Kehon kuiskailut sanoiksi, sanat kuviksi, kuvat askarteluiksi, askartelut ohjelmointileikeiksi
Nahkatehtaan päiväkoti Naskalit, taidepedagogi Katariina Kangasniemi ja Digiohjaaja Anniina Harjula, kevät 2023
Aloitimme yhteisen toimintamme tammikuussa yhteistoiminnallisilla musiikkiliikuntatunneilla. Tuntien päätteeksi joogasimme ja rentouduimme. Kuuntelimme oman kehomme kuiskailuita tietoisissa läsnäoloharjoituksissa. Kysyimme keholta, mikä on sen mielestä kaikista kivointa tekemistä? Mistä se pitää kaikista eniten? Kirjasimme ylös jokaisen yksilön kehon omat tarinat. Työstimme tarinat rauhassa kuviksi. Piirtäminen auttoi monia kuulemaan lisää oman kehon kuiskailua. Valmiin kuvan jälkeen jokainen yksilö sai vielä kertoa kaiken, mitä hänen kehonsa tekee mieluiten.
Mietimme yhdessä, millä tavoin liittäisimme uusia lukutaitoja osaksi kokonaisuutta. Idea Bee-Bot ohjelmointiroboteista ja niille tehtävästä alustasta tuli heti alkuvaiheessa kokeillessamme Bee-Bot robotteja lasten kanssa.
Lähdimme tutustumaan Bee-Botteihin leikin kautta. Robotit pääsivät mukaan vapaaseen leikkiin. Niitä hoivattiin kotileikissä, peiteltiin peiton alle ja kuljetettiin rattaissa. Niille tehtiin omilla kehoilla tunneleita ja ne otettiin osaksi ryhmää ja leikkejä. Robottien ohjelmointiin lähdettiin tutustumaan sillä, että lapset saivat itse ja yhdessä muiden kanssa tutkia, ihmetellä ja oivaltaa. Tutkittiin, miten Bee-Bot robotti liikkuu ja mitä sen eri painikkeista tapahtuu. Ihmeteltiin, miksi se teki noin ja mitä tapahtuu, jos painaa tosi monesta painikkeesta peräkkäin. Oivallettiin, että robotti tekee sille annetut käskyt ja voin itse ohjelmoida sen haluttuun pisteeseen. Ohjelmoinnillista ajattelua harjoiteltiin ja vahvistettiin myös toiminnallisilla ohjelmointileikeillä ja ohjelmointikorteilla.
Kuvataidetöiden valmistuessa ryhmään alkoi rakentumaan yhteisiä lempipuuhia, joita leikimme ja askartelimme yhdessä. Kun olimme työstäneet kehon kuiskailut kuvaksi, lapsia inspiroivat Bee-Bot robotit. Integroimme samaan kokonaisuuteen kulttuurikasvatuksen ja uusien lukutaitojen oppimisen työstämällä kehon lempipuuhia. Lasten omat kuvataidetyöt toimivat askellautoina ja mahdollistajina toteuttaa lapsen omista ideoista käsin ohjelmointileikkiä ja kehittää vapaata leikkiä.
Valmistimme Bee-Boteille oman ohjelmointialustan mihin jokainen pienryhmän jäsen sai piirtää oman lempipuuhansa/lempipaikkansa. Työstimme lempiasioita jokaisen lapsen omien visioiden suuntaisesti. Bee-Bot ohjelmointialustalla leikkiessä lasta ohjattiin suunnittelemaan mihin ruutuun hän ohjelmoi Bee-Botin ja hänen tuli laskea ja ajatella, mitä painikkeita painamalla hän saa ohjelmoitua sen sinne.
Bee-Bot ohjelmointialustalla ohjelmoinnin ja toiminnan pystyy liittämään laaja-alaisesti eri oppimisen alueisiin. Sitä pystyy käyttämään myös leikinvalinnassa, kun lapsi ohjelmoi robotin haluamaansa ruutuun, joka tarkoittaa tiettyä leikkiä. Tähän alustaan lapset olivat suunnitelleet luisteluleikin, ikuinen kesä -leikin ja ninja jumppa -leikin. Integroimme roolileikin ja ohjelmointileikin yhteen. Leikit olivat lasten ideoista lähteviä ja heidän omaehtoista toimintaansa. Leikki toimii loistavana menetelmänä integroida vasun eri osaamisen alueita keskenään.
Lapsia inspiroi leikissä heidän omat kuvataide-, digitaide- ja askarteluteokset, jotka toimivat heidän leluinaan Bee-Bot robottien kanssa. Lapset saivat itse suunnitella, luoda ja toteuttaa koko pitkäkestoisen projektin, joka kesti kokonaisuudessaan koko lukukauden. Menetelmä tarjosi erinomaisen mahdollisuuden toteuttaa vasua: luoda materiaalia lapsilähtöiseen leikkiin ja toimintaan sekä opettaa lasta kehittämään omaa leikkiään. Yhteisen projektimme toiminta oli laaja-alaisen osaamisen kriteereiden mukaista.
Kulttuurikasvatus on mitä huikein väline työstää uusia lukutaitoja (medialukutaito, ohjelmointiosaaminen ja digitaalinen osaaminen). Taide toimii kielenä vasun jokaisella osa-alueella. Leikki välineenä mahdollistaa osallisuuden ja lasten omien visioiden toteuttamisen. Ohjelmointi taas kehittää mm. loogista ja kriittistä ajattelua, luovaa ongelmanratkaisukykyä sekä taitoa järjestellä ja käsitellä tietoa.
Terveisin Digiohjaaja Anniina ja Taidepedagogi Katariina