“Positiivista pöhinää oppilaanohjaukseen”

Teen Lapin yliopistossa monimenetelmäistä tutkimusta “Voimat kehiin”, jossa tarkastelen sitä, miten VOIMAKEHÄ ®- ohjaus ja materiaali tukevat 9.-luokkalaisten psykologisen pääoman karttumista sekä minkälaisia kokemuksia oppilailla ja opinto-ohjaajilla on voimakehäohjauksesta. Aihe on juuri nyt erityisen ajankohtainen. Opinto-ohjausta kehitetään erillisellä opinto-ohjauksen kehittämisohjelmalla, jonka tavoitteena perusopetuksessa on mm. kehittää oppilaanohjauksen toimintatapoja, vahvistaa ohjauksen jatkumoa peruskoulusta toiselle asteelle sekä tukea oppilaanohjauksen roolia oppilaan osaamisen ja erityisesti vahvuuksien tunnistamisessa. Vahvuuksien tunnistaminen ja niiden huomioiminen on erityisen tärkeää niiden opiskelijoiden kohdalla, joilla on elämässään ja opinnoissaan erityisiä haasteita, kuten tukea tarvitsevilla oppilailla, maahanmuuttajilla ja poissaoloista johtuvista syistä opinnoissaan viivästyneillä. Kokeakseen jonkun taidon, kyvyn tai luonteenpiirteen vahvuudekseen nuori tarvitsee ulkopuolisen henkilön, joka ohjaa vahvuuden tunnistamisessa, antaa positiivista palautetta sekä pyrkii edistämään vahvuuden käyttöönottoa.

Me nuorten kanssa työskentelevät olemme varmasti yhtä mieltä vahvuuksien tunnistamisen hyödyistä ja tarpeellisuudesta, mutta miten arjen työssä sanoittaa ja osoittaa nuorelle hänen vahvuutensa? Mitä kaikkia vahvuuksia ja vahvuussanoja on ylipäätään olemassa ? Onko olemassa jokin työkalu tai ohjausmenetelmä, jonka voimme ottaa käyttöön paitsi yksilömyös luokkatyöhön ? Miten ohjata ja auttaa nuorta hänen opinto- ja urapolkunsa etsimisessä entistä paremmin ? Länsi-Suomessa sijaitsevassa yhtenäiskoulussa lähdettiin syksyllä -20 etsimään vastauksia edellä mainittuihin kysymyksiin ja toteutettiin kahdeksan viikon mittainen interventiokokeilu. 9.-luokkalaiset saivat opinto-ohjauksen tunneilla Voimakehä -ohjausta, jonka avulla sanoitettiin ja tunnistettiin vahvuuksia ja kiinnostuksia laaja-alaisesti, ei rajoittumalla pelkästään luonteenvahvuuksien tai ammatillisen osaamisen kartoittamiseen.

Voimakehä on vahvuusperustainen ohjausmenetelmä, joka jäsentää vahvuuksia kuudella eri osa-alueella: luonteenvahvuudet (character strengths), taidot ja osaaminen (skills), luontainen kyvykkyys (talents), kiinnostukset (interests), arvot (values) ja resurssit (resources). Voimakehä soveltuu sekä ammatinvalinnan ja uraohjauksen että johtamisen ja valmentamisen työvälineeksi. Lue lisää täältä https://voimakeha.info

Väitöskirjani ensimmäisessä artikkelissa Changes in Finnish ninth graders´positive psychological capital (PsyCap) in a strenght-based student guidance intervention tutkin voimakehäohjausintervention vaikutusta oppilaiden psykologiseen pääomaan, tietoisuuteen omista vahvuuksistaan ja voimavaroistaan sekä kokemuksiin opinto-ohjauksesta. Alustavat tutkimustulokset ovat positiivisia. Koeryhmän keskiarvot psykologisen pääoman, vahvuuksien ja opinto-ohjauksen osalta kasvoivat alku- ja loppumittauksen välillä kontrolliryhmää enemmän. Opinto-ohjauksen suhteen kasvu oli tilastollisesti erittäin merkitsevä ja vahvuuksien tunnistamisen suhteen tilastollisesti merkitsevä. Interventio auttoi oppilaita paitsi hahmottamaan ja suunnittelemaan tulevaisuuttaan ja urapolkuaan, mutta myös tunnistamaan omia vahvuuksiaan.

Toisessa artikkelissani “The best thing was to realize that I am not a nobody. I am meaningful.” tutkin oppilaiden kuvaamaa muutosta heidän omissa käsityksissään voimakehäohjauksen aikana. Haastateltujen oppilaiden mukaan voimakehäohjaus auttoi heitä tunnistamaan vahvuutensa, vahvisti heidän itsetuntoaan sekä rohkaisi heitä kokeilemaan uusia asioita. Voimakehäohjauksella oli oppilaiden kokemuksen mukaan myös vaikutusta heidän uravalintoihinsa joko vahvistaen aiemmin tehtyä valintaa tai antaen ajatuksia mahdollisesta koulutus- tai urapolusta.

Kolmas artikkelini “Positive hustle to student guidance” – Student counselors’ perceptions of implementing a new strengths-based student guidance method avaa voimakehäohjausta antaneiden opinto-ohjaajien ajatuksia ja kokemuksia menetelmän toimivuudesta. Opinto-ohjaajat käyttivät Voimakehää paitsi opettamaan oppilaille vahvuuksiin liittyvää teoriaa ja sanoja, mutta myös helpottamaan oppilaiden vahvuuksien tunnistamista niin yksilö-, pienryhmä- kuin luokkaohjauksessa. Voimakehää käytettiin myös oppilaiden omien vahvuuksien peilaamisessa itseä kiinnostavaan alaan esim. arvojen tai tarvittavan osaamisen näkökulmasta. Alustavien tutkimustulosten mukaan ohjaajat kokivat voimakehämateriaalin oppilaan näkökulmasta hyödylliseksi. Se antoi heille uuden työvälineen uraohjaukseen urasuunnittelun tueksi ja innosti niin aikuisia kuin oppilaitakin.

Ohjaamme nuoria tulevaisuuteen ja työelämään, jonka osaamistarpeita emme pysty täysin ennakoimaan. Etsimme sekä opettajina ja ohjaajina että yhteiskunnassa laajemminkin vastauksia erilaisiin hyvinvoinnin haasteisiin kuten koulu-uupumukseen, syrjäytymiseen ja opintojen keskeyttämiseen. Yksi vastaus löytyy vahvuuksien entistä laaja-alaisemmasta tunnistamisesta. Vahvuudet tukevat paitsi positiivisen psykologisen pääoman myös osaamisidentiteetin rakentumista. Vahvuuksistaan tietoiset nuoret pystyvät suunnittelemaan tulevaisuuttaan optimisesti, ovat sitkeitä ja toiveikkaita suurissakin yhteiskunnallisissa muutoksissa. Jos kiinnostuit, niin kerron mielelläni lisää.  

KM, väitöskirjatutkija Marjo Katajisto on työyhteisöjen sekä oppilaiden hyvinvoinnin edistämisestä innostunut yhtenäiskoulun rehtori ja väitöskirjatutkija sekä VOIMAKEHÄ®-lisenssivalmentajien kouluttaja.

marjo.katajisto@pori.fi, puh. 044 7015102, LinkedIn