Ohjelmointiosaaminen

Videolla käsitellään varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa harjoiteltavia ohjelmointiosaamiseen liittyviä taitoja. Ohita video

Pienelle lapselle ympärillä oleva teknologinen maailma on tarjoaa joka päivä uutta ihmeteltävää. Lapset tutustuvat digitaaliseen maailmaan kysellen, kokeillen, liikkuen ja leikkien sekä itse ja yhdessä toisten kanssa tekemällä.

Ohjelmointiosaamisella tarkoitetaan monipuolisia ajattelun taitoja ja ymmärrystä digitaalisesta ohjelmoidusta maailmasta sekä siinä toimimisesta. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa tutustutaan yhdessä teknologiseen ympäristöön ja harjoitellaan ohjelmoinnissa tarvittavia perustaitoja ja valmiuksia.

Lapsia rohkaistaan ihmettelemään ja kysymään sekä pohtimaan vastauksia itse. Lisäksi arjessa havainnoidaan ja nimetään ympärillä olevaa teknologiaa ja laitteita sekä pohditaan niiden tarkoitusta ja toimintaa. Kaikki tämä tapahtuu leikkien ja pelaten, yhdessä kokeillen ja ihmetellen sekä omia tuotoksia ideoimalla ja rakentelemalla.

Ohjelmointiosaamiseen sisältyy myös loogisten ajattelun taito, kuten erilaiset luokittelutehtävät ja asioiden vertaileminen sekä annetun ohjeen mukaan toimiminen. Ohjelmointiosaaminen kattaa taidon oivaltaa, mitä kaikkea ohjelmoimalla voi saada aikaan. Lasten ohjelmoinnillista ajattelua ja ohjelmoinnissa tarvittavia valmiuksia voi harjoitella myös ilman ohjelmoitavia laitteita. Vinkkejä toiminnalliseen ohjelmointiin.

Tutustu tarkemmin Ohjelmointiosaamisen kokonaisuuteen ePerusteissa. Lisätietoja löytyy myös Polkuja ohjelmointiosaamiseen -oppaasta.

Henkilöstön tehtävänä on mm.

  • tutustua lasten kanssa digitaaliseen maailmaan
  • nimetä lasten kanssa ympärillä olevaa teknologiaa ja tutustua sen toimintaperiaatteisiin
  • rohkaista lapsia kysymään ja ihmettelemään sekä pohtimaan vastauksia itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa
  • harjoitella lasten kanssa ohjelmoinnissa tarvittavia perustaitoja
  • edistää lasten ohjelmoinnillisen ajattelun valmiuksia
  • pohtia lasten kanssa, mitä ohjelmoimalla voi saada aikaan

”Ohjelmointiosaaminen varhaiskasvatuksessa liittyy kaikkeen arjen toimintaan. Kun lapsi ihmettelee, kysyy, tutkii, kokeilee, ratkaisee, nimeää, vertailee ja toimii ohjeen mukaan, hän harjoittelee ohjelmoinnin alkeita.”

TAMPEREEN KAUPUNGIN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA, S.38

”Lapset harjoittavat ohjelmoinnillista ajattelua leikkien, pelaten ja yhdessä kokeillen sekä tutustuen ympärillä oleviin teknologisiin laitteisiin.”

Tampereen kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma, s.16

Lähde: Tekstin sisään linkitetyt sivustot.