Kuulumiset

Kevät 2021

Maailmankansalaisena Mansessa -hankkeen järjestämä julistekilpailu on ratkennut!

Saimme keväällä 2020 avattuun julistekilpailuun paljon upeita oppilastöitä ja tämänkeväisen nettiäänestyksen perusteella voittajat ovat nyt selvillä! Suuremmat kuvat voittajatöistä saa näkyville julistekilpailun omalla välisivulla.

Sarja 1 (varhaiskasvatus ja luokat 1-2)

Voittaja on Kämmenniemen lukuvuoden 2019-2020 esikoululuokan tekemä juliste.

Sarja 2 (luokat 3-6)

Voittaja on Etelä-Hervannan koulun lukuvuoden 2019-2020 luokan 4C kolmen oppilaan tekemä juliste.

Sarja 3 (luokat 7-9)

Voittaja on Etelä-Hervannan koulun lukuvuoden 2019-2020 kahdeksannen luokan oppilaan tekemä juliste.

Onnea voittajille! Voittajille on ilmoitettu voitosta ja palkinnot lähetetään kouluille pikapuolin. Voittajajulisteet on painatettu, ja ne tullaan asettamaan esille myös Keskusvirastotalon ala-aulaan.

Kevät 2020

Lontoon opintomatka, matkakertomus

Kirjoittanut Sofia Mäkelä ja Emma Hakulinen 9D, Juhannuskylän koulu

Kuvassa Lontoo pimeällä.

Pääsimme oppilasopastoiminnan kautta Tampereen kaupungin maksamana Lontooseen neljän muun oppilaan, ja kolmen opettajan kanssa. Lähtömme oli 21.1.2020 ja paluulento 25.1.2020. Oppilaita valikoitui mukaan kolmesta koulusta, jokaisesta kaksi. Matkan tarkoitus oli BETT-messut, eli opetusteknologiatapahtuma, joka vetää puoleensa vuosittain tuhansia ihmisiä ja satoja yrityksiä.

Keskiviikko 22.1.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänämme vierailimme Hitherfieldin alakoulussa ja matkalla koimme myös brittiläisen kaksikerroksisen bussin. Koulun yhteydessä oli myös päivähoito ja esiopetusta. Pääsimme myös kauhistelemaan pienten lasten leikkimistä pihalla, kylmässä säässä päällään vain koulupuku ja auki oleva takki. Koulu oli hieno ja kierros oli todella mukava.

Selvittyämme kaikki turvatarkastuksen läpi, pääsimme kokemaan myös brittiläisen jalkapallohurmoksen Tottenhamin ja Norwichin pelissä, jossa näimme myös Teemu Pukin pelaamassa. Tottenham voitti 2-1 ja pääsimme poistumaan turvallisesti. Pukin tekemälle maalille ei kuitenkaan uskaltanut hurrata, sillä istuimme Tottenhamin katsomossa. Paluumatka koostuikin sitten täyteen ahdetuista metroista ja junista, sillä stadionille mahtui 62 000 katsojaa!

Kuva Tottenhamin ja Norwichin jalkapallo-ottelusta ja stadionista.

Torstai 23.1.

Aamulla lähdimme Harlow Collegeen, jossa meille pidettiin kierros kuten ensimmäisessäkin koulussa. Koululle pääsy kuitenkin kesti paljon odotettua kauemmin moottoritielle kerääntyneen ruuhkan ansiosta. Koululta palattuamme kävimme pyörimässä British Museumissa, joka oli valtava. Sinne jos jonnekin sai eksytettyä itsensä. Illalla kävimme vielä Piccadilly Circuksella.

Kuva British Museumista pimeällä.

Perjantai 24.1.

Perjantaina vuorossa olivat itse BETT-messut. Alue oli valtava ja ilmaisia kyniä sekä muuta tarjottiin joka kulmalta. Messut olivat hieno kokemus ja täynnä mielenkiintoista kokeiltavaa, kuunneltavaa ja katsottavaa. Päivä eteni ja kävimme muun muassa Chinatownissa katsomassa kiinalaisen uudenvuoden viettoa. Koko päivä kuitenkin huipentui musikaaliin The Lion King. Musikaali oli mahtava ja ylitti kaikki odotukset. Ei voinut muuta kuin katsoa mykistyneenä. Pääsimme vielä musikaalin jälkeen kävelemään ja näimme London Eyen sekä Big Benin, vaikkakin Big Ben on vielä remontissa.

Lyceum Theatre Lontoossa.

Lauantai 25.1.

Lähdimme vielä viimeisen kerran seikkailemaan metrolla ja kävimme katsomassa Buckingham Palacea. Ihailimme myös puiston läpi kävellessämme kesyjä hanhia, oravia sekä muutamaa joutsenta. Takaisin tutulle Russell Squaren asemalle päästyämme kiipesimme vielä viimeisen kerran samat 175 porrasta metrotunnelista maan pinnalle, kuin edellisinäkin päivinä.

Kiitoksemme vielä kaikille tästä upeasta reissusta, jota emme tule unohtamaan. Oli aivan mahtavaa ja olemme todella kiitollisia tällaisesta mahdollisuudesta. Itse matka ylitti odotukset, vaikka pari mutkaa matkaan täytyy aina mahtua. Iso kiitos Tampereen kaupungille! Kiitos paljon parhaasta matkaseurasta, mitä olisi voinut toivoa. Erilliset kunnianosoitukset vielä neljälle muulle mahtavalle oppilasoppaalle, joiden kanssa saimme tämän kokea!

Sofia ja Emma

Syksy 2019

Uusien oppilasoppaiden koulutukset pyörähtivät käyntiin 9.9.2019. Kaikissa pilottivaiheen kouluissa valittiin uusia oppilaita oppaiksi alkaneelle lukuvuodelle ja heitä koulutettiin tuttujen kouluttajien toimesta Monitoimitalolla.

Tämän lisäksi oppilasopastoiminta laajeni syksyn alkaessa yhdeksään uuteen tamperelaiseen kouluun. Myös näiden koulujen oppaat ja oppilaita ohjaavat opettajat koulutetaan toimintaan syyskuun aikana.

Syksyn aikana saimme myös uudet hienot avainnauhat oppilasoppaiden nimilapuille.

Koulun saamat avainnauhat oppilasoppaiden nimilapuille.

Kevät 2019

Kevät hujahti kuin siivillä ja monissa kouluissa ja päiväkodeissa kävi kansainvälisiä vieraita.

Toukokuussa Vellamon päiväkodissa kävi jo toistamiseen opiskelijaryhmä Skotlannista, Glasgow Collegesta. Vierailijat olivat todella tyytyväisiä opintomatkaansa.

Maaliskuussa Hatanpään koululla vieraili opettajaryhmä Jakutiasta, Venäjältä. Toisessa kuvassa myös Hatanpään koulun rehtori rehtori Arto Nieminen.

Saimme blogiin myös Lielahden koulun ohjaajaopettajan, Johanna Hjorthin kauniita kuvia koulun arjesta, oppilasoppaiden työnteosta ja nimenomaan niistä kouluvieraita kiinnostavista aiheista.

Oppilasoppaita suunnittelemassa koulurakennusten ja piha-alueiden esittelykierrosta.

Vierailijoita ovat erityisesti kiinnostaneet muun muassa taito- ja taideaineet, kuten kotitalous ja tekstiilityö.

Välitunneilla vierailijat ovat innostuneet oppilaiden liikunnallisista aktiviteeteista. Ensimmäisessä kuvassa on meneillään pingisottelu vierailijat vastaan oppilaat. Oppilasoppaat ovat olleet mukana neuvomassa ja vastaamassa vierailijoiden kysymyksiin myös kouluruokailussa.

Syksy 2018

Joulukuussa 2018 tilasimme logolla varustetut opasliivit, ja ne saapuivat tammikuun alussa ja ovat nyt jaossa kouluille.