Nuorten hyvinvointia lisää kuulluksi ja nähdyksi tuleminen juuri sellaisena kuin on
Uusi työni, elokuussa alkanut sijaisuus Pirkanmaan ammatillisen erityisopetuksen koordinaatiokeskuksen suunnittelijana, on ollut mielenkiintoista ja palkitsevaa. Yhteistyö uusien ihmisten, kuten POKE-toimijoiden kanssa on ollut piristävää ja on ollut hienoa huomata, kuinka helposti yhteistyö on Pirkanmaan alueella sujunut. Kaiken kaikkiaan Pirkanmaalla on koulutuksenkehittämisintoa valtavasti!
Kuitenkin, kun on neljännesvuosisadan opettanut, on kollegoita, opetustyötä ja ennen kaikkea opiskelijoita välillä ollut kovakin ikävä. Riemu onnistumisista, valmistumisista, itsensä ylittämisistä ja vaikeuksien voittamisista on mielestäni opetustyön parasta antia. Onneksi olen kuullut opiskelijoideni kuulumisia heiltä itseltään ja kollegoiltani; yhden opiskelijan valmistujaiskonserttiinkin tuli kutsu.
Ikävää on helpottanut sekin, että PAEKissa on ollut media-alan opiskelijoita työelämässä tapahtuvan oppimisen jaksoilla. On mahtavaa nähdä opiskelijoiden ammatillista kasvua, lisääntyvää luottamusta omiin kykyihin, rohkeutta ilmaista itseään sellaisena kuin on ja uskallusta kokeilla uutta. Näiden asioiden vuoksi opetustyötä tehdään ja ammatillisilla opettajilla onkin upea näköalapaikka opiskelijoiden kaikenlaiseen kasvuun tulevaisuutemme tekijöiksi.
PAEKin työssäoppijat sekä Ammattiopisto Luovin ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredun media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto-opiskelijat olivat järjestämässä eduskuntavaalien alla keskustelutilaisuutta teemana Miten lisätä nuorten hyvinvointia – miten voi pirkanmaalainen nuori? Tilaisuus striimattiin ja tallenne on nähtävissä PAEKin YouTube-kanavalla @paekkoordinaatiokeskus5552. Opiskelijat hoitivat käytännössä kaiken tekniikan ja toisilleen vieraat henkilöt toimivat upean ammattimaisesti yhdessä.
Tilaisuudessa oli yleisönä ammatillisten oppilaitosten opiskelijoita ja henkilökuntaa. Alustuspuheenvuoroja oli pyydetty Tampereen perusopetuksen ja ammatillisen koulutuksen asiantuntijoilta. Peräti kahdentoista eri puolueen edustajia oli paneelissa. Opiskelijoiden ja nuorten hyvinvointiin liittyviä asioita oli kerätty oppitunneilla ja haastatteluissa ja niitä esitettiin Padlet-taulusta, videoklippeinä sekä kommentteina ja kysymyksinä yleisöstä.
Kaksi eduskuntapuoluetta jätti kuitenkin kokonaan vastaamatta kutsuun. Kaikki ehdokkaat eivät oikein tahtoneet ymmärtää asiantuntijoiden vakavaa viestiä siitä, että paikalliset oppilaitokset tekevät töitä talkoilla, sillä koulutusta annetaan koko ajan enemmän, kuin mihin oppilaitoksilla on aloituspaikkoja. Puhuttiin normaaleista oppilaista, eikä termistö muutenkaan aina ollut sopivaa. Mainittiin kansakoulu ja vapaa kasvatus. Sanottiin, että katuväkivallan ja jengiytymisen pelkääminen on turhaa heti sen jälkeen, kun yleisöstä oli kerrottu todellisesta pelosta.
Olimme juuri saaneet kuulla, että nuorten hyvinvointia lisää ennen kaikkea kuulluksi ja nähdyksi tuleminen juuri sellaisena kuin on. Opiskelijat yleisössä esittivät rohkeasti kantojaan ja kysymyksiään; olisiko nyt ollut sen kuulemisen, näkemisen ja hyväksymisen paikka?
Kahdesta kyllä/ei-kysymyksestä löytyi täysi yksimielisyys: erityisryhmiä tarvitaan perusopetukseen lisää ja myös ammatillisessa koulutuksessa tarvitaan ryhmiä erityisen tuen opiskelijoille.
Sari Sirén
erityisopettaja, suunnittelija
PAEK
ammattipolku.fi
PS. Kiitos työssäoppijat Eetu, Noel ja Jarmo sekä juontajakollega-Matias😊