Medialukutaidolla tarkoitetaan taitoa käyttää mediavälineitä ja toimia turvallisesti ja vastuullisesti median parissa. Medialukutaito kattaa siis niin median käyttämisen, lukemisen, ymmärtämisen, tulkitsemisen kuin kriittisen arvioinnin taidot.
Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa medialukutaidon harjoitteleminen näyttäytyy ihmettelemisenä, kokeilemisena ja eläytymisenä sekä erilaisissa leikeissä. Lasten kanssa tutustutaan erilaisiin medioihin (mm. kuvat, äänet, tekstit), mediavälineisiin (mm. sanoma- ja aikakauslehdet, televisio, kamera, tabletit, kannettavat tietokoneet, älypuhelimet) ja mediasisältöihin (mm. televisio-ohjelmat, valokuvat, lehtiartikkelit, kirjat, verkkosivut, sovellukset).
”Lasten kanssa tutustutaan eri medioihin ja kokeillaan median tuottamista leikinomaisesti turvallisissa ympäristöissä. Lasten elämään liittyvää mediasisältöä ja sen todenmukaisuutta pohditaan yhdessä lasten kanssa. Samalla harjoitellaan kehittyvää lähde- ja mediakriittisyyttä. Lapsia ohjataan käyttämään mediaa vastuullisesti ottaen huomioon oma ja toisten hyvinvointi.”
Lasten kanssa voidaan tuottaa mediaa leikin keinoin, luovaan itseilmaisuun rohkaisten. Mediaa voidaan hyödyntää myös tiedon etsimisen välineenä sekä viestinnän ja dokumentoinnin välineenä.
Henkilöstö tarjoaa lapsille mahdollisuuksia ideoida, tuottaa ja tarkastella mediasisältöjä itse katsomalla, kuvaamalla, videoimalla ja tutustumalla erilaisiin mediavälineisiin. Lasten kanssa keskustellaan turvallisesta median käytöstä, ikärajoista, sekä oman toiminnan vaikutuksista toisiin. Lapsia rohkaistaan myös kertomaan median herättämistä kokemuksista ja tunteista.
”Esiopetuksen arjessa mediaa hyödynnetään luontevasti tiedon etsimisen välineenä sekä viestinnän ja dokumentoinnin mahdollistajana.”
Hyödyllisiä linkkejä medialukutaitoon liittyen:
Lähde: Tekstin sisään linkitetyt sivustot.