Mietteitä hanketyöstä

Tämän tekstin laukaisi alkuun sarkastinen huomautus ”Suomi on hankkeiden luvattu maa”. Jäimme miettimään lausahdusta ja hanketyön merkityksellisyyttä Pirkanmaan oppilaanohjauksen kehittämishankkeessa. Hankkeen puolivälissä tulee välillä huoli siitä, pystymmekö vastaamaan tarpeisiin, ehdimmekö tekemään kaiken mitä haluaisimme ja mitä olemme suunnitelleet. Puolitoista vuotta kestävä hanke on lyhyt aika isolle muutokselle. Olemme saaneet kannustavaa palautetta ja pyrkineet pysymään hankkeen tavoitteiden mukaisissa teemoissa. Hankkeen näkyvintä antia ovat isot koulutusseminaarit, perjantaiaamujen PoKen Stoppi -teamstyöskentelyt ja kuntakierrokset. 

Hanke starttasi aloitusseminaarilla joulukuun alussa ja seminaari oli suunnattu hankekuntien perusopetuksen oppilaanohjaajille Pirkanmaalla. Muutaman päivän varoitusajalla jouduimme siirtämään seminaarin verkkoon pandemiatilanteen vuoksi. Hankkeen toinen seminaari tammikuussa toteutui myös verkossa ja se oli suunnattu opetuksen järjestäjille ja oppilaitosjohdolle. Molemmat seminaarit onnistuivat hyvin verkossakin ja saimme kuulla monipuolisia näkökulmia ohjauksesta. Toukokuussa kohtaamme ensimmäisen kerran kasvotusten hankekuntien oppilaanohjaajat ja opetuksen järjestäjät PoKen Suunnat –koulutuksessa Tampereella.  

On ollut hienoa huomata, että Pirkanmaan hankekuntien perusopetuksen oppilaanohjaajat ovat suurella sydämellä ja rautaisella ammattitaidolla varustettuja ammattilaisia. Hankkeeseen osallistuminen on ollut innokasta ja oppilaanohjaajat ovat motivoituneita kehittämään työtään. Koko kevään ajan joka toinen perjantai olemme kokoontuneet “PoKen Stoppeihin”. PoKen Stoppi on hankekuntien oppilaanohjaajille suunnattu työskentelyhetki. Tähän mennessä PoKen Stopeissa on keskusteltu erilaisista teemoista ja kuultu asiantuntija-alustuksia hankkeen kehittämisteemoihin liittyvistä aihepiireistä muun muassa tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus, nivelvaiheyhteistyö ja työelämään tutustuminen.  

Kehittämistyöhön ryhdyttäessä on tärkeää määritellä resurssit, aika, tavoitteet ja vahvuudet. Sitkeys, maltti, sallivuus ja vuoropuhelu ovat niitä elementtejä, joilla hyvä kehittämistyö laitetaan liikkeelle. Lakien ja asetusten muuttuessa isojen uudistusten toimeenpanossa on tehtävä pohdintaa: mitä, miten ja miksi. Muutoksissa ja uudistuksissa asioita tulee pohtia eri tasoilla. Isojen linjojen suhteen on tiedettävä, mikä on yhteinen tavoite ja päämäärä. Yksittäisen työntekijän tai organisaation kannalta kysymys on subjektiivinen ja vaatii työntekijältä ja organisaatiolta itsearviointia. Hankkeessamme ei ole tarkoituksenmukaista antaa valmiita malleja, joilla jokaisen työntekijän ja organisaation pitää toimia. Parhaimpaan lopputulokseen päästään, kun itsearvioinnin ja suunnittelun kautta jokaiselle työntekijälle ja organisaatiolle syntyy omaan toimintaympäristöön sopivat mallit.  

Ilman hankkeita jäisi paljon hyvää saavuttamatta. Olemme ylpeitä, että saamme olla mukana Pirkanmaalla kehittämässä itsellemme tärkeää asiaa yhdessä kymmenien ohjauksen asiantuntijoiden kanssa. Parhaimmillaan hanketyö on kehittämistä, uudistamista ja järkeistämistä.  Kehittäminen, kehittyminen ja niiden mielekkyys lähtevät olemassa olevasta tarpeesta, johon halutaan vastata. Hankkeessa olemme pyrkineet miettimään myös konkreettisia pysyviä toimintatapoja. Toivomme, että hankkeen jälkeen Pirkanmaan oppilaanohjaajat kokevat saaneensa eväitä oman työnsä ja työskentelymalliensa jatkuvaan kehittämiseen omissa organisaatioissaan. Yhdessä pystymme parempaan!