Harrastamisen ja liikkumisen edistämisen portaa (ha-li –portaat) teemoittain ja askeleittain
OSALLISUUS
A1 Oppilas osallistuu aikuisen suunnittelemaan ja ohjaamaan toimintaan
· Oppilaita ei juurikaan ole osallistettu toiminnan suunnitteluun tai toteutukseen.
· Oppilailta ei ole kysytty mielipiteitä eivätkä lapset ole aktiivisina toiminnan järjestäjinä.
· Liikkumisen ja harrastamisen asioita ei käsitellä oppilastiimissä tai oppilastiimiä ei ole
ts. aikuiset suunnittelevat ja vetävät toiminnat.
A2 Oppilaiden toiveita ha-li -toiminnasta kysytään ja huomioidaan satunnaisesti
· Silloin tällöin toteutetaan kyselyjä, joilla kartoitetaan oppilaiden mielipiteitä.
· Kyselyjen tulokset otetaan osittain huomioon toiminnan suunnittelussa.
· Oppilastiimissä joskus esillä harrastamisen tai liikkumisen asioita.
· Lopulta aikuiset kuitenkin suunnittelevat ja vetävät toiminnat.
· Pitkällä välkällä esim. salissa oppilaat saavat päättää mitä tehdään.
A3 Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun.
· Oppilailta kysytyt mielipiteet ohjaavat toimintojen suunnittelua.
· Suunnittelu ja toteutus enimmäkseen aikuisten käsissä / aikuisen johtamaa.
· Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja toteutukseenkin aina silloin tällöin, esim. mok- viikkoon tai johonkin teemaan liittyen.
· Oppilastiimi kokoontuu säännöllisesti, tiimissä käsiteltävät asiat tulevat pääasiassa aikuisilta.
· Oppilaille on mahdollistettu välkkärikoulutukseen osallistuminen.
A4 Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat toimintaa jaksoittain.
· Oppilaiden osallisuus niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin aktiivista jaksoittain, esim. lukuvuoden alkaessa, mutta arjessa asia unohtuu ja osallistaminen vähenee.
· Oppilastiimi kokoontuu säännöllisesti ja käsiteltävät asiat ovat oppilaslähtöisiä.
· Välituntitoiminta on oppilaiden suunnittelemaa ja toteuttamaa.
A5 Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat toimintaa koko lukuvuosi huomioiden.
· Oppilaiden osallisuus on aktiivista läpi koko kouluvuoden.
· Oppilaiden suunnittelema ja vetämä välituntitoiminta on osa koulun arkipäivää.
· Oppilastiimi kokoontuu säännöllisesti ja pystyy toimimaan myös ilman aikuista.
· Oppilaat saavat vaikuttaa lukuvuosisuunnitelman ha-li osuuteen.
· Oppilaat saavat vaikuttaa koulun liikunta- ja harrastuspäivän sisältöihin ja ovat niissä aktiivisina järjestäjinä.
HENKILÖSTÖN ROOLI
A1 Henkilöstössä tehdään ha-li -teeman asioita yksilöinä.
· Henkilöstössä on yksittäisiä asiasta kiinnostuneita henkilöitä, jotka toteuttavat ha-li -asioita omien ryhmiensä kanssa.
· Joku yksittäinen henkilö on tehnyt harrastamisen ja liikkumisen edistämisen suunnitelman lukuvuosisuunnitelmaan.
· Koululla ei ole ha-li -vastaavaa tai liikuntavastaavan oletetaan olevan tämä.
A2 Kehittämisvastuu on pitkälti hali-vastaavan varassa.
· Vuosisuunnitelman tekoon on osallistunut nimetty ryhmä. Suunnitelmaan ei juurikaan palata sen tekemisen jälkeen.
· Koululla joku tiimi hoitaa nimellisesti ha-liin liittyviä asioita.
· Suunnitelman toteutus lepää pitkälti yhden ihmisen, koulun nimetyn ha-li -vastaavan varassa.
· Ha-li -vastaavan tehtävää ei ole avattu.
A3 Koululla on hali-tiimi ja lukuvuosisuunnitelma on koko henkilökunnan tiedossa.
· Ha-li -vuosisuunnitelma on tehty ja käyty läpi koko henkilökunnan kanssa. Kouluvalmentajan rooli harrastamisen ja liikkumisen edistämistyössä on henkilöstön tiedossa.
· Vuosisuunnitelma toteutuu pääosin.
· Koululla tiimi, joka aidosti paneutuu ha-li -asioihin.
· Henkilöstöä käy teeman koulutuksissa.
· Fyysisen aktiivisuuden merkityksestä hyvinvointiin keskustellaan ajoittain koko henkilökunnan kanssa.
· Henkilöstölle vinkataan esim. kaupungin mahdollistamia harrastus/liikunta/virkistysmahdollisuuksia.
A4 Koulussa on aktiivinen ja kehittämiseen sitoutunut ha-li –tiimi sekä ajantasainen ha-li -vuosikalenteri.
· Ha-li -vuosisuunnitelma on tehty ja siihen on kirjattu selkeitä kehittämistarpeita edelliseen vuoteen verrattuna. Suunnitelma käyty läpi koko henkilökunnan kanssa ja suunnitelmaan palataan säännöllisesti.
· Ha-li -toiminnasta on selkeä vuosikalenteri.
· Koululla on aktiivinen Ha-li -tiimi, johon kuuluu myös koulupolun kouluvalmentaja. Kouluvalmentajan työpanos on jaettu koulupolun kouluille.
· Teeman koulutuksissa saatuja oppeja jaetaan koko henkilökunnalle.
· Move! -mittausten koulukohtaisia tuloksia tarkastellaan henkilöstön kanssa.
· Henkilöstöllä pari yhteistä omaan virkistäytymiseen liittyvää tapahtumaa vuodessa.
A5 Henkilökunnan jokaisen jäsenen toiminnassa näkyy yhteiset tavoitteet.
· Ha-li -vuosisuunnitelmassa huomioitu edellisvuoden Move! -mittausten tulokset. Vuosikalenterin toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.
· Koulun henkilöstö on sitoutunut yhteiseen suunnitelmaan ja tavoitteisiin. Tämä näkyy arjessa niin oppitunneilla, välitunneilla kuin erilaisina tapahtumina ja tempauksinakin. Istumista tauotetaan säännöllisesti ja sovitusti.
· Kouluvalmentaja työskentelee kaikilla koulupolun kouluilla yhteistyössä henkilöstön kanssa.
· Henkilöstön harrastamisen ja liikkumisen edistäminen nähdään tärkeänä osana työhyvinvointia. Tämä näkyy säännöllisesti toteutettavina toimintoina.
TOIMINTAYMPÄRISTÖ
A1 Toimintaympäristö nähdään lähinnä erilaisina välineinä.
· Välituntivälineet hankitaan lukuvuoden alussa.
· Välineiden käyttöä ei ole juurikaan organisoitu.
· Koulun liikuntasali on välituntikäytössä ainakin ajoittain.
A2 Koulurakennusta, pihaa ja välineitä halutaan kehittää liikkumisen ja harrastamisen näkökulmasta.
· Toimintaympäristö nähdään ainoastaan välineiden, pihan ja rakennuksen kautta.
· Digitaaliset välineet nähdään toimintaympäristön laajentajana.
· Liikuntavastaavat huolehtivat välineistä ja hankkivat niitä tarpeen mukaan.
· Koulurakennusta ja pihaa halutaan kehittää liikkumisen edistämisen näkökulmasta.
A3 Koulun tiloja hyödynnetään monipuolisesti ja lähiympäristö nähdään osana toimintaympäristöä.
· Koulun tiloja käytetään oppitunneilla monipuolisesti. Tilat mahdollistavat aktiivisen ja toiminnallisen oppimisen.
· Ympäristöä tarkastellaan liikkumisen edistämisen näkökulmasta, liikkumista estävät asiat on purettu.
· Henkilöstö tietää lähialueen/kaupungin liikunta- ja harrastuspaikat sekä niiden mahdollisuudet.
· Koulun ha-li -tiimi kehittää harrastamisen ja liikkumisen edistävää toimintakulttuuria.
A4 Koululla on harrastamista ja liikuntaa edistävä toimintakulttuuri.
· Oppilaita kannustetaan fyysiseen aktiivisuuteen koko koulupäivän ajan. Istumista tauotetaan useilla oppitunneilla.
· Koulun sisätiloissa, muuallakin kuin liikuntasalissa, on aktiiviseen välituntitoimintaan kannustavia asioita. Esim. auloissa / käytävillä on pelailu sallittua.
· Oppimista suunnataan koulurakennuksen ulkopuolelle ja lähialuetta hyödynnetään oppimisympäristönä.
· Lähellä olevat liikuntatilat ja harrastusmahdollisuudet ovat aktiivisessa käytössä.
A5 Koulussa aktiivisuuteen perustuva toimintakulttuuri.
· Toimintakulttuuri on asenteeltaan aktiivinen ja fyysiseen aktiivisuuteen kannustava.
· Istumisen tauottamien oppitunneilla on arkipäivää ja sitä tapahtuu myös oppilasvetoisesti.
· Oppilaiden harrastuneisuutta ja asiantuntemusta hyödynnetään kouluarjessa ja oppimisessa aktiivisesti.
· Fyysinen toimintaympäristö ei ole fyysisesti aktiivisen toimintakulttuurin esteenä, asenne ratkaisee.
· Kaupungin tarjoamat mahdollisuudet harrastamisen ja liikkumisen edistämisessä sekä oppimisessa ovat aktiivisesti käytössä.
HARRASTAMINEN
A1 Harrastaminen nähdään koulun ulkopuolisena toimintana.
· Koululla toimii joitakin harrastusryhmiä.
· Harrastamisen ei katsota kuuluvan koulun toimintaan.
· Harrastusryhmistä tiedotetaan syksyllä. Koulussa toimivat harrastusryhmät löytyvät koulun kotisivuilta.
· Aktiiviset opettajat hyödyntävät Lupa liikkua -tunteja.
A2 Koulu mahdollistaa harrastamisen koulupäivän yhteydessä.
· Harrastustoiminnan kehittäminen on kirjattu lukuvuosisuunnitelmaan.
· Harrastusryhmistä tiedotetaan oppilaille ja huoltajille lukukausien alussa.
· Koululla toimii myös joitain oppilaiden toiveiden mukaisia harrastusryhmiä.
· Lupa liikkua -tunteja käytetään aktiivisesti.
· Koululla suhtaudutaan myönteisesti erilaisiin kaupunkitasoisiin teemapäiviin sekä oppilasurheilutapahtumiin.
A3 Harrastaminen koulupäivän yhteydessä on monipuolista.
· Harrastusryhmien osallistumisaktiivisuutta seurataan ja niitä markkinoidaan aktiivisesti.
· Koululla toimii useita oppilaiden toiveiden mukaisia harrastusryhmiä.
· Liikuntapäivien lisäksi järjestetään tai osallistutaan kouluna myös harrastamisen teemapäivään.
· Kaikki koululle tulleet Lupa liikkua -tunnit käytetään tasapuolisesti.
· Koululta osallistutaan erilaisiin kaupunkitasoisiin teemapäiviin sekä oppilasurheilutapahtumiin.
A4 Koulussa tuetaan harrastamista aktiivisesti.
· Tiedotusta harrastusryhmistä kohdennetaan harrastamattomille oppilaille.
· Kouluvalmentajan rooli etsivässä harrastustyössä on otettu käyttöön.
· Koululla on harrastamiseen liittyviä teemapäiviä.
· Pitkällä välitunnilla on harrastustoimintaa.
· Koululta osallistutaan aktiivisesti erilaisiin kaupunkitasoisiin teemapäiviin sekä oppilasurheilutapahtumiin oppilaiden toiveet huomioiden.
A5 Monipuolinen ja aktiivinen harrastustoiminta on arkipäivää koululla.
· Koululla toteutetaan harrastusryhmiin liittyviä kampanjoita.
· Harrastamattomia oppilaita autetaan löytämään ja aloittamaan harrastus.
· Opettajan, kouluvalmentajan sekä muun henkilöstön yhteistyö harrastamiskulttuurin kehittämisessä on aktiivista.
· Koululta osallistutaan aktiivisesti erilaisiin kaupunkitasoisiin teemapäiviin sekä oppilasurheilutapahtumiin oppilaiden toiveet huomioiden. Oppilaille annetaan mahdollisuus valmistautua/harjoitella koulupäivän aikana.
· Harrastamisen mahdollistaminen on koulun toimintaa.