Tehdään oma lehti, kirja tai uutiset
Oman lehden tekeminen tukee lasten medialukutaidon harjoittelua ja opettaa heille kriittisen ajatteluntaitoa. Lasten kanssa voidaan tutustua erilaisiin sanomalehtiin ja tutkia niissä olevia kuvia sekä lukea uutisia. Uutisista voidaan keskustella ja miettiä kriittisesti, onko kaikki lehdessä oleva tieto tai kuvat aina totta. Voi myös miettiä, millainen asia on uutinen ja mistä aiheesta voisimme itse tehdä uutisen.  
Lehden tekeminen voidaan toteuttaa joko digivälineitä hyödyntäen tai ilma niitä. Ilman digitaalisia laitteita tehtäessä lapset voivat piirtää uutisista kuvia ja aikuisen avustuksella kirjoittaa kuvaan lyhyen tekstin. Lehdistä voidaan myös leikata kuvia ja artikkeleita sekä liimata ne omaan lehteen. Vai olisiko hauskaa perustaa studio ja tehdä oma uutislähetys, jossa lapset toimivat uutisankkureina ja kertovat uutiset kukin omalla tyylillään?
Suunnitelkaa oma lautapeli
Suunnitelkaa lasten kanssa oma lautapeli. Suunnittelu kannattaa aloittaa miettimällä, mikä on pelinne aihe ja tarkoitus. Aihe voi olla mikä tahansa lapsia kiinnostava, esimerkiksi metsäneläimet, ajoneuvot tai vaikka avaruus.
On tärkeää jo aluksi suunnitella, mitä ollaan tekemässä ja millainen pelattava peli tulee olemaan. Kirjoittakaa ideat ylös ja ottakaa suunnittelussa kaikkien ideat huomioon. Voitte keskustella lasten kanssa siitä, millaisia pelejä olette aikaisemmin pelanneet ja mitä niissä tehdään. Tämä auttaa keksimään oman pelin tavoitetta ja tuo ideoita sen toimintaperiaatteille.
Alla kysymyksiä, joihin voi pohtia vastauksia lautapeliä suunniteltaessa.
- Mitä pelissä yritetään tehdä ja miten pelin voi voittaa?
- Miten pelissä liikutaan? Onko siinä esimerkiksi noppa, kortteja, joita nostetaan vai nuoli, jota pyöritetään?
- Millainen pelilauta peliin tehdään ja millä tavalla? Suunnitelkaa pelilauta ja tehkää se esimerkiksi kierrätysmateriaaleja käyttäen. Pelilaudan tekoon voi käyttää eri tekniikoita ja materiaaleja. Voisiko luonnonmateriaaleja käyttää hyödyksi?
- Mitä muuta pelissä tarvitaan? Pelinappulat? Onko siinä jotain ominaisuuksia, jonka vuoksi tarvitaan esimerkiksi rahaa tai pelilaudalta nostettavia kiekkoja? Miettikää, tehdäänkö tarvittavat itse vai käytetäänkö jo olemassa olevia materiaaleja hyödyksi.
Lopuksi kirjoittakaa pelin säännöt ylös ja tehkää sille säilytyslaatikko, jossa kaikki pelin osat pysyvät tallessa.
Kaverista robotti
Robotti toimii aina annettujen ohjeiden mukaan. Samoin voitte kokeilla ohjelmoida kaverinne toimimaan antamienne ohjeiden mukaisesti.
Voitte kokeilla ohjata kaveria sanallisesti, eli kerrotte mihin toisen pitää mennä. Tähän tarkoitukseen voi myös käyttää kuvakortteja, jolloin rata on helppo suunnitella etukäteen. Tästä löytyy valmiit tulostettavat Rolle-robotti ohjelmointikortit.
Jos haluaa jännitystä ja haastetta ohjelmoimiseen, voi kaverin silmät peittää esimerkiksi huivilla. Haastetta tuo myös ohjeiden antaminen ilman puhetta. Tällöin hyviä keinoja ohjeiden antamiseen voivat olla ennalta sovitut käsimerkit tai esimerkiksi kosketuksella ohjaaminen: kosketus olkapäähän – yksi askel eteenpäin, kosketus päähän – kyykkyyn, kosketus selkään – robotti pysähtyy jne. Lapset ovat loistavia koodien keksijöitä!
Kaverin ohjelmointia kannattaa kokeilla myös pukemisessa ja lelujen siivoamisessa. Robotit ovat ahkeria ja toimeliaita kavereita!
Aikuinen on robotti  
Lasten mielestä on hurjan hauskaa, kun aikuinen heittäytyy robotin rooliin. Kokeilkaa vaikka! Tarkoituksena voi olla esimerkiksi aikuisen ohjelmoiminen paikasta toiseen, siirtyminen seisomasta istumaan, leivän voitelu tai vaikka hanskan laitossa avustaminen.  
Tärkeää on, että robotille annetaan yksi ohje kerrallaan, sillä robotti toimii täysin annetun ohjeen mukaan. Jos robotille sanoo esimerkiksi “kävele”, kävelee se niin kauan, kunnes sille antaa seuraavan käskyn, esimerkiksi “pysähdy”. Tai jos robotille tulee auttaa hanskan laitossa, tulee pohtia mitä ja missä järjestyksessä tulee tehdä, jotta hanska löytää oikeaan paikkaan.  
Maa-meri-laiva  
Maa-meri-laiva –leikki on loistava harjoitus ohjeiden kuuntelemiseen ja niiden mukaan toimimiseen. Leikissä tulee myös keskittyä, jotta osaa mennä ohjeen mukaan oikealle viivalle. Leikki aloitetaan piirtämällä/merkitsemällä kolme viivaa: maa, meri ja laiva. Leikkijät asettautuvat keskimmäiselle viivalle, eli laivaan. Leikkijät odottavat, minkä ohjeen huutaja antaa. Huutajan sanoessa jonkin viivoista (eli maa, meri tai laiva) kaikkien tarkoituksena on juosta kyseiselle viivalle. Väärälle viivalle juosseet putoavat pelistä. Se leikkijä, joka on viimeisenä mukana, voittaa pelin ja saa olla halutessaan seuraava huutaja. 
Maa-meri-laiva leikkiin saadaan uusi ulottuvuus, kun siihen yhdistetään äänimaailmaa. Äänittäkää itse tai ladatkaa puhelimeen/tablettiin esimerkiksi Pixabaysta kolme erilaista ääntä. Merkitkää kolme paikkaa ja valitkaa, mikä äänistä merkitsee niistä mitäkin. Toistakaa ääniä vuoron perään, jolloin lasten pitää osata liikkua äänen perusteella oikeaan paikkaan. 
Kapteeni käskee 
Kapteeni käskee -leikki, soveltuu hyvin ohjelmoinnilliseen ajatteluun tutustumiseen. Leikissä Jokainen on vuorollaan kapteeni, joka “käskee” eli antaa tehtävän ohjeen muille leikkijöille. Leikkijöiden on tarkoitus toistaa annettu ohje. Kapteeni voi antaa yksittäisiä ohjeita tai jopa usean ohjeen sarjoja. Haastetta on siis helppo lisätä leikkijöiden taitotason mukaan. Esimerkkejä ohjeista voivat olla mm. Nouse ylös, hyppää ilmaan, istu alas, pyörähdä ympäri tai nosta kädet ylös.  
Leikkiin voi ottaa mukaan myös kuvakortit, jolloin kapteeni nostaa kuvakortin kaikkien nähtäville ja leikkijät toistavat kuvassa näkemänsä liikkeen. 
Väri 
Väri -leikissä toistuu koko leikin ajan ohjeiden noudattaminen ja ohjeen muistaminen. Ennen leikin alkua tulee askarrella Väri -kortit, ja sopia yhdessä lasten kanssa, mitä mikäkin kortti tarkoittaa. 
Ryhmästä valitaan yksi henkilö, joka asettautuu selin sovitun matkan päähän muista leikkijöistä. Muu ryhmä seisoo rivissä. Väri näyttää kuvakorteista haluamansa kortin, jossa on kuva jostain väristä ja eläimestä. Kortissa voi olla esimerkiksi ruskea ja karhu. Tällöin kaikki leikkijät, joilla on vaatteissaan ruskeaa, saavat liikkua karhun askeleen (pituus sovittava yhdessä ennen leikin alkua) verran eteenpäin. Sitten on seuraavan kortin vuoro. Leikki jatkuu näin, kunnes joku osallistujista on niin lähellä Väriä, että ylettyy koskettamaan häntä.  
Lisäkortteja Väri -leikkiin voi tehdä esimerkiksi Papunetin kuvatyökalua apuna käyttäen. Kortit kannattaa laminoida.
Seuraa johtajaa 
Seuraa johtajaa -leikissä yksi leikkijöistä valitaan johtajaksi. Muiden leikkijöiden on tarkoitus seurata johtajaa ja matkia kaikkea, mitä hän tekee.  Johtaja voi esimerkiksi kävellä eteenpäin, mennä kyykkyyn, taputtaa käsiään, kiertää esteitä, hyppiä tai vaikka ryömiä. Johtajaa kannattaa vaihtaa sopivin väliajoin, jotta jokaisella on mahdollisuus keksiä uusia kivoja liikkeitä. 
Kehosoitin –rytmit 
Oletteko kokeilleet, minkälaisia ääniä kehon eri osia taputtelemalla saa aikaan? Kehosoittimilla voi myös luoda rytmejä, jotka kuvaavat ohjelmoinnin lausekkeita. Kokeilkaa vaikka! 
Tulostakaa kehonsoitin –kortit. Kokeilkaa, minkälaisia ääniä kyseistä kehonosaa soittamalla kuuluu. Miltä kuulostaa käsien taputus, sormien napsutus, jalkojen tömistys, pepun läpsytys tai vaikka poskien taputus. 
Yhdistelemällä kehosoitin –kuvia erilaisiksi jonoiksi, saatte aikaan erilaisia rytmikuvioita, jotka muistuttavat koodauksen alkeita. 
Taputusleikki 
Leikin johtaja näyttää muille leikkijöille lyhyen taputussarjan, ja muut koittavat toistaa sen perässä. Tärkeää on sopia, mistä merkistä sarja alkaa, ja mihin se päättyy. 
Minkälaisia taputussarjoja keksitte? Mitä kehonosia taputtamisessa voi hyödyntää? 
Aarteenetsintää 
Rakentakaa yhdessä aarre ja laatikaa sanalliset tai kuvalliset ohjeet sen olinpaikasta. Piilottakaa aarre. Pyytäkää esimerkiksi toisen ryhmän lapsia etsimään aarre tekemienne ohjeiden mukaan. 
Mikä olisi hyvä paikka aarteelle? Ehkä päiväkodin pihassa olevan liukumäen alla? Tai lähimetsän kivenkolossa?