Digivälineet

Erilaiset digivälineet auttavat digitaalisten osaamisten tavoitteiden toteuttamisessa. Laitteet tulevat digitutor2 -opettajien työpajojen mukana.

    • Micro:bit on pienikokoinen ja monipuolinen ohjelmoitava mikropiiri, joka on suunniteltu erityisesti koululaisille ja aloitteleville ohjelmoijille.
    • Ohjelmointi: Micro:bitiä voi ohjelmoida monilla eri ohjelmointikielillä, kuten Pythonilla, JavaScriptillä ja Block-ohjelmoinnilla. Se tarjoaa helpon tavan oppia ohjelmoinnin perusteita ja luoda omia projekteja.
    • Sensorit ja liitännät: Laite sisältää useita sisäänrakennettuja sensoreita, kuten kiihtyvyysanturin, lämpötila-anturin ja valosensorin. Lisäksi siinä on liitäntöjä, joiden avulla voit liittää siihen muita laitteita ja komponentteja.
    • LED-näyttö: Micro:bitissä on 5×5 LED-näyttö, joka mahdollistaa tekstien, kuvien ja animaatioiden näyttämisen. Tämä tekee siitä erinomaisen valinnan erilaisiin visuaalisiin projekteihin.
    • Helppo käyttöönotto: Micro:bit ei vaadi erillistä asennusta tai monimutkaista ympäristöä. Se voidaan liittää tietokoneeseen USB-kaapelilla ja aloittaa ohjelmoinnin heti.
    • Yhteisö ja projektit: Micro:bitiä käyttävät ihmiset ympäri maailmaa jakavat omia projektejaan ja ideoitaan verkossa. Tämä luo innostavan yhteisön, joka kannustaa luovuuteen ja oppimiseen.
  • Lapset käyttävät VR -laseja.
    Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki
    • Oculus Quest 2 on itsenäinen virtuaalitodellisuuslaitteisto, joka tarjoaa immersiivisen VR-kokemuksen ilman erillistä tietokonetta tai kaapeleita. Tässä on joitakin sen tärkeimmistä ominaisuuksista:
    • Langaton ja itsenäinen: Oculus Quest 2 ei vaadi ulkoista tietokonetta tai kaapeleita. Se toimii itsenäisesti, joten voit liikkua vapaasti ilman rajoituksia.
    • Täysikokoinen ohjain: Mukana tuleva ohjain tarjoaa intuitiivisen tavan liikkua ja toimia virtuaalimaailmassa. Voit käyttää sitä pelien pelaamiseen, sovellusten käyttämiseen ja moniin muihin toimintoihin.
    • Sovellukset: Oculus Quest 2:lla on laaja valikoima VR-pelejä ja sovelluksia. Voit sukeltaa seikkailuihin, seikkailla vuoristoilla tai kokeilla erilaisia liikuntapelejä.
  • Kuvassa Sphero -robotteja ja Ipad -salkku.
    • Sphero on pieni ja monipuolinen ohjelmoitava pallo, joka tarjoaa hauskoja ja opettavaisia kokemuksia. Tässä on joitakin sen tärkeimmistä ominaisuuksista:
    • Ohjelmointi ja koodaus: Sphero Boltia voi ohjelmoida erilaisilla ohjelmointikielillä, kuten JavaScriptillä, Pythonilla ja Scratchilla. Se tarjoaa loistavan tavan oppia ohjelmoinnin perusteita ja luoda omia projekteja.
    • LED-näyttö ja valot: Boltissa on 8×8 LED-näyttö, joka mahdollistaa tekstien, kuvien ja animaatioiden näyttämisen. Voit ohjelmoida erilaisia valoefektejä ja visuaalisia ilmeitä.
    • Kiihtyvyysanturi ja liiketunnistus: Sphero Bolt reagoi liikkeeseen ja kallistukseen. Voit ohjelmoida sen liikkumaan eri suuntiin, kiertämään ja tekemään temppuja.
    • Bluetooth-yhteys: Boltilla on sisäänrakennettu Bluetooth, joten voit ohjata sitä älypuhelimella tai tietokoneella. Voit myös yhdistää useita Bolteja toisiinsa ja luoda ryhmäohjelmointiprojekteja.
    • Pelit ja haasteet: Sphero-sovelluksessa on valmiita pelejä ja haasteita, joissa voit testata Boltin taitoja. Voit esimerkiksi kilpailla nopeudessa, ratkaista pulmia tai luoda omia peliratoja.
  • Kubo -robotit käytössä.
    • KUBO-robotti on helppokäyttöinen robotti, joka soveltuu alakouluikäisille.
    • Robottia ohjataan TagTile®-paloilla, jotka muistuttavat palapelin paloja.
    • Robotti ei vaadi tietokonetta tai iPadia toimiakseen.
  • Kuvassa lapset harjoittelevat ohjelmointia Elias -robotin kanssa.
    • Elias-robotti on mielenkiintoinen ja monipuolinen robotti, joka on suunniteltu erityisesti oppilaiden oppimiseen ja viihtymiseen.
    • Ohjelmointi: Elias-robotti voidaan ohjelmoida erilaisilla ohjelmointikielillä ja -alustoilla. Se tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden oppia ohjelmoinnin perusteita leikin kautta.
    • Liikkuvuus: Elias-robotti pystyy liikkumaan eri suuntiin, kääntymään ja kiertämään. Se voi seikkailla lattialla, pöydällä tai muilla pinnoilla.
    • Sensorit: Robotti sisältää erilaisia sensoreita, kuten etäisyysanturin ja valosensorin. Näiden avulla se voi reagoida ympäristöönsä ja tehdä erilaisia toimintoja.
    • Luovuus ja oppiminen: Elias-robotti kannustaa luovuuteen ja ongelmanratkaisuun. Oppilaat voivat keksiä omia tehtäviä ja kokeilla erilaisia ohjelmointiratkaisuja.
  • Humanoidirobotin avulla voidaan opetella monipuolisia taitoja.
    Kuva: Laura Happo / Tampereen kaupunki
    • Alpha Mini on pienikokoinen ja älykäs robotti.
    • Ohjelmointi: Alpha Mini voidaan ohjelmoida erilaisilla ohjelmointikielillä ja -alustoilla. Se tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden oppia ohjelmoinnin perusteita leikin kautta.
    • Liikkuvuus: Robotti pystyy liikkumaan eri suuntiin, kääntymään ja kiertämään. Se soveltuu hyvin esimerkiksi lattialla seikkailemiseen ja esteiden ylittämiseen.
    • Kommunikointi: Robotti voi kommunikoida äänellä tai näytöllä. Se voi esimerkiksi kertoa tietoa, vastata kysymyksiin tai toistaa ennalta tallennettuja viestejä.
  • Kuvassa mediasalkku 2.0 sisältöineen.
    • Mediasalkku 2.0 on päivitetty versio alkuperäisestä mediasalkusta.