Aloitusvinkkejä lasten lisättyyn todellisuuteen

Varhaiskasvatusikäinen lapsi pitää kädessään tablettia, jonka näytöllä näkyy kameranäkymän päälle piirretty vihreä viiva.

Piirtoväännin

Lisättyä todellisuutta lapsille

Kaikki artikkelit

Lisätty todellisuus on nykyään monin tavoin hyvin arkinen asia. Erilaiset hyötykäyttöön tarkoitetut sovellukset, mm. älylaitteen kameran avulla tekstiä lukevat kääntäjät, maitopurkkien kyljistä videoita esittävät mainokset ja festareiden puhelimella luettavat, ilmassa leijuvat opasteet ovat tehneet teknologiaa tutuksi monille jo vuosien ajan.

Vielä useammin lisätty todellisuus näkyy viihteessä ja peleissä. Somepalveluiden erilaiset kasvojen päälle asettuvat filtterit sekä pelihahmojen pyydystäminen oikeasta maailmasta toivat viimeistään lisätyn todellisuuden suuren yleisön tietoisuuteen 2010-luvun loppupuolella.

Kuten monen muunkin älylaitteille suunnittelun ominaisuuden kanssa on totuttua, myös lisätty todellisuus on tulee jo varhain osaksi pienten lasten elämää. Puhelinten ja tablettien käyttö alkaa useimmilla viimeistään varhaiskasvatusiässä. Pienille lapsille ei kuitenkaan juuri löydy heille tarkoitettuja pelejä tai sovelluksia, jotka hyödyntäisivät lisättyä todellisuutta, vaan suurin osa tarjonnasta on tarkoitettu vanhemmille lapsille tai nuorille. Pienetkin lapset oppivat kyllä usein käyttämään näitäkin sovelluksia oikein sujuvasti, mutta usein ne ovat muun älylaitteilla kulutettavan sisällön tapaan valmiiksi käsikirjoitettua sisältöä, joka ei varsinaisesti ruoki lapsen luovuutta tai omaa ongelmanratkaisutaitoa.

Tampereen kaupungin Piirtoväännin-sovellus tarjoaa omanlaisensa ratkaisun tilanteeseen. Nimenomaan varhaiskasvatusikäisille lapsille tarkoitettu sovellus on samaan aikaan rajoitettu ja ilman rajoja – sillä voi tehdä vain yhtä asiaa, mutta se onnistuukin oikein hyvin. Sovelluksen tarkoitus on piirtää ilmaan käyttäen erilaisia värejä, eikä se vaadi internet-yhteyttä, kirjautumista tai tietojen tallentamista pilveen.

Piirtoväännin on tarkoitettu toimimaan sekä leikkikaluna että (varhais)kasvatuksen työkaluna. Lasten omissa leikeissä helppokäyttöinen, mutta kuitenkin monenlaista visuaalista ilmaisua mahdollistava sovellus tarjoaa mahdollisuuksia käsinkosketeltavan maailman ja oman mielikuvituksen yhteentuomiseen. Ohjatusti sovellusta voi käyttää kuvataidekasvatuksessa, kirjainten opettelussa, kasvien tai eläinten harjoitteluun tai vaikkapa keppiheppatallin piirtämiseen.

Kolme käyttötapaa aloittaa Piirtovääntimen käyttö

  1. Kirjainten tai numeroiden harjoittelu tilassa – lapsen tehtävänä on kävellä älylaitteen kanssa huoneessa, jota ympäri on joko esillä tai piilossa esimerkiksi kirjaimia. Kirjaimen löydettyään lapsen tehtävä on piirtää sen viereen tai päälle sama kirjain.
  2. Pihalla olevien asioiden tunnistaminen – ulkoa löytyvän puun, pensaan tai vaikka leikkimökin nimeäminen ja piirtäminen sen viereen. Esimerkiksi pihalta löytyvän koivun tunnistaminen ja yhdessä sen miettiminen, miltä koivu näyttää ja miten se piirretään – jonka jälkeen on lapsen tehtävänä piirtää tunnistettu koivu.
  3. Aarrekartta – Piirtoväännin pitää muistissa melko pitkiäkin siinä piirrettyjä viivoja. Sovelluksella on mahdollista pitää sormea kiinni näytössä ja kävellä jopa huoneesta toiseen niin, että laite tietää edelleen, missä viivat kulkevat. Piirrettyjä viivoja pitkin voi kulkea aarteen luokse tai seurata ohjeita rastiradalla.