Odotteluleikit

Myrkkysieni 

Välineet: noin 10kpl myrkkysieniä (kuvia, sieniaskarteluja, pieniä leluja tms.) 

Myrkkysieni leikissä alustalle levitetään haluttu määrä “myrkkysieniä”. Leikin aluksi sopiva myrkkysienten määrä on noin 10kpl. Valitaan yksi leikkijä, joka poistuu tilasta. Tällä aikaa muut leikkijät päättävät mikä sienistä on myrkkysieni.  

Pois mennyt leikkijä kutsutaan takaisin ja hän alkaa poimia sieniä koriin yksi kerrallaan.  Kun poimija koskettaa myrkkysientä, muut leikkijät huutavat: “Myrkkysieni!”. Kerätyt sienet lasketaan. Tämän jälkeen poimijaa voidaan vaihtaa.  

Leikki soveltuu myös dokumenttikameran avulla leikittäväksi. Tällöin voitte laittaa dokumenttikameran alle esim. kymmenen erilaista esinettä. Pysäytä kuva (freeze) ja ota yksi esine pois. Lasten tulee arvata, minkä esineen otit pois.  

Kim-leikkiä voi hankaloittaa lisäämällä esineiden määrää tai ottamalla pois useamman esineen kerralla. 

Kim-leikki 

Välineet: Pieniä esineitä ja liina

Kim-leikissä valitaan leikkiin muutamia pieniä esineitä tai kuvia. Aluksi kannattaa valita vain muutama esine ja lisätä niitä, kun leikki on tullut tutuksi.  

Ohjaaja asettaa esineet sopivalle alustalle. Esineet kannattaa nimetä, jotta leikkijät tietävät mitä ne ovat. Ohjaaja asettaa liinan lelujen päälle. Leikkijät sulkevat silmänsä ja ohjaaja ottaa yhden esineen liinan alta pois. Kun ohjaaja sanoo “Saa avata”, leikkijöiden tehtävänä on arvata mikä esine on poistettu. Kim-leikkiä voi vaikeuttaa lisäämällä esineiden määrää tai poistamalla useamman esineen samaan aikaan.  

Leikki soveltuu myös dokumenttikameran avulla leikittäväksi. 

Talonpoika

Välineet: Pieni esine 

Valitaan pieni esine, joka mahtuu nyrkin sisään. Esine piilotetaan kädet selän takana jompaankumpaan käteen ja kädet laitetaan nyrkkiin. Nyrkit asetetaan päällekkäin ja lausutaan loru: ”Missä asuu talonpoika, ylhäällä vai alhaalla, vai onko se muuttanut kokonaan pois?”.  

Lorun aikana nyrkit vaihtavat vuorotellen paikkaa. Kun loru loppuu, arvataan, onko esine alemmassa vai ylemmässä nyrkissä. 

Herää, herää vahtikoira, kellosi on kadonnut 

Lapset istuvat piirissä. Ensimmäiseksi vahtikoiraksi valittu lapsi menee piirin keskelle silmät kiinni ”nukkumaan”, kello asetetaan koiran taakse. Yksi piirissä olijoista ottaa kellon itselleen mahdollisimman hiljaa ja pitää sitä käsissään selän takana. Kaikki muutkin laittavat kädet selän taakse hämäykseksi. 

Koira herätetään: ”Herää, herää, vahtikoira, kellosi on kadonnut!”. Nyt kellon varastanut soittaa kelloa selkänsä takana ja koira yrittää keksiä, kenen kohdalta ääni kuului. Koira haukahtaa epäilemänsä lapsen edessä ja lapsi näyttää kätensä. Näin jatketaan, kunnes kello löytyy. Tarvittaessa kelloa voi soittaa vinkiksi useamman kerran. 

Kellon ottanut menee seuraavana vahtikoiraksi piirin keskelle nukkumaan ja leikki alkaa alusta. 

Kilipukki 

Ohjaaja sanoo seuraavan lorun:  

”Kili-kilipukki, vanha vuohiukki,
kuinka monta sarvea, pukilla on tallella? 

Lorun loputtua ohjaaja nostaa käden leikkijän pään päälle ja leikkijä yrittää arvata, kuinka monta sormea on pystyssä. Sormia voi olla vaihtoehtoisesti yksi tai kaksi. Lorutellaan vastaus arvaukseen: 

”Sinä sanoit yksi,  niitä oli yksi.
Kun sä oikein arvasit,  pääset sinä pukiksi.”

TAI

”Sinä sanoit yksi,  niitä oli kaksi.
Kun sä väärin arvasit, et sä pääse pukiksi.” 

Arvaa mikä? 

Välineet: Dokumenttikamera, paperi ja kynä 

Aseta dokumenttikameran alle paperi. Ala piirtää paperille pikkuhiljaa jotain kuvaa, kohta kerrallaan. Mitä paperille alkaa muodostua? Onko se jokin eläin? Esine? Vai ehkä jokin kulkuneuvo? 

Voitte myös käyttää valmiita kuvia. Tällöin peitä kuva osittain, ja paljasta sitä vähitellen. Lapset koittavat arvata, mikä kuva on kyseessä.