Muut digivälineet

Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa on käytössä monenlaisia robotteja ja laitteita, jotka innostavat lasta tutkimaan ja oppimaan. Tässä osiossa on esiteltynä erilaisia laitteita ja muita digitaaliseen osaamiseen liittyviä taitoja opettavaa materiaalia, joita Tampereella on käytössä.

Sphero Indi robotti

Sphero Indi

Sphero Indi on pieni oppimisrobotti. Indille voi tehdä mukana tulevien värilaatojen avulla erilaisia ratoja tai sitä voi ohjata Sphero Edu Jr Appin avulla.

Glow and Go -kilpikonna

Glow and Go Bot

Glow and Go Botilla pienikin lapsi voi harjoitella ohjelmoinnin alkeita valon, äänien ja liikkeen avulla. Robotti on yksinkertainen ja selkeä. hallintalaitteet. Painikkeet tuottavat ääniä. Robotilla voi tuottaa max. kymmenen komennon sarjan.

Ozobot robotti

Ozobot

Ozobot on helppo ohjelmoida piirtämällä reittejä ja värillisiä segmenttejä esimerkiksi tavalliselle piirustuspaperille. Ozobot pystyy annettujen käskyjen avulla mm. pyörimään ja nopeuttamaan tai hidastamaan vauhtia.

Sphero Bolt

Sphero BOLT

Sphero BOLT on robottipallo, jota voi ohjata Sphero Edu -sovelluksella.

Easi-scope mikroskooppi

Easi-Scope

Easi-Scope on digitaalinen mikroskooppi, joka suurentaa jopa 40 prosenttia. Sillä on hauska tutkia esimerkiksi metsästä löytyneitä käpyjä, lasten taideteoksia, vaatteita tai vaikka hiuksia tai ihoa.

Easi-scopea on saatavilla niin langattomana kuin langallisena. Langallinen versio toimii, kun se yhdistetään tietokoneeseen tai älytauluun ja avataan kamera –sovellus. Langaton Easi-scope toimii Xploview –sovelluksen kautta tabletilla tai älypuhelimella.

Ohje langattoman Easi-Scopen yhdistämiseen löytyy Ohjeita -osiosta.

Cubetto

Cubetto on puinen robotti, jonka avulla on helppo opettaa lapsille ohjelmoinnin perusteet leikin muodossa.

Kubo

Kubo on helppokäyttöinen robotti, jolla pääsee nopeasti ohjelmoinnin alkeiden pariin. Kubo suorittaa rakennetun ohjelmointipalapelin annetun koodin mukaisesti. Mukaan saa lisättyä myös ääntä ja valoja.

Code & Go -mehiläinen

Code & Go -mehiläinen on sopiva pienemmille käyttäjille varhaisen ohjelmoinnin harjoitteluun. Robotti seuraa ohjetta, jonka lapsi ohjelmoi selässä olevilla painikkeilla. Sisältää ääniä ja valoja.

Dash

Tabletilla ohjelmoitava Dash liikkuu ympäriinsä ja tekee hauskoja juttuja. Dashissa on myös kaiutin ja ohjelmoitavat ledit.

Dash toimii mobiilisovelluksen kautta, jonka saat ladattua Selfservisestä. Sovellukset Dashin käyttöön: Go for Dash & Dot robots sekä Wonder for Dash and Dot Robots.

KeepLoop mobiilimikroskooppi

KeepLoop

KeepLoop on mobiililaitteeseen liitettävä lisälinssi, joka muuttaa mobiililaitteen mikroskoopiksi. KeepLoopin tarkkuus on parhaimmillaan noin 0,01 mm:n luokkaa. Pieni koko mahdollistaa esimerkiksi retkille mukaan ottamisen.

Lego Coding Express -juna ja palikoita

Lego Coding Express

Lego Coding Express –junarata tutustuttaa lapset ohjelmoinnilliseen ajatteluun ja koodaukseen.

Nyt koodataan -peli

Let's go Code! - Nyt koodataan!

Let's go Code! - Nyt koodataan! on hyvä setti koodauksen alkeiden harjoitteluun. Pelissä harjoitellaan ohjelmoinnin alkeita sekä saatuja ohjeita noudattamalla että niitä kavereille antamalla.

Colby -robottihiiri

Colby -lattiarobotti on hyvä väline yksinkertaisen ohjelmoinnin aloittamiseen. Hiiri liikkuu robotin päällä olevia ohjainpainikkeita painamalla eteen ja taakse sekä kääntyy oikealle ja vasemmalle.

Pro-bot autorobotti

Pro-bot

Nuoli- ja numeronäppäimillä ohjelmoitava auton muotoinen robotti. Pro-bot robottiin saa kiinni kynän, mikä mahdollistaa erilaisten kuvioiden piirtämisen.

Osmo

Osmo -pelijärjestelmä

iPadiin yhdistettävän Osmo-alustan ja heijastuslaitteen avulla voi pelata esimerkiksi hahmottamiseen ja laskemiseen liittyviä Osmo-pelejä. Pelien tehtävät tehdään pöydällä iPadin edessä.

Shifu Plugo -palat

Shifu Plugo on AR-pelijärjestelmä, jota pelataan iPadille ladattavan sovelluksen sekä Shifu Plugo -magneettipalojen avulla. Peli sisältää erilaisia ja eri tasoisia pelisarjoja, jotka kehittävät STEAM-taitoja tarinapohjaisten tehtävien avulla.

Flysky -lattiapelin projektori

Flysky - interaktiivinen projektori

Flysky heijastaa lattiaan erilaisia pelejä ja tehtäviä. Pelit aktivoivat liikkumaan pelialustalla. Flyskyn pelien avulla voi harjoitella esimerkiksi hahmottamista, kirjaimia, numeroita, havainnointia ja reaktiokykyä. Lapsista on hauskaa tutkia erilaisia tehtäviä ja kokeilla mitä pelialustalle astuessa tapahtuu.

Pingviini koodaussetti

Pingviini koodaussetti

Pingviinin koodauskorttien avulla harjoitellaan varhaisia valmiuksia ohjelmointiin. Pingviinin näköisissä kivissä on eri suuntiin osoittavia nuolia, joita voidaan käyttää yhdessä korttien kanssa. Näiden avulla voidaan harjoittaa muun muassa loogista ajattelua, paikka- ja suuntakäsitystä sekä ongelmaratkaisua.

Code and go Mouse mania -peli

Code & Go Mouse mania -peli

Code & Go Mouse mania -pelissä ohjelmoidaan robottihiirtä pitkin pelilautaa ja yritetään kerätä mahdollisimman monta juustopalaa. Pelin avulla harjoitellaan yksinkertaista koodausta, loogista ajattelua ja ongelmanratkaisua.

Valopöytä

Valopöytä

Valopöydällä voi tutkia ja läpivalaista erilaisia asioita. Valopöytä onkin mukava lisä esimerkiksi luonnonmateriaalien tutkimiseen tai läpinäkyvien esineiden tarkasteluun.