Bee-Bot ja Blue-Bot
Alustat
Bee-Botille on saatavissa erilaisia valmiita alustoja, mutta niitä voi hyvin tehdä myös itse esimerkiksi isolle kartongille tai teipata lattiaan. Yhden ruudun koko on 15 cm x 15 cm. Alustat kannattaa suunnitella ja toteuttaa yhdessä lasten kanssa heidän kiinnostuksenkohteisiinsa tai meneillään olevaan projektiin liittyen. Tehtäisiinkö vaikka viidakko, avaruus tai maatila? Teema voi olla mikä tahansa. Lasten ideoiden kuunteleminen ja idean yhdessä toteuttaminen tukee osallisuutta loistavalla tavalla!
Alustoja voidaan hyödyntää pedagogisesti hyvin monella tavalla. Sen päälle voidaan asettaa kortteja tai piirtää kuvia (mm. värejä, muotoja, kirjaimia, numeroita, eläimiä tai muita asioita ja esineitä), joiden luokse Bee-bot pitää ohjelmoida kulkemaan. Nimetään kuvat ja keskustellaan niistä tai suoritetaan kuvan osoittama tehtävä.
Loistava apuväline erilaisten korttien tekemisessä on Papunetin kuvatyökalu. Kortteja voi tehdä myös yhdessä lasten kanssa. Alla muutamia valmiita kuvapohjia tulostettavaksi, sekä esimerkkejä, miten niitä voi Bee-Botin kanssa hyödyntää.
Värit – Kulkuvälineet – Liikennemerkit – Muodot – Metsäneläimet – Tunteet – Eväät – Sää – Soittimet
Suomen kirjainstituutin lorukortit
Miten alustoja voi hyödyntää?
Alustojen ja korttien tekemisen suhteen vain mielikuvitus on rajana! Mutta alla kuvattuna muutama esimerkki alkuun pääsemiseksi.
- Kiinnitetään alustaan erilaisten asioiden ja esineiden kuvia ja harjoitellaan niiden nimeämistä. Mikä esine kuvassa on? Minkä värinen se on? Mitä sillä voi tehdä?
- Kiinnitetään alustaan esimerkiksi Papunetistä tulostettuja tunnekuvia. Mietitään miten Bee-Bot onnistutaan ohjelmoimaan vaikkapa ilo-ruutuun ja perillä keskustellaan, minkälaiset asiat tuottavat lapsille iloa. Mahtavatko robotit tuntea iloa tai surua? Voiko tietokone olla vihainen? Missä ja miten tunteet oikeastaan syntyvät? Botin voi myös laittaa lattialle ja asettaa sen ympärille neljä tunnekorttia, jolloin lasten pitää ohjelmoida Bee-Bot kääntymään sen tunteen kohdalle, jota hän nyt tuntee.
- Kiinnitetään alustaan kuvia, joissa on erilaisia soittimia. Mietitään miten päästään esimerkiksi kitaran luokse. Perillä kuunnellaan kyseisen soittimen ääntä tabletin kautta. Kuvat voivat olla QR-koodien muodossa, jonka lukemalla pääsee kuulemaan soittimen äänen ja arvaamaan, mikä soitin on kyseessä.
- Asetellaan alustalle lorukortteja väärin päin. Ohjataan Bee-Bot jonkun kortin luokse ja luetaan kyseinen loru. Osaavatkohan robotti tehdä yhtä hassuja ja kivoja loruja? Keksikää oma robottiaiheinen loru!
- Asetellaan alustalle kuvia eri ruoista. Lasten tehtävänä on miettiä, mitkä niistä ovat terveellisiä ja mitkä epäterveellisiä. Voiko karkkia syödä joka päivä ja miksi? Kuka tykkää kukkakaalista, kuka puolestaan ei? Miksi on tärkeää syödä terveellisesti?
- Kiinnitetään alustaan kuvia, joissa on kirjaimia tai numeroita. Missä on numero 1? Kuinka monta lasta on paikalla ja missä kyseinen luku on? Löytyykö kirjainten joukosta oman nimen alkukirjain?
Bee-Bot ohjelmointikortit
Tulosta ohjelmointikortit, leikkaa ja laminoi ne. Valitse lasten taitotason mukaan esimerkiksi 5 korttia ja asettele ne eteesi niin, että lapset näkevät ne oikein päin.
Lasten tehtävänä on ohjelmoida Bee-Bot tehdyn komentosarjan mukaisesti. Näytä kortteja vuoron perään ja pyydä lapsia painamaan niitä samaan aikaan, jotta voit seurata, että kaikki pysyvät perässä. Lopuksi katsotaan miten kaikki suorittavat saman koreografian – jos joku menee vähän eri tavalla, ei haittaa! Tällöin voidaan yhdessä pohtia, miksi Bee-Bot kulki väärään suuntaan ja kokeilla yhdessä uudelleen. Lapset voivat tehdä komentosarjoja myös toisilleen – tai aikuiselle! Bee-Botin ohjelmoimisen lisäksi tulee huomaamatta harjoiteltua myös yhdessä muiden kanssa toimimista, oman vuoron odottamista, kärsivällisyyttä ja jakamista.
Tästä voit ladata käyttöön Bee-Botin Ohjelmointikortit.
Kierrätystä Bee-botin kanssa
Tulosta kuvat kierrätysastioista ja kierrätettävistä roskista. Asettele kierrätysastiat alustalle. Ohjelmoi Bee-Bot viemään roskat oikeisiin astioihin.
Voit myös laittaa alustalle roskien kuvia, kierrätyspisteet ja luontokuvia. Bee-Bot lähtee ruudusta, jossa on roskia ja sen on tarkoitus viedä roskat kierrätyspisteelle luontokuvia väistellen - roskat kun eivät kuulu luontoon.
Bee-Botin apuvälineet
Bee-Bot on ahkera kaveri: se jaksaa toteuttaa sille annettuja pitkiäkin käskyjä. Silti se, kuten ihmisetkin, voi joskus tarvita myös erilaisia apuvälineitä. Bee-Botin ”peräkoukkuun” on saatavilla lisäosana peräkärry, mutta se on helppo askarrella myös itse – tämä on itse asiassa hauskempaa!
Mitä muuta koukkuun kiinnitettäviä asioita voisitte keksiä ja suunnitella? Voisiko sille askarrella myös lumiauran tai muita työntekoa helpottavia apuvälineitä?
Erilaisuus on rikkaus
Bee-Botille on kivaa suunnitella kaikenlaisia vaatteita: joulun aikaan tonttulakki on aivan ehdoton ja kesällä puolestaan tarvitaan aurinkolaseja. Monimateriaalisuutta hyödyntäen voitte tehdä Bee-Botistanne persoonallisemman.
Tuleekohan roboteille muuten kylmä tai kuuma? Tuntevatko tai aistivatko ne asioita samalla tavalla kuin ihmiset? Miksi?
Esterata
Bee-Botin reitille voi sijoittaa erilaisia esteitä, jotka Bee-Botin on kierrettävä. Esteet voi rakentaa esimerkiksi Legoista tai Duploista ja niitä voi myös askarrella itse – vain mielikuvitus on rajana. Tässä on lupa ajatella isosti: Bee-Botille voi rakentaa kokonaisen kaupungin, jonka kaduilla se seikkailee!
Kukahan tulevaisuudessa rakentaa taloja ja kaupunkeja: ihmiset vai robotit – vai nämä yhdessä?
Bot van Gogh
Bee-Bot on oivallinen kaveri taidekasvatukseen. Siihen voi kiinnittää teipillä kynän tai tussin (saatavilla myös lisäosana), jolloin Bee-Bot piirtää hienoja kuvioita liikkuessaan antamasi ohjeen mukaan. Voitte myös laittaa esimerkiksi sormiväriä kahden paperin tai muovikelmun väliin ja ohjelmoida Bee-Bot kulkemaan värien päältä.
Minkälaista jälkeä tällöin tulee? Sekoittuvatko värit? Mitä uusia värejä syntyy?
Terveellistä vai epäterveellistä?
Tulosta, leikkaa ja laminoi kuvia terveellisistä ja epäterveellisistä syömisistä. Asettele ne Bee-Bot-alustalle väärinpäin. Bee-Bot ohjelmoidaan jonkin kuvan päälle, jolloin se käännetään.
Tämän jälkeen mietitään yhdessä, onko kuvan syötävä terveellinen vai epäterveellinen ja miksi. Voiko karkkia syödä joka päivä? Miksi ei? Kuka tykkää parsakaalista, kuka puolestaan ei? Mitä söitte tänään aamupalaksi? Miksi on tärkeää syödä terveellisesti?
Löydät valmiit tulostettavat kuvakortit ylempää tältä sivulta Eväät-linkin takaa.
Kenen vuoro?
Aseta Bee-Bot ringissä istuvan lapsiryhmän keskelle. Paina 4-8 kertaa oikealle tai vasemmalle ja lopuksi GO-nappia. Bee-Bot pysähtyy sen lapsen kohdalla, joka pääsee seuraavaksi esimerkiksi pukemaan, syömään tai siivoamaan leikkejä. Samalla tavalla voi myös harjoitella lasten nimiä, ”arpoa” vuoron tai hyödyntää mihin tahansa vuorotellen tapahtuvaan toimintaan.
Aarrejahti
Asettele Bee-Bot-alustalle aarteita (timantteja, pikkufiguureja, mitä vain aarteeksi sopivaa). Piilota aarteet mukien tai vastaavien esineiden alle. Lapset saavat vuorotellen ohjata Bee-Botin haluamansa kätköpaikan luo ja tarkistaa, löytyykö sieltä aarretta.
Minkälaisia aarteita päiväkodilta löytyy? Entä luonnosta? Tai päiväkodin pihasta?
Onko Bee-Botilla hyvä muisti?
Askarrelkaa yhdessä kuvakortteja päiväkodilta löytyviin pieniin esineisiin liittyen. Hyviä esineitä voivat olla esimerkiksi pienet legot, barbien kengät, pelinappulat tai lasten omat pienet esineet. Asettakaa esineet Bee-Bot alustan päälle (voitte askarrella alustan myös itse, ohjeet sivun alussa) ja peittäkää ne esimerkiksi muovimukin alle. Jakakaa askartelemanne kortit osallistujien kesken. Jokaisen tulisi vuorollaan koittaa muistaa, mihin kortissa oleva esine on piilotettu ja ohjelmoida Bee-Bot kulkemaan kyseiseen ruutuun.
Löytääkö Bee-Bot oikean esineen luo? Jos ei, voitte yhdessä pohtia, mikä meni mönkään ja yrittää yhdessä uudelleen. Pelatkaa, kunnes kaikki esineet on löydetty.
Bee-Boteilla on kirkkaat silmät ja naurava suu. Laittakaa huoneeseen hämärä valaistus ja kokeilkaa osaatteko ohjelmoida ne liikkumaan myös pimeässä.
Näkeekö Bee-Bot liikkua oikeaan suuntaan? Mistä se tietää mihin mennä?
Bot-ball
Bee-Botit voivat toisinaan äityä hieman kilpailuhenkisiksi ja innostua pelaamaan erilaisia pallopelejä. Rakentakaa tai askarrelkaa areena maaleineen ja katsomoineen ja laittakaa pallo peliin!
Järjestetäänköhän tulevaisuudessa robottien välisiä jalkapalloturnauksia? Kumpi mahtaisi voittaa, robotti vai ihminen?
Bottien värileikki
Tulostakaa alla olevaa tiedostoa muutama kpl ja kiinnittäkää ne yhteen. Halutessanne voitte myös laminoida alustan, jotta se pysyy paremmassa kunnossa useita käyttökertoja.
Tarkoituksena on ohjelmoida Bee-botia kaksi käskyä kerrallaan. Sopikaa ennalta jokaiselle värille oma merkitys, esimerkiksi jokin jumppaliike. Toteuttakaa sopimanne tehtävä sen värin kohdalta, johon Bee-bot pysähtyy komentojen jälkeen.