3.A
MA 25.10.
EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunnit)
Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun
Laulamme tervehdyslaulun
Laulamme High Five! -laulun (s. 6).
Laulamme vielä Do you have a pet? -laulun.
Teemme tehtävät 15–18 yhdessä.
Kuuntelemme kappaleen 3. Luemme sen englanniksi. Teemme kaksi A/B-tehtävää. Teemme eläinmonisteen. Saamme leiman sanastoihin.
Teemme Flip cards -tehtävän.
Pelaamme peliä 20 (s. 47, 29).
Teemme Now I can! (s. 48) yhdessä.
Teemme salkkutyöt 7 (s. 42) ja 19 (s. 47).
Homework: kertaa kappaleet 1 – 3, englannin jaksokoe ma 1.11.2021
PE 15.10.
Hyvää syyslomaa kaikille!
TO 14.10.
MA (a-ryhmä): Jatkettiin 6. kertotaulun harjoittelua peleillä ja kirjasta s. 87-89
KE 13.10.
MA (b-ryhmä): Jatkettiin 6. kertotaulun harjoittelua peleillä ja kirjasta s. 87-89
TI 12.10.
MA: 6. kertotaulun monisteen tehtävät
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Pelaamme kertauspeliä 2 (s. 27) pöytäryhmän kanssa. Sano toisella pelikerralla Ich hüpfe.
Jatkamme kappaleen 2 sanaston vihkoon.
Toistamme kappaleen 3 sanaston. Kuuntelemme kappaleen 3. Teemme tehtävän 2 (s. 29).
Hausaufgabe: suomenna ja lue kappale 3 (s. 12) + tee väliinjääneitä tehtäviä s. 6 – 27
MA 11.10.
MA s. 86-87
AI: Välkyn harjoituskirja s. 30. Huom. Torstaina 14.10. pidetään pieni koe kielioppiasioista vielä ennen syyslomaa. Koealue Välkky lukukirja: oikeinkirjoitus s. 34 ja 36, yhdyssanat s. 38 ja virke s. 42
EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti) ennen syyslomaa
Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun
Laulamme tervehdyslaulun
Laulamme High Five! -laulun (s. 6).
Toistamme kappaleen 3 eläinsanat. Esitämme ja sanomme englanniksi. Leikimme vettä kengässä Do you have ___?.
Teemme tehtävät 3–6.
Toistamme sanaston 8a (s. 43). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 3.
Teemme tehtävät 10–12.
Harjoittelemme substantiivien monikkoa luokan tavaroilla ja pehmoeläimillä.
Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 3 sanastot (s. 40, 43), harjoittele Quizletissä. Tuo oma pehmoeläin tunnille.
Quizlet High five 3 flashcards
PE 8.10.
MA: s. 82-82 ja mökki 19. Tiistaina 12.10. kertotaulutesti (2, 3, 4, 5 ja 10 kertotaulut)
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Pelaamme kertauspeliä pöytäryhmän kanssa > + osaamisesta.
Mahlzeit.
Harjoittelemme vielä s. 94 verbejä pöytäryhmän kanssa: esitämme ja sanomme saksaksi. Menemme A/B-joukkuekilpailun verbeillä: jos joukkue esittää verbiä oikein, saa joukkue pisteen.
Kirjoitamme kappaleen 2 sanaston vihkoon (s. 20).
Tschüs.
TO 7.10.
MA (a-ryhmä): s. 78-79 ja mökki18.
KE 6.10.
MA (b-ryhmä): s. 78-79 ja mökki18.
TI 5.10.
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa
Kertaamme verbejä verbikorteilla: harjoittelemme minä- ja sinä-muotoja.
Teemme tehtävän 5 kirjallisesti (s. 24).
Harjoittelemme ich- ja ach-äänteitä kuvakorteilla ja tehtävissä 7 ja 8.
Teemme kuuntelun 9 (s. 26).
Hausaufgabe: opettele kappaleen 2 sanat (s. 20) > harjoittele Tarja Virtasen sivustolla.
MA 4.10.
AI: Välkky lukukirja lue s. 42 ja tee tehtävät 1-3 (s.43).
MA: s. 74-75 ja mökki
EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)
Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun
Laulamme tervehdyslaulun
Laulamme High Five! -laulun (s. 6).
Valitsemme englanninkielisen nimen.
Teemme kappaleen tehtävät 16 – 18 yhdessä. Teemme myös Now I can! (s. 37) yhdessä.
Kysymme sanoja kuvakorteilla, saamme +.
Toistamme kappaleen 3 kuvasanat. Piirrämme ja sanomme englanniksi.
Homework: suomenna ja lue kappale 3 (s. 24 – 27)
PE 1.10.
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2. Toistamme ja esitämme kappaleen 2.
Mahlzeit.
Tee tehtävät 3 (s. 23), 5 ja 6 (s. 25) sekä 1 (s. 26).
Hausaufgabe: opettele kappaleen 2 sanat (s. 20) > harjoittele Tarja Virtasen sivustolla.
TO 30.9.
MA (A-ryhmä) s. 70-71 ja mökki.
AI: Lukukirja s. 40-41 Tee tehtävät 1-2. Harjoituskirja s. 23-34.
PE 24.9.
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Laulamme Guten Tag -laulun ja taukojen aikana harjoittelemme tervehdyksiä ja hyvästelyjä.
Esitämme kappaleen 1.
Mahlzeit.
Esitä s. 94 verbejä pöytäryhmän kanssa.
Tee minä-lauseita s. 94 verbeistä pöytäryhmän kanssa: ich singe, ich laufe, ich spiele Klavier.
Toistamme kappaleen 2 sanaston. Kuuntelemme kappaleen 2.
Hausaufgabe: tutustu kappaleeseen 2
TO 23.9.
AI Harjoituskirja s. 21-22
KE 22.9.
Ei läksyjä. Kertaa huomiseen matematiikan kokeeseen jos haluat.
TI 21.9.
AI: Välkky Lukukirja s. 37. Tehtävät 1-2.
Ma: Tunnilla kertasimme matematiikan kokeeseen s. 60
YM: Aivot materiaali. Lue ja tee tehtävät.
Minä Ihmisenä – 1. Luottamus on tärkeä
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Harjoittelemme s-äänteitä kuvakorttien avulla Biene Maja -laulun aikana. Käymme läpi sanaston sanojen s-äänteet. Pidämme A/B-kilpailun ääntökuvakorttien avulla.
Toistamme kappaleen 1. Esitämme kappaleen 1. Kirjoitamme sanaston loppuun.
Piirrämme kuvia kappaleen sanoista, pöytäryhmä sanoo saksaksi.
Hausaufgabe: opettele kappaleen 1 sanat (s. 13 – 14), harjoittele Quizletissä.
MA 20.9.
AI: Välkky lue s.36 tee Välkky harjoituskirjasta s. 20
MA: Milli 3 Tee s. 58 ja halutessasi tehtäviä s. 59
EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)
Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun
Laulamme tervehdyslaulun.
Laulamme High Five! -laulun (s. 6).
Laulamme värilaulun (High Five 1 / 2). Toistamme kappaleen 2 kuvasanat. Arvuuttelemme tavaroita. Teemme tehtävät 3 – 7 yhdessä.
Toistamme sanaston 8a. Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2.
Teemme tehtävät 11 ja 12 yhdessä.
Harjoittelemme Are you -kysymystä arvuuttelulla.
Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 2 sanat (s. 28, 31), harjoittele Quizletissä
PE 17.9.
AI: Välkky lukukirja s. 26. Runo minusta. Kirjoita runo itsestäsi ohjeen mukaan.
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Tarkistamme kotitehtävän 1 (s. 19).
Mahlzeit.
Tee esitys pöytäryhmän kanssa s. 16 – 17 sanonnoista. Harjoittele myös esittäytymistä (s. 18).
Kirjoitamme sanaston mustat sanat vihkoon (s. 13 – 14).
Hausaufgabe: opettele kappaleen 1 sanat (s. 13 – 14)
TO 16.9.
AI Lue Välkky lukukirja s. 32 ja tee tehtävä 1. (s. 33). Lue s. 34 ja tee tehtävät 1-3 (s. 35).
Ma (a-ryhmä) Tunnilla kerrattiin kokeeseen kertausmonisteiden avulla. Kotona voit tehdä koealueesta väliinjääneitä tehtäviä s. 6-57.
KE 15.9.
YM: Lue Tutkimusmatka s. 76-77 ja tee tehtävät 1-8 vihkoon.
TI 14.9.
YM: Aivot materiaali:
Lue ja tee kappaleen tehtävät.
MA: Tunnilla pelasimme peliä s. 54. Kotitehtäväksi mökki 13
SA: teksti- ja työkirja So ein Zufall 1 (kappale 1)
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 1 Tarja Virtasen sivustolla.
Teemme tehtävät 3 – 8 kappaleesta 1.
Harjoittelemme kappaletta 1 vielä Tarja Virtasen sivustolla.
Hausaufgabe: 1 (s. 19)
MA 13.9.
MA: s. 55
AI: Välkky lue s. 30-31 ja tee tehtävät 1-3.
EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)
Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun.
Laulamme tervehdyslaulun.
Laulamme High Five! -laulun (s. 6).
Toistamme kappaleen 1. Luemme sen pöytäryhmän kanssa englanniksi. Teemme kaksi A/B-tehtävää. Teemme Now I can! (s. 25). Pelaamme peliä 21 (s. 24, 17). Saamme leiman sanastoihin.
Toistamme kappaleen kuvasanat (s. 18, 19). Laulamme värilaulun (s. 18). Kerromme tavaroiden värit pöytäryhmissä. Kerromme, mistä tavarasta pidämme I like ___. Piirrämme ja sanomme tavaran englanniksi.
Leikimme arvuuttelua (laitamme tavaroita pussiin) Is it ___?
Teemme tehtävän 2b (s. 27) pöytäryhmän kanssa.
Teemme tehtävän 5 (s. 29) taululle.
Homework: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 2 (s. 18 – 21)
PE 10.9.
MA: s. 50-51 ja mökki 12.
SA:
Harjoittelemme kappaleen 1 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla.
Mahlzeit.
Tee tehtävät 2 – 7. Harjoittele Bitte schön. Danke schön. parin kanssa.
Kuuntelemme Tarja Virtasen sivuston lauluja.
Kuuntelemme kappaleen 1.
Hausaufgabe: kuuntele, lue, suomenna ja toista kappale 1 (s. 6 – 10)
Schönes Wochenende.
TO 9.9.
AI: Lukukirja s. 28-29 tee tehtävät 2-4, harjoituskirja s. 16 ja s. 17 tehtävä 3.
KE 8.9.
YM: Muista harjoitella ilmansuunnat!
TI 7.9.
MA: s. 46-47 ja mökki 11.
YM: Lue Tutkimusmatka-kirjasta s. 70-73 ja tee tehtävät 1-3 vihkoon. Huom! Harjoittele ilmansuunnat hyvin. Torstaina pidetään niistä läksynkuulustelu.
SA:
Laulamme Ich heiße Heike –laulun (s. 10). Kerromme oman nimemme saksaksi.
Teemme Hallo-jakson loppuun. Esitämme Fliege / Schlange / Biene.
Toistamme kappaleen 1 sanaston.
Kuuntelemme kappaleen 1. Laulamme Hallo und tschüs -laulun (s. 14).
Hausaufgabe: harjoittele kappaleen 1 sanastoa Tarja Virtasen sivustolla.
MA 6.9.
AI: Välkky lukukirja lue s. 24 ja tee tehtävät 2, 3 ja +-tehtävä (Kirjoita runo mallin mukaan).
MA: 42-43 ja mökki 10.
EN: saksan lukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)
Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun
Laulamme tervehdyslaulun
Laulamme High Five! -laulun (s. 6).
Toistamme vielä uudestaan sanaston 9a (s. 19). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 1. Teemme yhdessä tehtävät 11 – 14.
Leikimme vettä kengässä perhesanoilla. Esittelemme oikean perheemme kuvan avulla.
Toistamme Action 16a -tehtävän (s. 16). Opettelemme olla-verbin yksikön väripapereilla. Menemme A/B-kilpailua. Teemme tehtävät 17 – 19 yhdessä.
Homework: kuuntele, toista, opettele ja kirjoita kappaleen 1 mustat sanat (s. 16, 19)
PE 3.9.
MA: s. 39 ja mökki 9.
AI: Harjoituskirja s. 12-13
SA:
Laulamme Ich heiße Heike –laulun (s. 10). Kierrämme kysymässä saksankielisiä nimiä.
Mahlzeit.
Jatkamme Hallo-jaksoa.
Schönes Wochenende.
KE 1.9.
YM: Turvallisesti lähiympäristössä-moniste loppuun.
TI 31.8.
MA: s. 34-35 ja mökki 8.
AI: Välkky s. 23 +vihkotehtävä, eli kirjoita vihkoon uutinen.
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Jatkamme Hallo-jaksoa.
Tschüs.
MA 30.8.
MA: kertausmoniste loppuun (vain 1.puoli)
AI: Välkky harjoituskirja s.11
EN:
Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun.
Laulamme tervehdyslaulun.
Laulamme High Five! -laulun (s. 6).
Laulamme ja leikimme vielä London Bridge –laulun (s. 9) (valitsemme kaksi väriä).
Sanomme värejä pöytäryhmässä, toiset koskettavat sopivaa väriä.
Toistamme kappaleen 1 lukusanat (s. 12). Hypimme numeroita narulla, pyöritämme hulavanteella ja heittelemme hernepusseja.
Kerromme ikämme (go, s. 13).
Toistamme kappaleen 1 perhesanat (s. 12 – 13). Harjoittelemme Quizletissä.
Quizlet family members flashcards
Esittelemme kaverin perheenjäsenenä (go).
Teemme tehtävät 1 – 7 suullisesti.
Toistamme sanaston 9a (s. 19). Kuuntelemme kappaleen 1.
Homework: lataa Otso-sovellus > kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 1 (s. 12 – 15) + tuo valokuva perheestäsi (lainaan)
PE 27.8.
MA: s. 30-31 ja mökki 7.
AI: Välkky s. 20-21 ja vihkotehtävä 1. (s. 20)
Uskonto: Tähti lue s. 24-25 ja tee vihkotehtävät 3-4
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Kertaamme koulusanastoa Muffelmonster-kirjan ja kuvakorttien avulla.
Mahlzeit.
Saamme uudet saksan kirjat sekä pikkuvihon. Laitamme kirjoihin ja vihkoon nimitiedot.
Aloitamme työkirjan Hallo-jaksoa.
Hausaufgabe: päällystä työkirja
Tschüs.
TO 26.8.
MA (A-ryhmä) s. 26-27 ja mökki 6.
AI Välkky lue s. 18-19 ja harjoituskirja s. 8.
KE 25.8.
YM Tutkimusmatka lue s. 16-19 ja tee tehtävät (s. 19) 1-3 vihkoon.
MA (B-ryhmä) s. 26-27 ja mökki 6.
TI 24.8.
AI: Välkky lue s. 16-17
MA: s.23 ja mökki 5.
YM: Tutkimusmatka lue s.12-15 ja tee tehtävät (s. 15) 1-3 vihkoon.
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Opettaja toimii kapteenina ja käskyttää koskemaan kehonosia.
Teemme vaatekuvakorteilla A/B-joukkuekilpailun.
Luemme Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer –kirjan loppuun.
Tschüs.
MA 23.8.
Matematiikka s. 22
Äidinkieli: Kirjoita Tarina-vihkoon esittely itsestäsi viime viikolla tekemäsi ajatuskartan pohjalta (Välkky s. 15.).
Välkky harjoituskirja s. 7
EN: saksanlukijoiden A2-englanti
Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun.
Laulamme tervehdyslaulun.
Laulamme High Five! -laulun (s. 6).
Käymme läpi s. 8 sanat.
Toistamme värisanat (s. 9).
Laulamme ja leikimme London Bridge -laulun (s. 9) (valitsemme kaksi väriä).
Leikimme värileikkejä. Yksi sanoo värin, toiset etsivät sen luokasta. Yksi sanoo värin: kellä on sitä väriä, saa nousta seisomaan. Leikimme vielä A/B-joukkuekilpailun värikorteilla.
Väritämme My Summer Holiday -työtä: kirjoitamme työhön värit englanniksi.
Teemme Welcome-tehtävät (s. 11 – 12). Jumppaamme numeroita 1 – 10: heitämme pehmoleluja, hyppäämme narua ja pyöritämme hulavannetta. Harjoittelemme tervehdyksiä musiikin tahdissa (cd 1 / 28, 11).
Onhan työkirja ja iso vihko päällystetty?
Homework: opettele värit (s. 9) ja numerot (s. 11 työkirja)
PE 20.8.
MA: s. 18-19 ja mökki 4.
Äidinkieli: Lukukirja s. 14 ja tee Tarina-vihkoon itsestäsi ajatuskartta Murren mallin avulla. Harjoituskirja s. 6-7
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Luemme Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer -kirjaa (9 – 16 sivua).
Mahlzeit.
Kertaamme vielä värejä värileikeillä. Kertaamme myös koti- ja talosanastoa sekä ruokia. Esitämme huoneita ja arvaamme. Tarjoilemme ruokia ja juomia.
Tschüs. Schönes Wochenende.
TO 19.8.
Äidinkieli: Välkky harjoitusvihko s. 4-5.
Ma (a/ryhmä) s. 14-15 ja mökki 3.
KE 18.8.
Ma (b/ryhmä) s. 14-15 ja mökki 3.
Ti 17.8.
MA: s. 10-11 ja mökki 2.
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Kertaamme kehonosia kuvakorteilla. Käskytämme pöytäryhmäläisiä:
Taste dein(en) ______.
Laulamme numerolaulun.
Käskytämme pöytäryhmäläisiä liikkumaan tietyllä tavalla ja tietyn määrän 1 – 20.
Luemme Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer -kirjaa (1 – 8 sivua). Kertaamme vielä värejä ja vaatteita kuvakorteilla ja väri- ja vaateleikillä (yksi tulee eteen leikittämään).
Tschüs.
Maanantai 16.8.
Äidinkieli: Tunnilla luimme Lukukirjasta s. 10-11 ja kirjoitimme äidinkielen pikkuvihkoon viisi virkettä viikonlopusta.
EN: saksanlukijoiden A2-englannin tunnit (kaksoistunti)
Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu -laulun.
Istumme pienryhmissä samoilla paikoilla kuin saksan tunneilla.
Laulamme tervehdyslaulun.
Laulamme laulun uudelleen ja opimme What’s your name? -kysymyksen ja vastauksen. Vaaleanpunainen apurimme Mr Piglet kiertää vielä kysymässä kaikilta nimen. Kysymme ja vastaamme pöytäryhmäläisille:
What’s your name?
My name is ________.
Harjoittelemme ja kerromme kesätekemisiä: https://quizlet.com/518445044/flashcards. Esitämme ja arvaamme. Teemme kesälomatyön salkkuvihkoihin:
My summer holiday (piirrämme ja kirjoitamme)
summer
sun
swim
swing
ice cream
fish
beach
Kuuntelemme vielä tarinan.
Not This Bear A First Day of School Story
Saamme uuden englannin tekstikirjan, työkirjan, pikkuvihon (ja salkkuvihon). Tekstikirjaan ja työkirjaan ei saa tehdä merkintöjä (vain nimitiedot).
Kuuntelemme High Five! -laulun (s. 6). Teemme suullisesti työkirjan s. 7 – 9 ja tekstikirjan s. 7 – 9.
Homework: päällystä englannin työkirja
Bye-bye.
Pe 13.8.2021
SA:
Pesemme kädet käsien pesu -laulun tahdissa.
Opettaja kertoo istumapaikat. Paikat ovat saksan ja englannin tunneilla samat.
Laulamme Biene Maja Hallo, schön dass du da bist -laulun.
Kertaamme nimen kertomisen laulun avulla.
Tervehdimme kavereita ja kysymme nimeä.
Luemme Millis erster Schultag -kirjan uudelleen.
Kertaamme eläimiä, värejä ja vaatteita (korteilla ja Quizletissä).
Kerromme, mikä eläin meillä on Ich habe ____.
Kerromme, mistä väristä pidämme Ich mag ___.
Kerromme, mitä vaatteita meillä on päällä Ich habe ___ an.
Tschüs.
- Tämän viikon aiheena on Verbit.
- Luimme Välkystä s. 78 ja teimme siihen sähköisiä harjoituksia.
- Teimme vihkotehtävät 1 ja 2 tunnilla.
- Kirjoitimme verbin persoonamuodot vihkoon.
- Kotiläksyksi tuli vihkotehtävä 3a, b, c Välkyn s. 79. Saa tehdä myös +-tehtävän.
UE:
- Luimme kappaleen Mooses, Mooses s. 52-53 ja teimme vihkotehtävät.