“Unelmani oli olla yrittäjä” – Viljami Heinimäki ja AfterDark Events
AfterDark Eventsiä kuvaillessa yrittäjä Viljami Heinimäen mieleen juolahtaa ensimmäisenä yhteisöllisyys. Yhteisöllisyys onkin tärkeä teema kaikissa yrityksen tuottamissa tapahtumissa. Lukiolaisten elämään kuuluu myös biletys, ja tavoitteena on taata turvallinen tila nuorille, jotka haluavat pitää hauskaa yhdessä.
Viljami Heinimäki perusti yhtiökumppaneidensa kanssa yrityksen, jonka tavoitteena oli antaa vastaus nuorten mieliä askarruttavaan kysymykseen elämästä iltaisin koulun ulkopuolella. AfterDark Events on neljän nuoren yrittäjän perustama tapahtumatuotantoalan yritys, jonka perustana toimii pyrkimys tuottaa entistä laadukkaampia tapahtumia nuorten huvittamiseksi. AfterDark Events on erikoistunut tuomaan eturivin artisteja nuorten ulottuville sekä paikkoihin, joissa nuoret jo muutenkin tuppaavat aikaansa viettämään.
Neljän nuoren osakkaan matka yrittäjiksi on ollut monen sattuman summa. Nuoret sysäsi liikkeelle ajatus omasta yrityksestä sekä unelma yrittäjyydestä. Heinimäki kertoo haaveilleensa aina yrittäjänä toimimisesta, ja oikean hetken sattuessa ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä kokeilemaan. Ja kannattikin lähteä. AfterDark Eventsin järjestämästä kolmesta tapahtumasta kaikki ovat tulleet loppuunmyydyiksi ennätys ajassa.
-Suosio on yllättänyt meidät. Varsinkin ensimmäisen tapahtuman kohdalla, johon liittyi monia riskejä, Heinimäki kuvailee yrityksen menestystä.
Riskit yrityksen perustamiseen oli loppujen lopuksi hyvinkin minimaaliset. Ala on siitä hyvä, että suurta rahoitusta alkuun ei tarvitse. Toisaalta kilpailu on alalla todella kovaa, ja nuorten yrittäjien on ollut haastavaa saada vuokrattua tiloja käyttöön. Suhteiden sekä luottamuksen puuttumisen myötä yrityksen kasvu ei ole ollut yhtä nopeaa kuin tilanteessa, jossa yrityksen olisi perustanut jo kokemusta omaava ammattilainen.
-Vuokraajat ehkä hieman aliarvioivat meitä, Viljami Heinimäki pohtii puhuttaessa vastoinkäymisistä.
Tapahtumatuotanto on ala, johon kiteytyy monia ongelmia ja maailman kriisien vaikutukset heijastuvat suoraan ytimeen. Korona -virus ajoi monet alan yritykset konkurssiin sekä tuotti suuria haittoja niille, jotka vielä jäivät kitumaan. Kuitenkin globaalin pandemian aiheuttamat taloudelliset haitat avasivat paikan lähteä kokeilemaan kepillä jäätä. AfterDark Events syntyi juuri tähän paikkaan.
AfterDark Events on kasvava yritys, jonka takana seisoo motivoituneita ja rohkeita nuoria. Heinimäki kertoo, että tavoitteena olisi kasvattaa yritys niin suureksi, että se pystyisi työllistämään kaikki neljä osakasta täysipäiväisesti.
-Oma henkilökohtainen unelma olisi joskus järjestää festarit, Heinimäki haaveilee.
Tapahtumia pyritään kehittämään joka kerta, minkä vuoksi yritys on tuottanut kyselyitä tapahtumiin osallistujille palautteen saamiseksi. Nykyaikaisten yritysten helppona markkinointi- sekä viestintävälineenä kuluttajien ja palveluntuottajien välillä toimii usein alustapalvelu Instagram. AfterDark Events on hyödyntänytkin palvelun hyviä puolia omassa markkinoinnissaan palvelun maksettujen mainosten kautta. Toisaalta suurin osa markkinoinnista tapahtuu yksityishenkilöiden kautta, jotka mainostavat tapahtumia omilla sosiaalisen median tileillä ja vastapalveluksena saavat ilmaisia VIP-lippuja.
AfterDark Events järjestää 8.12. tapahtuman Fame Clubilla, johon jokaisella yli 18-vuotiaalla on mahdollisuus osallistua. Lippuja tapahtumaan on vielä jäljellä. Festarimeininkiä saa kyllä aikaan myös talvella, sillä illan pääesiintyjänä toimii räppäri Turisti.
Aliina Tiala