Digivälineet
Erilaiset digivälineet auttavat digitaalisten osaamisten tavoitteiden toteuttamisessa. Laitteet tulevat digitutor2 -opettajien työpajojen mukana.
-
- Micro:bit on pienikokoinen ja monipuolinen ohjelmoitava mikropiiri, joka on suunniteltu erityisesti koululaisille ja aloitteleville ohjelmoijille.
- Ohjelmointi: Micro:bitiä voi ohjelmoida monilla eri ohjelmointikielillä, kuten Pythonilla, JavaScriptillä ja Block-ohjelmoinnilla. Se tarjoaa helpon tavan oppia ohjelmoinnin perusteita ja luoda omia projekteja.
- Sensorit ja liitännät: Laite sisältää useita sisäänrakennettuja sensoreita, kuten kiihtyvyysanturin, lämpötila-anturin ja valosensorin. Lisäksi siinä on liitäntöjä, joiden avulla voit liittää siihen muita laitteita ja komponentteja.
- LED-näyttö: Micro:bitissä on 5×5 LED-näyttö, joka mahdollistaa tekstien, kuvien ja animaatioiden näyttämisen. Tämä tekee siitä erinomaisen valinnan erilaisiin visuaalisiin projekteihin.
- Helppo käyttöönotto: Micro:bit ei vaadi erillistä asennusta tai monimutkaista ympäristöä. Se voidaan liittää tietokoneeseen USB-kaapelilla ja aloittaa ohjelmoinnin heti.
- Yhteisö ja projektit: Micro:bitiä käyttävät ihmiset ympäri maailmaa jakavat omia projektejaan ja ideoitaan verkossa. Tämä luo innostavan yhteisön, joka kannustaa luovuuteen ja oppimiseen.
-
- Oculus Quest 2 on itsenäinen virtuaalitodellisuuslaitteisto, joka tarjoaa immersiivisen VR-kokemuksen ilman erillistä tietokonetta tai kaapeleita. Tässä on joitakin sen tärkeimmistä ominaisuuksista:
- Langaton ja itsenäinen: Oculus Quest 2 ei vaadi ulkoista tietokonetta tai kaapeleita. Se toimii itsenäisesti, joten voit liikkua vapaasti ilman rajoituksia.
- Täysikokoinen ohjain: Mukana tuleva ohjain tarjoaa intuitiivisen tavan liikkua ja toimia virtuaalimaailmassa. Voit käyttää sitä pelien pelaamiseen, sovellusten käyttämiseen ja moniin muihin toimintoihin.
- Sovellukset: Oculus Quest 2:lla on laaja valikoima VR-pelejä ja sovelluksia. Voit sukeltaa seikkailuihin, seikkailla vuoristoilla tai kokeilla erilaisia liikuntapelejä.
-
- Sphero on pieni ja monipuolinen ohjelmoitava pallo, joka tarjoaa hauskoja ja opettavaisia kokemuksia. Tässä on joitakin sen tärkeimmistä ominaisuuksista:
- Ohjelmointi ja koodaus: Sphero Boltia voi ohjelmoida erilaisilla ohjelmointikielillä, kuten JavaScriptillä, Pythonilla ja Scratchilla. Se tarjoaa loistavan tavan oppia ohjelmoinnin perusteita ja luoda omia projekteja.
- LED-näyttö ja valot: Boltissa on 8×8 LED-näyttö, joka mahdollistaa tekstien, kuvien ja animaatioiden näyttämisen. Voit ohjelmoida erilaisia valoefektejä ja visuaalisia ilmeitä.
- Kiihtyvyysanturi ja liiketunnistus: Sphero Bolt reagoi liikkeeseen ja kallistukseen. Voit ohjelmoida sen liikkumaan eri suuntiin, kiertämään ja tekemään temppuja.
- Bluetooth-yhteys: Boltilla on sisäänrakennettu Bluetooth, joten voit ohjata sitä älypuhelimella tai tietokoneella. Voit myös yhdistää useita Bolteja toisiinsa ja luoda ryhmäohjelmointiprojekteja.
- Pelit ja haasteet: Sphero-sovelluksessa on valmiita pelejä ja haasteita, joissa voit testata Boltin taitoja. Voit esimerkiksi kilpailla nopeudessa, ratkaista pulmia tai luoda omia peliratoja.
-
- KUBO-robotti on helppokäyttöinen robotti, joka soveltuu alakouluikäisille.
- Robottia ohjataan TagTile®-paloilla, jotka muistuttavat palapelin paloja.
- Robotti ei vaadi tietokonetta tai iPadia toimiakseen.
-
- Elias-robotti on mielenkiintoinen ja monipuolinen robotti, joka on suunniteltu erityisesti oppilaiden oppimiseen ja viihtymiseen.
- Ohjelmointi: Elias-robotti voidaan ohjelmoida erilaisilla ohjelmointikielillä ja -alustoilla. Se tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden oppia ohjelmoinnin perusteita leikin kautta.
- Liikkuvuus: Elias-robotti pystyy liikkumaan eri suuntiin, kääntymään ja kiertämään. Se voi seikkailla lattialla, pöydällä tai muilla pinnoilla.
- Sensorit: Robotti sisältää erilaisia sensoreita, kuten etäisyysanturin ja valosensorin. Näiden avulla se voi reagoida ympäristöönsä ja tehdä erilaisia toimintoja.
- Luovuus ja oppiminen: Elias-robotti kannustaa luovuuteen ja ongelmanratkaisuun. Oppilaat voivat keksiä omia tehtäviä ja kokeilla erilaisia ohjelmointiratkaisuja.
-
- Alpha Mini on pienikokoinen ja älykäs robotti.
- Ohjelmointi: Alpha Mini voidaan ohjelmoida erilaisilla ohjelmointikielillä ja -alustoilla. Se tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden oppia ohjelmoinnin perusteita leikin kautta.
- Liikkuvuus: Robotti pystyy liikkumaan eri suuntiin, kääntymään ja kiertämään. Se soveltuu hyvin esimerkiksi lattialla seikkailemiseen ja esteiden ylittämiseen.
- Kommunikointi: Robotti voi kommunikoida äänellä tai näytöllä. Se voi esimerkiksi kertoa tietoa, vastata kysymyksiin tai toistaa ennalta tallennettuja viestejä.
-
-
- Mediasalkku 2.0 on päivitetty versio alkuperäisestä mediasalkusta.