4.A

Keskiviikko 25.5.

Olemme tällä viikolla tehneet ryhmätöitä Pohjoismaista sekä tehneet matikasta kertausta ja ohjelmointia. Äidinkielessä teimme harjoituskirjan viimeisiä tehtäviä.

Ensi viikolla voisi tuoda kaikki kirjat kouluun niin keräämme kierrätettävät kirjat seuraaville oppilaille valmiiksi. Tuo myös jo muovipussi kuvistöiden kuljettamista varten.

Tänä vuonna ei enää tule läksyjä.

Perjantaina 27.7. on koko koulun ulkoilupäivä. Voi ottaa myös omia eväitä. Muistathan säänmukaisen vaatetuksen!

Torstai 19.5.

MA:

  • Teimme kertaustehtäviä Milli s. 225-
  • Kotiläksyksi tuli tehdä 2-3 seuraavaa tehtävää kertaussivuilta.

Ai:

  • Teimme ryhmätyötä Pohjoismaista

Muuta:

  • Teimme loppuun musiikin tietotekstit.
  • Puhuimme käyttäytymisen arvioinnista ja jokainen arvioi omaa käyttäytymistään ja mietti, mikä voisi olla oma numero. Jokainen laittoi myös muutaman perustelun omasta käytöksestä.

Tiistai 17.5.

MA:

  • Teimme kertotaulun aikatestin.
  • Kävimme yhdessä läpi matikan kokeen ja palautin viimeaikaiset kokeet nippuna.
  • Kotiläksyksi tuli Milli s. 224.

MU:

  • Teimme loppuun musiikin tietotekstejä ja teimme musiikin itsearviointia.

AI:

  • Kävimme läpi Pohjoismaat- ryhmätyön ryhmät ja jokaisen ryhmän maan.
  • Mietimme, mitä ryhmätyössä pitäisi olla.
      • nimi ja naapurimaat 
      • lippu
      • pääkaupunki ja muita kaupunkeja
      • hallinto (tasavalta, kuningaskunta) ja raha
      • asukasluku ja pinta-ala
      • väestöntiheys
      • kasvillisuusalue ja eläimet 
      • ilmastovyöhyke 
      • elinkeinot 
      • perinteiset ruuat 
      • Kuuluuko EU:hun? 
      • nähtävyyksiä
      • Mistä tunnetaan? 
  • Tee läksynä ajatuskartta ryhmänne aiheesta. 

Muuta:

  • Puhuimme huomisesta kummikouluretkestä. Huomenna koulua kaikilla 8.15-n. klo 13. Mukaan ulkoiluvaatteet ja evästä.

Maanantai 16.5.

MA:

  • Teimme kokeen.

AI:

  • Kirjoitimme Välkyn harjoituskirjan s. 90-91 tarinan sarjakuvasta. Jos tarina on vielä kesken tai aloittamatta, tee se läksynä loppuun.
  • Jos harjoituskirjan tarina on valmis, lue läksynä Välkky s. 128-129 Matka ihmemaa Oziin ja tee vihkotehtävä 3.

YM:

  • Kävimme läpi kokeen ja sen vastaukset.
  • Miettikää tiistaiksi ryhmä, jossa alatte tehdä ryhmätyötä jostakin Pohjoismaasta. Ryhmässä tulisi olla 3-4 oppilasta. Miettikää, mistä Pohjoismaasta haluaisitte tehdä ryhmätyönne.

UE:

Torstai 12.5.

MA:

  • Katsastus Milli s. 210-213
  • Kotiläksyksi kertausmoniste
  • Matikan koe ma 16.5.

AI:

  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 90-91 tarinaa. Sarjakuva piti saada valmiiksi, mutta tarinan kirjoittamista jatkamme maanantaina.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Välkky s. 124-125 ja tehdä vihkotehtävä 3.

Muuta:

  • Vastasimme kaupungin oppilaille suunnattuun lukuvuosikyselyyn. Kyselyn linkki on wilmassa.
  • Huomenna perjantaina 13.5. Flooran päivän siivoustalkoot. Kannattaa ottaa mukaan hanskat roskien keräämistä varten.
  • Huomenna on myös palkintopäivä, johon voi tuoda vähän herkkuja ja pelejä ja leluja. Loppupäivästä katsomme elokuvaa. Muistathan, että palkintopäivä oli palkinto siitä, että Okulus on luettu ja tehtävät tehty!

Keskiviikko 11.5.

AI:

  • Puhuimme Lue ja liiku Helmarit lentoon-kampanjasta
  • Kuuntelimme sadun Jänis pahassa raossa (Välkky s. 122-123)
    • Kotiläksyksi tuli lukea satu uudestaan ja tehdä vihkotehtävä 3a,b, ja c. Saa tehdä myös +.
    • Jos Okulus on edelleen kesken, kotiläksyksi tuli lukea kirjaa ja tehdä sen tehtäviä. Tällöin ei tarvitse tehdä Välkyn tehtävää. Okulus pitää olla luettuna ja tehtävät tehtynä viimeistään perjantaina, kun on palkintopäivä kirjan lukemisesta.

YM:

  • Teimme kokeen.
  • Jos Kiertomatka Baltian maissa on vielä palauttamatta opelle, tuo vihko huomenna opelle!

Muuta:

  • Puhuimme toukokuun tapahtumista ja perjantain palkintopäivästä.
  • Osa kävi vielä soittamassa opelle ukulelea ja kirjoitimme musiikin tietotekstiä. Viimeiset ukulelen soittotestit ensi tiistaina.

Tiistai 10.5.

MA:

  • Harjoittelua Milli s. 206-207, lisätehtävät s. 208-209
  • Kotiläksyksi kotimökki 47

AI:

  • Teimme kokeen.
  • Jos et ole vielä palauttanut tarinavihkoa, johon on pitänyt kirjoittaa kuvaus Välkky s. 130-131, palauta se huomenna.
  • Tarkoitus on pitää palkintopäivä perjantaina 13.5. Palkintopäivän idea oli, että kaikilla on luettuna Okulus– kirja. Jos se on vielä kesken, lue sitä ahkerasti eteenpäin.

Muuta:

  • Kävimme tänään pyöräradalla ja pyöränhuoltopisteellä. Musiikin tunti pidetään poikkeuksellisesti huomenna keskiviikkona toisella liikuntatunnilla.
  • Muista yllin koe huomenna 11.5. !

Maanantai 2.5.

YM:

  • Aivot- materiaalista kappale 12: Euroopan tulevaisuus
  • Teimme vihkomuistiinpanot:
  • Kertaa kokeeseen. Koe on ke 11.5.
    • Lue Lamppulauseet ja kertaa Aivot-materiaalista. Kertauslista ja kertaustehtävämonisteet auttavat asian kertaamisessa.

MA:

  • Kertasimme allekkain kertomista.
  • Ei tullut läksyä, mutta jos perustehtäviä on tekemättä kappaleista 44, 45 tai 46, tee ne.

AI:

  • Teimme pikatestin vuoropuhelusta.
  • Jatkoimme kuvauksen kirjoittamista Välkky s. 130-131. Jos kuvaus jäi vielä kesken, tee se loppuun ja palauta opelle ti 10.5.
  • Lue Okulus- kirjaa, jos se on vielä kesken. Palkintotunti on pe 13.5. ja siihen mennessä kirja pitäisi olla luettu ja tehtävät tehty.
  • Kertaa äidinkielen päättökokeeseen Välkky s. 166-170. Koe on ti 10.5.
    • Yleisnimet ja erisnimet
    • Isot kirjaimet ja lopetusmerkit
    • Yhdyssanat ja yhdysmerkki
    • Virke ja lause
    • Päälause ja sivulause
    • Vuoropuhelu

UE:

  • Teimme kokeen. Ei tullut läksyä.

Maanantai 25.4.

YM:

  • Aivot- materiaalista kappale 10: Mannerilmasto luo hyvät olosuhteet viljan viljelylle
  • Vihkomuistiinpanot:
  • Tehtävämoniste
  • Kotiläksy: Lue lamppulauseet kappale 10 ja tee niiden tehtävä. Jos tehtävämoniste jäi kesken, tee se loppuun.

MA:

  • Kertolaskua allekkain ja muistinumeroita Milli s. 190-191, lisätehtävät s. 192-193
  • Kotiläksy: Kotimökki 43

AI:

  • Luimme Välkky s. 168-169 ja teimme sen jälkeen pikatestin 3: Virkkeestä ja pää- ja sivulauseesta
  • Teimme harjoituskirja s. 86-87 tehtävät.
  • Kotiläksy: Harjoituskirja s. 88-89

UE:

  • Luimme Tähti s. 94-95
  • Teimme vihkomuistiinpanot:

Helatorstai

  • Ensimmäisenä helatorstaina Jeesus antoi opetuslapsilleen lähetyskäskyn.
  • Helatorstaita vietetään Jeesuksen taivaaseen astumisen merkiksi.

Helluntai

  • Helluntai on seurakunnan syntymäpäivä.
  • Se on Pyhän hengen vuodattamisen juhla.
  • Ensimmäisenä helluntaina opetuslapset saivat Pyhän Hengen ja he puhuivat Jeesuksesta vierailla kielillä.
  • Pyhän Hengen symboli on kyyhkynen tai tulenliekki.

Uskonnon koe maanantaina 2.5. Aiheena pääsiäisen tie Tähti s. 82-95

  • Kertaa nimet palmusunnuntai, kiirastorstai, pitkäperjantai, pääsiäinen, helatorstai ja helluntai
  • Opettele, mitä minäkin päivänä tapahtui.
  • Kertaa myös vihkomuistiinpanot.

Perjantai 22.4.

MA:

  • Harjoittelua Milli s. 186-187, lisätehtävät s. 188-189
  • Kotiläksyksi kotimökki 42

AI:

  • Teimme erityisopettajan pitämän luetun ymmärtämisen.
  • Lukutunti
  • Jos Okulusta on vielä monta lukua lukematta, lue sitä läksynä ainakin yksi luku eteenpäin.

Torstai 21.4.

MA:

  • Kertolaskun osittelua Milli s. 182-183, lisätehtävät s. 184-185
  • Kotiläksyksi kotimökki 41

AI:

  • Teimme pikatestin nro 2: yhdyssanat
  • Välkky s. 116-117 Tartu klassikkoon!
    1. Pohdimme, miten tietotekstiä kannattaa lukea.
    2. Silmäilimme otsikot ja kuvat ja sitten vasta luimme tekstin.
    3. Kertasimme luettua yhdessä ja parin kanssa pohdittiin tekstin tärkeimmät kohdat.
  • Kotiläksyksi tuli Välkky s. 117 vihkotehtävä 3a,b,c, ja +.

YM:

  • Aivot-materiaalista kappale 9: Euroopan keskiosissa on väli-ilmasto.
    • Luimme ja kuuntelimme kappaleen materiaalista ja teimme sähköiset tehtävät.
    • Teimme vihkomuistiinpanot.
      • Euroopan keskiosissa on väli-ilmasto
        • Selvät neljä vuodenaikaa
        • Meri-ilmaston läheisyys tasaa lämpötiloja
        • Mannerilmaston läheisyys aiheuttaa helle- ja pakkasjaksoja
    • Teimme monisteen väli-ilmastosta.
    • Kotiläksyksi tuli lukea Lamppulauseista kappaleet 8 ja 9 tehdä niiden tehtävät. Jos moniste jäi kesken, tee se loppuun.

Keskiviikko 20.4.

AI:

  • Teimme pikatestin nro 1: Yleis- ja erisnimet. Kertaamme vähän kielioppiasioita ja teemme eri aiheista näitä pikatestejä seuraavilla tunneilla.
  • Aloitimme uuden jakson, Kirjallisuus, Välkky s. 114-115. Kuuntelimme aloitusaukeamaan kertomuksen ja vastasimme kysymyksiin tarinasta.
  • Teimme parin kanssa suullisesti tehtävät 1 ja 2.
  • Kotitehtäväksi tuli vihkotehtävä 3.

YM:

  • Kuuntelimme Aivot-materiaalista kappaleen 8: Meri-ilmasto Atlantin rannikolla. Teimme kappaleen sähköiset tehtävät.
  • Teimme vihkomuistiinpanot.
    • Meri-ilmasto Atlantin rannikolla
      • Meri tasaa lämpötiloja ympäri vuoden.
      • Säännölliset sateet
  • Teimme monisteesta koulussa tehtävän 1, kotiläksyksi tulivat tehtävät 2,3, ja 4.

Muuta:

  • Torstaina 21.4. rastitunnilla Ylliä. Tee läksy huomiseksi ja ota vihko mukaan!

Tiistai 19.4.

MA:

  • Kymmen- ja satalukujen kertolaskua Milli s. 178-179, lisätehtävät s. 180-181
  • Kotiläksyksi kotimökki 40

MU:

  • Aloitimme tekemään tietotekstiä jostakin musiikin aiheesta.
    • Valitse aihe musiikkiin liittyen (esim. soitin, säveltäjä, laulaja, musiikkilaji)
    • Etsi tietoa aiheeseen netistä ja tee ajatuskartta vihkoon.
    • Kirjoita koneella tietoteksti valitsemastasi aiheesta etsimiesi tietojen perusteella.
    • Tänään piti valita aihe ja aloittaa ajatuskarttaa. Katso, että ensi viikoksi on aloitus tehtynä.

AI:

  • Teimme sanelun.
  • Tarkistimme harjoituskirjasta s. 84-85. Jos se oli unohtunut tehdä, tee se tänään uusintaläksynä.

Muuta:

  • Jos Kiertomatka Baltiaan on yllissä vielä palauttamatta, palauta se opelle huomenna!

Maanantai 11.4.

YM:

MA:

  • Laskujärjestys Milli s. 174-175, lisätehtävät s. 176-177
  • Kotiläksyksi kotimökki 39 ja perussivut 174-175 loppuun, jos ne jäivät kesken.
  • Kertaa kertolaskuja.

AI:

  • Luimme ja kuuntelimme tunnilla Välkky s. 110-111 Kuukameleontti.
  • Teimme vihkotehtävät  2 ja 3 a,b,c, ja + vihkoon. Jos tehtävät jäivät tunnilla tekemättä, tee ne kotona.

Perjantai 8.4.

KU:

  • Viimeistelimme vanhoja kuvistöitä.
  • Kuvasimme savityöt ja huovutustyöt ja ne sai viedä tänään kotiin.

MA:

  • Aloitimme uuden jakson, Kertolaskua.
  • Milli s. 170-171, lisätehtävät s. 172-173
  • Kotiläksyksi kotimökki 38

AI:

  • Lukutunti

Muuta:

  • Maanantaina 11.4. sirkustyöpaja Sorin sirkuksella. Koulupäivä kaikilla 9-14.15. Sisäliikuntavaatteet, juomapullo ja mahdollisesti omia eväitä mukaan. Otamme koululta mukaan eväät ja syömme ne sirkuksella.

Torstai 7.4.

LI:

  • Kävelimme Lielahden Akrokeskukseen ja meillä oli siellä mukava akrotunti.

MA:

  • Teimme matikan kokeen desimaaliluvuista.

AI:

  • Tarkistimme Välkyn harjoituskirja s. 82.
  • Kotiläksyksi tuli Välkyn harjoituskirja s. 83.

Muuta:

  • Muista, että huomenna on yllin viikkotehtävän palautus! Tuo huomenna vihko opelle.

Keskiviikko 6.4.

AI:

  • Teimme luetun ymmärtämisen.
  • Kotiläksyksi Välkky harjoituskirja s. 82.

YM:

  • Aivot materiaalista kappale 8: Kiertomatka Pohjoismaissa 2. Seuraamme kartastosta paikat, joissa käydään.
  • Muista viikkoläksynä kirjoittaa Kiertomatka Baltiassa yllin vihkoon. Ohjeet vihkossa ja maanantain blogitekstissä. Palautus opelle perjantaina.

Muuta:

  • Tänään ei liikuntaa, vaan käsitöitä (huovutusta) omassa luokassa.
  • Huomenna liikuntatunti Lielahden Akrokeskuksessa klo 9-10. Sisäliikuntavaatteet mukaan.

Tiistai 5.4.

MA:

  • Katsastus Milli s. 162-163, lisätehtävät s. 164-165
  • Matikan koe desimaaliluvuista to 7.4.
  • Kotiläksyksi kertausmoniste.

MU:

AI:

  • Tiivistelmän kirjoittaminen huuhkajasta:
    1. Lue tekstit varpuspöllöstä ja huuhkajasta Välkky s. 108.
    2. Tutki varpuspöllöstä tehtyä tukisanalistaa s. 109.
    3. Tee itse samanlainen tukisanalista huuhkajasta vihkoon.
    4. Lue varpuspöllöstä tehty tiivistelmä s. 109.
    5. Sulje Välkky ja kirjoita tiivistelmä huuhkajasta tekemäsi tukisanalistan avulla.
    6. Kirjoita tiivistelmä loppuun kotiläksynä.

Maanantai 4.4.

YM:

  • Kertasimme asioita Pohjoismaista ja Baltian maista ja teimme monisteesta tehtävät 3 ja 4.
  • Kuuntelimme Aivot-materiaalista kappaleen 7: Kiertomatka Pohjoismaissa 1. Tutkimme kartastosta paikat, jotka tekstissä mainittiin.
  • Kotiläksy: Kirjoita yllin vihkoon tarina Kiertomatka Baltiassa. Voit ottaa mallia Aivot-materiaalin kappaleista Kiertomatka Pohjolassa. Tämä on viikkotehtävä, jonka palautus on opelle perjantaina 8.4.
    • Olet matkalla Baltian (Viro, Latvia ja Liettua) läpi. Tehtävänäsi on kirjoittaa, mitä kaikkea koet ja näet matkalla. Etsi tietoa internetistä ja kirjoita kertomus . Kertomuksessa täytyy olla ainakin seuraavat asiat:
      1. Pääkaupungit ja vähintään yksi muukin kaupunki jokaisesta maasta.
      2. Nähtävyyksiä, joissa käyt.
      3. Valtioiden asukasluvut.
      4. Kasvillisuusvyöhyke, johon Baltia kuuluu, ja miten se näkyy matkallasi.
      5. Ilmastovyöhyke, johon Baltia kuuluu, ja miten se näkyy matkallasi.
      6. Ruokia, joihin törmäät Baltian maissa.

MA:

  • Harjoittelua Milli s. 158-159, lisätehtävät s. 160-161
  • Kotiläksyksi kotimökki 36

UE:

Muuta:

  • Muistathan, että huomenna musiikin tunnilla kysellään ukulelen osat, kielet ja soinnut Am, C, F ja G! Muistiinpanot löytyvät vihkosta monisteesta.

Perjantai 1.4.

KU:

MA:

  • Yhteen- ja vähennyslaskua desimaaliluvuilla Milli s. 154-155, lisätehtävät s. 156-157
  • Kotiläksyksi kotimökki 35

AI:

  • Lukutunti

Torstai 31.3.

MA:

  • Suuruusvertailu ja pyöristäminen Milli s. 150-151, lisätehtävät s. 152-153
  • Kotiläksyksi kotimökki 34

AI:

  • Etsityt uutiset luettiin toisille pienissä ryhmissä.
  • Katsoimme Lamminpään koulun maaliskuun uutiset.
  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta suunnitelman uutisesta s. 80.
  • Kotiläksyksi tuli kirjoittaa suunniteltu uutinen Välkyn harjoituskirjaan s. 81. Jos suunnitelma s. 80 jäi kesken, tee se ensin loppuun ennen kuin kirjoitat uutisen.
  • Luimme Okulus-kirjaa eteenpäin. Jos et lukenut tunnilla yhtään lukua kirjasta eteenpäin, lue kotiläksynä yksi luku ja tee sen tehtävät vihkoon.

YM:

  • Teimme karttakokeen.

Keskiviikko 30.3.

AI:

  • Jokainen kertoi muille lukemansa uutisen ja etsimme sen netistä/näköislehdestä.
  • Kotiläksyksi tuli lukea uutinen, joka kertoo jostakin Pohjoismaasta (ei Suomesta) tai Baltian maasta. Muista laittaa otsikoksi uutisen otsikko, älä keksi omaa otsikkoa. Kerro uutisen sisältö omin sanoin ja laita loppuun lähde, josta uutisen luit ja päivämäärä.
  • Katsoimme videot valeuutisista ja videohuijauksista.

YM:

  • Kuuntelimme loppuun Aivot-materiaalista kappaleen 6: Pohjoismaissa ja Baltiassa on useita ilmastoalueita
  • Kertasimme Pohjoismaat, Baltian maat ja niiden pääkaupungit.
  • Kävimme koealueen läpi vihkosta.
  • Karttakoe huomenna torstaina 31.3.

Tiistai 29.3.

MA:

  • Sadasosat desimaaliluvussa Milli s. 146-147, lisätehtävät 148-149
  • Kotiläksyksi kotimökki 33

MU:

  • Opettele monisteesta ensi viikoksi ukulelen kielet, ukulelen osat ja soinnut Am, C, F ja G.
  • Harjoittelimme jo aikaisemmin soitettuja ukulelekappaleita. Jokainen käy parin kanssa soittamassa opelle jonkun opetelluista kappaleista ukulelella.

AI:

  • Katsoimme viime viikon lastenuutiset.
  • Puhuimme siitä, mikä on uutinen.
  • Luimme Välkystä s. 104-105 uutisen Norjalaiskylä osti auringon.
  • Kotiläksy: Lue valitsemasi uutinen joko lehdestä tai netistä. Mieti luotettava lähde. Kirjoita vihkoon otsikoksi uutisen otsikko. Kirjoita uutinen omin sanoin lyhyesti vihkoon. Kirjoita uutisen perään, mistä luit uutisen ja uutisen päivämäärä.

Maanantai 28.3.

YM:

  • Kuuntelimme Aivot- materiaalista kappaleesta 6: Pohjoismaissa ja Baltiassa on useita ilmastoalueita sivut 1-4.
  • Kävimme läpi kartalla Pohjoismaat ja Baltian maat sekä niiden pääkaupungit. Teimme nämä monisteeseen.
  • Puhuimme Golfvirrasta ja sen vaikutuksesta ja teimme monisteen tehtävän Golfvirrasta.
  • Jaoin monisteet kokeeseen kerrattavista asioista. Ympäristöopin karttakoe to 31.3.
    • Kertaa kokeeseenEurooppa, karttakoeLue kokeeseen vihkossa olevat muistiinpanot ja kartat. Opettele kokeeseen:
      • Ilmansuunnat
      • Maanosat ja valtameret
      • Euroopan rajat kartalla
      • Euroopan luonnonkohteita
        • Vuoristoja
        • Meriä
        • Niemimaita
        • Salmi
        • Saaria
      • Euroopan ilmastovyöhykkeet
        • Vyöhykkeiden nimet ja kuvaukset siitä, millaista vyöhykkeellä on.
      • Euroopan kasvillisuusvyöhykkeet
        • Vyöhykkeiden nimet ja kuvaukset siitä, millaista kasvillisuutta vyöhykkeellä on.
      • Pohjoismaat ja Baltian maat sekä niiden pääkaupungit

MA:

  • Harjoittelua Milli s. 142-143, lisätehtävät s. 144-145
  • Kotiläksyksi kotimökki 32

Muuta:

  • Meillä oli kaksi tuntia liikuntaa. Fanny kävi pitämässä meille tunnin liittyen ensi syksyn Move-testeihin. Teimme harjoitteita ja leikkejä, joissa käytiin testissä tarvittavia taitoja läpi.
  • Jos Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry ja Jyty ovat lakossa ajalla 29.-30.3.2022., koulussa ei tarjota lämmintä ruokaa, mutta koululounaaksi tarjotaan mehukeittoa, smoothieta, välipalakeksejä, hedelmiä ja leipää. Halutessaan oppilaat voivat ottaa mukaan lämpimässä säilyviä omia eväitä koulun tarjontaa täydentämään.

UE:

  • Kävimme Tähti-kirjasta läpi s. 83-91.
  • Teimme vihkomuistiinpanoja pääsiäisen ajan tapahtumista.

Perjantai 25.3.

MA:

  • Desimaalilukujen vähennyslaskua Milli s. 138-139, lisätehtävät s. 140-141
  • Kotiläksyksi kotimökki 31

AI:

  • Keräsin tarinavihkot, joissa pitäisi olla tietoteksti Grönlannista. Jos vihko unohtui kotiin tai teksti oli jäänyt tekemättä, tuo se maanantaina.
  • Lukutunti

KU:

  • Maalasimme savityöt

Muuta:

Torstai 24.3.

MA:

  • Desimaalilukujen yhteenlaskua Milli s. 134-135, lisätehtävät s. 136-137
  • Kotiläksyksi kotimökki 30

AI:

  • Teimme toistokirjoituksen.
  • Kotiläksy: Kirjoita Grönlannista oma tietoteksti tekemäsi tukisanalistan avulla Tarinavihkoon. Muista kappalejako!

YM:

  • Teimme karttamonisteen Euroopan rajoista ja meristä.

Keskiviikko 23.3.

AI:

  • Teimme kuullun ymmärtämisen tunnilla.
  • Kotiläksyksi tuli lukea monisteelta tietoteksti Grönlannista ja tehdä siitä tukisanalista luetelmaviivoilla vihkoon.

YM:

  • Kertasimme vielä Euroopan ilmastovyöhykkeitä ja teimme niistä vielä monisteen vihkoon.
  • Kävimme uutena asiana läpi Euroopan kasvillisuusvyöhykkeet, Aivot-materiaalista kappale 5: Euroopan kasvillisuus.
  • Teimme yhdessä monisteen Euroopan kasvillisuudesta vihkoon.
  • Kotiläksyksi tuli opetella nimeämään Euroopan kasvillisuusvyöhykkeet.

Muuta:

  • Huomenna rastitunnilla teemme vielä ylliä, ota yllin vihko mukaan!

Tiistai 22.3.

MA:

  • Kerrataan desimaaliluku Milli s. 130-131, lisätehtävät s. 132-133
  • Kotiläksyksi kotimökki 29

AI:

  • Kävimme läpi eri tietolähteitä.
  • Välkky s. 102-103. Luimme tekstit ja kävimme läpi niiden sisältöä sanallisesti. teimme vihkotehtävän 1 sanallisesti.
  • Teimme Välkky s. 103 vihkotehtävän 2 vihkoon.
  • Kotiläksyksi Harjoituskirjasta s. 79.

MU:

Muuta:

Maanantai 21.3.

YM:

  • Läksynkuulusteluna olivat Euroopan luontokohteet (vuoristot, niemimaat, saaret ja salmi). Jos nämä eivät ole vielä hallussa, kannattaa kerrata niitä.
  • Kävimme läpi Euroopan ilmastoa, Aivot-materiaali kappale 4. Teimme monisteen ilmastoalueista.
  • Kotiläksy: Opettele Euroopan ilmastovyöhykkeet. Ne kysellään keskiviikkona.

MA:

  • Kertasimme desimaaliluvun käsitettä ja kävimme Millistä aloitusaukeaman desimaalilukuihin s. 128-129.
  • Emme menneet vielä desimaalilukujen tehtäviin eikä tullut läksyä.

AI:

  • Teimme äidinkielen tunnilla vielä ympäristöoppia.
  • Kotiläksyksi tuli Välkyn harjoituskirjasta s. 78.

UE:

  • Teimme kokeen.

Torstai 17.3.

AI:

  • Teimme lyhyen tietotekstin tämän viikon aikana valitusta aiheesta ja aikaisemmin haetun tiedon perusteella. Kirjoitimme tietotekstin koneella =365 ->Oma nimi -> Äidinkieli -> Word- asiakirja, jonka nimenä valittu aihe.
  • Uusintaläksynä Välkyn harjoituskirja s. 76-77, jos se on vielä tekemättä. Muuten ei tullut läksyä. Muistathan kuitenkin lukea kirjaa tänäänkin!

MA:

  • Teimme kokeen. Poissaolijat valmistautuvat tekemään kokeen, kun palaavat kouluun.

Muuta:

  • Viimeistelimme kuvistöitä.
  • Huomenna pe 18.3. valinnaisen päivä. Kokoonnumme ensin omaan luokkaan. Koulupäivä 8.15-13.15, ei tarvita koulukirjoja.

Keskiviikko 16.3.

AI:

  • Teimme tunnilla Välkky s. 110 kohdat 2 ja 3. Jos tiedonhaku jäi vielä kesken, tee se kotona loppuun. Huomenna kirjoitamme lyhyen tietotekstin valitusta aiheesta etsityn tiedon perusteella.
  • Kotiläksy: Välkyn harjoituskirja s. 76-77

YM:

  • Jatkoimme Aivot-materiaalista kappaletta 2: Eurooppa kartalla s. 5-9
  • Teimme monisteen Euroopan luontokohteista. Harjoittele nämä kotiläksynä, ne kysellään maanantaina!

  • Kävimme läpi kappaleen 3 Erilaisia karttoja Euroopasta ja teimme monisteen.

Tiistai 15.3.

MA:

  • Milli s. 119 Harjoittelua, lisätehtävät s. 120-121.
  • Tunnilla sai tehdä myös kotimökin.
  • Kotiläksyksi tuli Katsastus s. 122. Saa ja kannattaa tehdä s. 123 harjoitteluna kokeeseen.
  • Koe murtoluvuista to 17.3.

AI:

  • Mietimme erilaisia tietolähteitä ja niiden käyttöä.
  • Välkky s. 100-101. Pohdimme ennakointilinnan tarkoitusta ja käyttöä.
  • Teemme Välkyn harjoituskirja s. 74-75.
  • Kotiläksyksi Välkky s. 101 tehtävä 2: Keksi aihe, josta haluat etsiä tietoa ja tee siitä ennakointia. Ei tarvitse piirtää linnaa, vaan kirjoita
    • Aihe otsikoksi
    • Väliotsikko Tiedän jo! Sen alle kirjoita lyhyesti, mitä tiedät jo aiheesta esimerkiksi luetelmaviivoilla.
    • Väliotsikko Haluan tietää! Sen alle kirjoita itsellesi kysymyksiä/asioita, joita haluaisit lisäksi tietää valitsemastasi aiheesta.
    • Älä tee vielä Opin uutta!- osiota, teemme sen myöhemmin.

MU:

Maanantai 14.3.

YM:

  • Aivot-materiaalista kappale 2 Eurooppa Kartalla. Kävimme yhdessä materiaalista sivut 1-4.
  • Tutkimme kartastosta Euroopan karttaa ja etsimme Euroopan rajat kartalta.
  • Kotiläksy: Opettele Euroopan rajat kartalla

MA:

  • Milli s. 114-115 Sekalukujen vähennyslaskua, lisätehtävät s. 116-117
  • Kotiläksyksi kotimökki 26

AI:

  • 800 kertaa minuutissa Välkky s. 98-99
  • Teimme tunnilla vihkotehtävät 2 ja 3.
  • Ei tullut kotiläksyä

UE:

  • Kertasimme kokeeseen, koe ma 21.3.
  • Koealue: Tähti s. 54- 69
    • Mieti jokaisesta tarinasta myös sen opetus.
      • Laupias Samarialainen s. 60-63
      • Lesken ropo s. 64-65
      • Tuhlaajapoika s. 66-67
      • Armoton palvelija s. 68-69
    • Opettele rakkauden kaksoiskäsky, Kultainen sääntö ja Isä meidän- rukous. Näitä ei tarvitse osata kokonaan ulkoa, mutta pitää osata täydentää puuttuvia sanoja.

Perjantai 11.3.

KU:

  • Viimeistelimme perspektiivitöitä ja sarjakuvia.
  • Teimme savitöinä pääsiäispuput, jotka jäivät nyt kuivumaan ja odottamaan polttamista.

MA:

  • Milli s. 110-111 Sekalukujen yhteenlaskua, lisätehtävät s. 112-113
  • Kotiläksyksi kotimökki 25

AI:

  • Lukutunti

Torstai 10.3.

AI:

  • Kävimme Tesoman kirjastossa, jossa kirjastonhoitaja esitteli meille tiedonhakua kirjastossa. Sai lainata itse kirjoja.
  • Tarkistimme läksyn ja teimme harjoituskirjasta s. 72.
  • Ei tullut läksyä.

MA:

  • Milli s. 107-109 Harjoittelua.
  • Kotiläksyksi tuli kotimökki 24.

Keskiviikko 9.3.

AI:

  • Puhuimme erilaisista viesteistä. Puhuimme julkisista ja yksityisistä viesteistä sekä asiallisen yleiskielen käytöstä ja puhekielen käytöstä viesteissä.
  • Välkky s. 96-97 (Välitä tietoa)
  • Kirjoitimme sähköpostiviestejä (Outlook/O365).
    • Jokaisen piti kirjoittaa opettajalle asiatyylillä kirjoitettu sähköpostiviesti, jossa kertoi mielipiteensä, ilmaisi toiveensa kouluun liittyen tai esitti kysymyksen opettajalle valitsemastaan aiheesta. Harjoittelimme aiheen (otsikon) tekemistä, tervehdyksen kirjoittamista ja oman nimen kirjoittamista viestin loppuun.
    • Tämän jälkeen sai kirjoittaa puhetyylillä viestin luokkakaverille, mutta sekään ei saanut olla loukkaava ja myös sen piti olla helposti ymmärrettävä.
  • Kotiläksyksi tuli kirjoittaa kirje Välkyn harjoituskirjaan s. 73. Kirje saa olla kenelle haluaa, ei tarvitse olla jatkoa s. 72 viestille. Kirjeessä tulee olla useita asioita, ei vain yksi virke. Annamme kirjeestä kaveripalautteet eli sen tulisi olla sellainen, että toinen oppilas voi sen lukea. Kirjeen voi kirjoittaa myös jollekin luokkakaverille, joka sitten antaa kirjeestä palautteen.

YM:

  • Kyselin paperilla läksynkuulusteluna ilmansuunnat.
  • Jatkoimme Aivot-materiaalista kappaletta 1: Karttataidot.
  • Teimme vihkoon monisteet maapallon puoliskoista ja maanosista sekä valtameristä.
  • Kotiläksyksi tuli opetelle maanosat ja valtameret ulkoa.

Muuta:

  • Huomenna menemme Tesoman kirjastoon. Muista kirjastokortti mukaan!

Tiistai 8.3.

MA:

  • Vähennyslaskua Milli s. 102-103, lisätehtävät s. 104-105
  • Kotiläksyksi kotimökki 23

AI:

  • Vastasimme äidinkielen vihkoon kysymyksiin kappaleesta Kingi.
    1. Ketkä olivat kertomuksen päähenkilöt?
    2. Mitä tapahtumapaikkoja kertomuksessa oli?
    3. Miten kingi liittyi kertomukseen?
  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 70-71
  • Kotiläksyksi tuli lukea Okulus ja yöihmiset- kirjaa yksi luku eteenpäin ja tehdä luvun tehtävät.

MU:

  • Jatkoimme kellopelin soittoa ja aloitimme ukulelen harjoittelua.

Maanantai 7.3.

YM:

MA:

  • Yhteenlaskua Milli s. 98-99, lisätehtävät s. 100-101
  • Kotiläksyksi kotimökki 22

AI:

  • Aloitimme uuden jakson ja tutkimme aloitusaukeamaa Välkky s. 94-95.
  • Lue kotiläksynä s. 90 kertomus Kingi ja valmistaudu vastaamaan siitä kysymyksiin huomenna ilman kirjaa.

UE:

  • Tähti s. 68-60 Anteeksi 77 kertaa.
  • Teimme vihkotehtävät 1-5.

Perjantai 25.2.

KU:

  • Jatkoimme perspektiivitöitä loppuun ja aloittelimme sarjakuvan tekemistä.

MA/AI:

  • Sai valita, lukeeko Okulus ja yöihmiset- kirjaa vai kertaako tämän viikon murtolukuasioita monisteiden avulla.

Muuta:

  • Meillä oli Lupa liikkua-tunti salissa Parkouria. Oli mukavaa!
  • Loman jälkeen maanantaina sisäliikuntaa.

Torstai 24.2.

MA:

  • Milli s. 94-95, lisätehtävät s. 96-97 Sekaluvusta murtoluku
  • Kotiläksyksi kotimökki 21

AI:

  • Teimme kokeen.
  • Luimme Okulus ja yöihmiset- kirjaa.

Muuta:

  • Teimme muutamia keskittymis- ja rentoutusharjoituksia.
  • Puhuimme tunnetaidoista ja minäviesteistä.

Perjantaina viimeisellä tunnilla Parkourtunti salissa!

Keskiviikko 23.2.

AI:

  • Kertasimme huomiseen kokeeseen monisteiden avulla.
  • Kotiläksyksi tuli Kertausmoniste. Siitä tulisi tehdä ainakin toinen puoli.

YM:

  • Puhuimme tunnetaidoista ja teimme muutamia hengitys- ja mielikuvaharjoituksia.

Tiistai 22.2.

MA:

  • Milli s. 90-91, lisätehtävät s. 92-93
  • Kotiläksyksi kotimökki 20

AI:

  • Kertasimme sanaluokkia ja teimme eilen aloitetun monisteen loppuun.
  • Kotiläksyksi tuli moniste, jossa laatikon sanat pitää luokitella oikeisiin sanaluokkiin.

Maanantai 21.2.

YM:

  • Teimme kokeen.

MA:

  • Milli s. 86-87, lisätehtävät s. 88-89
  • Kotiläksyksi kotimökki 19

AI:

  • Kertasimme sanaluokista verbejä kertausmonisteeseen.
  • Kotiläksyksi tuli monisteesta tehtävät 5,6, ja 7 (adjektiivit ja pronominit).
  • Kokeeseen voi kerrata Välkky s. 171-175.

UE:

  • Kertasimme tarinaa Tuhlaajapoika Tähti s. 66-67.
  • Vastasimme monisteen kysymyksiin vihkoon.
    • TuhlaajapoikaPohdi:
      1. Millainen nuorempi poika oli kertomuksen alussa?
      2. Millainen hän oli kertomuksen lopussa?
      3. Miksi hän oli muuttunut?
      4. Millainen isä oli mielestäsi?
      5. Vanhempi poika suuttui kertomuksen lopussa. Miksi?
      6. Tämä raamatun kertomus on vertaus. Kuka on vertauksen isä? Kuka on nuorempi poika? Kuka on vanhempi poika?
      7. Mikä on sinun mielestäsi tämän vertauksen opetus meille tämän päivän ihmisille?

      + Piirrä tuhlaajapoika, joka on paluumatkalla kotiin. Kirjoita, mitä hän ajattelee.

Torstai 17.2.

MA:

  • Milli s. 78-81 Katsastus
  • Kertaa kokeeseen, koe huomenna perjantaina 18.2.

AI:

  • Luimme Okulus ja yöihmiset- kirjaa, kotiläksyksi tuli lukea kirjaa yksi luku eteenpäin ja tehdä luvun tehtävät vihkoon.

Keskiviikko 16.2.

AI:

  • Kertasimme sanaluokkia Välkky s. 171-175
  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 66-67
  • Kotiläksyksi tuli moniste Taipumattomat sanat

YM:

  • Kertasimme kokeeseen, jaoin Kertaa oppimaasi- monisteen
  • Ympäristöopin koe ma 21.2. aiheesta Minä ihmisenä

Tiistai 15.2.

MA:

  • Kertasimme mittayksiköitä monisteiden avulla.
  • Kotiläksyksi tuli kertausmoniste mittayksiköistä.

AI:

  • Jatkoimme taipumattomia sanoja.
  • Teimme Välkyn harjoituskirjasta s. 66-67.
  • Kotiläksyksi tuli Välkystä s. 89 vihkotehtävä 2.

Maanantai 14.2.

YM:

  • Aivot-materiaalista kappale 9 Tasapainoinen ihminen
  • Kotiläksy: Lue lamppulauseet ja tee tehtävä lamppulauseista

MA:

  • Milli s. 74-75, lisätehtävät s. 76-77
  • Kotiläksyksi kotimökki 17

AI:

  • Taipumattomat sanat Välkky s. 88
  • Kotiläksyksi vihkotehtävä 1 Välkky s. 89

UE:

Perjantai 15.10.

SA:

Pesemme kädet ja kuuntelemme Einkaufen-laulun ♪ ♪ Kinderlied Einkaufen – Ich kaufe alleine ein – Kinder werden groß – Hurra Kinderlieder.

Harjoittelemme erityisesti ostossanastoa Tarja Virtasen sivustolla              https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/13-ich-kaufe-ein.

Teemme kuuntelun 13 (s. 164).

Teemme oman ostoskeskustelun ryhmän kanssa: im Supermarkt, auf dem Markt, im Kleiderladen, am Kiosk, im Bonbonladen. Esitämme keskustelut.

Hausaufgabe: kertaa kappaleet 10 – 13 > suullinen koe kappaleista 10 – 13 pe 29.10.

Schöne Ferien.

Torstai 14.10.

MA:

  • Laskujärjestys Milli s. 122-123, lisätehtävät s. 124-125. Jatkamme samaa aihetta huomenna emmekä mene eteenpäin. Kertaa kotona laskujärjestystä.
  • Kotiläksyksi kotimökki 28

AI:

  • Kertasimme edelleen yhdyssanoja ja teimme yhdyssanamonisteen.
  • Kotiläksyksi tuli moniste yleisnimistä ja erisnimistä.

Keskiviikko 13.10.

EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu –laulun Wash Your Hands Song | Music for Kids | The Singing Walrus.

Laulamme Do you have a pet? -laulun.

Toistamme eläinkuvasanat. Arvuuttelemme eläimiä pussissa Do you have ___?

Teemme eläinmonisteen (lisäharjoitus 1).

Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 3.

Teemme oman eläintarhan joko salkkuvihkoon tai videoesityksenä (s. 42).

Kuuntelemme kuuntelun 18 (s. 46).

Teemme salkkutyön 19 (s. 47).

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 3 sanastot (s. 40, 43) > harjoittele Quizletissä https://quizlet.com/457993262/high-five-3-kappale-3-flash-cards/

AI:

  • Teimme yhdyssanaharjoituksia koneella ja kirjoitimme vihkoon yhdyssanoja, joissa on yhdysmerkki.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 24.

YM:

  • Tunnistimme kasvi-ja eläinlajeja.
  • Tarkistimme vihkoista, että niissä on jakson aikan tehdyt vihkomuistiinpanot ja tehtävät.
  • Jokainen sai Lähiympäristö- jakson lamppulauseet ja Kertaa oppimaasi- monisteen. Ympäristöopin koe on keskiviikkona 27.10.

Tiistai 12.10.

SA:

Pesemme kädet ja kuuntelemme Einkaufen-laulun ♪ ♪ Kinderlied Einkaufen – Ich kaufe alleine ein – Kinder werden groß – Hurra Kinderlieder.

Kuuntelemme, suomennamme ja toistamme kappaleen 13. Luemme saksaksi. Saamme sanastoihin leiman.

Opettelemme tehtävän 4 (s. 158 – 159) sanonnat ulkoa. Teemme suullisen paritehtävän 12 (s. 164).

Hausaufgabe: kertaa kappale 10 >  https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1gmp

MA:

  • Milli s. 118-119, lisätehtävät s. 120-121
  • Kotiläksyksi kotimökki 27

AI:

  • Teemme yhdessä harjoituksia yhdyssanoista.
  • Teemme Välkyn harjoituskirjasta s. 22.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 23.

Maanantai 11.10.

YM:

  • Kertasimme opeteltuja kasvilajeja eri metsätyypeistä.
  • Teimme Aivot-materiaalista tehtävän Kertaa opiskellut kasvilajit.

MA:

  • Aloitimme jakolaskujakson. Jokainen asetti itselleen tavoitteen tälle jaksolle Milli s. 112.
  • Teimme Milli s. 114-115, lisätehtävät s. 116-117
  • Kotiläksyksi kotimökki 26

AI:

  • Kävimme läpi Välkky s. 35 yhdyssanoja ja yhdysmerkkiä.
  • Teimem koulussa vihkotehtävän 3, jossa piti keksiä ainakin 8 yhdyssanaa annetuista sanoista.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävä 4. Keksi ainakin 10 itselle tärkeää ihmistä tai eläintä, joissa käytät yhdysmerkkiä. Samaa loppuosaa (esim. serkku) saa käyttää vain  kerran.

Perjantai 8.10.

SA:

Kuuntelemme Bahn, Bus, Boot –laulun ♪ ♪ Kinderlied Familienausflug – Bahn Bus Boot – Hurra Kinderlieder.

Harjoittelemme kappaletta 13 Tarja Virtasen sivustolla          https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/13-ich-kaufe-ein.

Teemme fahren-tehtävät kappaleesta 13.

Suomennamme kappaleen 13.

Hausaufgabe: kuuntele, opettele, kirjoita ja toista kappaleen 13 sanat (s. 156)

Schönes Wochenende.

Torstai 7.10.

MA:

  • Koe

AI:

  • Tarkistamme ja teemme loppuun harjoituskirja s. 20-21
  • Välkky s. 34 vihkotehtävät 1 ja 2

Keskiviikko 6.10.

EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu –laulun Wash Your Hands Song | Music for Kids | The Singing Walrus.

Valitsemme englanninkielisen nimen.

Pelaamme peliä 18 (s. 36, 23).

Laulamme Do you have a pet? -laulun (s. 24). Toistamme eläinsanat. Piirrämme ja sanomme englanniksi. Esitämme ja kysymme Are you ___?

Teemme tehtävät 3 – 6.

Toistamme sanaston 8a (s. 43). Kuuntelemme kappaleen 3. Teemme tehtävät 11 ja 12.

Kuuntelemme ja toistamme Action 14a -tehtävän (s. 28). Käymme läpi englannin perusmonikkoa luokan tavaroilla ja leikkieläimillä. Teemme tehtävät 15 – 17.

Homework: suomenna ja lue kappale 3 (s. 24 – 27)

YM:

  • Kertasimme metsien eläinlajeja. Kuuntelimme eläinten ääniä ja luimme eläimiin liittyvät kuvatekstit Aivot- materiaalista Metsätyypit- kappaleesta.
  • Teimme jokainen Aivot- materiaalissa kappaleen Kertaa opittuja eläinlajeja.

AI:

  • Kirjoitimme loppuun OneDriveen tarinan salaperäisestä karttakirjasta, joka oli aloitettu viime viikon torstaina. Tulostimme tarinat ja liimasimme uuteen tarinavihkoon. Tarinat luetaan ääneen luokassa perjantaina.
  • Osa ehti tehdä Välkyn harjoituskirjasta s. 20. Kotiläksyksi tuli kaksi tehtävää Välkyn harjoituskirjasta s. 20-21.

Maanantai 4.10.

YM:

  • Aivot- materiaalista luku 7 Pidä huolta ympräistöstäsi.
  • Luimme ja kuuuntelimme kappaleen koulussa ja jokainen teki sähköiset tehtävät.
  • Teimme vihkomuistiinpanot.

MA:

  • Kertaamista kokeeseen. Teimme Millistä s. 103 ja s. 107 sekä lisätehtäviä näiltä sivuilta.
  • Kotiläksyksi tuli s. 106 Katsastus.

AI:

  • Puhekielestä kirjakieleksi Välkky s. 32-33.
  • Teemme tunnilla tehtävät 1 ja 2.
  • Kotiläksyksi tehtävä 3 s. 33.

Perjantai 1.10.

SA:

Kuuntelemme Kaufen-laulun (s. 39).

Teemme tehtävät 4 – 8.

Hausaufgabe: kertaa kappaletta 11              https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1bfm 

KU:

MA:

  • Milli s. 98-99, lisätehtävät s. 100-101
  • Kotiläksyksi kotimökki 23

Ai:

  • Lukutunti

Torstai 30.9.

MA:

  • Milli s. 94-95, lisätehtävät s. 96-97
  • Kotiläksyksi kotimökki 22

AI:

  • Teimme tunnilla Välkky s. 31 vihkotehtävät 1 ja 2.
  • Loimme koneella Äidinkieli-kansioon uuden word- asiakirjan, jonka nimesimme Salaperäinen karttakirja. Kirjoitimme wordiin fantasiatarinaa karttakirjasta. Ohje Välkky s. 31 +-tehtävä.
  • Ei tullut läksyä.

Keskiviikko 29.9.

EN:

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu –laulun                            https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Laulamme tervehdyslaulun                                                                        https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU.

Laulamme vielä High Five! -laulun.

Laulamme värilaulun (High Five 1 / 2).

Kuuntelemme kappaleen 2. Luemme englanniksi. Teemme A/B-tehtävän. Pelaamme muistipeliä (kappaleen aineistot), Spin the wheel sekä Flip cards. Saamme sanastoihin leiman.

Arvuuttelemme vielä ikää ja perhesanoja.

Teemme kappaleen 2 tehtävät loppuun.

Toistamme kappaleen 3 eläinsanat. Kerromme eläinten värin englanniksi. Arvuuttelemme Do you have ___?

Homework: tutustu kappaleeseen 3 (s. 24 – 27)

AI:

  • Teimme tunnilla Välkyn harjoituskirja s. 19.
  • Kuuntelimme tekstikirjasta tarinan Maailman reunan yli.
  • Kotiläksyksi tuli lukea uudestaan Välkky s. 30-31 ja tehdä vihkotehtävät 3a,b,c, ja + vihkoon. Muista otsikko!

YM:

  • Kertasimme kappaletta Suomi on tuhansien soiden maa.
  • Teimme vihkomuistiinpanot:
  • Teimme monisteen suotyypeistä.
  • Katsoimme ohjelman Suon elämää.

Tiistai 28.9.

SA:

Kuuntelemme Kaufen-laulun (s. 39).

Toistamme kappaleen 13 sanat (s. 156). Esitämme ja sanomme saksaksi.

Teemme tehtävät 1 – 3.

Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 13 (s. 37 – 39)

MA:

  • Milli s. 90-91, lisätehtävät s. 92-93
  • Kotiläksyksi kotimökki 21

AI:

  • Aloitamme jakson kieli ja Kirjoittaminen Välkky s. 28-29.
  • Teemme kuullun ymmärtämisen.
  • Teemme vihkotehtävät 2 ja 3 Välkky s. 28.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 18.

Maanantai 27.9.

YM:

MA:

  • Milli s. 86-87, lisätehtävät s. 88-89
  • Kotiläksyksi kotimökki 20

AI:

  • Teimme luetun ymmärtämisen.

UE:

  • Kertasimme oppimaamme Johannes Kastajasta.
  • Vaihdoimme istumapaikat.

Perjantai 24.9.

SA:

Kerro pöytäryhmälle huoneestasi ja kodistasi

In meinem Zimmer gibt es ____.

In meinem Zuhause gibt es ___. Saamme leiman salkkutyöhön.

Teemme vielä tehtävän 8 (s. 150) Lyypekistä. Teemme kuuntelun 14.

Toistamme kappaleen 13 sanat. Harjoittelemme Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/13-ich-kaufe-ein.

Hausaufgabe: harjoittele kappaleen 13 asioita Tarja Virtasen sivustolla https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/13-ich-kaufe-ein

Torstai 23.9.

MA:

  • Milli s. 83, lisätehtävät s. 84-85
  • Kotiläksyksi kotimökki 19

AI:

  • Teimme itsearvioinnin omasta uutisesta.
  • Välkyn harjoituskirja s. 16-17.
  • Kotiläksyksi moniste Minä lukijana. Vastaa kokonaisilla virkkeillä ja mieti vastaukset kunnolla. Vastaukseksi ei riitä en tiedä.

Lukeminen - Värinautit

Tiistai 21.9.

SA:

Pesemme kädet ja kuuntelemme Ich bin cool –laulun Ich bin cool.

Piirrä kappaleen 12 sanoja vihkoon > pari sanoo saksaksi > +.

Toistamme kappaleen 12. Harjoittelemme Tarja Virtasen sivustolla            https://peda.net/iitti/lukio/oppiaineet/saksa/asetv/so-ein-zufall-1/1rug prepositioita ja tekstitehtäviä.

Saamme vihkoihin leiman.

Hausaufgabe: tee Mein Zimmer und mein Zuhause -työ (12, s. 152)

MA:

  • Milli s. 78-79, lisätehtävät s. 80-81
  • Kotiläksyksi kotimökki 18.

AI:

  • Luemme tunnilla tesktin Majakka Välkky s. 24-25.
  • Teemme tunnilla vihkotehtävät 1 ja 2 Välkyn s. 25.
  • Kotiläksyksi vihkotehtävä 3a,b,c Välkyn s. 25.

Maanantai 20.9.

YM:

  • Luimme Aivot- materiaalista luvun Metsätyypit ja teimme siihen sähköisiä tehtäviä.
  • Teimme vihkomuistiinpanot:
  • Kotiläksyksi tuli moniste aiheesta Metsätyypit.

MA:

  • Milli s. 74-75, lisätehtävät s. 76-77
  • Kotiläksyksi kotimökki 17

AI:

  • Viimeistelimme uutiset.
  • Ei tullut kotiläksyä.

UE:

  • Tähti s. 20-21 Johannes Kastaja.
  • Vihkomuistiinpanot, otsikko Johannes Kastaja:
    • Johannes Kastaja pukeutui ja söi erikoisesti. Hän opetti ihmisiä kovalla äänellä.
    • Johannes kertoi, että hänen jälkeensä tulee suurempi. Hän tarkoitti Jeesusta.
    • Jeesuksen kasteen jälkeen kyyhkynen laskeutui Jeesuksen päälle ja taivaasta kuului Jumalan ääni. ”Tämä on minun rakas poikani, johon minä olen mieltynyt.”

Perjantai 17.9.

SA:

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa  Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Kertaamme es gibt -rakennetta. Mietimme Es ist –rakennetta. Teemme s. 148 – 151.

Teemme kuuntelutehtävän 13 (s. 152).

Hausaufgabe: opettele ja kirjoita kappaleen 12 sanat (s. 143 ) > +

KU:

  • Tällainen minä olen- kollaasi loppuun.
  • Puhumme kylmistä ja lämpimistä väreistä.Teemme kuvisvihkoon väritystyön kylmillä ja lämpimillä väreillä.
  • https://i.pinimg.com/originals/52/99/c9/5299c995d77f84c6924c4dbb015665b6.jpg
  • Warm and cold colors on the color wheel

MA:

  • Milli s. 70-71, lisätehtävät s. 72-73.
  • Kotiläksyksi kotimökki 16.

AI:

  • Jatkamme uutisen kirjoittamista.
  • Jos uutinen on valmis, luetaan kirjaa.

Keskiviikko 15.9.

EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti) High Five 3: teksti- ja työkirja

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu –laulun          https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Laulamme tervehdyslaulun                                                                      https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU.

Laulamme vielä High Five! -laulun.

Laulamme värilaulun (s. 18). Opettaja kysyy kappaleen 2 tavaroita ja niiden värejä. Leikimme arvuuttelua (tavaroita oranssissa muovipussissa / cd-soitinhylly, vihreä laatikko): Is it ___?

Teemme tehtävät 1 – 7.

Toistamme sanaston 8a (s. 31). Kuuntelemme kappaleen 2. Teemme tehtävät 10 – 12. Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2.

Kuuntelemme Action! 14a. Arvuuttelemme ikää ja perhesanoja. Teemme tehtävän 15.

Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 2 sanastot (s. 28, 31)

AI:

  • Aloitamme kirjoittamaan omaa uutista suunnitelman pohjalta.

YM:

  • Aivot materiaalista Lähiympäristö- jakson luku1: Liikenneturvallisuus.
  • Nyt on liikenneturvallisuusviikko ja maanantaina puhuimme pimeällä näkymisestä.
  • https://www.youtube.com/watch?v=6FmRxD9cLwo
  • Kotiläksynä Aivot- materiaalista Liikkenneturvallisuuden vihkotehtävät. Vastaa kokonaisilla virkkeillä.
    1. Miksi on tärkeä noudattaa liikennesääntöjä?
    2. Mitkä liikennesäännöt ovat mielestäsi tärkeimmät? Nimeä kolme.
    3. Keksi ja piirrä oma liikennekyltti. Voit miettiä millaista kylttiä tarvittaisiin kotimatkalla, koulun käytävällä tai kaupassa.

Tiistai 14.9.

SA:  teksti- ja työkirja So ein Zufall 1 (kappale 12)

Katsomme vielä Wo ist die Katze? -videon Wo ist die Katze? Präpositionen/Verhältniswörter lernen | Learn German prepositions.

Tarkistamme s. 153. Harjoittelemme vielä prepositioita pöytäryhmän kanssa

AUF HINTER IN UNTER VOR.

Piirrämme ja sanomme saksaksi kappaleen 12 sanoja (pöytäryhmän kanssa).

Harjoittelemme Es gibt (hier) -rakennetta. Mietimme, mitä luokassa on ja ei ole sekä teemme kysymyksiä (s. 36, 24 – 25 tekstikirjasta). Kysymme pöytäryhmän kanssa Gibt es hier ___? Teemme s. 148 – 149.

Hausaufgabe: opettele kappaleen 12 sanat (s. 143)

MA:

  • Milli s. 66-67, lisätehtävät s. 68-69
  • Kotiläksyksi kotimökki 15

AI:

  • Teemme tunnilla Välkyn harjoituskirja s. 13.
  • Luemme tunnilla uutisia. Luemme Välkyn harjoituskirjasta yhdessä uutisen s. 14. Teemme tehtävät 1b ja c sekä 2. Kotiläksyksi tulee Välkyn harjoituskirja s. 15 tehtävä 1d.

Maanantai 13.9.

MA:

  • Milli s. 62-63, lisätehtävät s. 64-65
  • Harjoittele kertolaskuja, ensi viikolla pidämme kertotaulutestin.
  • Kotiläksyksi kotimökki 14

Ai:

  • Teemme valmiiksi suunnitelman omaa uutista varten. Ohje Välkky s. 23. Ajatuskartan pohjalta kirjoitamme uutisen keskiviikkona.
  • Kotiläksynä tehdä ajatuskartta loppuun.

UE:

  • Kuuntelimme Lasten raamatusta kertauksena tarinan viisaista miehistä ja puhuimme vielä siitä, mitä itämaan tietäjistä tiedetään.
  • Kuuntelimme Lasten Raamatusta kertomuksen Kadonnut poika  (noin 21 minuutin kohdalla) ja puhuimme siitä, minkälaista koulua Jeesuksen aikana käytiin.
  • Kotiläksyksi tuli lukea Tähti-kirjasta s. 18-19 sekä tehdä vihkoon vihkotehtävät 1a, 1b ja 2. Otsikoksi Temppelin 12-vuotias opettaja. Muista vastata kokonaisilla virkkeillä.

Perjantai 10.9.

SA:

Katsomme Wo ist die Katze? -videon Wo ist die Katze? Präpositionen/Verhältniswörter lernen | Learn German prepositions.

Harjoittelemme pöytäryhmän kanssa

AUF HINTER IN UNTER VOR.

Teemme s. 146 – 147. Suomennamme kappale 12 pöytäryhmän kanssa.

Teemme s. 153.

Hausaufgabe: s. 153

MA:

  • Milli s. 58-59, lisätehtävät s. 60-61
  • Kotiläksyksi kotimökki 14

Torstai 9.9.

MA:

  • Teimme matikan kokeen.
  • Ei tullut läksyä.

AI:

  • Tarkistimme harjoitukirjasta s. 11 läksyn ja teimme s. 12 tehtävän 3a.
  • Kotiläksyksi tuli harjoituskirjasta s. 12 tehtävä 3b.
  • Teimme ajatuskarttasuunnitelmaa uutisen kirjoittamista varten.

Muuta:

  • Pidimme oppilaskuntavaalit.
  • Puhuimme valinnaisesta ja niiden ryhmäjaoista. Ensimmäinen valinnaisen päivä on tostaina 16.9. Valinnaisen päivä on klo 8.15-13.15.

Keskiviikko 8.9.

EN: saksanlukijoiden A2-englanti (kaksoistunti)

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu –laulun                              https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Laulamme tervehdyslaulun                                                                          https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU.

Laulamme vielä High Five! -laulun.

Kuuntelemme kappaleen 1. Luemme sen englanniksi pöytäryhmän kanssa. Teemme kaksi A/B-tehtävää. Saamme leiman sanastoihin.

Kuuntelemme Action! 16 -tehtävän (s. 16). Kertaamme olla-verbin yksikön.

Kuuntelemme kuuntelun 19 (s. 24).

Esittelemme perheemme valokuvasta.

Pelaamme peliä 21 (s. 24, 17).

Teemme Now I can! (s. 25).

Toistamme kuvasanaston 2 lelut (s. 18 – 19). Piirrämme ja sanomme englanniksi. Kysymme värejä.

Homework: suomenna ja lue kappale 2 (s. 18 – 21)

AI:

  • Tarkistimme ajatuskartat Välkyn harjoituskirjasta s. 10.
  • Kotiläksyksi tuli Välkyn harjoituskirja s. 11.
  • Luimme Välkyn tekstikirjasta s. 22 uutisesta.
  • Aloimme suunnitella omaa uutista ajatuskarttana. Keskelle piti keksiä oman uutisen aihe.

YM:

  • Teimme vihkomuistiinpanot Metsän kerroksista.
  • Lue kotiläksynä vihkomuistiinpanot. Peitä muistiinpanot ja tee läksymoniste metsän kerroksista ilman muistiinpanoja.

Tiistai 7.9.

SA:

Pesemme kädet ja kuuntelemme kissalaulun.

Harjoittelemme talosanoja Quizletissä                      https://quizlet.com/502676784/zimmer-fur-kleine-kinder-flash-cards/ sekä https://quizlet.com/504102641/mobeln-fur-kleine-kinder-flash-cards/.

Teemme kappaleen 12 tehtävät 1 – 3.

Hausaufgabe: harjoittele paikansanoja s. 100

MA:

  • Milli s. 50-53.
  • Koulussa piti saada tehtyä s. 50. jos se jäi kesken, se tuli loppuun läksyksi. Lisäksi läksyksi tuli vaihtelevasti s. 51 tai s. 52.

AI:

  • Teimme Välkystä s. 21 tehtävän 4 eli vertailijan vihkoon.
  • Kotiläksyksi tuli Välkyn harjoituskirjasta s. 10.

Maanantai 6.9.

YM:

  • Kertasimme Jokamiehenoikeudet tekemällä Aivoista tiivistelmä- tehtävän.
  • Kotiläksyksi tuli moniste Jokamiehenoikeuksista.
  • Jokainen luki Aivot- materiaalista luvun 4: Suomen metsät. Jatkamme tätä aihetta seuraavalla yllin tunnilla.

MA:

  • Milli s. 47, lisätehtävät s. 48-49.
  • Kotiläksyksi kotimökki 11 ja s. 47 loppuun, jos se jäi kesken.

AI:

  • Luimme Välkystä s. 20 ja 21.
  • Teimme yhdessä tehtävän 2 vihkoon (ajatuskartta).
  • Kotiläksyksi tuli s. 21 tehtävä 3 vihkoon.

UE:

  • Luimme Tähti-kirjasta s. 15-17.
  • Teimme vihkomuistiinpanot.

Perjantai 3.9.

SA:

Pesemme kädet ja kuuntelemme kissalaulun.

Harjoittelemme verbintaivutusta verbikuvakorteilla.

Toistamme kappaleen 12 sanaston. Esitämme sanoja ja sanomme saksaksi.

Opettelemme auf, hinter, in, unter, vor laatikon avulla. Laitamme koulutavaroita eri paikkoihin ja sanomme paikan sanan saksaksi.

Harjoittelemme huonekaluja (s. 36): piirrämme ja arvaamme. Harjoittelemme Quizletissä https://quizlet.com/504102641/mobeln-fur-kleine-kinder-flash-cards/.

Hausaufgabe: kuuntele ja suomenna kappale 12 (s. 35 – 36)

Schönes Wochenende.

MA:

  • Kertasimme allekkainlaskua ja teimme tehtäviä kappaleista 8,9, ja 10.
  • Ei tullut läksyä.
  • Matikan koe to 9.9.

AI:

  • Oppilaskuntavaaliehdokkaat pitivät puheet.
  • Lukutunti

Muuta:

  • Teimme kasviot loppuun.

Torstai 2.9.

MA:

  • Milli s. 42-43, lisätehtävät s. 44-45
  • Kotiläksyksi kotimökki 10

AI:

  • Teimme alkudiagnostisen kokeen. Ei tullut läksyä.

Muuta:

  • Teimme kasviota.
  • Puhuimme oppilaskuntavaaleista ja ehdokkaat tekivät mainoksen.

Keskiviikko 1.9.

EN:

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu –laulun            https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Laulamme tervehdyslaulun                                                                          https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU.

Laulamme vielä High Five! -laulun.

Laulamme Ten little fingers –laulun ja harjoittelemme numeroita 1 – 12 liikuntatehtävillä.

Toistamme perheenjäsenet (s. 12 – 13) ja leikimme vettä kengässä.

Teemme tehtävät 6 ja 7 (s. 17 – 18).

Toistamme sanaston 9a (s. 19). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 1.

Teemme tehtävät 11 – 14.

Teemme vielä Action-tehtävän 16 ja siihen liittyvät tehtävät 17 ja 18.

Homework: kuuntele, opettele, toista ja kirjoita kappaleen 1 sanastot (s. 16, 19) + ota mukaan valokuva perheestäsi (lainaan)

AI:

  • Jatkamme tietotekstin käsittelyä.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 9.

Ylli:

  • Jatkamme kasviota.
  • Puhumme Jokamiehen oikeuksista. Aivot- materiaalista kappale Jokamiehenoikeudet.

Tiistai 31.8.

SA:

Kertaamme kappaleen 11. Kuuntelemme ja toistamme. Piirrämme ruokia ja sanomme saksaksi. Tarjoilemme ruokia ja juomia. Kerromme, mistä ruuasta pidämme ja mistä emme:

Ich mag (nicht) ____.

Kertaamme s. 94 verbejä: Ich will ___. / Ich mag ___.

Teemme pöytäryhmän kanssa numerosaneluja (s. 30).

Tschüs.

MA:

  • Milli s. 38-39, lisätehtävät s. 40-41
  • Kotiläksyksi kotimökki 9

AI:

  • Teimem kasviota.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 8.

Maanantai 30.8.

MA:

  • Milli s. 34-35, lisätehtävät s. 36-37
  • Kotiläksyksi kotimökki 8

AI:

  • Luimme Välkystä s. 18-19 Tietotekstistä.
  • Vihkoon otsikko Tietoteksti.
  • Vastasimme vihkoon seuraaviin kysymyksiin s. 19 majakkatekstistä:
    1. Mikä on tekstin pääotsikko?
    2. Mitkä ovat tekstin väliotsikot?
    3. Mitä tietoa saat kvuasta ja kuvatekstistä?
    4. Mitä tiesit aiheesta etukäteen?

UE:

  • Luimme Tähti-kirjasta s. 12-14 Neljä evankeliumia Jeesuksesta.
  • Teimme vihkomuistiinpanot:

Perjantai 27.8.

SA:

Katsomme Sissi-elokuvan loppuun [German/Deutsch | Ganzer Film] Sissi 1955  (13 minuuttia katsomatta).

Kuuntelemme ja toistamme kappaleet 8 – 10. Esitämme huoneita ja sanomme saksaksi. Esitämme kappaleen 10 sanontoja.

Schönes Wochenende.

Torstai 26.8.

Kirjastoautovuoro klo 10!

MA:

  • Milli s. 30-31, lisätehtävät s. 32-33
  • Kotiläksyksi kotimökki 7

AI:

Lisäksi:

  • Jatkamme kasvion tekemistä PowerPointilla.
  • Puhumme oppilaskuntavaaleista.

Keskiviikko 25.8.

Englanti: saksanlukijoiden A2-englanti

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu –laulun                              https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Laulamme tervehdyslaulun                                                                          https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU. Käymme pöytäryhmän kanssa keskustelun:

Hi / Hello. What’s your name? My name’s ___. Nice to meet you.

Jatkamme Colourful London –osiota. Harjoittelemme värejä: menemme muistipeliä kuvakorteilla ja leikimme värikuningasta.

Teemme Welcome-osion. Harjoittelemme numeroita 1 – 12. Heitämme noppaa, hypimme narua, pyöritämme hulavannetta ja laskemme matematiikkaa. Harjoittelemme tervehdyksiä musiikin avulla.

Toistamme numerot vielä kappaleesta 1 (s. 12). Kerromme ikämme. Harjoittelemme perheenjäseniä vettä kengässä -leikillä. Esittelemme perheenjäsenemme (go-tehtävä). Teemme tehtävät 1 – 6.

Homework: lataa Otso-sovellus > kuuntele, suomenna, toista ja lue kappale 1 (s. 12 – 15)

AI:

  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 7 tehtävä 2.
  • Teemme Power Pointilla kasviota.

Ylli:

  • Jatkamme Kasvin rakenne- kappaletta Aivoista.
  • Vihkomuistiinpanot:Kasvin osien tehtävät:
    • Juuri: Kasvi kiinnittyy maahan. Kasvi saa juurilla maasta ravinteita ja vettä.
    • Varsi: . Kasvi pysyy pystyssä. Vesi ja ravinteet kulkevat varressa kasvin eri osiin.
    • Lehti: Lehdet keräävät auringonvaloa ja niissä tapahtuu yhteyttäminen.
    • Kukka: Kasvit lisääntyvät kukkien avulla.
  • Opettele läksynä kasvin osien tehtävät ja kertaa yhteyttäminen.

Tiistai 24.8.

Saksa:

Kuuntelemme kirjan kissalaulut.

Pelaamme kertauspeliä. Kuuntelemme kappaleen 5 ja teemme suullisen tehtävän.

Kertaamme kappaleet 6 ja 7. Kuuntelemme ja toistamme kappaleen kerrallaan. Kerromme perheestämme.

Hausaufgabe: kertaa kappaleet 6 – 10 kotona (kuuntele ja lue)

MA:

  • Milli s. 26-27, lisätehtävät s. 28-29.
  • Kotiläksyksi kotimökki 6.

AI:

  • Käymme vielä läpi kappaletta Pyörällä päästään.
  • Käymme läpi Power Point esitysken tekemistä kasvion tekemistä varten.
  • Kotiläksyksi Välkyn harjoituskirja s. 6.

Maanantai 23.8.

YM

  • Kuvasimme vielä kasvioon kasveja. Yhdistimme yllin liikuntaan ja kävimme metsässä tutkimassa varpukasveja, sammalia ja jäkälää.
  • Läksynkuulusteluna kyselin kasvin osat.

MA:

  • Yhteen- ja vähennyslaskua allekkain. Milli s. 22-23,  lisätehtävät s. 24-25.
  • Kotiläksyksi kotimökki 5 sekä perussivut (s.22-23) loppuun.

AI:

  • Luimme Välkystä s. 16-17 Pyörällä päästään.
  • Teimme tunnilla vihkotehtävän 1, osa ehti tehdä myös tehtävän 2.
  • Kotiläksyksi tuli vihkotehtävät 3a,b,c.

UE:

  • Tähti s. 6-11. Keskustelimem Rooman valtakunnasta ja sen suuruudesta ja tutkimme kartalta sen rajoja.
  • Teimme vihkomuistiinpanot:
    • Pyhä maa
    • Rooman keisari hallitsi armeijoineen suurta osaa maailmaa 2000 vuotta sitten.
    • Rooman valtakunnan alueeseen kuuluivat myös Palestiina ja sen pääkaupunki Jerusalem.
    • Juutalaiset kokoontuivat pääsiäisenä Jerusalemiin juhlimaan Israelin kansan vapautumista Egyptin orjuudesta.

Perjantai 20.8.

Saksa:

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa  Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Kuuntelemme ja toistamme kappaleet 1 – 4 kappale kerrallaan. Näyttelemme kappaleet 1 ja 2. Teemme kappaleiden 3 ja 4 suulliset pariharjoitukset.

Hausaufgabe: kertaa kappaleet 1 – 5 kotona (kuuntele ja lue)

Keskiviikko 18.8.

Englanti: saksanlukijoiden A2-englanti

Pesemme kädet ja kuuntelemme käsien pesu –laulun                            https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE.

Istumme pienryhmissä samoilla paikoilla kuin saksan tunneilla.

Laulamme tervehdyslaulun                                                                      https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU. Laulamme laulun uudelleen ja opimme What’s your name? -kysymyksen ja vastauksen. Vaaleanpunainen apurimme Mr Piglet kiertää vielä kysymässä kaikilta nimen. Kysymme ja vastaamme pöytäryhmäläisille:

WHAT’S YOUR NAME?

MY NAME IS ________.

Harjoittelemme ja kerromme kesätekemisiä:                  https://quizlet.com/518445044/flashcards. Esitämme ja arvaamme. Teemme kesälomatyön salkkuvihkoihin:

MY SUMMER HOLIDAY (piirrämme ja kirjoitamme)

SUMMER

SUN

SWIM

SWING

ICE CREAM

FISH

BEACH

Kuuntelemme vielä tarinan                                                                          Not This Bear A First Day of School Story by Alyssa Satin Capucilli.

Saamme uuden englannin tekstikirjan, työkirjan, pikkuvihon (ja salkkuvihon).

Kuuntelemme High Five! -laulun (s. 6). Teemme työkirjan s. 7 – 12 ja tekstikirjan s. 7 – 11. Harjoittelemme tervehdyksiä ja värejä musiikin, leikkien ja kuvakorttien avulla.

Homework: päällystä englannin työkirja ja salkkuvihko

Bye-bye.

Tiistai 17.8.

Saksa:

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa  Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Laulamme Biene Majan Schön, dass du das bist –laulun Sing mit der Biene Maja! ✿ Hallo, hallo, schön, dass du da bist! ✿.

Luemme Das kleine Muffelmonster –kirjan uudelleen. Kertaamme koulusanastoa: koulutavaroita ja verbejä.

Kerromme, mitä koulutavaroita meillä on tai ei ole sekä mitä osaamme tai emme osaa.

Ich habe (keinen) ___. Ich kann (nicht) ___.

Piirrämme ja arvaamme koulutavaroita.

Saamme saksan kirjat ja vihot takaisin.

Tschüs.

Perjantai 13.8.2021

Saksa:

Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa  Das Hände-Waschen Lied 👏🏻 [Hände waschen muss ein jedes Kind] – Kinderlieder mit Bobby.

Opettaja kertoo istumapaikan. Saksan ja englannin tunneilla on samat istumapaikat. Kertaamme nimen kysymisen ja kertomisen:

Wie heißt du? Ich heiße ___.

Laulamme Biene Majan Schön, dass du das bist –laulun Sing mit der Biene Maja! ✿ Hallo, hallo, schön, dass du da bist! ✿.

Luemme uudelleen Millis erster Schultag –kirjan. Kertaamme värejä, eläimiä ja vaatteita. Kerromme, mistä väristä pidämme, mikä eläin meillä on ja mitä vaatteita meillä on päällä.

Ich mag ___. Ich habe ___. Ich habe ___ an.

Tschüs.