6.A
9. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 14.10 (ennen lomaa)
Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu -laulun
Kuuntelemme kappaleen 3. Luemme sen englanniksi. Teemme A/B-tehtävän. Pelaamme muistipeliä kuvakorteilla. Saamme leiman sanastoihin.
Teemme tehtävät 18 – 21 sekä Now I can!.
Toistamme sanaston 2 (s. 50). Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 4.
Teemme tehtävät 4 – 6.
Homework: kertaa kappaleet 1 – 4 > jaksokoe to 28.10.
Have a nice autumn holiday.
16. saksan tunti: 6A ke 13.10. (ennen syyslomaa)
Harjoittelemme vielä persoonapronomineja
Harjoittelemme aakkosia Schnitzeljagd-kirjan sivulla 35. Tavaamme persoonapronomineja (s. 92) sekä kappaleen 9 sanoja (s. 130).
Teemme tehtävän 2 (s. 132).
Jatkamme perfektitehtäviä.
Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 9 (s. 37 – 39)
Schöne Herbstferien.
15. saksan tunti: 6A ti 12.10.
Kerää saksan kokeita. Kokeen uusinta.
Harjoittelemme aakkosia Schnitzeljagd-kirjan sivulla 35. Tavaamme luontosanoja tekstikirjan s. 34.
Katsomme perfektivideon ja harjoittelemme perfektiä Tarja Virtasen sivustolla.
Teemme työkirjan s. 133 – 137.
Hausaufgabe: kuuntele, suomenna, lue ja toista kappale 9 (s. 37 – 39)
8. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 7.10.
Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun
Harjoittelemme kellonaikoja pikkukelloilla: ensin tavallisia ja sitten digitaalisia.
Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 3.
Teemme tehtävät 7b – 11.
Teemme Action-tehtävän 13 (s. 43) ja tehtävät 14 ja 15.
Mikäli ehdimme, teemme tehtävät 16 ja 17.
Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 3 sanastot (s. 38, 40)
14. saksan tunti: 6A ke 6.10.
Pesemme kädet ja kuuntelemme Ich bin cool –laulun.
Harjoittelemme kappaleen 9 sanastoa Quizletissä
Teemme tehtävän 4 (s. 133).
Kuuntelemme kappaleen 9.
Saamme jaksokokeet takaisin. Koe oli vaativa, erityisesti kuullun- ja luetunymmärtämistehtävät. Kokeen arvosana katsotaan todistusta ajatellen yhdellä numerolla ylöspäin. Saamme myös pronominikokeet takaisin.
Hausaufgabe: pyydä allekirjoitus molempiin kokeisiin
7. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to
Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun
Teemme vielä tehtävän 19 (s. 20) kappaleesta 1.
Teemme tehtävät 17, 18 ja 20 (s. 33).
Toistamme kappaleen 3 kuvasanat. Esitämme ja sanomme englanniksi.
Teemme tehtävät 2 – 6.
Toistamme sanaston 7a (s. 40). Kuuntelemme kappaleen 3.
Homework: lue ja suomenna kappale 3 (s. 20 – 23) sekä harjoittele sanastoa Quizletissä.
13. saksan tunti: 6A ke 29.9.
Tutustumme Saksan vaalitulokseen.
SPD nach Auszählung aller Wahlkreise vorn
Harjoittelemme kappaletta 9 Tarja Virtasen sivustolla.
Hausaufgabe: tutustu kappaleeseen 9 (s. 37 – 39)
Tiistaina 28.9.
Poissaolleet tekevät saksan jaksokokeen kappaleista 5-8. Muut voivat vielä lisäillä ja parannella koettaan.
Aloitamme kappaletta 9: tutustu kappaleen sanastoon ja lue kappale 9.
6. englannin tunti: 6A to 23.9. (kaksoistunti)
Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun
Kuuntelemme kappaleen 2.
Teemme tehtävät 9, 10, 11 ja 15.
Luemme kappaleen 2 englanniksi. Teemme parin kanssa A/B-tehtävän ja pelaamme ristinollaa. Pelaamme muistipeliä kuvakorteilla. Saamme leiman sanastoihin.
Pelaamme peliä 22 (s. 34). Teemme Now I can! (s. 35).
Homework: kertaa kappaleiden 1 ja 2 sanastot
11. saksan tunti: 6A ti 21.9.
Teemme saksan jaksokokeen kappaleista 5 – 8. Aloitamme kuuntelutehtävällä.
Poissaolleet voivat vielä tehdä persoonapronominikokeen.
10. saksan tunti: 6A 15.9.
iPadit varattu, kirjastoluokassa, aulan toisella puolella
Palauttakaa iPadit kirjastoluokkaan lataukseen ennen ruokailua klo 11:50.
Harjoittelemme tiistain kokeeseen Tarja Virtasen sivustolla. Kertaamme kappaleiden 5 – 8 sanastoja ja kielioppia (So ein Zufall 2):
Hausaufgabe: saksan koe kappaleista 5 – 8 ti 21.9.
9. saksan tunti: 6A ti 14.9.
(teksti- ja työkirja So ein Zufall 2)
Kertaamme kappaleita 5 – 8 Tarja Virtasen sivustolla. Teemme opettajan kanssa tehtäviä:
Hausaufgabe: kertaa kappaleita 5 – 8 koetta varten
5. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 9.9.
Pesemme kädet ja kuuntelemme numerolaulun.
Harjoittelemme numerokorteilla parin kanssa. Harjoittelemme järjestyslukuja tehtävässä 13 (s. 29), A/B-korteilla, tehtävissä 6 (s. 26) ja 14 (s. 30).
Teemme kuuntelun 3 (s. 24).
Toistamme sanaston 7a (s. 27). Kuuntelemme kappaleen 2. Teemme tehtävät 10 ja 15.
Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 2.
Teemme Sounds good! -tehtävän (s. 31).
Mikäli on vielä aikaa, teemme tehtävän 19 (s. 32).
Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 2 sanat (s. 24-25, 27)
8. saksan tunti: 6A ke 8.9.
Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa.
Opettelemme persoonapronomineja sivulta 92. Pidämme pikkukokeen persoonapronomineista.
Kertaamme kappaletta 8. Toistamme kappaleen ja harjoittelemme sitä Tarja Virtasen sivustolla.
Hausaufgabe: kertaa kappaleita 5 – 8 > saksan koe kappaleista 5 – 8 myöhemmin
7. saksan tunti: 6A ti 7.9.
Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa.
Toistamme kappaleet 5, 6 ja 7. Harjoittelemme persoonapronomineja Tarja Virtasen sivustolla
Opettelemme persoonapronomineja s. 92.
Hausaufgabe: harjoittele persoonapronominit a) perusmuodot b) omistusmuodot c) akkusatiivimuodot > pikkukoe huomenna ke 8.9.
4. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 2.9.
Pesemme kädet ja kuuntelemme numerolaulun.
Käymme numerokortit ja A/B-tehtävät läpi.
Kertaamme olla- ja omistaa-verbin (moniste).
Menemme muistipeliä kulkuneuvokorteilla.
Kuuntelemme kappaleen 1. Luemme sen pöytäryhmän kanssa englanniksi. Saamme sanastoon leiman.
Teemme Now I can! (s. 21) loppuun.
Teemme tehtävät 16 ja 17.
Toistamme kappaleen 2 kuvasanat (s. 14 – 15). Esitämme ja sanomme englanniksi.
Teemme tehtävän 1 (s. 23).
Homework: lataa Otso > kuuntele, lue ja suomenna kappale 2 (s. 14 – 17)
6. saksan tunti: 6A ke 1.9.
Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa.
Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 3. Harjoittelemme tien kysymistä ja neuvomista.
Pyydämme ja ojennamme ruokia (s. 19):
Kann ich bitte Zucker haben? Hier bitte schön.
Harjoittelemme ravintolakeskusteluja (s. 63, 70).
Hausaufgabe: kertaa kappaleet 4 – 6
5. saksan tunti: 6a ti 31.8.
Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa.
Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 2.
Harjoittelemme kellonaikoja pikkukelloilla. Kertaamme Tarja Virtasen sivustolla epäsäännöllisiä verbejä.
Esitämme ja arvaamme paikansanoja (s. 43).
Hausaufgabe: kertaa kappaleet 1 – 3 (kuuntele ja toista)
3. englannin tunti: 6A A2-englanti (kaksoistunti) to 26.8.
Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun.
Laulamme numerolaulun.
Pelaamme bingon 22 (s. 20).
Toistamme kulkuneuvot (s. 8 – 9). Esitämme ja arvaamme pöytäryhmissä.
Kuuntelemme ja suomennamme kappaleen 1. Suomennamme tehtävän 11a lauseet.
Teemme Action 13 -tehtävän (s. 17). Teemme myös tehtävät 14 ja 15.
Kuuntelemme kuuntelun 20 (s. 20).
Teemme Now I can! (s. 21).
Harjoittelemme sanastoa Quizletissä.
Quizlet – High five 5 chapter 1
Homework: opettele ja kirjoita kappaleen 1 sanat (s. 12, 14)
4. saksan tunti: 6A ke 25.8.
Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa
Kuuntelemme ja toistamme kappaleen 1.
Harjoittelemme (modaaliapu)verbejä kyselyn ja pelien avulla.
Kertaamme myös yksikköä ja monikkoa (moniste).
Tschüs.
3. saksan tunti: 6A ti 24.8.
Pesemme kädet käsien pesu –laulun tahdissa
Kertaamme kehonosia. Käskytämme pöytäryhmässä: Taste deinen Kopf / deine Hand / dein Bein.
Kertaamme vaatteita. Leikimme Kimin leikkiä vaatekuvakorteilla.
Kertaamme koulutavaroita. Piirrämme ja arvaamme pöytäryhmissä.
Arvuuttelemme vielä kulkuneuvoja (s. 12). Piirrämme ja arvaamme.
Tschüs.
2. englannin tunti: A2-englanti 6A to 19.9. (kaksoistunnit)
Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun.
Opettelemme maita olympiamitalitaulukosta.
Tavaamme ja arvaamme.
Kuuntelemme USA:n kansallislaulun.
National anthem of the United States of America (lyrics)
Teemme Hitting the road -tehtävät loppuun.
Toistamme kulkuneuvot (s. 8 – 9). Piirrämme ja arvaamme pöytäryhmän kanssa.
Harjoittelemme numeroita nopilla. Toistamme go-osion (s. 9). Kerromme pöytäryhmän kanssa numeroita (opas, s. 49).
Teemme tehtävät 4 – 6 (s. 12- 13).
Toistamme sanaston 7a (s. 14). Kuuntelemme kappaleen 1. Suomennamme sen pöytäryhmän kanssa.
Teemme tehtävät 7b – 11b (s. 15 – 16).
Homework: kuuntele, lue ja suomenna kappale 1 (s. 10-11) + kotikirjeet
2. saksan tunti: 6A ke 18.8.
Laulamme Saksan naapurimaista.
Laulamme myös Saksan osavaltioista.
Arvuuttelemme, missä saksankielisten maiden suurkaupungeista olemme Bist du in München / Hamburg / Berlin / Salzburg / Wien / Zürich / Genf?
Kuulemme ja katsomme lippu- ja maalaulun.
Alle Flaggen und Länder Europas lernen für Kinder und Kleinkinder (deutsch)
Kertaamme maita olympialaisten mitalitaulukon avulla. Tavaamme ja arvaamme maita.
Saamme kirjat ja vihot takaisin.
Tschüs.
Ensimmäinen saksan tunti: 6a ti 17.8.
Laulamme Biene Majan Schön, dass du das bist -laulun.
Istumme samoilla paikoilla kuin englannin tunneilla.
Luemme Das kleine Muffelmonster: Viel Wirbel im Klassenzimmer –kirjan uudelleen. Kertaamme värejä, vaatteita, koulusanastoa, henkilöitä, koulutavaroita ja verbejä. Kerromme, mitä meillä on ja ei ole. Ich habe ___. Ich habe kein(en) ___. Ich kann ___. Ich kann nicht ___. Tschüs.
Ensimmäinen englannin tunti: 6a to 12.8. (kaksoistunti)
Pesemme kädet ja kuuntelemme samalla käsien pesu –laulun.
Opettaja kertoo istumapaikat.
Kuuntelemme kesälaulun Frozen-elokuvasta.
Levittäydymme luokkaan ja aulaan ja teemme viime vuoden kirjan suullisia A/B-harjoituksia parin kanssa.
Opettelemme maita olympiamitalitaulukosta.
Tavaamme ja arvaamme.
Saamme uudet teksti- ja työkirjat. Teemme työkirjan s. 6.
Teemme johdantokappaleen Hitting the road (s. 7 – 10). Tutustumme USA:n karttaan ja lippuun.
Harjoittelemme USA:ta online.seterra.com.
Homework: päällystä työkirja ja kuuntele, lue ja suomenna kappale 1 (s. 10-11)