Odotteluleikit

Kim-leikin video. Lapset leikkivät leikkiä Tampereella Pispalan päiväkodissa. Ohita video

Kim-leikki 

Välineet: Pieniä esineitä ja liina

Kim-leikissä valitaan leikkiin muutamia pieniä esineitä tai kuvia. Aluksi kannattaa valita vain muutama esine ja lisätä niitä, kun leikki on tullut tutuksi.  

Ohjaaja asettaa esineet sopivalle alustalle. Esineet kannattaa nimetä, jotta leikkijät tietävät mitä ne ovat. Ohjaaja asettaa liinan lelujen päälle. Leikkijät sulkevat silmänsä ja ohjaaja ottaa yhden esineen liinan alta pois. Kun ohjaaja sanoo “Saa avata”, leikkijöiden tehtävänä on arvata mikä esine on poistettu.

Kim-leikkiä voi vaikeuttaa lisäämällä esineiden määrää tai poistamalla useamman esineen samaan aikaan.  

Vinkki! Leikki soveltuu myös dokumenttikameran avulla leikittäväksi. 

Kilipukki-leikin video. Lapset leikkivät leikkiä Tampereella Pispalan päiväkodissa. Ohita video

Kilipukki 

Ohjaaja sanoo seuraavan lorun:  

”Kili-kilipukki, vanha vuohiukki,
kuinka monta sarvea, pukilla on tallella? 

Lorun loputtua ohjaaja nostaa käden leikkijän pään päälle ja leikkijä yrittää arvata, kuinka monta sormea on pystyssä. Sormia voi olla vaihtoehtoisesti yksi tai kaksi. Jos haluaa vaikeuttaa leikkiä, voi sarvia olla myös kolme tai ei yhtään.

Lorutellaan vastaus arvaukseen (vaihdetaan loruun valittu arvaus) 

”Sinä sanoit yksi,  niitä oli yksi.
Kun sä oikein arvasit,  pääset sinä pukiksi.”

TAI

”Sinä sanoit yksi,  niitä oli kaksi.
Kun sä väärin arvasit, et sä pääse pukiksi.” 

Talonpoika-leikin video. Lapset leikkivät leikkiä Tampereella Pispalan päiväkodissa. Ohita video

Talonpoika

Välineet: Pieni esine 

Valitaan pieni esine, joka mahtuu nyrkin sisään. Esine piilotetaan kädet selän takana jompaankumpaan käteen ja kädet laitetaan nyrkkiin. Nyrkit asetetaan päällekkäin ja lausutaan loru:”Kummassako talossa talonpoika asuu, ylhäällä vai alhaalla, vai onko se muuttanut kokonaan pois?”.  

Lorun aikana nyrkit vaihtavat vuorotellen paikkaa. Kun loru loppuu, arvataan, onko esine alemmassa vai ylemmässä nyrkissä.

Arvuuttelu-leikin video. Lapset leikkivät leikkiä Tampereella Pispalan päiväkodissa. Ohita video

Arvuuttelut

Valitaan sopiva määrä esineitä tai kuvia, jotka kaikki leikkijät tunnistavat. Tarvittaessa ne voidaan vielä nimetä yhdessä ennen leikin aloittamista.

Arvuuttelija valitsee mielessään jonkin esineen ja alkaa arvuutella sitä siihen sopivilla vihjeillä, kuten esimerkiksi koko, väri tai muoto. Leikkijöiden tulee arvata, mistä esineestä on kyse.

Arvuuttelijaa voidaan vaihtaa vuorottelemalla tai esimerkiksi siten, että oikein arvannut saa toimia seuraavana vihjeiden antajana.

Onko koira kotona?-leikin video. Lapset leikkivät leikkiä Tampereella Pispalan päiväkodissa. Ohita video

Onko koira kotona?

Leikin ohjaaja laittaa kädet vastakkain, sormet toisiaan vasten. Muodostuu neljä koloa.

Leikkijä kysyy: ”Onko koira kotona?” ja laittaa sormensa ohjaajan sormien muodostamiin koloihin.

Lapsen kysyessä ”Onko koira kotona?”, ohjaaja vastaa vuorotellen:

…miesten kanssa metsällä.

…naisten kanssa niityllä.

…lasten kanssa leikkimässä

ja lapsen laittaessa sormensa neljänteen koloon: ON! ja haukahtaa muutaman kerran. Lapsen on reagoitava nopeasti vetämällä sormensa pois ennen kuin koira saa lapsen sormen kiinni.

Myrkkysieni 

Välineet: noin 10kpl myrkkysieniä (kuvia, sieniaskarteluja, pieniä leluja tms.) 

Myrkkysieni leikissä alustalle levitetään haluttu määrä “myrkkysieniä”. Leikin aluksi sopiva myrkkysienten määrä on noin 10kpl. Valitaan yksi leikkijä, joka poistuu tilasta. Tällä aikaa muut leikkijät päättävät mikä sienistä on myrkkysieni.  

Pois mennyt leikkijä kutsutaan takaisin ja hän alkaa poimia sieniä koriin yksi kerrallaan.  Kun poimija koskettaa myrkkysientä, muut leikkijät huutavat: “Myrkkysieni!”. Kerätyt sienet lasketaan. Tämän jälkeen poimijaa voidaan vaihtaa.  

Leikki soveltuu myös dokumenttikameran avulla leikittäväksi. Tällöin voitte laittaa dokumenttikameran alle esim. kymmenen erilaista esinettä. Pysäytä kuva (freeze) ja ota yksi esine pois. Lasten tulee arvata, minkä esineen otit pois.  

Herää, herää vahtikoira, kellosi on kadonnut 

Lapset istuvat piirissä. Ensimmäiseksi vahtikoiraksi valittu lapsi menee piirin keskelle silmät kiinni ”nukkumaan”, kello asetetaan koiran taakse. Yksi piirissä olijoista ottaa kellon itselleen mahdollisimman hiljaa ja pitää sitä käsissään selän takana. Kaikki muutkin laittavat kädet selän taakse hämäykseksi. 

Koira herätetään: ”Herää, herää, vahtikoira, kellosi on kadonnut!”. Nyt kellon varastanut soittaa kelloa selkänsä takana ja koira yrittää keksiä, kenen kohdalta ääni kuului. Koira haukahtaa epäilemänsä lapsen edessä ja lapsi näyttää kätensä. Näin jatketaan, kunnes kello löytyy. Tarvittaessa kelloa voi soittaa vinkiksi useamman kerran. 

Kellon ottanut menee seuraavana vahtikoiraksi piirin keskelle nukkumaan ja leikki alkaa alusta. 

Arvaa mikä? 

Välineet: Dokumenttikamera, paperi ja kynä 

Aseta dokumenttikameran alle paperi. Ala piirtää paperille pikkuhiljaa jotain kuvaa, kohta kerrallaan. Mitä paperille alkaa muodostua? Onko se jokin eläin? Esine? Vai ehkä jokin kulkuneuvo? 

Voitte myös käyttää valmiita kuvia. Tällöin peitä kuva osittain, ja paljasta sitä vähitellen. Lapset koittavat arvata, mikä kuva on kyseessä. 

Iso nalle ja pikku nalle 

Iso nalle tekee jonkin liikkeen ja pikku nalle vastakkaisen. 

Eli esimerkiksi kun Iso nalle sanoo: ”Kurotellaan kohti kattoa”. (kädet nostetaan ylös) Pikku nalle sanoo: ”Eipäs, kun kyyristytään pieneksi palloksi” (kyyristytään) tai kun Iso nalle sanoo: ”Heilutellaan peppua edes takaisin”, Pikku nalle sanoo: ”Ei, vaan heilutellaan käsiä edes takaisin.”

Jatketaan keksien yhdessä erilaisia liikeitä.