Tekoälyyn tutustuminen

Tekoäly pyrkii jäljittelemään ihmisen kykyä oppia, päätellä, ratkaista ongelmia ja suorittaa monenlaisia tehtäviä. Tekoäly näkyy arjessa ja ympäristössämme jo monissa asioissa ja sen hyödyntäminen yleistyy koko ajan. Erilaisia tekoälyä hyödyntäviä pelejä ja sivustoja pystyy hyödyntämään myös varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa lasten kanssa. Lasten kanssa voidaan keskustella, missä kaikkialla tekoälyä on ja yhdessä voidaan kokeilla, ihmetellä, tutkia ja oppia tekoälyn käyttöä. 

Tekoälyä voi hyödyntää myös esimerkiksi toimintahetkien suunnittelemiseen. Pyydä vaikka ChatGPT:tä suunnittelemaan liikuntahetki 3-vuotiaille lapsille, jossa harjoitellaan pallon käsittelytaitoja tai pyydä vaikka ideoita toiminnallisiin tapoihin käsitellä tunteita varhaiskasvatuksessa. Muista, että sinun tulee kriittisesti arvioida tekoälyn tuottamaa sisältöä. Sen antamat ideat eivät välttämättä ole suoraan toteutettavissa tai sopivia, mutta voit inspiroitua saamistasi ideoista tai poimia niistä sinun ryhmällesi toteutettavissa olevia kohtia. 

Myös tiedotteiden ja sähköpostien kirjoittamisessa voi kokeilla tekoälyn käyttöä. Sen avulla voi myös kääntää jo olemassa olevaa tekstiä tai muuttaa sen sävyä tai tyyliä. Jos käytät sitä huoltajille menevissä tiedotteissa, olisi hyvä mainita, että teksti on käännetty tekoälyä käyttäen. Ota kuitenkin huomioon, että tekoälyn kääntämä teksti ei ole täysin luotettavaa. Tästä syystä tekoälyä ei kannata käyttää tiedonhakuun tai faktojen tarkistamiseen.  

On tärkeää muistaa, että tekoälyn käyttö lasten kanssa tulee olla valvottua ja vastuullista. Tekoälyä käytettäessä tulee varmistaa, että lasten yksityisyys ja tietoturva ovat asianmukaisesti suojattuja. Älä esimerkiksi lisää lasten kuvia tai henkilötietoja tekoälysovelluksiin. Tarkista myös jokaisen sivuston käyttöehdoista, millaiset tekijänoikeudet tekoälyn avulla tuotettua materiaalia kohtaan on. Tekoälyä koskevat tekijänoikeusasiat ovat kansainvälisestikin vielä pohdittavana, joten tekoälyn tuottaman materiaalin käyttöön ei ole yksiselitteistä ohjetta. Muista, että tekoälylle ei saa syöttää kaupungin materiaaleja (tiedotteita, lomakkeita…) eikä muutakaan salassa pidettävää tietoa.

Kokeiluja voi tehdä täysin turvallisesti, kunhan muistaa olla kriittinen tekoälyn tuottaman sisällön suhteen ja noudattaa kaupungin ohjeistuksia ja tekijänoikeuksia. Alla on listattuna ideoita tekoälyä käyttävistä sivustoista ja sovelluksista sekä mihin niitä voisi käyttää lasten kanssa. Lisätietoa ja tehtäviä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutettavaan tekoälyteemaiseen opetukseen löytyy myös Innokas-verkoston nettisivuilta

Lisätietoja henkilöstölle Taskussa:

Tietotekniikka (ICT) – Tekoäly

Keskustele tekoälyn kanssa

ChatGPT, You.com ja Copilot ovat keskustelubotteja, jotka vastaavat tekstimuodossa annettuihin kyselyihin tekstimuodossa. Botit käyttävät internetistä löytyvää tekstiä, joten vastausten oikeellisuudesta ei ole takeita. Vastausten todenperäisyys kannattaa tarvittaessa tarkistaa luotettavista lähteistä.

ChatGPT ja Copilot vaativat kirjautumisen, mutta käyttö on ilmaista. You.com toimii ilman kirjautumista.

Kaikkia näitä voidaan hyödyntää lasten kanssa esimerkiksi satujen, runojen ja lorujen kirjoittamisessa. Tekoälylle kerrotaan mistä halutaan kuulla esimerkiksi satu ja tekoäly kirjoittaa sen annettujen ohjeiden mukaan. Ohjeet voivat liittyä esimerkiksi sanamäärään tai asioihin, joita halutaan tuotoksessa esiintyvän. Mitä tarkemmin kuvailee, sen tarkemman vastauksen saa. Satuja tehtäessä tekoälylle voi esimerkiksi antaa sadun alun ja pyytää tekoälyä kirjoittamaan sen loppuun. Tai antaa muutaman sanan ja pyytää tekoälyä kirjoittamaan sanoista runon. Muistakaa huomioida tietoturva ja tietosuoja!

Tämän lisäksi Copilot osaa tarjota haluamiisi aiheisiin liittyviä linkkejä. Huomioi, että Copilot toimii vain Edge ja Chrome selaimella.

HUOM! Tampereen kaupungin työntekijät voivat hyödyntää työn tekemisessä Microsoft Copilot -tekoälyavustajaa. Lue lisää Taskusta.

Tekoälyn luoma kuva ketusta: valokuva ja piirretty versio.

Craiyon

Graiyonin avulla voi luo erilaisia taidekuvia sanallisten ohjeiden avulla. Craiyonin käyttö on ilmaista eikä se vaadi rekisteröitymistä. Sivusto on englanninkielinen ja näyttää mainoksia. Ilmaisessa versiossa kuvien latautuminen voi kestää jonkin aikaa.

Hauskaa on myös tehdä kuvia adjektiiveista (esim. punainen, pieni, iloinen), substantiiveista (esim. koira, talo, joulupukki) ja verbeistä (esim. syö, nauraa, nukkuu). Kirjoittakaa sanojen mukainen ohje Craiyoniin, esimerkiksi “punainen koira nauraa” ja ihmetelkää, millaisen kuvan sivusto tekee. Kannattaa tarkistaa tulokset ensin itse, sillä toisinaan tekoälyn luomat kuvat saattavat näyttää hieman pelottavilta tai tekoäly voi olla ymmärtänyt ohjeen väärin.

Kokeilkaa myös miten lapsen (tai aikuisen) ja Craiyonin piirtämä kuva eroavat toisistaan, kun molemmat saavat saman ohjeen. Syötteet tulee kirjoittaa englanniksi ja kannattaa pitää yksinkertaisina.

Voitte kokeilla ja ihmetellä, millaista taidetta tekoäly osaa luoda ja käyttää tuotoksia vaikka osana projektia.

Quick, draw!

Kokeilkaa tabletilla tai älytaululla Quick, draw! -peliä. Peli on kuin Piirrä ja arvaa. Oletko nopeampi kuin tekoäly?

Teachable Machine

Opeta tietokone tunnistamaan ja lajittelemaan kuvia, ääniä tai asentoja Teachable Machinen avulla. Ohjelma havainnollistaa koneoppimista, jota tekoäly hyödyntää.  

Voitte myös pohtia, miten voisitte opettaa konetta tunnistamaan vaikkapa kissan. Tai kaikki lapset voivat piirtää jonkun saman asian ja voitte verrata, tuliko niistä samanlaisia. Lopuksi voitte vielä kokeilla piirtää saman asia tekoälyn avulla: piirsikö tekoäly samanlaisia kuvia kuin ihmiset? 

Autodraw

Autodraw antaa piirroksena kuvaa sitä mukaa kun itse piirrätte. Voitte kokeilla, arvaako se mitä olette piirtämässä. Piirroksia voi värittää ja tallentaa laitteelle. 

AI for Oceans 

AI fo Oceans on peli, jossa opetetaan konetta tunnistamaan ja erottamaan kalat ja muut merenelävät mereen päätyneistä roskista. Peli on englanninkielinen ja suunnattu hieman vanhemmille lapsille.  

TEKOÄLYÄ VAI EI? -muistipeli

Innokas! -verkoston sivuilta löytyy valmis pohja TEKOÄLYÄ VAI EI? -muistipeliin. Peliä pelataan kuten tavallista muistipeliä, mutta pelin päätyttyä käydään läpi kaikkien löytämät parit ja pohditaan yhdessä, onko kyseisessä asiassa tekoälyä vai ei.

TEKOÄLYÄ VAI EI? -muistipeli -ohje

Tulostettavat muistipelikortit

Lasten luomien hahmojen animoiminen

Animated drawingsin avulla saadaan lasten tekemät piirrokset ja hahmot liikkumaan. Lapset piirtävät paperille tai tabletilla (esim. Draw & Tell -sovellus) kuvan hahmosta, jolla on selkeästi jalat ja kädet. Tämän jälkeen paperille piirretystä hahmosta otetaan valokuva tai tallennetaan sovelluksella tehty hahmo kuvakirjastoon.

Kuva ladataan Animated drawings sivustolle, jossa tekoäly skannaa sen ja tekee piirustuksesta liikkuvan. Liikkeitä on useita erilaisia, esimerkiksi juoksu, hyppiminen tai nyrkkeily. Share toiminnolla voidaan tallentaa hahmon liikettä videona kuvakirjastoon.

Huom! Ladattaviin teoksiin ei kirjoiteta lasten nimiä tai muitakaan tietoja.