3.A

MA 25.10.

EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunnit)

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun

Wash Your Hands Song

Laulamme tervehdyslaulun

Hello Song for Kids

Laulamme High Five! -laulun (s. 6).

Laulamme vielä Do you have a pet? -laulun.

Teemme tehtävät 15–18 yhdessä.

Kuuntelemme kappaleen 3. Luemme sen englanniksi. Teemme kaksi A/B-tehtävää. Teemme eläinmonisteen. Saamme leiman sanastoihin.

Teemme Flip cards -tehtävän.

Pelaamme peliä 20 (s. 47, 29).

Teemme Now I can! (s. 48) yhdessä.

Teemme salkkutyöt 7 (s. 42) ja 19 (s. 47).

Homework: kertaa kappaleet 1 – 3, englannin jaksokoe ma 1.11.2021

PE 15.10. 

Hyvää syyslomaa kaikille!

TO 14.10. 

MA (a-ryhmä): Jatkettiin 6. kertotaulun harjoittelua peleillä ja kirjasta s. 87-89

KE 13.10. 

MA (b-ryhmä): Jatkettiin 6. kertotaulun harjoittelua peleillä ja kirjasta s. 87-89

TI 12.10.

MA: 6. kertotaulun monisteen tehtävät

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa. 

Das Hände – Waschen Lied

Pelaamme kertauspeliä 2 (s. 27) pöytäryhmän kanssa. Sano toisella pelikerralla Ich hüpfe.

Jatkamme kappaleen 2 sanaston vihkoon.

Toistamme kappaleen 3 sanaston. Kuuntelemme kappaleen 3. Teemme tehtävän 2 (s. 29).

Hausaufgabe: suomenna ja lue kappale 3 (s. 12) + tee väliinjääneitä tehtäviä s. 6 – 27

MA 11.10.

MA s. 86-87

AI: Välkyn harjoituskirja s. 30. Huom. Torstaina 14.10. pidetään pieni koe kielioppiasioista vielä ennen syyslomaa. Koealue Välkky lukukirja: oikeinkirjoitus s. 34 ja 36, yhdyssanat s. 38 ja virke s. 42

EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti) ennen syyslomaa

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun

Wash Your Hands Song

Laulamme tervehdyslaulun

Hello Song for Kids

Laulamme High Five! -laulun (s. 6).

Toistamme kappaleen 3 eläinsanat. Esitämme ja sanomme englanniksi. Leikimme vettä kengässä Do you have ___?.

Teemme tehtävät 3–6.

Toistamme sanaston 8a (s. 43). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 3.

Teemme tehtävät 10–12.

Harjoittelemme substantiivien monikkoa luokan tavaroilla ja pehmoeläimillä.

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 3 sanastot (s. 40, 43), harjoittele Quizletissä. Tuo oma pehmoeläin tunnille.

Quizlet High five 3 flashcards 

PE 8.10.

MA: s. 82-82 ja mökki 19. Tiistaina 12.10. kertotaulutesti (2, 3, 4, 5 ja 10 kertotaulut)

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände-Waschen Lied

Pelaamme kertauspeliä pöytäryhmän kanssa > + osaamisesta.

Mahlzeit.

Harjoittelemme vielä s. 94 verbejä pöytäryhmän kanssa: esitämme ja sanomme saksaksi. Menemme A/B-joukkuekilpailun verbeillä: jos joukkue esittää verbiä oikein, saa joukkue pisteen.

Kirjoitamme kappaleen 2 sanaston vihkoon (s. 20).

Tschüs.

TO 7.10. 

MA (a-ryhmä): s. 78-79 ja mökki18.

KE 6.10.

MA (b-ryhmä): s. 78-79 ja mökki18.

TI 5.10.

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa

Das Hände-Waschen Lied

Kertaamme verbejä verbikorteilla: harjoittelemme minä- ja sinä-muotoja.

Teemme tehtävän 5 kirjallisesti (s. 24).

Harjoittelemme ich- ja ach-äänteitä kuvakorteilla ja tehtävissä 7 ja 8.

Teemme kuuntelun 9 (s. 26).

Hausaufgabe: opettele kappaleen 2 sanat (s. 20) > harjoittele Tarja Virtasen sivustolla. 

2 In Siebenburg

MA 4.10.

AI: Välkky lukukirja lue s. 42 ja tee tehtävät 1-3 (s.43).

MA: s. 74-75 ja mökki

EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun

Wash Your Hands Song

Laulamme tervehdyslaulun 

Hello Song for Kids

Laulamme High Five! -laulun (s. 6).

Valitsemme englanninkielisen nimen.

Teemme kappaleen tehtävät 16 – 18 yhdessä. Teemme myös Now I can! (s. 37) yhdessä.

Kysymme sanoja kuvakorteilla, saamme +.

Toistamme kappaleen 3 kuvasanat. Piirrämme ja sanomme englanniksi.

Homework: suomenna ja lue kappale 3 (s. 24 – 27)

PE 1.10.

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände-Waschen Lied

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2. Toistamme ja esitämme kappaleen 2.

Mahlzeit.

Tee tehtävät 3 (s. 23), 5 ja 6 (s. 25) sekä 1 (s. 26).

Hausaufgabe: opettele kappaleen 2 sanat (s. 20) > harjoittele Tarja Virtasen sivustolla. 

2 In Siebenburg

TO 30.9. 

MA (A-ryhmä) s. 70-71 ja mökki.

AI: Lukukirja s. 40-41 Tee tehtävät 1-2. Harjoituskirja s. 23-34.

PE 24.9.

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände-Waschen Lied

Laulamme Guten Tag -laulun ja taukojen aikana harjoittelemme tervehdyksiä ja hyvästelyjä.

Guten Tag Lied

Esitämme kappaleen 1.

Mahlzeit.

Esitä s. 94 verbejä pöytäryhmän kanssa.

Tee minä-lauseita s. 94 verbeistä pöytäryhmän kanssa: ich singe, ich laufe, ich spiele Klavier.

Toistamme kappaleen 2 sanaston. Kuuntelemme kappaleen 2.

Hausaufgabe: tutustu kappaleeseen 2 

2 In Siebenburg

TO 23.9.

AI Harjoituskirja s. 21-22

KE 22.9.

Ei läksyjä. Kertaa huomiseen matematiikan kokeeseen jos haluat.

TI 21.9.

AI: Välkky Lukukirja s. 37. Tehtävät 1-2.

Ma: Tunnilla kertasimme matematiikan kokeeseen s. 60

YM: Aivot materiaali. Lue ja tee tehtävät.

Minä Ihmisenä – 1. Luottamus on tärkeä

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände-Waschen Lied

Harjoittelemme s-äänteitä kuvakorttien avulla Biene Maja -laulun aikana. Käymme läpi sanaston sanojen s-äänteet. Pidämme A/B-kilpailun ääntökuvakorttien avulla.

Toistamme kappaleen 1. Esitämme kappaleen 1. Kirjoitamme sanaston loppuun.

Piirrämme kuvia kappaleen sanoista, pöytäryhmä sanoo saksaksi.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 1 sanat (s. 13 – 14), harjoittele Quizletissä. 

Flashcards

MA 20.9.

AI: Välkky lue s.36 tee Välkky harjoituskirjasta s. 20

MA: Milli 3 Tee s. 58 ja halutessasi tehtäviä s. 59

EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun

Wash Your Hands Song

Laulamme tervehdyslaulun.

Hello Song for Kids

Laulamme High Five! -laulun (s. 6).

Laulamme värilaulun (High Five 1 / 2). Toistamme kappaleen 2 kuvasanat. Arvuuttelemme tavaroita. Teemme tehtävät 3 – 7 yhdessä.

Toistamme sanaston 8a. Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2.

Teemme tehtävät 11 ja 12 yhdessä.

Harjoittelemme Are you -kysymystä arvuuttelulla.

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 2 sanat (s. 28, 31), harjoittele Quizletissä

Flashcards

PE 17.9.

AI: Välkky lukukirja s. 26. Runo minusta. Kirjoita runo itsestäsi ohjeen mukaan.

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände-Waschen Lied

Tarkistamme kotitehtävän 1 (s. 19).

Mahlzeit.

Tee esitys pöytäryhmän kanssa s. 16 – 17 sanonnoista. Harjoittele myös esittäytymistä (s. 18).

Kirjoitamme sanaston mustat sanat vihkoon (s. 13 – 14).

Hausaufgabe: opettele kappaleen 1 sanat (s. 13 – 14)

TO 16.9.

AI Lue Välkky lukukirja s. 32 ja tee tehtävä 1. (s. 33). Lue s. 34 ja tee tehtävät 1-3 (s. 35).

Ma (a-ryhmä) Tunnilla kerrattiin kokeeseen kertausmonisteiden avulla. Kotona voit tehdä koealueesta väliinjääneitä tehtäviä s. 6-57.

KE 15.9.

YM: Lue Tutkimusmatka s. 76-77 ja tee tehtävät 1-8 vihkoon.

TI 14.9.

YM: Aivot materiaali:

3. Opetellaan karttataitoja

Lue ja tee kappaleen tehtävät.

MA: Tunnilla pelasimme peliä s. 54. Kotitehtäväksi mökki 13

SA: teksti- ja työkirja So ein Zufall 1 (kappale 1)

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände – Waschen Lied

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 1 Tarja Virtasen sivustolla.

Teemme tehtävät 3 – 8 kappaleesta 1.

Harjoittelemme kappaletta 1 vielä Tarja Virtasen sivustolla.

1. Oh, ein hund!.

Hausaufgabe: 1 (s. 19)

MA 13.9.

MA: s. 55

AI: Välkky lue s. 30-31 ja tee tehtävät 1-3.

EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun. 

Wash Your Hands Song

Laulamme tervehdyslaulun. 

Hello Song for Kids

Laulamme High Five! -laulun (s. 6).

Toistamme kappaleen 1. Luemme sen pöytäryhmän kanssa englanniksi. Teemme kaksi A/B-tehtävää. Teemme Now I can! (s. 25). Pelaamme peliä 21 (s. 24, 17). Saamme leiman sanastoihin.

Toistamme kappaleen kuvasanat (s. 18, 19). Laulamme värilaulun (s. 18). Kerromme tavaroiden värit pöytäryhmissä. Kerromme, mistä tavarasta pidämme I like ___. Piirrämme ja sanomme tavaran englanniksi.

Leikimme arvuuttelua (laitamme tavaroita pussiin) Is it ___?

Teemme tehtävän 2b (s. 27) pöytäryhmän kanssa.

Teemme tehtävän 5 (s. 29) taululle.

Homework: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 2 (s. 18 – 21)

PE 10.9.

MA: s. 50-51 ja mökki 12.

SA:

Harjoittelemme kappaleen 1 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla.

1. Oh, ein hund!

Mahlzeit.

Tee tehtävät 2 – 7. Harjoittele Bitte schön. Danke schön. parin kanssa.

Kuuntelemme Tarja Virtasen sivuston lauluja.

Kuuntelemme kappaleen 1.

Hausaufgabe: kuuntele, lue, suomenna ja toista kappale 1 (s. 6 – 10)

Schönes Wochenende.

TO 9.9. 

AI: Lukukirja s. 28-29 tee tehtävät 2-4, harjoituskirja s. 16 ja s. 17 tehtävä 3.

KE 8.9. 

YM: Muista harjoitella ilmansuunnat!

TI 7.9.

MA: s. 46-47 ja mökki 11.

YM: Lue Tutkimusmatka-kirjasta s. 70-73 ja tee tehtävät 1-3 vihkoon. Huom! Harjoittele ilmansuunnat hyvin. Torstaina pidetään niistä läksynkuulustelu.

SA:

Laulamme Ich heiße Heike –laulun (s. 10). Kerromme oman nimemme saksaksi.

Teemme Hallo-jakson loppuun. Esitämme Fliege / Schlange / Biene.

Toistamme kappaleen 1 sanaston.

Kuuntelemme kappaleen 1. Laulamme Hallo und tschüs -laulun (s. 14).

Hausaufgabe: harjoittele kappaleen 1 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla. 

1. Oh, ein hund!

MA 6.9.

AI: Välkky lukukirja lue s. 24 ja tee tehtävät 2, 3 ja +-tehtävä (Kirjoita runo mallin mukaan).

MA: 42-43 ja mökki 10.

EN: saksan lukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun

Wash Your Hands Song

Laulamme tervehdyslaulun

Hello Song for Kids

Laulamme High Five! -laulun (s. 6).

Toistamme vielä uudestaan sanaston 9a (s. 19). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 1. Teemme yhdessä tehtävät 11 – 14.

Leikimme vettä kengässä perhesanoilla. Esittelemme oikean perheemme kuvan avulla.

Toistamme Action 16a -tehtävän (s. 16). Opettelemme olla-verbin yksikön väripapereilla. Menemme A/B-kilpailua. Teemme tehtävät 17 – 19 yhdessä.

Homework: kuuntele, toista, opettele ja kirjoita kappaleen 1 mustat sanat (s. 16, 19)

PE 3.9.

MA: s. 39 ja mökki 9.

AI: Harjoituskirja s. 12-13

SA:

Laulamme Ich heiße Heike –laulun (s. 10).  Kierrämme kysymässä saksankielisiä nimiä.

Mahlzeit.

Jatkamme Hallo-jaksoa.

Schönes Wochenende.

KE 1.9.

YM: Turvallisesti lähiympäristössä-moniste loppuun.

TI 31.8.

MA: s. 34-35 ja mökki 8.

AI: Välkky s. 23 +vihkotehtävä, eli kirjoita vihkoon uutinen.

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände-Waschen Lied

Jatkamme Hallo-jaksoa.

Tschüs.

MA 30.8.

MA: kertausmoniste loppuun (vain 1.puoli)

AI: Välkky harjoituskirja s.11

EN:

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun.

Wash Your Hands Song

Laulamme tervehdyslaulun.

Hello Song for Kids

Laulamme High Five! -laulun (s. 6).

Laulamme ja leikimme vielä London Bridge –laulun (s. 9) (valitsemme kaksi väriä).

Sanomme värejä pöytäryhmässä, toiset koskettavat sopivaa väriä.

Toistamme kappaleen 1 lukusanat (s. 12). Hypimme numeroita narulla, pyöritämme hulavanteella ja heittelemme hernepusseja.

Kerromme ikämme (go, s. 13).

Toistamme kappaleen 1 perhesanat (s. 12 – 13). Harjoittelemme Quizletissä.

Quizlet family members flashcards 

Esittelemme kaverin perheenjäsenenä (go).

Teemme tehtävät 1 – 7 suullisesti.

Toistamme sanaston 9a (s. 19). Kuuntelemme kappaleen 1.

Homework: lataa Otso-sovellus > kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 1 (s. 12 – 15) + tuo valokuva perheestäsi (lainaan)

PE 27.8.

MA:  s. 30-31 ja mökki 7.

AI: Välkky s. 20-21 ja vihkotehtävä 1. (s. 20)

Uskonto:  Tähti lue s. 24-25 ja tee vihkotehtävät 3-4

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa. 

Das Hände-Waschen Lied

Kertaamme koulusanastoa Muffelmonster-kirjan ja kuvakorttien avulla.

Mahlzeit.

Saamme uudet saksan kirjat sekä pikkuvihon. Laitamme kirjoihin ja vihkoon nimitiedot.

Aloitamme työkirjan Hallo-jaksoa.

Hausaufgabe: päällystä työkirja

Tschüs.

TO 26.8.

MA (A-ryhmä) s. 26-27 ja mökki 6.

AI Välkky lue s. 18-19 ja harjoituskirja s. 8.

KE 25.8.

YM Tutkimusmatka lue s. 16-19 ja tee tehtävät (s. 19) 1-3 vihkoon.

MA (B-ryhmä) s. 26-27 ja mökki 6.

TI 24.8.

AI: Välkky lue s. 16-17

MA: s.23 ja mökki 5.

YM: Tutkimusmatka lue s.12-15 ja tee tehtävät (s. 15) 1-3 vihkoon.

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände-Waschen Lied

Opettaja toimii kapteenina ja käskyttää koskemaan kehonosia.

Teemme vaatekuvakorteilla A/B-joukkuekilpailun.

Luemme Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer –kirjan loppuun.

Tschüs.

MA 23.8.

Matematiikka s. 22

Äidinkieli: Kirjoita Tarina-vihkoon esittely itsestäsi viime viikolla tekemäsi ajatuskartan pohjalta (Välkky s. 15.).

Välkky harjoituskirja s. 7

EN: saksanlukijoiden A2-englanti

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun.

Wash Your Hands Song.

Laulamme tervehdyslaulun.

Hello Song for Kids

Laulamme High Five! -laulun (s. 6).

Käymme läpi s. 8 sanat.

Toistamme värisanat (s. 9).

Laulamme ja leikimme London Bridge -laulun (s. 9) (valitsemme kaksi väriä).

Leikimme värileikkejä. Yksi sanoo värin, toiset etsivät sen luokasta. Yksi sanoo värin: kellä on sitä väriä, saa nousta seisomaan. Leikimme vielä A/B-joukkuekilpailun värikorteilla.

Väritämme My Summer Holiday -työtä: kirjoitamme työhön värit englanniksi.

Teemme Welcome-tehtävät (s. 11 – 12). Jumppaamme numeroita 1 – 10: heitämme pehmoleluja, hyppäämme narua ja pyöritämme hulavannetta. Harjoittelemme tervehdyksiä musiikin tahdissa (cd 1 / 28, 11).

Onhan työkirja ja iso vihko päällystetty?

Homework: opettele värit (s. 9) ja numerot (s. 11 työkirja)

PE 20.8.

MA: s. 18-19 ja mökki 4.

Äidinkieli: Lukukirja s. 14 ja tee Tarina-vihkoon itsestäsi ajatuskartta Murren mallin avulla.  Harjoituskirja s. 6-7

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände-Waschen Lied

Luemme Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer -kirjaa (9 – 16 sivua).

Mahlzeit.

Kertaamme vielä värejä värileikeillä. Kertaamme myös koti- ja talosanastoa sekä ruokia. Esitämme huoneita ja arvaamme.      Tarjoilemme ruokia ja juomia.

Quizlet flashcards

Tschüs. Schönes Wochenende.

TO 19.8. 

Äidinkieli: Välkky harjoitusvihko s. 4-5.

Ma (a/ryhmä) s. 14-15 ja mökki 3.

KE 18.8. 

Ma (b/ryhmä) s. 14-15 ja mökki 3.

Ti 17.8.

MA: s. 10-11 ja mökki 2.

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.

Das Hände-Waschen Lied

Kertaamme kehonosia kuvakorteilla. Käskytämme pöytäryhmäläisiä:

Taste dein(en) ______.

Laulamme numerolaulun.

GERMAN Numbers Song 1-20

Käskytämme pöytäryhmäläisiä liikkumaan tietyllä tavalla ja tietyn määrän 1 – 20.

Luemme Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer -kirjaa (1 – 8 sivua). Kertaamme vielä värejä ja vaatteita kuvakorteilla ja väri- ja vaateleikillä (yksi tulee eteen leikittämään).

Tschüs.

Maanantai 16.8.

Äidinkieli: Tunnilla luimme Lukukirjasta  s. 10-11 ja kirjoitimme äidinkielen pikkuvihkoon viisi virkettä viikonlopusta.

EN: saksanlukijoiden A2-englannin tunnit (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun.

Wash Your Hands Song

Istumme pienryhmissä samoilla paikoilla kuin saksan tunneilla.

Laulamme tervehdyslaulun.

Hello Song for Kids

Laulamme laulun uudelleen ja opimme What’s your name? -kysymyksen ja vastauksen. Vaaleanpunainen apurimme Mr Piglet kiertää vielä kysymässä kaikilta nimen. Kysymme ja vastaamme pöytäryhmäläisille:

What’s your name?

My name is ________.

Harjoittelemme ja kerromme kesätekemisiä:                    https://quizlet.com/518445044/flashcards. Esitämme ja arvaamme. Teemme kesälomatyön salkkuvihkoihin:

My summer holiday (piirrämme ja kirjoitamme)

summer

sun

swim

swing

ice cream

fish

beach

Kuuntelemme vielä tarinan.

Not This Bear A First Day of School Story

Saamme uuden englannin tekstikirjan, työkirjan, pikkuvihon (ja salkkuvihon). Tekstikirjaan ja työkirjaan ei saa tehdä merkintöjä (vain nimitiedot).

Kuuntelemme High Five! -laulun (s. 6). Teemme suullisesti työkirjan s. 7 – 9 ja tekstikirjan s. 7 – 9.

Homework: päällystä englannin työkirja

Bye-bye.

Pe 13.8.2021

SA:

Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa. 

Das Hände -Waschen Lied

Opettaja kertoo istumapaikat. Paikat ovat saksan ja englannin tunneilla samat.

Laulamme Biene Maja Hallo, schön dass du da bist -laulun. 

Sing mit der Biene Maja!

Kertaamme nimen kertomisen laulun avulla. 

Deutsch lernen: Wie heißt du?

Tervehdimme kavereita ja kysymme nimeä.

Luemme Millis erster Schultag -kirjan uudelleen.

Kertaamme eläimiä, värejä ja vaatteita (korteilla ja Quizletissä).

Kerromme, mikä eläin meillä on Ich habe ____.

Kerromme, mistä väristä pidämme Ich mag ___.

Kerromme, mitä vaatteita meillä on päällä Ich habe ___ an.

Tschüs.

  • Tämän viikon aiheena on Verbit.

Miten verbit taipuvat? -laulu

  • Luimme Välkystä s. 78 ja teimme siihen sähköisiä harjoituksia.
  • Teimme vihkotehtävät 1 ja 2 tunnilla.
  • Kirjoitimme verbin persoonamuodot vihkoon.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävä 3a, b, c Välkyn s. 79. Saa tehdä myös +-tehtävän.

UE:

  • Luimme kappaleen Mooses, Mooses s. 52-53 ja teimme vihkotehtävät.