Erilaiset digivälineet ovat nykyään olennainen osa lasten mediamaailmaa. Vaikka erilaiset välineet ovatkin keskeisessä roolissa digitaalisuudesta, ohjelmoinnista ja mediataidoista puhuttaessa, voidaan muun muassa laitteiden toimintaan, ohjelmointiin ja mediataitojen harjoittelemiseen panostaa myös ilman teknisiä laitteita.
Medialukutaitoa voidaan harjoitella kirjoihin ja lehtiin tutustumalla sekä kuvia tutkimalla. Lasten kanssa voidaan keskustella uutisista ja mainoksista sekä miettiä kriittisesti, ovatko kaikki mediassa esiintyvät asiat aina totta. Ohjelmointia puolestaan voi harjoitella loogista ajattelua kehittävillä tehtävillä, kuten esimerkiksi esineitä lajittelemalla ja sarjoittamalla.
Alla on koottuna erilaisia laitteettomia ideoita varhaiskasvatussuunnitelman ja Uusien lukutaitojen toteuttamiseen. Ohjeita toiminnalliseen laitteettomaan ohjelmointiin löytyy myös Toiminnallinen ohjelmointi -osiosta.