Pihaleikit

Maa-meri-laiva

Leikki aloitetaan piirtämällä/merkitsemällä kolme viivaa: maa, meri ja laiva. Leikkijät asettautuvat keskimmäiselle viivalle, eli laivaan. Leikkijät odottavat, minkä ohjeen huutaja antaa. Huutajan sanoessa jonkin viivoista (eli maa, meri tai laiva) kaikkien tarkoituksena on juosta kyseiselle viivalle. Väärälle viivalle juosseet putoavat pelistä. Se leikkijä, joka on viimeisenä mukana, voittaa pelin ja saa olla halutessaan seuraava huutaja.

Maa-meri-laiva leikkiin saadaan uusi ulottuvuus, kun siihen yhdistetään äänimaailmaa. Äänittäkää itse tai ladatkaa puhelimeen/tablettiin esimerkiksi Pixabaysta kolme erilaista ääntä. Merkitkää kolme paikkaa ja valitkaa, mikä äänistä merkitsee niistä mitäkin. Toistakaa ääniä vuoron perään, jolloin lasten pitää osata liikkua äänen perusteella oikeaan paikkaan.

Käy koskettamassa

Aikuinen kertoo ympäristöstä asian, jota pitää käydä koskettamassa, ja palata sitten takaisin lähtöpaikkaan mahdollisimman nopeasti.

Asia voi olla esimerkiksi esine, ihminen, väri, muoto. Valitse ryhmäsi ikätasolle sopivat asiat.

Leikistä tekee haastavamman, kun sanoo 2–3 asiaa samalla kertaa, joita on käytävä koskettamassa peräkkäin ennen lähtöpaikkaan palaamista.

Peili

Yksi leikkijöistä valitaan peiliksi, joka seisoo selin muihin leikkijöihin. Muut leikkijät asettuvat aloitusviivalle sovitun matkan päähän.

Leikkijät liikkuvat peiliä kohti, joka varoittamatta kääntyy heihin päin. Jos peili huomaa jonkun liikkuvan, on leikkijän palattava takaisin aloitusviivalle. Ensimmäisenä peilin luokse päässyt leikkijä on seuraava peili.

Väri

Yksi leikkijöistä on väri, joka seisoo selin muihin. Muut leikkijät seisovat lähtöviivalla hänen takanaan.

Väri sanoo esimerkiksi ”se, kenellä on sinistä vaatteissaan, saa liikkua kolme askelta eteenpäin”. Värin käskyt ja askeltyyppi vaihtelevat koko ajan, esim. hiirenaskel (puoli jalanmittaa eteenpäin), tipuaskel (jalka tiiviisti toisen eteen), jättiläisaskel jne.  Joskus väri saattaa pyytää liikkumaan myös taaksepäin.

Ensimmäisenä värin luokse päässeestä leikkijästä tulee seuraava väri.

Väriä voi leikkiä myös kuvakorttien avulla. Ennen leikin alkua tulee askarrella Väri -kortit, ja sopia yhdessä lasten kanssa, mitä mikäkin kortti tarkoittaa. Lisäkortteja Väri -leikkiin voi tehdä esimerkiksi Papunetin kuvatyökalua apuna käyttäen. Kortit kannattaa laminoida ja pitää helposti saatavilla.

Kapteeni käskee

Kapteeni käskee -leikissä jokainen on vuorollaan kapteeni, joka “käskee” eli antaa tehtävän ohjeen muille leikkijöille. Leikkijöiden on tarkoitus toistaa annettu ohje. Kapteeni voi antaa yksittäisiä ohjeita tai usean ohjeen sarjoja. Haastetta on siis helppo lisätä leikkijöiden taitotason mukaan. Ohjeita voivat olla mm. Nouse ylös, hyppää ilmaan, istu alas, pyörähdä ympäri tai nosta kädet ylös.

Leikkiin voi ottaa mukaan myös kuvakortit, jolloin kapteeni nostaa kuvakortin kaikkien nähtäville ja leikkijät toistavat kuvassa näkemänsä liikkeen.

Polttopallo

Rajataan yhdessä leikkiin sopiva alue, jonka sisään leikkijät asettuvat. Valitaan polttaja/t, jotka asettuvat alueen rajojen ulkopuolelle.

Polttajien tarkoituksena on osua pallolla muihin leikkijöihin. Osuman jälkeen heistäkin tulee polttajia. On hyvä sopia yhdessä, mistä kehonosista palaa ja mistä ei – hyvä sääntö on esimerkiksi, että ainoastaan jalkoihin osuvasta heitosta palaa. Leikki loppuu, kun kaikista leikkijöistä on tullut polttajia eli he ovat siirtyneet alueen ulkopuolelle.

Leikkiin voi ottaa mukaan useita palloja, jolloin leikkiin tulee lisää haastetta.

Aurinko ja peikko

Yksi leikkijöistä on aurinko ja muut peikkoja. Aurinko on piilossa (pienenä kyykyssä) ja peikot liikkuvat. Kun aurinko alkaa paistaa (nousee seisomaan), menevät peikot äkkiä piiloon, koska aurinko häikäisee. Kun aurinko laskee (menee kyykkyyn), peikot tulevat piiloistaan. Auringolla voi olla keltainen viitta. 

Lohikäärmeen pyrstö

Leikkijät menevät jonoon ja tarttuvat edellä olevaa vyötäröltä tai hartioista. Jonon viimeisenä oleva on lohikäärmeen pyrstö ja hänen takataskustaan tai vyötäröltään roikkuu huivi. Jonon ensimmäisenä oleva yrittää saada pyrstön itselleen. Jonon on pysyttävä koossa. Kun ensimmäisenä oleva saa pyrstön napatuksi, vaihdetaan pyrstönä olevaa leikkijää. 

Susi ja porsaat

Valitaan yksi tai useampi leikkijä sudeksi, jotka nukkuvat leikkialueen keskellä. Muut leikkijät eli porsaat pyörivät susien ympärillä, niin lähellä kuin uskaltavat. Leikkialueen molemmissa päissä on etukäteen sovitut turva-alueet, joihin porsaiden pitää päästä, kun sudet heräävät. Sudet saavat itse päättää heräämisensä ajankohdan huutamalla ”herätys!”. Tämä on merkki porsaille, että pitää juosta turvaan. Vaihdetaan susia joka kerta. 

Lähde: Fyysisen aktiivisuuden leikkikortit