Kohtaamisen hetkellä 

Koputus. Oven raottaminen, varovainen hymy ja kysymys: ”Saanko tulla?” Tai käytävällä kuuluva huudahdus: ”Hei, eks sää oo opo?”  

Sillä, mitä tapahtuu juuri tuossa kohtaamisen hetkessä on suuri merkitys. Hetkiin tarttuminen ja kohtaamisen tärkeys ovat oppilaanohjaajan työn kulmakiviä. On äärimmäisen tärkeää nuorten kanssa toimiessa ottaa hetkistä kiinni ja pyrkiä aitoon läsnäoloon ja vuorovaikutukseen. Kun nuori tulee oma-aloitteisesti aikuisen luokse, kotona tai koulussa, aikuisen tulisi tarttua kohtaamisen hetkeen kiireen keskellä – koska juuri se hetki on merkityksellinen. Kohtaamisen vuorovaikutus on yhteispeliä, johon voi vaikuttaa vain oman toimintansa ja tekojensa kautta. Ohjaustyössä tärkein työkalu on oppilaanohjaaja itse. Oppilaanohjaajan on aika ajoin hyvä reflektoida omaa toimintaansa esimerkiksi puhumisen kulttuurin kautta: miten puhun, mitä puhun, mitä kuulen, mitä asioita nostan esiin ja mitä jätän sanomatta on.

Ohjaustyössä nuoren nostaminen keskiöön onnistuu, kun nuori kohdataan aidosti, arvostavasti, tapaamiselle varataan tarpeeksi aikaa ja oppilaanohjaaja on läsnä hetkessä antautuen kuuntelemaan nuorta. Somemaailman ja koronapandemian keskellä kohtaaminen on noussut ohjaustyössä yhä merkityksellisemmäksi. Oppilaanohjaajan tulisi luoda ohjausprosessin aikana nuorelle kokemus siitä, että hän tulee kuulluksi ja nähdyksi omana arvokkaana itsenään. Kyse on siitä, miten nuori saadaan toimimaan aktiivisesti oman tulevaisuutensa viivojen piirtäjänä, unelmoimaan ja ponnistelemaan kohti omannäköistä tulevaisuutta.  

Kohtaamisen kannalta on tärkeää kuulla ja tunnistaa, mitä nuori ajattelee, mitä hän aidosti kysyy ja millaista tukea ja apua hän kaipaa. Oppilaanohjaajan työn kannalta on merkitystä, kuinka ohjausta tarjota oikea-aikaista, kohdennetusti ja tavoitteellisesti. Oppilaanohjaaja ei esitä lopullisia totuuksia, arvostele eikä tee päätöksiä nuoren puolesta. Ohjaustyössä merkityksellisyys nousee siitä, että ohjaustyön aikana ja jälkeen nuori on vahvistunut ja voimistunut ja saanut tarvitsemiaan eväitä reppuunsa. Jokainen nuori on oma ainutkertainen yksilönsä ja aikuisen vastuu ja velvollisuus on ottaa nuoresta selvää. Ohjaustilanteissa oppilaanohjaajan olisi hyvä säännöllisesti kysyä itseltään: “Uskonko, että tuossa istuu oman elämänsä asiantuntija?

Kohtaamisen merkitys on tullut esille myös hankkeen järjestämissä seminaareissa. Joulukuussa 2021 Pirkanmaan alueen perusopetuksen oppilaanohjaajille järjestetyssä koulutusseminaarissa eri asiantuntijoiden puheenvuoroissa tuli esille, miten ohjaustyössä on muistettava olla herkkä, mutta myös vahva. Asiantuntijoiden pitämissä puheenvuoroissa toistuivat kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialogi.  Yhtenä nostona tähän lainaamme Olavi Sydänmaalakan puheenvuorosta upean oivalluksen: “Tullakseen joksikin, ihminen tarvitsee ihmisiä ympärilleen.“.