6.A

9. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 14.10 (ennen lomaa)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu -laulun

Wash Your Hands Song

Kuuntelemme kappaleen 3. Luemme sen englanniksi. Teemme A/B-tehtävän. Pelaamme muistipeliä kuvakorteilla. Saamme leiman sanastoihin. 

Teemme tehtävät 18 – 21 sekä Now I can!. 

Toistamme sanaston 2 (s. 50). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 4. 

Teemme tehtävät 4 – 6. 

Homework: kertaa kappaleet 1 – 4 > jaksokoe to 28.10. 

Have a nice autumn holiday.

16. saksan tunti: 6A ke 13.10. (ennen syyslomaa)

Harjoittelemme vielä persoonapronomineja

7. Ein Chat ist nett

Harjoittelemme aakkosia Schnitzeljagd-kirjan sivulla 35. Tavaamme persoonapronomineja (s. 92) sekä kappaleen 9 sanoja (s. 130).

Teemme tehtävän 2 (s. 132).

Jatkamme perfektitehtäviä.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 9 (s. 37 – 39)

Schöne Herbstferien.

15. saksan tunti: 6A ti 12.10.

Kerää saksan kokeita. Kokeen uusinta.

Harjoittelemme aakkosia Schnitzeljagd-kirjan sivulla 35. Tavaamme luontosanoja tekstikirjan s. 34.

Katsomme perfektivideon ja harjoittelemme perfektiä Tarja Virtasen sivustolla.

9. Was für ein Theater!

Teemme työkirjan s. 133 – 137.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 9 (s. 37 – 39)

8. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 7.10.

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun

Wash Your Hands Song

Harjoittelemme kellonaikoja pikkukelloilla: ensin tavallisia ja sitten digitaalisia.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 3.

Teemme tehtävät 7b – 11.

Teemme Action-tehtävän 13 (s. 43) ja tehtävät 14 ja 15.

Mikäli ehdimme, teemme tehtävät 16 ja 17.

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 3 sanastot (s. 38, 40)

14. saksan tunti: 6A ke 6.10.

Pesemme kädet ja kuuntelemme Ich bin cool –laulun. 

Ich bin cool

Harjoittelemme kappaleen 9 sanastoa Quizletissä

So ein Zufall 2, Lektion 9

Teemme tehtävän 4 (s. 133).

Kuuntelemme kappaleen 9.

Saamme jaksokokeet takaisin. Koe oli vaativa, erityisesti kuullun- ja luetunymmärtämistehtävät. Kokeen arvosana katsotaan todistusta ajatellen yhdellä numerolla ylöspäin. Saamme myös pronominikokeet takaisin.

Hausaufgabe: pyydä allekirjoitus molempiin kokeisiin

7. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun

Wash Your Hands Song

Teemme vielä tehtävän 19 (s. 20) kappaleesta 1.

Teemme tehtävät 17, 18 ja 20 (s. 33).

Toistamme kappaleen 3 kuvasanat. Esitämme ja sanomme englanniksi.

Teemme tehtävät 2 – 6.

Toistamme sanaston 7a (s. 40). Kuuntelemme kappaleen 3.

Homework: lue ja suomenna kappale 3 (s. 20 – 23) sekä harjoittele sanastoa Quizletissä.

Quizlet Flashcards

13. saksan tunti: 6A ke 29.9.

Tutustumme Saksan vaalitulokseen.

SPD nach Auszählung aller Wahlkreise vorn

Harjoittelemme kappaletta 9 Tarja Virtasen sivustolla.

9. Was für ein Theater!

Hausaufgabe: tutustu kappaleeseen 9 (s. 37 – 39)

Tiistaina 28.9.

Poissaolleet tekevät saksan jaksokokeen kappaleista 5-8. Muut voivat vielä lisäillä ja parannella koettaan.

Aloitamme kappaletta 9: tutustu kappaleen sanastoon ja lue kappale 9.

6. englannin tunti: 6A to 23.9. (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun 

Wash Your Hands Song

Kuuntelemme kappaleen 2.

Teemme tehtävät 9, 10, 11 ja 15.

Luemme kappaleen 2 englanniksi. Teemme parin kanssa A/B-tehtävän ja pelaamme ristinollaa. Pelaamme muistipeliä kuvakorteilla.  Saamme leiman sanastoihin.

Pelaamme peliä 22 (s. 34). Teemme Now I can! (s. 35).

Homework: kertaa kappaleiden 1 ja 2 sanastot

11. saksan tunti: 6A ti 21.9.

Teemme saksan jaksokokeen kappaleista 5 – 8. Aloitamme kuuntelutehtävällä.

Poissaolleet voivat vielä tehdä persoonapronominikokeen.

10. saksan tunti: 6A 15.9. 

iPadit varattu, kirjastoluokassa, aulan toisella puolella

Palauttakaa iPadit kirjastoluokkaan lataukseen ennen ruokailua klo 11:50.

Harjoittelemme tiistain kokeeseen Tarja Virtasen sivustolla. Kertaamme kappaleiden 5 – 8 sanastoja ja kielioppia (So ein Zufall 2):

Hausaufgabe: saksan koe kappaleista 5 – 8 ti 21.9. 

9. saksan tunti: 6A ti 14.9.

(teksti- ja työkirja So ein Zufall 2)

Kertaamme kappaleita 5 – 8 Tarja Virtasen sivustolla. Teemme opettajan kanssa tehtäviä:

Hausaufgabe: kertaa kappaleita 5 – 8 koetta varten

5. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 9.9.

Pesemme kädet ja kuuntelemme numerolaulun.

The Big Numbers Song

Harjoittelemme numerokorteilla parin kanssa. Harjoittelemme järjestyslukuja tehtävässä 13 (s. 29), A/B-korteilla, tehtävissä 6 (s. 26) ja 14 (s. 30).

Teemme kuuntelun 3 (s. 24).

Toistamme sanaston 7a (s. 27). Kuuntelemme kappaleen 2. Teemme tehtävät 10 ja 15.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2.

Teemme Sounds good! -tehtävän (s. 31).

Mikäli on vielä aikaa, teemme tehtävän 19 (s. 32).

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 2 sanat (s. 24-25, 27)

8. saksan tunti: 6A ke 8.9.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa.

Das Hände – Waschen Lied

Opettelemme persoonapronomineja sivulta 92. Pidämme pikkukokeen persoonapronomineista.

Kertaamme kappaletta 8. Toistamme kappaleen ja harjoittelemme sitä Tarja Virtasen sivustolla.            

8. Stadt, Land, Fluss

Hausaufgabe: kertaa kappaleita 5 – 8 > saksan koe kappaleista 5 – 8 myöhemmin

7. saksan tunti: 6A ti 7.9.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa. 

Das Hände-Waschen Lied

Toistamme kappaleet 5, 6 ja 7. Harjoittelemme persoonapronomineja Tarja Virtasen sivustolla                     

5. Kamera läuft

7. Ein Chat ist nett

Opettelemme persoonapronomineja s. 92.

Hausaufgabe: harjoittele persoonapronominit a) perusmuodot b) omistusmuodot c) akkusatiivimuodot > pikkukoe huomenna ke 8.9.

4. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 2.9.

Pesemme kädet ja kuuntelemme numerolaulun. 

The Big Numbers Song

Käymme numerokortit ja A/B-tehtävät läpi.

Kertaamme olla- ja omistaa-verbin (moniste).

Menemme muistipeliä kulkuneuvokorteilla.

Kuuntelemme kappaleen 1. Luemme sen pöytäryhmän kanssa englanniksi. Saamme sanastoon leiman.

Teemme Now I can! (s. 21) loppuun.

Teemme tehtävät 16  ja 17.

Toistamme kappaleen 2 kuvasanat (s. 14 – 15). Esitämme ja sanomme englanniksi.

Teemme tehtävän 1 (s. 23).

Homework: lataa Otso > kuuntele, lue ja suomenna kappale 2 (s. 14 – 17)

6. saksan tunti: 6A ke 1.9.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa. 

Das Hände-Waschen Lied

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 3. Harjoittelemme tien kysymistä ja neuvomista.

Pyydämme ja ojennamme ruokia (s. 19):

Kann ich bitte Zucker haben? Hier bitte schön.

Harjoittelemme ravintolakeskusteluja (s. 63, 70).

Hausaufgabe: kertaa kappaleet 4 – 6

5. saksan tunti: 6a ti 31.8.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa. 

Das Hände-Waschen Lied

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 2.

Harjoittelemme kellonaikoja pikkukelloilla. Kertaamme Tarja Virtasen sivustolla epäsäännöllisiä verbejä.

So ein Zufall 2.

Esitämme ja arvaamme paikansanoja (s. 43).

Hausaufgabe: kertaa kappaleet 1 – 3 (kuuntele ja toista)

3. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 26.8.

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun.

Wash Your Hands Song

Laulamme numerolaulun. 

The Big Numbers Song

Pelaamme bingon 22 (s. 20).

Toistamme kulkuneuvot (s. 8 – 9). Esitämme ja arvaamme pöytäryhmissä.

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 1. Suomennamme tehtävän 11a lauseet.

Teemme Action 13 -tehtävän (s. 17). Teemme myös tehtävät 14 ja 15.

Kuuntelemme kuuntelun 20 (s. 20).

Teemme Now I can! (s. 21).

Harjoittelemme sanastoa Quizletissä.

Quizlet – High five 5 chapter 1

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 1 sanat (s. 12, 14)

4. saksan tunti: 6A ke 25.8.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa 

Das Hände-Waschen Lied

Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 1.

Harjoittelemme (modaaliapu)verbejä kyselyn ja pelien avulla.

Kertaamme myös yksikköä ja monikkoa (moniste).

Tschüs.

3. saksan tunti: 6A ti 24.8.

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa

Das Hände-Waschen Lied

Kertaamme kehonosia. Käskytämme pöytäryhmässä: Taste deinen Kopf / deine Hand / dein Bein.

Kertaamme vaatteita. Leikimme Kimin leikkiä vaatekuvakorteilla.

Kertaamme koulutavaroita. Piirrämme ja arvaamme pöytäryhmissä.

Arvuuttelemme vielä kulkuneuvoja (s. 12). Piirrämme ja arvaamme.

Tschüs.

2. englannin tunti: A2-englanti 6A to 19.9. (kaksoistunnit)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun.

Wash Your Hands Song

Opettelemme maita olympiamitalitaulukosta.

Medal standings

Tavaamme ja arvaamme.

Kuuntelemme USA:n kansallislaulun.

National anthem of the United States of America (lyrics)

Teemme Hitting the road -tehtävät loppuun.

Toistamme kulkuneuvot (s. 8 – 9). Piirrämme ja arvaamme pöytäryhmän kanssa.

Harjoittelemme numeroita nopilla. Toistamme go-osion (s. 9). Kerromme pöytäryhmän kanssa numeroita (opas, s. 49).

Teemme tehtävät 4 – 6 (s. 12- 13).

Toistamme sanaston 7a (s. 14). Kuuntelemme kappaleen 1. Suomennamme sen pöytäryhmän kanssa.

Teemme tehtävät 7b – 11b (s. 15 – 16).

Homework: kuuntele, lue ja suomenna kappale 1 (s. 10-11) + kotikirjeet

2. saksan tunti: 6A ke 18.8.

Laulamme Saksan naapurimaista.

8. Stadt, Land, Fluss

Laulamme myös Saksan osavaltioista.

So ein Zufall 2

Arvuuttelemme, missä saksankielisten maiden suurkaupungeista olemme Bist du in München / Hamburg / Berlin / Salzburg / Wien / Zürich / Genf?

Kuulemme ja katsomme lippu- ja maalaulun. 

Alle Flaggen und Länder Europas lernen für Kinder und Kleinkinder (deutsch) 

Kertaamme maita olympialaisten mitalitaulukon avulla. Tavaamme ja arvaamme maita.

Saamme kirjat ja vihot takaisin.

Tschüs.

Ensimmäinen saksan tunti: 6a ti 17.8.                         

Laulamme Biene Majan Schön, dass du das bist -laulun.

Sing mit der Biene Maja!        

Istumme samoilla paikoilla kuin englannin tunneilla.

Luemme Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer –kirjan uudelleen. Kertaamme värejä, vaatteita, koulusanastoa, henkilöitä, koulutavaroita ja verbejä.  Kerromme, mitä meillä on ja ei ole.                                          Ich habe ___. Ich habe kein(en) ___.        Ich kann ___. Ich kann nicht ___.            Tschüs.

Ensimmäinen englannin tunti: 6a to 12.8. (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun.

Wash Your Hands Song

Opettaja kertoo istumapaikat.

Kuuntelemme kesälaulun Frozen-elokuvasta.

Frozen – In summer

Levittäydymme luokkaan ja aulaan ja teemme viime vuoden kirjan suullisia A/B-harjoituksia parin kanssa.

Opettelemme maita olympiamitalitaulukosta.

Medal standings

Tavaamme ja arvaamme.

Saamme uudet teksti- ja työkirjat. Teemme työkirjan s. 6.

Teemme johdantokappaleen Hitting the road (s. 7 – 10). Tutustumme USA:n karttaan ja lippuun.

Harjoittelemme USA:ta online.seterra.com.

Homework: päällystä työkirja ja kuuntele, lue ja suomenna kappale 1 (s. 10-11)