Nivel-ohjauksen suuntaviivoja Ylöjärvellä 

Ylöjärvellä oppilaanohjauksen resursointia mietittiin uudelleen laajennetun oppivelvollisuuden ja tehostetun oppilaanohjauksen tuomien muutosten myötä. Siinä missä muualla palkattiin uusia opinto-ohjaajia, Ylöjärvellä katsottiin opinto-ohjaajien sijoittumista eri tehtäviin ja erityisesti kohtia, missä tarvittiin tehostettua oppilaanohjausta eniten. Samalla TUVA -muutoksen myötä Ylöjärven 10 -luokan toiminta lakkasi ja 10 -luokan opinto-ohjaaja oli käytettävissä muun perusopetuksen tarpeisiin. 

Taustaa

Ylöjärvellä oli jo aikaisemmin mietitty NOPO -toimintaa, mutta asian eteneminen jäi koronan pyörteissä mietinnän asteelle. Tredun OIVA -hankkeessa 2012 -2015 Ylöjärvellä kokeiltiin eräänlaista nivelvaiheen tehostettua oppilaanohjausta. OIVA -hankkeen yhtenä tavoitteena oli lisätä ja kehittää perusasteen ja toisen asteen välistä yhteistyötä nuorisotyön keinoin. Näin jälkikäteen ajateltuna hankkeen toimintamallit olivat erinomaista tehostettua oppilaanohjausta, jossa pientä ryhmää oppilaita ohjattiin 8. luokalta alkaen toiselle asteelle ensimmäiselle opiskeluvuodelle yhteistyössä nuorisotyöntekijöiden, Tredun opinto-ohjaajien ja perusopetuksen opinto-ohjaajan kanssa.  Hankkeen tulokset olivat erittäin hyödyllisiä, mutta kuten hankkeissa usein käy, ei hyväksi havaittua toimintamallia ollut mahdollista jatkaa hankkeen päättymisen jälkeen. 

Uuden oppivelvollisuuslain ja tehostetun oppilaanohjauksen myötä asia nousi uudelleen ajankohtaiseksi ja Ylöjärvellä suunnattiin katseet NOPO –opinto-ohjaukseen. NOPO-opinto-ohjaus on henkilökohtaista ja perustuu oppilaan kanssa yhteisesti määriteltyihin tavoitteisiin. NOPO-opinto-ohjaaja tutustuu oppilaaseen ohjauskeskusteluissa, oppitunteja seuraamalla ja koulupäiviin osallistumalla. Oppilaan mielenkiinnon kohteita, vahvuuksia ja kykyjä kartoitetaan yhdessä, jotta tuleva koulutuspolku ja ammatillinen tulevaisuus selkenevät. Keskeisenä työtapana on, että oppilas tutustuu kiinnostaviin ammattialoihin tai muihin koulutuksiin käytännössä. Tässä ohjaajan tuki on merkityksellistä, jotta oppilas saa reflektoida kokemuksiaan. Näillä vierailuilla NOPO-opinto-ohjaaja kulkee oppilaan mukana. Vaikka NOPO-opinto-ohjaus on pääosin henkilökohtaista, hyödynnetään tarvittaessa myös pienryhmäohjausta. 

Ylöjärven malli

Ylöjärvellä perehdyttiin mm. Oulun NOPO -malliin sekä siitä hieman poikkeavaan Seinäjoen nivelvaiheen ohjaukseen. Lisäksi perehdyttiin työelämäpainotteiseen perusopetukseen (TEPPO). TEPPOssa vuorottelevat työssäoppimisjaksot työpaikoilla sekä aineopetus koululla lukujärjestyksen mukaisesti. Oppilaat opiskelevat oman luokkansa mukana perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti.  Pohdinnassa huomioitiin Ylöjärven ominaispiirteet toimintaympäristönä sekä toiminnan aloitusaikataulu. Lopputuloksena päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, jossa kaupungin erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitseville luokille (Noste-, Helppi-, Ote- ja VET -luokille) saatiin oma vastuuopinto-ohjaaja, joka pystyy olemaan luokissa aivan eri tavalla läsnä kuin koulujen tavallisia perusopetusryhmiä ohjaavat opinto-ohjaajat. Luokkamuotoisen, pienryhmäohjauksen ja yksilöohjauksen lisäksi pienluokkien opinto-ohjaaja kulkee oppilaan mukana esim. koulutuskokeiluissa ja tutustumiskäynneillä, jolloin oppilaalla on samalla tarvittava tuki- ja turva uusissa tilanteissa ja hän pystyy heti arvioimaan näkemäänsä ja kuulemaansa omaa uranvalintaansa peilaten. Oppilas saa tehostettua oppilaanohjausta, joka sisältää tehostettua työelämään ja koulutukseen tutustumista. Ylöjärvellä koettiin tärkeäksi, että nivelvaiheen opinto-ohjaajan työ kohdistuu tehostettua oppilaanohjausta tarvitseviin oppilaisiin. 

Pienluokkien ohjauksen lisäksi samalla opinto-ohjaajalla on kaupungin laajennetun oppivelvollisuuden ja Valpas -järjestelmän koordinointi hoidettavanaan, jolloin luonteva jatkoyhteys toiselle asteelle siirtymisessä tulee luonnostaan. Hän ottaa vastaan ja asiakkaakseen elokuussa ne perusopetuksen päättäneet nuoret, jotka eivät ole saaneet opiskelupaikkaa tai eivät ole aloittaneet opintojaan OKM:n päättämään ”oppivelvollisuuden tarkistuspäivään” mennessä.  Opinto-ohjaaja ohjaa nuoren uuteen opiskelupaikkaan toisen asteen tai osoittaa hänelle opiskelupaikan nivelvaiheen koulutuksesta. Näin myös tiivis yhteistyö nivelvaiheen eri toimijoiden kanssa kuuluu opinto-ohjaajan arkeen. Hän osallistuu moniammatilliseen yhteistyöhön kunnan sisällä eri työryhmissä sekä nivelvaiheen verkostoyhteistyöhön seutukunnallisesti, että valtakunnallisesti toisen asteen ja nivelvaiheen koulutuksen järjestäjien, nuorisotyön ym. tarvittavien tahojen kanssa. Hänen tehtävänään myös on luoda ja kehittää tämän yhteistyön muotoja. 

Nivelvaiheen verkostoyhteistyössä toimiminen antaa opinto-ohjaajalle luontevan pohjan toimia oman kunnan opinto-ohjaajien koordinaattorina, joka mm. koordinoi oppilaanohjaajien yhteistyötä, osallistuu seutukunnalliseen ja kansalliseen yhteistyöhön. Ensimmäisen vuoden aikana opinto-ohjaajan tehtävänkuva tarkentuu ja kokemusten kautta ylöjärveläistä nivelvaiheen ohjausta pyritään kehittämään ja muovaamaan mahdollisimman hyvin vastaamaan niitä tarpeita, joita juuri meidän kunnassamme on. Tavoitteena on pilotoida jo tämän vuoden aikana myös varsinaista Nopo-toimintaa, jossa opinto-ohjaaja kulkee yhdessä oppilaan kanssa kahdeksannelta luokalta asti kohti toista-astetta.

Kirjoittajat opinto-ohjaajat Raili Laitinen ja Minna Anttila. Raili Laitinen työskentelee Vuorentaustan koulussa Ylöjärvellä opinto-ohjaajana ja hän on toiminut pitkään myös Ylöjärven opinto-ohjaajien koordinaattorina. Lisäksi Raili on aktiivinen opinto-ohjaajien järjestöissä ja tällä hetkellä hän toimii OAJ Pirkanmaan hallituksessa mm. opinto-ohjaajien edustajana. Minna Anttila on opinto-ohjaaja ja neuropsykiatrinen valmentaja, jolla on pitkä kokemus nivelvaiheen ohjauksesta Ylöjärvellä. Tällä hetkellä hän toimii opinto-ohjaajana kaupungin erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitseville luokilla sekä koordinaattorina Ylöjärven kaupungissa koskien laajennettua oppivelvollisuuta (ns. Valpas-valvoja) ja lisäksi opinto-ohjaajien koordinaattorina.