Viestintää eri aistein
Tutustukaa aisteihin sekä erilaisiin tapoihin viestiä niitä hyödyntämällä.
- Miten saman asian voi kertoa kuvin, äänimaailmoin, esineiden avulla tai pelkkää elekieltä käyttäen?
- Miltä tuntuu, kun peitetään silmät tai korvat?
- Miltä kokemus ympäristöstä tuntuu, jos joku aisteista ei ole käytössä?
- Tunnistetaanko esineet pelkän muodon perusteella (esine tai silmät peitettynä)?
- Tunnistaako esineen pelkän kuvailun perusteella? Esim. arvuuttelu tuoksujen tai maun perusteella. Miten aistikokemus muuttuu, kun pidetään silmät kiinni tai pidetään nenästä kiinni, jotta ei voida haistaa mitään?
Viittomakieleen tutustuminen
Tutustukaa viittomakieleen ja harjoitelkaa lasten kanssa tukiviittomia.
Papunetistä löytyy materiaalia viittomakommunikointiin, mm. lauluja, loruja ja satuja viitottuna.
Ympäristön tutkiminen
Etsikää kartasta löytyviä kohteita (esim. rakennus tai luonnonkohde) tai kuvasuunnistuksen avulla sisälle tai pihapiiriin piilotettuja kirjaimia, QR-koodeja jne. Ohje QR-koodien tekemiseen ja lisävinkkejä niiden hyödyntämiseen.
Hyviä karttapohjia löytyy mm. Google Mapsista, Google Earthista ja Maanmittauslaitoksen Karttapaikasta.
Mitä ennen leikittiin?
Pohtikaa lasten kanssa, millaisia leikkejä ennen leikittiin? Mitkä laulut, lorut, lelut ja mediahahmot olivat ennen suosittuja?
Tutustukaa keskustelujen ohella erilaisiin perinneleikkeihin (Ilmiömäinen Tampere: Perinneleikit ja Perinneleikit Ry) ja leikkikää niitä.
Tai rakentakaa ryhmätilaanne vaikka lelunäyttely!
Voitte myös haastatella lasten huoltajia tai isovanhempia sekä käydä vierailulla vanhainkodissa keskustelemassa heidän lapsuusmuistoistaan.
Taideteoksiin, muotoiluun ja arkkitehtuuriin tutustuminen
Tutustukaa kuuluisiin taideteoksiin esimerkiksi Kansallisgalleriassa tai vierailkaa virtuaalimuseoissa.
Löydät lisää linkkejä virtuaalimuseoista Tabletti, tietokone ja älytaulu-osiosta.
Viivojen tanssi
Laittakaa pöydälle tai lattialle iso paperi. Piirtäkää musiikin soidessa viivaa nostamatta kynää paperista. Viivat kohtaavat ja risteilevät paperilla. Kun musiikki loppuu, etsikää viivojen muodostamista muodoista mielekkäimmät ja värittäkää ne.
Voitte yhdistää eri tekniikoita muotojen värittämiseen.
Tarkastelkaa teosta lopuksi yhdessä ja pohtikaa: Mitä se muistuttaa? Onko siinä tuttuja kuvioita? Mikä sen nimi voisi olla?
Harjoitusta voi jatkaa leikkaamalla väritettyjä kuvioita irti ja sommittelemalla niistä oman kollaasin uudelle paperille.