Piirtoväännin on lasten lisättyä todellisuutta

Varhaiskasvatusikäinen tyttölapsi käyttää Piirtoväännin-sovellusta tabletilla. Laitteen näytöllä näkyy piirrettyjä viivoja ilmassa.

Piirtoväännin

Lisättyä todellisuutta lapsille

Kaikki artikkelit

Piirtoväännin on lapsille tarkoitettu lisätyn todellisuuden sovellus tai peli. Vapaasti ladattavissa oleva, ilmainen sovellus on syntynyt Tampereen kaupungin ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteistyönä osana kaupungin Digi-ikkuna lasten Tampereeseen -hanketta.

Digi-ikkunan kautta lasten kulttuuria

Yllä mainitun Digi-ikkuna -hankkeen kärkitavoitteena on ollut tukea varhaiskasvatusikäisten lasten aktiivista toimijuutta heidän omaehtoisen kulttuurinsa luomisprosesseissa ja niiden dokumentoimisessa, jakamisessa sekä näkyväksi tekemisessä. ​

Käytännössä tavoitetta on edistetty luomalla Piirtoväännin: digitaalinen, osallistava, toiminnallinen ja pelillinen alusta, johon lapset saavat tuottaa lisätyn todellisuuden sisältöä.​ Sovelluksen kehityksessä on otettu erityisesti huomioon lasten lähtökohdat, ja myös mm. sovelluksen nimi on lasten keksimä.

Piirtövääntimen on tarkoitus tukea lasten innovatiivista kykyä luoda ja jakaa omaa kulttuuriaan eri yhteisöissä ja yhteisöjen kesken. Sovelluksen avulla rikastutetaan ja elävöitetään oppimista ja edistetään monilukutaitoa.

Aleksi Murtojärvi.
Piirtoväänin on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja yksinkertaiseksi oppimis- ja leikkivälineeksi lapsille.

Opintopolun ääripäästä toiseen

Sovellusta on kehitetty yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) kanssa, ja kehittäjinä ovat toimineet korkeakouluopiskelijat.

”On hienoa, että kaupunki on huomioinut korkeakoulut kumppanina. Haluamme olla mukana kaupungin ja alueen kehittämisessä eli tehdä Tampereesta houkutteleva vaihtoehto opinnoille”, toteaa TAMKin Games Academyn yhteyspäällikkö Toni Pippola.

”Tämän sovelluksen osalta varhaiskasvatuksen yhdistäminen uuteen teknologiaan oli todella mielenkiintoista ja antoisaa. Meillä on kokemusta lasten palveluiden sekä pelien toteuttamisesta eli tämä osui hyvin yhteen aikaisemman tekemisemme kanssa.”

Tuotteen julkaiseminen on aina iso asia opiskelijoille.

Toni Pippola, yhteyspäällikkö, TAMK

Kaupungin ja varhaiskasvatuksen lisäksi myös pelin kehittäjinä toimineet varhaiskasvatuksen opiskelijat oppivat paljon, Pippola kertoo. ”Projektin hallintaa, aikataulutusta, oman ajankäytön hallintaa, kommunikointia asiakkaan kanssa. Tietenkin myös opiskeltavan alan, tässä tapauksessa ohjelmoiti ja suunnittelu, taidot karttuvat.” Hän nostaa myös esiin tekemällä oppimisen, joka on hänen mielestään yksi AMK-pedagogiikan kulmakivistä. ”Tuotteen julkaiseminen on aina iso asia opiskelijoille.”

Aleksi Murtojärvi.
Sovelluksen helppokäyttöisyys ja lapsille suunniteltu käyttöliittymä tekevät sen käyttöönotosta nopeaa ja sujuvaa.