ActionTrack
ActionTrack
Kuntakohtainen lisenssisopimus ActionTrackiin on päättynyt. Jokainen koulu hankkii syksystä 2020 lähtien oman lisenssin Edustoren kautta.
ActionTrack-sovellus tuo yhden mahdollisuuden lisätä koulupäiviin liikettä sekä rikkoa oppiaineiden rajoja. ActionTrackissä luodaan mobiililaitteilla seurattavia ratoja ja rasteja mihin tahansa ulko- tai sisätilaan. Rastit voivat sisältää mm. videoita, kuvaa, tekstiä, ääntä, reittivalintoja ja erilaisia interaktiivisia oppimisen kohteena olevaan tietoon tai taitoon liittyviä tehtäviä. ActionTrack sopii erinomaisesti opitun kertaamiseen ja soveltamiseen hauskalla ja mieleen jäävällä tavalla. Lue lisää ActionTrack-peleihin liittyvästä pedagogiikasta: Pelityypit ja pedagogiikka.
Ohjeita ActionTrack-pelin tekemiseen
Mieti ensin mihin tarkoitukseen peliä olet käyttämässä. Ylempänä oli linkki erilaisten pelityyppien pedagogiseen luokitteluun. Seuraavissa linkeissä vielä apua ja ohjeita pelin tekemiseen niin pedagogisesta kuin käytännönkin näkökulmasta.
Pelin tekeminen opettajan näkökulmasta
Sunnitteluapu ActionTrack-peliin
Esimerkki rakennettuun ympäristöön tehdystä paikkasidonnaisesta pelistä.
Esimerkki oppiaine /harjoittelupelistä
Kouluttajalle apu AT-koulutuksen järjestämiseen
Seuraavat ohjeet keskittyvät pelin tekemisen tekniseen puoleen. Ohjeet käsittelevät ainoastaan keskeisimmät kohdat ko. asioista. Ratoja tehdessäsi voit huoletta ohittaa ne kohdat, joista ei ohjeessa mainita mitään. Oletusarvoisesti niiden valinnat ovat järkevät. Seikkaperäiset ohjeet löydät alustan sisällä olevasta ActionTrackin Wikistä, johon olet saanut tunnukset samalla kun sait tunnukset aktiviteettien tekemiseen.
Aktiviteettien (pelien, ratojen) tekeminen
Yleisohje, josta saat käsityksen koko pelin tekemisen prosessista:
Aktiviteetin teko ja pelin käynnistäminen
Tehtävien tekemiseen liittyvät ohjeet:
Tehtävien tekeminen
Tehtävän muokkaaminen alkuperäistä muuttamatta
GPS-tehtävärastin asetukset
QR-tehtävärastin asetukset
Pohjaan liittyvät asetukset:
Valmiin pohjan kopioiminen
GPS-radan pohjan asetukset
QR-koodiradan pohjan asetukset
Kompassipelin pohjan asetukset
Ohjeita mobiilisovelluksen käyttöön
Aktiviteetin aloittaminen mobiililaitteesta
Mobiilinäytön muita ohjeita
Oppilas poistuu vahingossa sovelluksesta / pelistä kesken pelin
Ohjeita TeamActionZonen (TAZ) tekemiin peleihin
Älä koske näiden pelien pohja-asetuksiin, sillä ne sisältävät paljon pelilogiikkaa. TAZ:in tekemiin peleihin löytyy hyvät ohjeet sekä pelin järjestäjän että pelaajan näkökulmista alustan Wikistä kohdista Mini-templates ja Video Tutorials. Kannattaa katsoa!
Escape from Martiens
Aarrejahti
Lipunryöstö, uusi versio
Lipunryöstö ulkona, ohje oppilaalle
Lipunryöstö sisällä, oppilaan ohje
Puhelimien varaus
Hankkeeseen hankitut puhelimet ( 24 kpl) ovat varattavissa koulujen käyttöön.Varausaika yhdelle koululle on 1-2 viikkoa. Puhelimien varaus tapahtuu Outlookin kalenterin kautta ja ne löytyvät kalenterista seuraavasti:
- Aukaise Outlook-sähköpostiohjelmasta kalenterisi. Kalenteri löytyy oikealta ylhäältä. (Tämä ohje tehty Outlook Web App –ohjelmalle -> se mitä suurin osa opettajista käyttää ie:n tms. selaimen kautta)
- Klikkaa vasemmalta valikosta ”Muut kalenterit” hiiren oikealla näppäimellä ja valitse valikosta ”Avaa kalenteri”.
- Kirjoita ”Hakemisto” –kenttään: TRE, AT-puhelimet, Virastotalo,
- valitse ”Avaa”.
- Nyt näytölle avautuu varauskalenteri. Kuukausinäkymän saat auki ylävalikosta klikkaamalla ”Kuukausi”.
- Tee oma varaus 1-2 viikoksi: Klikkaa kahdesti lainauksen aloituspäivämäärää kalenterista. Kirjoita avautuvaan laatikkoon ”Tapahtuma” oma nimesi ja päiväkotisi/koulusi ja valitse ”Kesto”-kohdasta ”Mukautettu”, jolloin aukeaa ”Aloitus” päivämäärän alle uusi sarake ”Loppu”. Klikkaa valitsemasi päättymispäivämäärä (ja kellonaika).