Kim-leikki
Välineet: Pieniä esineitä ja liina
Kim-leikissä valitaan leikkiin muutamia pieniä esineitä tai kuvia. Aluksi kannattaa valita vain muutama esine ja lisätä niitä, kun leikki on tullut tutuksi.
Ohjaaja asettaa esineet sopivalle alustalle. Esineet kannattaa nimetä, jotta leikkijät tietävät mitä ne ovat. Ohjaaja asettaa liinan lelujen päälle. Leikkijät sulkevat silmänsä ja ohjaaja ottaa yhden esineen liinan alta pois. Kun ohjaaja sanoo “Saa avata”, leikkijöiden tehtävänä on arvata mikä esine on poistettu.
Kim-leikkiä voi vaikeuttaa lisäämällä esineiden määrää tai poistamalla useamman esineen samaan aikaan.
Vinkki! Leikki soveltuu myös dokumenttikameran avulla leikittäväksi.
Kilipukki
Ohjaaja sanoo seuraavan lorun:
”Kili-kilipukki, vanha vuohiukki,
kuinka monta sarvea, pukilla on tallella?
Lorun loputtua ohjaaja nostaa käden leikkijän pään päälle ja leikkijä yrittää arvata, kuinka monta sormea on pystyssä. Sormia voi olla vaihtoehtoisesti yksi tai kaksi. Jos haluaa vaikeuttaa leikkiä, voi sarvia olla myös kolme tai ei yhtään.
Lorutellaan vastaus arvaukseen (vaihdetaan loruun valittu arvaus)
”Sinä sanoit yksi, niitä oli yksi.
Kun sä oikein arvasit, pääset sinä pukiksi.”
TAI
”Sinä sanoit yksi, niitä oli kaksi.
Kun sä väärin arvasit, et sä pääse pukiksi.”
Talonpoika
Välineet: Pieni esine
Valitaan pieni esine, joka mahtuu nyrkin sisään. Esine piilotetaan kädet selän takana jompaankumpaan käteen ja kädet laitetaan nyrkkiin. Nyrkit asetetaan päällekkäin ja lausutaan loru:”Kummassako talossa talonpoika asuu, ylhäällä vai alhaalla, vai onko se muuttanut kokonaan pois?”.
Lorun aikana nyrkit vaihtavat vuorotellen paikkaa. Kun loru loppuu, arvataan, onko esine alemmassa vai ylemmässä nyrkissä.
Arvuuttelut
Valitaan sopiva määrä esineitä tai kuvia, jotka kaikki leikkijät tunnistavat. Tarvittaessa ne voidaan vielä nimetä yhdessä ennen leikin aloittamista.
Arvuuttelija valitsee mielessään jonkin esineen ja alkaa arvuutella sitä siihen sopivilla vihjeillä, kuten esimerkiksi koko, väri tai muoto. Leikkijöiden tulee arvata, mistä esineestä on kyse.
Arvuuttelijaa voidaan vaihtaa vuorottelemalla tai esimerkiksi siten, että oikein arvannut saa toimia seuraavana vihjeiden antajana.
Onko koira kotona?
Leikin ohjaaja laittaa kädet vastakkain, sormet toisiaan vasten. Muodostuu neljä koloa.
Leikkijä kysyy: ”Onko koira kotona?” ja laittaa sormensa ohjaajan sormien muodostamiin koloihin.
Lapsen kysyessä ”Onko koira kotona?”, ohjaaja vastaa vuorotellen:
…miesten kanssa metsällä.
…naisten kanssa niityllä.
…lasten kanssa leikkimässä
ja lapsen laittaessa sormensa neljänteen koloon: ON! ja haukahtaa muutaman kerran. Lapsen on reagoitava nopeasti vetämällä sormensa pois ennen kuin koira saa lapsen sormen kiinni.