Mediataitoviikolta ideoita mediakasvatukseen 

Ensi viikolla 6.-12.2.2023 vietetään mediataitoviikkoa, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Mediataitoviikon sivuille on koottu paljon materiaalia mediakasvatuksen tueksi.  

Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaan erilaisiin medioihin, mediavälineisiin ja mediasisältöihin tutustutaan varhaiskasvatuksessa ihmetellen, tutkien, kokeillen ja leikkien. Lasten kanssa opetellaan turvallista ja vastuullista median käyttöä. Lisäksi mediasisältöjä tuotetaan ja tarkastellaan itse kuvaamalla, videoimalla, katsomalla ja kuuntelemalla. Uudet lukutaidot kehittämisohjelmassa medialukutaito on jaettu median tulkintaan ja arviointiin, median tuottamiseen sekä toimimiseen mediaympäristöissä. Medialukutaidon osaamisen kuvauksista löytyy paljon ideoita, miten aihetta voi varhaiskasvatuksessa käsitellä. 

Käytännössä medialukutaito varhaiskasvatuksen arjessa voi olla esimerkiksi erilaisten kuvien ja videoiden katsomista ja kuvaamista, tiedon hakemista, digitaalisten pelien pelaamista, äänikirjojen kuuntelemista, mediasisällöistä keskustelemista ja mediakriittisyyden harjoittelemista. Erilaiset mediasisällöt näkyvät ja kuuluvat myös lasten leikeissä, leluissa ja vaatteissa. 

Mediasisältöjen tuottamista voi kokeilla yhdessä lasten kanssa esimerkiksi valokuvaamalla, videokuvaamalla, piirtämällä, ääntä nauhoittamalla tai kirjoittamalla. Lapset voivat tuottaa vaikka omia uutisia heitä kiinnostavista aiheista esimerkiksi kuvaamalla mielenkiinnonkohteitaan tai haastattelemalla kavereita. Omien animaatioiden tekeminen on myös lapsista hauskaa. Ohjeen helppojen animaatioiden tekoon löydät esimerkiksi Mediametkan sivuilta. Itse otettuja kuvia ja videoita on kiva katsoa yhdessä ja niiden avulla saadaan aikaan hyviä keskusteluita.   

Itse mediasisältöjä tuottaessaan lapset saavat äänensä kuuluviin, pääsevät osallistumaan, ilmaisemaan itseään ja toimimaan aktiivisesti yhteisössään. Kuvien ja videoiden avulla pystyy ilmaisemaan itseään myös silloin kuin yhteistä kieltä ei ole. Osallisuus ja vaikuttaminen ovatkin yksi tärkeä osa-alue Tampereen varhaiskasvatussuunnitelmassa. Medialaitteet ja sisällöt ovat hyvä apuväline siihen. 

Tärkeä osa mediakasvatusta on turvallisuus, vastuullisuus ja hyvinvointi. Hyviä materiaaleja digiturvataitoihin löytyy Suojellaan lapsia -sivustolta. Lasten ja perheiden kanssa keskustellaan esimerkiksi ikärajoista ja lapsia kannustetaan kertomaan ja keskustelemaan näkemistään mediasisällöistä. Yhdessä pohditaan myös yksityisyyttä, esimerkiksi valokuvatessa on hyvä opetella kysymään lupa lapselta tai kaverilta, saako häntä kuvata. Kuvia ja videoita voidaan myös muokata itse ja pohtia onko kaikki, mitä mediassa näemme, totta. Voiko esimerkiksi tuttuun leikkipuistoon ilmestyä kirahvi?

Medialukutaitoon kuuluu paljon erilaisia asioita ja mediataitoviikon sivuilta löytyvistä ideoista riittää varmasti tekemistä mediataitoviikon jälkeenkin. Myös meitä digiohjaajia voi pyytää avuksi suunnittelemaan ja toteuttamaan mediakasvatusta yhdessä teidän kanssa. Mitkä olisivat juuri teidän ryhmälle ajankohtaisia, tärkeitä ja lasten kiinnostuksen kohteita tukevia mediataitoja opeteltavaksi?  

Mediataitoviikkoa odottaen,  

Essi Nevala, Digiohjaaja 

Kuvat: Mediataitoviikko Antti Sakari Yrjölä, Puistokuva Canva.com