Ekapeli – kirjaimet, äänteet, tavut ja sanat tutuiksi
Ekapeli Alku on hyvä kirjainten, äänteiden ja sanojen harjoittelemiseen soveltuva peli, jota voi pelata tabletilla, puhelimella tai tietokoneella. Se on suunniteltu pelattavaksi esiopetuksessa, mutta sitä voi pelata myös kotona. Peli mukautuu pelaajan taitotasoon sekä seuraa edistymistä. Toistoja on todella paljon ja peli pyrkii tarjoamaan harjoituksia sellaisiin osa-alueisiin, mihin se on huomannut olevan tarvetta. Pelin on kehittänyt Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki instituutin työryhmä. Kehittämisen taustalta löytyy professori Heikki Lyytisen johtama Lapsen kielen kehitys – pitkittäistutkimus.
Peliä voi pelata joko rekisteröitymällä tai ilman. Rekisteröitynyt pelaaja voi pelata samalla tunnuksella peliä missä tahansa laitteessa ja data tallentuu pelaajan profiiliin. Ilman rekisteröintiä pelitulokset tallentuvat vain sille laitteelle, millä lapsi pelaa ja lapsella tulisi olla aina sama laite pelatessa, jolloin pelin tarjoama data pystytään hyödyntämään mahdollisimman tarkasti.
Pelissä seikkaillaan omalla hahmolla ja eteneminen vaati harjoitusten tekemistä. Pelikenttiä on erilaisia ja hahmo pääsee mukaan niin veden alaiseen maailmaan kuin yläilmoihin sekä seuraamaan sammakon touhuja tai katselemaan tähtiä. Pelissä kerätään timantteja, joilla voi myöhemmin ostaa pelihahmolle asusteita, tavaroita tai peliä helpottavia kortteja. Mukaan seikkailuun tulee lintu, joka tarvitsee pelaajan apua päästäkseen jälleen lentämään.
Peli alkaa kirjain-äänne-vastaavuudella ja laajenee pelin edetessä tavuihin ja sanoihin. Kokeilin peliä kahdella eri pelaajanimellä ja huomasin, että pelin ensimmäiset harjoiteltavat kirjaimet ovat oman nimen kirjaimia, joista sitten lähdetään eteenpäin. Aika nerokasta.
Millaista dataa Ekapeli Alku kertoo
Pelaajan tiedoista löytyy pelaajan kortti, josta voi seurata peliaikaa sekä erikseen harjoituksiin käytettyä peliaikaa. Kortti kertoo myös, kuinka montaa kirjainta ja mitä kirjaimia on harjoiteltu. Jos tehtävissä on ollut haasteita, ne näkyvät kortista myös. Haasteita voi olla esimerkiksi kirjainerottelussa, joka tarkoittaa, että pelaaja sekoittaa kirjaimet keskenään. Pelin edetessä kortista näkee myös lukusuunnan tai onko haasteita kestoerittelyssä esimerkiksi ju-juu, lila-liila. Pelistä saa hyvää pohjaa lasten osaamisesta ja sitä voi hyödyntää myös vanhempien kanssa käydyissä keskusteluissa. Tulokset auttavat myös suunnittelemaan muita tehtäviä sen mukaan, missä asiassa lapsi vielä kaipaa harjoittelua.
Peliterkuin varhaiskasvatuksen opettaja Sanna
Lähteenä käytetty Lukimat.fi sivustoa ja Ekapeli Alku sovellusta