Materiaalia ja toimintavinkkejä lukemiseen innostamiseen
Voit tulostaa käyttöösi Lukuhankkeessa tehtyä materiaalia. Löydät myös paljon linkkejä muihin hyviin materiaaleihin.
Luka Leijonan kadonneet kirjat -tarinapolku
Tarinapolun voi järjestää missä tahansa esim. päiväkodin/koulun pihassa, puistossa tai lähimetsässä. Kiertäkää reitti, tehkää tehtävät ja kerätkää kirjaimet ruudukkoon. QR-koodeista pääsette kuuntelemaan lukunäytteitä. Tarinapolun sivut kannattaa laminoida, jotta niitä voi käyttää myöhemmin uudelleen. Tarinapolku sopii hyvin myös käytettäväksi perheiden kanssa yhteistyössä. Tarinapolun tavoitteena on innostaa lukemiseen ja kirjaston käyttöön.
Lukan lukuretki -lautapeli
Luka Leijonan lukuhaaste
Lukulaukut
Lukulaukkuja on kolme, joissa kaikissa on eri kirjat.
Kysy lainaan Leenalta, [email protected]
Lukulaukkuja on kolme, joissa kaikissa on eri kirjat.
Kysy lainaan Katjalta, [email protected]
Kysy lainaan Leenalta tai Katjalta, ks. sähköpostiosoitteet yläpuolelta.
Kirjakassi
Kirjakassi sisältää kirjan ja vihon. Tarkoitus on, että ryhmien/luokkien lapset saavat vuorollaan viedä Kirjakassin kotiin. Haluamme näin aktivoida perheitä ääneen lukemiseen ja yhteiseen lukuhetkeen. Vihkoon perheet voivat kirjoittaa kommenttejaan ja kirjan herättämiä ajatuksia. Lapset voivat myös piirtää vihkoon yhdessä vanhempiensa kanssa kuvia tarinasta.
Tee lukeminen näkyväksi ja huomioi seuraavat päivämäärät
-
Koulupäivän aikana voitte järjestää tunnin, jolloin koko koulu lukee.
-
Ota lukeminen entistä suuremmaksi osaksi arkea ja vietä kokonainen kuukausi teeman parissa. Tehdään yhdessä lukemisesta nautinnollinen ja innostava viikoittainen tai ihan päivittäinen rutiini.
Valitkaa alla olevista vinkeistä tai tehkää vaikka kaikki!
Lukubingo
Montako lukutehtävistä saatte rastitettua? Yrittäkää saada neljä vaakaan, pystyyn tai kulmasta kulmaan.
Luetaan kansansatuja tai runoja
- Esitetään/leikitään luettuja tarinoita. Esimerkiksi roolileikki, näytelmä, pöytäteatteri, nukketeatteri, keppinuket.
- Esityksiä/leikkejä on kiva myös videoida ja saada näin tarinat talteen.
- Lisäksi voidaan rakentaa yhteinen lava tai lavaste ja tehdä pääsylippuja ja mainoksia esitykseen.
Huomaa, että tarina saa lähteä elämään ja hahmot muuttua aivan erilaisiksi. Lavastus ja hahmot voidaan miettiä yhdessä, kuten Lue mulle!-hankkeen Tarina eläväksi videossa
Kirjan kuvat elämään
Lapset voivat valita kirjastosta tai tuoda kotoaan suosikkikirjan. Kirjoja luetaan ja omasta kirjastaan saa valita suosikkikuvan, joka tuodaan ulos kansista erilaisten pienten lelujen, askarteluiden ja muun rekvisiitan avulla.
Kummitustarinat
- Luetaan kummitustarinoita ryhmissä. Jos mahdollista, vaikka viltin alla taskulampun valossa tai hämärässä huoneessa vain pienen pöytälampun ympärille kokoontuneena.
- Kirjavinkki: Mauri Kunnas, Aavemaiset tarinat (sisältää kirjat: Majatalon väki ja kaappikellon kummitus, Vampyyrivaarin tarinoita ja Hui kauhistus!)
- Lukemisen jälkeen tehdään omia kummitusjuttuja saduttamalla tai ääntä nauhoittaen.
-
Aleksis Kivi 3:ssa minuutissa (Yle Areena)
-
Ensimmäisenä päivänä keskitytään lastenkirjallisuuteen, toisena päivänä painotus on erityisesti nuorten aineistoissa.
-
Lukumaraton
Järjestäkää koulussa tai päiväkodissa lukunurkka, jossa pitkin päivää on joku aikuinen tai lapsi lukemassa ääneen kirjoja. Ryhmät vierailevat vuorollaan kuuntelemassa tarinoita. Vaihtoehtoisesti voitte toteuttaa tämän virtuaalisesti (esim. Teams tai Mediakoulun suljetut kanavat).
Lukukummit
Isommat lapset lukevat pienemmille lapsille.
Lukumummo tai -vaari
Onnistuisikohan tämä etänä?!Lukuvartti läksyksi
Anna lapsille läksyksi pyytää jotakin aikuista lukemaan kirjaa ääneen vähintään 15 minuuttia
-
Tietoa ja tehtäviä
- L. Runebergin päivä 5.2. | Ihminen ja yhteiskunta | Oppiminen | yle.fi
- Runeberg kahdessa minuutissa – Yle Triplet
Runohetkiä varhaiskasvatukseen
-
Juhlikaa äidinkieliä esimerkiksi leikkimällä tuttua leikkiä ”Kuka pelkää mustekalaa” vaihtamalla mustekala-sana niille kielille joita osaatte. Voitte myös harjoitella lauluja niillä eri kielillä, joita ryhmässänne/luokassanne puhutaan.
-
-
Suomen juhlapäivät: Minna Canth kahdessa minuutissa | Suomen juhlapäivät | TV | Areena | yle.fi
Sankaritarinoita tytöille (ja kaikille muille) Lukulumon koulu -sivuilla
Kysymyksiä tasa-arvosta lapsille:
- Onko päiväkodissa/koulussa kaikilla kavereita?
- Saavatko kaikki lapset tehdä samoja asioita päiväkodissa/koulussa?
- Onko päiväkodissa/koulussa jotain epäreilua, mitä?
- Kuuntelevatko aikuiset sinua ja muita lapsia?
- Millaiset asiat pelottavat sinua päiväkodissa/koulussa?
- Onko jotain, mitä haluaisit tehdä, mutta et uskalla
- Otetaanko kaikki mukaan leikkeihin?
- Voitko kertoa täällä aikuiselle, jos sinua tai kaveriasi kiusataan?
Kuvakirjoja ja kirjavinkkejä varhaiskasvatukseen ja 1.–2.-luokkalaisille – Maailmankoulu
-
-
-
-
Kirjakori esittelee edellisenä vuonna ilmestyneet lasten- ja nuortenkirjat.
Näyttelyssä on esillä yli tuhat kotimaista tai käännettyä lasten- ja nuortenkirjaa.
Näyttely antaa hyvän kokonaiskuvan viime vuoden lasten- ja nuortenkirjatarjonnasta esimerkiksi alan tutkijoille ja opiskelijoille, opettajille ja varhaiskasvattajille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Näyttely on avoinna 4.4.-25.5. kirjaston aukioloaikoina ma klo 10-17 ja ti-ke 10-15 sekä sopimuksen mukaan.
Osallistu webinaariin tai käy vierailulla Lastenkirjainstituutissa Puutarhakadulla.
Lastenkirjainstituutti, Puutarhakatu 11A, 33210 Tampere
Kirjakori-webinaari – Lastenkirjainstituutti
Kirjakori: lastenkirjatilastot ja -näyttely – Lastenkirjainstituutti
-
Etusivu – Lukuviikko – Lukuviikko
Lisävinkkejä päiväkotiin
- Jaa koteihin liitteenä olevat kirjakortit, jotka vanhemmat saavat täyttää lapsensa kanssa. Palautetuista korteista tehdään seinälle näyttely, josta perheet saavat lukuvinkkejä kirjoihin. Korteista voidaan myös ottaa kuvat ja lähettää koonti sähköisesti. Kirjakortti
- Lapset voivat tuoda suosikkikirjojaan luettavaksi.
- Lue lapsille ääneen paljon erilaisia kirjoja.
Muista myös Lukulumo-sovellus! - Laita kirjat elämään sanataiteen avulla.
Eläytykää tarinaan esim. leikkimällä hahmoja tai järjestämällä pöytäteatteriesityksiä.
Vinkkejä kirjoihin ja tarinoihin liittyviin sanataideharjoituksiin: Tehtävämateriaalia | Yöstäjä (yostaja.fi)
Ohjelmaa eskariin ja kouluun
Lukupäivä
- Kerrankin on koko päivä aikaa lukemiselle!
- Tulosta lukulukkari:Lukulukkari
ja täytä se esim. näin- Klo 8-9 Ope lukee
- 9-10 Luen yksin tai parin kanssa (villasukat ja tyyny)
- 10-11 Sarjakuvat / vitsit
- 11-12 Runoilua
- 12-13 Ope lukee / Luen omaa kirjaa / Lukulumo
Sanataidetta
- Lue ja luo! Sanataidetehtäviä kouluun (pdf)
- Kirjoihin liittyviä sanataidevinkkejä!
- Yöstäjän toimintamateriaalia
Kirjavinkkausta
- Kirjakortit luetuista kirjoista. Seinällä tähdet 1-5, oppilas käy laittamassa korttinsa valitsemansa tähden alle.
- Vinkkauksena esitetään kohtauksia kirjoista draaman keinoin, räpäten, runoillen, liikunnallisin keinoin (esim. satujumppa, kirjapatikka, kirjarentoutus).
- Kerätään kirjaan liittyviä esineitä, vaatteita tai tavaroita, joiden avulla kerrotaan luetusta kirjasta.
-
Keksitään uusia sanoja
Olkaa kuin Agricola ja keksikää tutuille esineille ja asioille uusia nimiä.
-
Perinteisesti tänä päivänä on juhlittu lukemista ja lahjoitettu kirjoja ja ruusuja. Järjestäkää päivän kunniaksi kirjallisuusaiheinen tietokilpailu luokissa. Tietokilpailu voi olla myös lasten itse tekemä. Oikeasta vastauksesta saa ”ruusun”. Ruusu voi olla värityskuvana tai piirroksena taululla.