Bisnestä ympäri maailmaa – SLUSH TakeOff
Kun ympäri Suomea juhlittiin valmistuneita 5.12.2018, noin 400 nuorta pohjoismaista kerääntyi SLUSH-bisnestapahtuman järjestämään TakeOffiin. Osallistuneista lukioista ja ammattikouluista mukaan pääsi 10 oppilasta ja kriteerinä sille oli yrittäjyyskurssin käyminen.
Lähtö Tampereen juna-asemalta oli seitsemän aikoihin, eikä kukaan tuntunut tietävän, mitä odottaa tulevalta päivältä. Kaikki olivat kuulleet SLUSH-tapahtumasta, joka on jo vuodesta 2014 kerännyt tuhansia yrittäjiä ja yrityksiä, mahdollisia investoijia ja journalisteja ympäri maailmaa. Nyt SLUSH on noussut yhdeksi pohjoismaiden suurimmaksi kasvuyritystapahtumaksi, johon oletettiin osallistuvan yli 20 000 ihmistä.
Kun itse SLUSH järjestettiin messukeskuksella, nuorille tarkoitettu TakeOff tapahtui siitä vain kymmenen metrin päässä Haaga-Heliassa. Ammattikorkean opiskelijat olivat hoitaneet kaiken kuntoon osallistujille ja vaikka alun hämmennykseltä ei voitu välttyä, kaikki sujui yllättävän mutkattomasti. Ihmiset katselivat hämmentyneenä toisiaan ja salaa yrittivät urkkia nimilappujen alla oleviin ryhmänumeroihin. Kärsimättömiä kuin olimme, pääsimme istumaan auditorioon, mutta tilanpuutteen takia useat joutuivat seisomaan tai istumaan portailla.
Aloituspuheita oli yhteensä kuusi, mutta monen mielenkiinnon herätti yrityksen Bugman’s best perustajat Matias Järvinen, Toivo Hursti ja Aaron Uussaari. He olivat lukion toisella luokalla perustaneet oman yrityksen. Se myy sirkkapatukoita suomalaisista raaka-aineista, ja nuoret tekevät kaiken alusta loppuun. Vaikka yritys on varsin tuore, se on voittanut jo kansainvälisiä yrityskilpailuja muun muassa New Yorkissa järjestetyn Genius Olympiadin.
Puheiden jälkeen siirryttiin työryhmiin, joita vetivät Tukholmasta tulleet lukiolaiset. Omassa ryhmässäni joitakin tuntui yllättävän se, että tapahtuma oli kokonaan englanniksi. Rikottuamme hetken jäätä keskenämme oli meidän aika siirtyä työpajoihin, joita yritykset olivat meille järjestäneet. Ensimmäisenä ryhmäni meni UPM:n työpisteelle. UPM on metsäteollisuusyhtiö, joka pyrkii rakentamaan kestävää ja ekologista tulevaisuutta. He antoivat tehtäväksemme hieman sekavan ja laajan, mutta tärkeän aiheen: millainen on hyvä yhtiökumppani? Yhtiön motossa sanotaan: Good collaboration – Key to success eli Hyvä yhteistyö – Avain menestykseen.
Myös seuraava työpisteemme Sitra pyrkii reiluun ja kestävään tulevaisuuteen. Jos edellinen tehtävä tuntui sekavalta, Sitran tehtävän kuultua se tuntui lasten leikiltä. Sitra kuvailee itseään ennakkoluulottomaksi ja sellainen myös sen tarjoama tehtävä oli. Siinä saimme kaavion, jonka avulla meidän oli tarkoitus ratkaista ongelma, jonka saimme itse keksiä. Onneksemme saimme myös esimerkkiongelmia, joista valitsimme meille ajankohtaisen aiheen: enemmän merkityksellisiä kesätöitä nuorille. Sitrassa päällimmäinen tunne oli stressi, sillä halusimme tehdä vastauksestamme parhaan mahdollisen, mutta aikaa siihen ei ollut riittävästi.
Lähes kaikkien suosikki työpiste oli Lidl. Ehkä siksi, että se oli tuttu, mutta myös siksi, että siinä sai käyttää omaa luovuuttaan enemmän kuin muissa. Tehtävänä oli keksiä tapoja saada enemmän tilaajia Lidlin YouTube-kanavalle. Missään työpajassa ei ollut yhtä paljon puheensorinaa ja luovia ideoita kuin Lidlin omassa. Kaikki ideat, joita työryhmät keksivät olivat huikeita. Sosiaalinen media on lähellä nuoria, joten he tietävät parhaiten mitä sieltä seurataan mieluiten. Voittajaksi illalla oltiin valittu työryhmä, joka oli ehdottanut, että YouTuben sijasta Lidl olisi yhteydessä nuoriin Instagramin kautta.
Nordea teki myös syksyllä Sammon keskuslukion yrittäjyyskurssin kanssa yhteistyötä ja se oli myös mukana TakeOffissa. Moni tuntui jännittävän sitä, sillä siinä luotiin vasta-argumentteja toisten aiheisiin, jotka Nordean pisteellä toimineet henkilöt jakoivat työryhmille. Meille tiivistettiin se, että pankit saavat meistä henkilökohtaista tietoa esimerkiksi mitä ostamme, kenen kanssa olemme ja missä olemme. Jotkut ovat sitä mieltä, että tiettyjen tietojen pitäisi olla kaikille julkisia, ja jotkut taas sitä mieltä, että edes pankin ei kuuluisi tietää sitä kaikkea. Oma tehtävämme oli väitellä sitä vastaan, että tulot ja rahanmäärä tilillä eivät saisi olla julkisia. Saimme viisi minuuttia aikaa pohtia aihettamme ja sitten menimme nyrkkeilykehän malliseksi tehdylle tasolle, jossa aihettamme puolustavat seisoivat meitä vastassa.
Kun tulimme Telan pisteelle, olimme kaikki jo väsyneitä. Minua ja useaa muuta mietitytti, että miksi emme pääse vieläkään oikeaan SLUSH-tapahtumaan, vaikka monella, myös meillä, juna lähti muutaman tunnin päästä takaisin. Tela on etujärjestö, joka valvoo työeläkevakuuttajien etua. Ensiksi listasimme vahvuuksiamme yksilöinä, jonka jälkeen saimme tehtäväksemme pohtia, miten niillä voisimme vaikuttaa juomiskelpoisen veden lisääntymiseen.
Vihdoin oli aikamme lähteä itse tapahtumaan. Koska Messukeskus oli niin lähellä Haaga-Heliaa, isoa massaa tai ruuhkaa ei tuntunut muodostuvan lähtiessämme. Syynä varmaan oli, että jotkut lähtivät suoraan kotiin ja myös meille jäi ennen junaa puolitoista tuntia. Ulkona oli myös kylmä ja loskainen sää, joten ihmiset pyrkivät lämpöön mahdollisimman nopeasti.
Meitä yllätti, että niinkin suuressa ja kalliissa tapahtumassa turvatoimet olivat niukat. Laukkuja tai takkeja tuskin tarkistettiin, ja meidän piti vain vilauttaa kaulassamme olevaa passia todistukseksi siitä, että otimme osaa TakeOffiin. Tila oli yhtä hieno kuin kuvissa, mutta paljon suurempi. Kaikkialla oli haastatteluita ja puheita, eikä oikein tiennyt minne olisi pitänyt aluksi mennä. Aikaa oli vähän ja katsottavaa paljon, joten kaikki käytiin pikakelauksella. Neuvottelutilat olivat äänieristettyjä lasikoppeja, joita ihmiset pystyivät katsomaan täysin vapaasti kävellessään ohi. Tietysti Messukeskukseen oli järjestetty myös osallistujille oma ravintolatila, jossa he pääsivät syömään. Siellä oli kuitenkin tila, jossa ihmiset pääsivät rentoutumaan pitkän päivän jälkeen.
Yksi Sammon keskuslukiosta mukaan lähtenyt oli toisen vuoden opiskelija Paul Pellas, 17. Vaikka junasta lähdettyämme meinasimme eksyä ryhmästä, päivä meni silti osaltamme loistavasti. Yrittäjyyskurssille hän alun perin päätyi kiinnostuksesta yhteiskuntaoppia kohtaan, sillä yrittäjyys on niin suuri osa sitä. Paul on seurannut kiinnostuneena SLUSH-tapahtuman kasvutarinaa, josta hän kuuli ensimmäistä kertaa uutisten kautta, mutta itse TakeOffista hän ei ollut kuullut mitään. Vaikka Paulia jäi harmittamaan tapahtuman aikataulu, siitä löytyi myös paljon positiivista niin kuin ryhmässä työskentely ja sitä kautta tulleet uudet ystävät, sekä omien näkemyksien toteuttamisen. ’’Itsessään tapahtuma oli hieno ja monipuolinen’’, Paul muistelee jälkikäteen.
Heidi Tauriainen