Varhennetun kielenopetuksen kokeilu Tampereen kaupungin 1. ja 2. luokille lukuvuonna 2017 – 2018

Opetus- ja kulttuuriministeriön varhennetun kielenopetuksen kokeilun ja tätä kautta saadun avustuksen myötä päästään myös Tampereella aloittamaan varhennettua kielenopetusta esiopetusryhmissä sekä 1. ja 2.-luokilla lukuvuoden 2017 – 2018 alusta. Kokeilussa halutaan hyödyntää lapsen kielellisen herkkyysiän tarjoamia mahdollisuuksia kielenoppimisessa.  Tavoitteena on kehittää ja monipuolistaa kielenopetuksen menetelmiä, sisältöjä ja tarjontaa alueellinen tasapuolisuus huomioiden.

Tampereen kaupungin varhennetun kielenopetuksen kokeilu koostuu kahdesta kokonaisuudesta seuraavasti:

Esiopetusryhmille tarjottavaa kielisuihkutoimintaa kehitetään yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa. Viestintätieteiden tiedekunnassa on tarjolla lv. 2017 – 2018 varhennetun kielipedagogiikan 5 opintopisteen kokonaisuus. Kokonaisuuteen kuuluu myös käytännön harjoittelu Tampereen kaupungin esiopetusryhmien kielisuihkujen parissa.

Perusopetuksessa kielenopetusta varhennetaan kaikille 1. ja 2. luokille. Tämä varhennetun kielikasvatuksen monialainen oppimiskokonaisuus eli Kikatus toteutetaan koulujen oman A-kielten tarjonnan mukaan ja myös yhteistyössä koulupolun muiden koulujen kanssa. Lukuvuoden aikana tarjotaan kouluissa neljän jakson aikana neljän eri A-kielen Kikatus-kokonaisuus. Kikatus-tunneilla tutustutaan kieleen ja kulttuurin toiminnallisesti lapsen ikäkausi huomioiden. Pääpaino on suullisen kielitaidon harjoittamisessa. Kikatus-tuntien eli varhennetun kielikasvatuksen tehtävänä on herättää oppilaan kiinnostus vieraita kieliä ja kulttuureita kohtaan ja edistää monikielisen ja monialaisen kompetenssin vahvistumista ikäkauteen sopivia toimintatapoja käyttäen. Oppilasta tuetaan tulemaan tietoiseksi itsestään kielenkäyttäjänä ja rakentamaan omaa kielellistä ja kulttuurista identiteettiä. Oppiminen ja sen arviointi perustuu kannustavaan ja rakentavaan palautteeseen, jolla vahvistetaan oppilaan kielellistä itsetuntoa ja innostusta kielenoppimiseen.