Monilukutaidon edistäminen

Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arjessa monilukutaito on läsnä jokaisessa hetkessä. Monilukutaito kehittyy leikin, ihmettelyn ja tutkimisen avulla vuorovaikutuksessa ympärillä olevien ihmisten kanssa erilaiset ihmiset ja oppimisen tavat huomioiden.

Päivärytmiä ja eri oppimisympäristöjä tarkkailemalla oivaltaa, että esimerkiksi lasten itse tuottama ja heille tuotettu kulttuuri on jatkuvasti läsnä lasten arjessa ja heitä kannustetaan tutkimaan, lukemaan ja käyttämään erilaisia tekstejä aiempia kokemuksiaan ja merkityksenantoa kuunnellen. Oppimisympäristöjen rikastaminen erilaisilla teksteillä (sanalliset, kuvalliset, auditiiviset, numeeriset ja kinesteettiset) kannustaa ja motivoi lapsia tulkitsemaan niitä ja niiden välittämiä viestejä laaja-alaisuus huomioiden.

Tämä edistää lasten monilukutaitoa, jonka merkitys korostuu tiedon lisääntyessä, sillä kohtaamme koko ajan aiempaa monimuotoisempaa ja vuorovaikutteisempaa viestintää.

Lue lisää monilukutaidosta ja sen merkityksestä.

Symboleja

Logot, mainokset ja erilaiset symbolit

Etsikää lähiympäristöstä löytyviä symboleja, kuvia ja merkkejä. Miettikää, mitä ne tarkoittavat.

Logoista ja symboleista saa myös aikaan hyvän arvuutteluleikin ottamalla niistä valokuvia ja pyytämällä muita arvaamaan mistä logosta, symbolista tms. on kyse.

Kaksi liikennemerkkiä.

Liikennemerkkeihin tutustuminen

Havainnoikaa, minkälaisia liikennemerkkejä lähiympäristöstänne löytyy ja tutustukaa niiden merkityksiin. Pohtikaa, onko liikennemerkeissä olevilla väreillä jokin merkitys? Entä toistuuko niissä jotkin tietyt muodot ja kuviot? Miksi?

Voitte tehdä myös omia liikennemerkkejä ja keksiä niille tarkoituksia.

Viestintää eri aistein

Tutustukaa aisteihin sekä erilaisiin tapoihin viestiä niitä hyödyntämällä.

  • Miten saman asian voi kertoa kuvin, äänimaailmoin, esineiden avulla tai pelkkää elekieltä käyttäen?
  • Miltä tuntuu, kun peitetään silmät tai korvat?
  • Miltä kokemus ympäristöstä tuntuu, jos joku aisteista ei ole käytössä?
  • Tunnistetaanko esineet pelkän muodon perusteella (esine tai silmät peitettynä)?
  • Tunnistaako esineen pelkän kuvailun perusteella? Esim. arvuuttelu tuoksujen tai maun perusteella. Miten aistikokemus muuttuu, kun pidetään silmät kiinni tai pidetään nenästä kiinni, jotta ei voida haistaa mitään?

Viittomakieleen tutustuminen

Tutustukaa viittomakieleen ja harjoitelkaa lasten kanssa tukiviittomia.

Papunetistä löytyy materiaalia viittomakommunikointiin, mm. lauluja, loruja ja satuja viitottuna.

Ympäristön tutkiminen

Etsikää kartasta löytyviä kohteita (esim. rakennus tai luonnonkohde) tai kuvasuunnistuksen avulla sisälle tai pihapiiriin piilotettuja kirjaimia, QR-koodeja jne. Ohje QR-koodien tekemiseen ja lisävinkkejä niiden hyödyntämiseen.

Hyviä karttapohjia löytyy mm. Google Mapsista, Google Earthista ja Maanmittauslaitoksen Karttapaikasta.

Mitä ennen leikittiin? 

Pohtikaa lasten kanssa, millaisia leikkejä ennen leikittiin? Mitkä laulut, lorut, lelut ja mediahahmot olivat ennen suosittuja?

Tutustukaa keskustelujen ohella erilaisiin perinneleikkeihin (Ilmiömäinen Tampere: Perinneleikit ja Perinneleikit Ry) ja leikkikää niitä.

Tai rakentakaa ryhmätilaanne vaikka lelunäyttely!

Voitte myös haastatella lasten huoltajia tai isovanhempia sekä käydä vierailulla vanhainkodissa keskustelemassa heidän lapsuusmuistoistaan.

Taideteoksiin, muotoiluun ja arkkitehtuuriin tutustuminen

Tutustukaa kuuluisiin taideteoksiin esimerkiksi Kansallisgalleriassa tai vierailkaa virtuaalimuseoissa.

Löydät lisää linkkejä virtuaalimuseoista Tabletti, tietokone ja älytaulu-osiosta.

Viivojen tanssi

Laittakaa pöydälle tai lattialle iso paperi. Piirtäkää musiikin soidessa viivaa nostamatta kynää paperista. Viivat kohtaavat ja risteilevät paperilla. Kun musiikki loppuu, etsikää viivojen muodostamista muodoista mielekkäimmät ja värittäkää ne.

Voitte yhdistää eri tekniikoita muotojen värittämiseen.

Tarkastelkaa teosta lopuksi yhdessä ja pohtikaa: Mitä se muistuttaa? Onko siinä tuttuja kuvioita? Mikä sen nimi voisi olla?

Harjoitusta voi jatkaa leikkaamalla väritettyjä kuvioita irti ja sommittelemalla niistä oman kollaasin uudelle paperille.

Esimerkkikuva Pages-sovelluksen käytöstä.

Omien satujen ja tarinoiden tekeminen

Lapsi voi luoda omia tarinoita, vaikka hän ei osaisi vielä lukea tai kirjoittaa. Sadut ja tarinat voivat muodostua eri teksteistä, kuten kirjoitetusta tekstistä, kuvista, symboleista, ilmeistä, eleistä, äänistä tai näiden sekoituksista.

Voitte tehdä tarinoita myös piirtämällä, muovailemalla, askartelemalla, leikkimällä tai draaman mahdollisuuksia hyödyntäen.

Satujen ja tarinoiden taltioimisessa voidaan hyödyntää valokuvausta ja videokuvausta, äänen nauhoittamista (mm. nauhuri) tai erilaisia sovelluksia, joista esimerkiksi Pages on löydettävissä Self Servicestä. Pages mahdollistaa piirustusten, äänen, valokuvien ja videoiden yhdistämisen toisiinsa ja on siten monipuolinen työkalu omien satujen tallentamiseen ja vaikka satukirjojen tekemiseen.

Ohje Pagesin käyttöön löytyy Ohjeet-osiosta.

Heikki Järnefelt: Taiteilijan pojan muotokuva.
Heikki Järnefelt: Taiteilijan pojan muotokuva Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Taideteoksen tarkasteleminen ja havainnoista keskusteleminen

Mitä tahansa taideteosta voi tarkastella monilukutaidon näkökulmasta. Taideteokseen tutustuminen aloitetaan katsomalla kuvaa ja keskustelemalla siitä yhdessä.

Kerro aluksi teoksesta ja ohjaa keskustelua huomioiden lasten kommentit. Tee kysymyksiä, jotka tukevat keskustelua ja ottavat huomioon lasten mielenkiinnon kohteita. Huomioi jokaisen lapsen havaintoja teoksesta.

Teosta tarkastellaan lasten maailman ja sen hetkisen oppimisen tarpeiden mukaisesti: jäsennetään, nimetään ja tutkitaan maailmaa, ympäristöä ja sen ilmiöitä. Rohkaise lapsia kysymään ja esittämään kriittisiäkin näkemyksiä.

Ohessa olevaa teosta tarkastellessa voisi pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:
• Millainen ilme pojalla on? Mitä hän mahtaa miettiä?
• Millainen asento hänellä on? Osaatko ottaa samanlaisen asennon?
• Onko hän iloinen vai surullinen? Miksi? Milloin sinä olet surullinen, iloinen tai mietteliäs?
• Missä lapsi on ja mitä hän mahtaa nähdä katsellessaan? Onko siellä jotain mielenkiintoista?
• Mitä hän kuulee tai minkälaisia tuoksuja ympäristössä on?
• Mitä pidät kuvasta? Miksi?
• Mitä muuta näet kuvassa? Mitä muuta sinulle tulee mieleen?

Ole Kandelin: Sommitelma
Ole Kandelin: Sommitelma Kansallisgalleria / Asko Penna

Erilaiset havainnot ja tulkinnat

Etsikää lasten kanssa valmiita kuvia tai ottakaa valokuvia erilaisissa ympäristöissä. Pysähtykää kuvien äärelle ja tehkää havaintoja tarkastelemistanne kuvasta.

Jos tarkastelisitte viereistä teosta, voisitte pohtia yhdessä esimerkiksi seuraavia asioita:
• Mitä sommitelma mahtaa tarkoittaa?
• Mitä näet tässä kuvassa? Mitä värejä/muotoja kuvassa on?
• Näetkö kuvassa tunnistettavia esineitä tai hahmoja?
• Mitä sinulle tulee mieleen, kun katsot tätä kuvaa?
• Mitä pidät tästä kuvasta? Miksi?