blooket, Quick draw, Babadum, Word wall, Quizziz, Quizlet, Gimkit )

Ohjelmointiosaamisen pajat

  • Kuvassa Micro:bit opetusvälineitä.
  • Sphero robotit käytössä.
    Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki
    • Oppilaat tutustuvat ohjelmoinnin ja robotiikan maailmaan. Koodauspaja 2:ssa tutoropettajat tulevat vetämään pajan, jossa tutustutaan Sphero-robotteihin.
  • Kuvassa Minecraft oppimisympäristö.
    • Tutustutaan Minecraft Educationin hyödyntämiseen opetuksessa.
    • Minecraft Education soveltuu monipuolisesti eri oppiaineiden sisältöihin.
  • Kuvassa lapset harjoittelevat ohjelmointia Elias -robotin kanssa.
    • Elias robottipaja 2-4h
    • Tutustutaan humanoidirobotti Eliakseen, harjoitellaan käyttämään sovelluksen oppitunteja ja tehdään omia oppitunteja itsenäisesti tai tekoälyn avulla.
    • Video Elias-roboteista.
  • Alpha mini robotti oppilaiden käytössä.
    Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki
    • Tutustutaan humanoidirobottiin Alpha Miniin.
    • Harjoitellaan sovelluksen toimintojen käyttöä.
    • Keskustellaan robotin kanssa englanniksi. Ohjelmoidaan robotille erityyppisiä ratoja tehtävien mukaisesti.
  • Oppilaat ohjelmoivat Kubo -robottia.
    Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki