Yksiköistä saattaa löytyä monenlaisia robotteja ja laitteita, jotka innostavat lasta tutkimaan ja oppimaan. Tässä osiossa on esiteltynä erilaisia laitteita, joihin olemme Tampereen yksiköissä tavanneet.
Muut digivälineet
Cubetto
Cubetto on puinen robotti, jonka avulla on helppo opettaa lapsille ohjelmoinnin perusteet leikin muodossa.
Kubo
Kubo on helppokäyttöinen robotti, jolla pääsee nopeasti ohjelmoinnin alkeiden pariin. Kubo suorittaa rakennetun ohjelmointipalapelin annetun koodin mukaisesti. Mukaan saa lisättyä myös ääntä ja valoja.
Code & Go -mehiläinen
Code & Go -mehiläinen on sopiva pienemmille käyttäjille varhaisen ohjelmoinnin harjoitteluun. Robotti seuraa ohjetta, jonka lapsi ohjelmoi selässä olevilla painikkeilla. Sisältää ääniä ja valoja.
Dash
Tabletilla ohjelmoitava Dash liikkuu ympäriinsä ja tekee hauskoja juttuja. Dashissa on myös kaiutin ja ohjelmoitavat ledit.
Dash toimii mobiilisovelluksen kautta, jonka saat ladattua Selfservisestä. Sovellukset Dashin käyttöön: Go for Dash & Dot robots sekä Wonder for Dash and Dot Robots.
Easi-Scope
Easi-Scope on digitaalinen mikroskooppi, joka suurentaa jopa 40 prosenttia. Sillä on hauska tutkia esimerkiksi metsästä löytyneitä käpyjä, lasten taideteoksia, vaatteita tai vaikka hiuksia tai ihoa.
Easi-scopea on saatavilla niin langattomana kuin langallisena. Langallinen versio toimii, kun se yhdistetään tietokoneeseen tai älytauluun ja avataan kamera –sovellus. Langaton Easi-scope toimii Xploview –sovelluksen kautta tabletilla tai älypuhelimella.
Ohje langattoman Easi-Scopen yhdistämiseen löytyy Ohjeita -osiosta.
KeepLoop
KeepLoop on mobiililaitteeseen liitettävä lisälinssi, joka muuttaa mobiililaitteen mikroskoopiksi. KeepLoopin tarkkuus on parhaimmillaan noin 0,01 mm:n luokkaa. Pieni koko mahdollistaa esimerkiksi retkille mukaan ottamisen.
Lego Coding Express
Lego Coding Express –junarata tutustuttaa lapset ohjelmoinnilliseen ajatteluun ja koodaukseen.
Let's go Code! - Nyt koodataan!
Let's go Code! - Nyt koodataan! on hyvä setti koodauksen alkeiden harjoitteluun. Pelissä harjoitellaan ohjelmoinnin alkeita sekä saatuja ohjeita noudattamalla että niitä kavereille antamalla.
Colby -robottihiiri
Colby -lattiarobotti on hyvä väline yksinkertaisen ohjelmoinnin aloittamiseen. Hiiri liikkuu robotin päällä olevia ohjainpainikkeita painamalla eteen ja taakse sekä kääntyy oikealle ja vasemmalle.
Pro-bot
Nuoli- ja numeronäppäimillä ohjelmoitava auton muotoinen robotti. Pro-bot robottiin saa kiinni kynän, mikä mahdollistaa erilaisten kuvioiden piirtämisen.
Osmo -pelijärjestelmä
iPadiin yhdistettävän Osmo-alustan ja heijastuslaitteen avulla voi pelata esimerkiksi hahmottamiseen ja laskemiseen liittyviä Osmo-pelejä. Pelien tehtävät tehdään pöydällä iPadin edessä.
Valopöytä
Valopöydällä voi tutkia ja läpivalaista erilaisia asioita. Valopöytä onkin mukava lisä esimerkiksi luonnonmateriaalien tutkimiseen tai läpinäkyvien esineiden tarkasteluun.
Flysky - interaktiivinen projektori
Flysky heijastaa lattiaan erilaisia pelejä ja tehtäviä. Pelit aktivoivat liikkumaan pelialustalla. Flyskyn pelien avulla voi harjoitella esimerkiksi hahmottamista, kirjaimia, numeroita, havainnointia ja reaktiokykyä. Lapsista on hauskaa tutkia erilaisia tehtäviä ja kokeilla mitä pelialustalle astuessa tapahtuu.
Glow and Go Bot
Glow and Go Botilla pienikin lapsi voi harjoitella ohjelmoinnin alkeita valon, äänien ja liikkeen avulla. Robotti on yksinkertainen ja selkeä. hallintalaitteet. Painikkeet tuottavat ääniä. Robotilla voi tuottaa max. kymmenen komennon sarjan.
Sphero Indi
Sphero Indi on pieni oppimisrobotti. Indille voi tehdä mukana tulevien värilaatojen avulla erilaisia ratoja tai sitä voi ohjata Sphero Edu Jr Appin avulla.
Ozobot
Ozobot on helppo ohjelmoida piirtämällä reittejä ja värillisiä segmenttejä esimerkiksi tavalliselle piirustuspaperille. Ozobot pystyy annettujen käskyjen avulla mm. pyörimään ja nopeuttamaan tai hidastamaan vauhtia.
Sphero BOLT
Sphero BOLT on robottipallo, jota voi ohjata Sphero Edu -sovelluksella.