Ulkoillen digitaituriksi 

Tabletti ja QR-koodeja

Lapset rakastavat olla liikkeessä ja missä se onnistuisi paremmin kuin ulkona. Ulkona oppiminen on monelle lapselle helppo tapa oppia, koska siellä saa liikkua, juosta ja pitää meteliä. Mieli pysyy virkeämpänä raikkaan ilman ansiosta ja keskittyminen on helpompaa. Luonto saa mielikuvituksen hereille eri tavalla kuin sisätilat ja aistit saavat virikkeitä, niin tuoksuista, äänistä kuin vaihtelevasta ympäristöstä. Ulkona opitaan sosiaalisia taitoja, ryhmätyötaitoja sekä ongelmanratkaisukyky kehittyy yhdessä tekemällä ja pohtimalla ratkaisuja.  

Miten sitten ohjelmointiosaamista, medialukutaitoa ja digitaalisia taitoja voidaan harjoitella ulkona?

Ohjelmointiosaamiseen kuuluvat tehtävät, jotka kehittävät lasten loogista ajattelukykyä esimerkiksi lajittelu ja sarjoittaminen. Ulkona näitä voidaan harjoitella tekemällä erilaisia sarjoja esimerkiksi kivistä, kepeistä ja kävyistä tai hiekkaleluista. Lapsille voidaan tarjota avuksi valmiita mallisarjoja, vaikka kuvina tai ne voidaan rakentaa kyseessä olevista tarvikkeista. Lasten taitotasosta riippuen, he voivat myös itse tehdä mallisarjat. Mallit voivat olla eri paikassa kuin missä itse sarjan rakentaminen tapahtuu ja näin lapset saavat liikkua samalla, kun he käyvät mallia katsomassa ja palaavat rakennuspaikalle. Samoja materiaaleja voidaan hyödyntää myös lajittelemisessa, lajitteluperusteita voivat olla niin väri, muoto, käyttötarkoitus kuin materiaalikin.  

Kuvasuunnistus ja kuvavihjeiden avulla esimerkiksi timanttien etsiminen saavat lapset innostumaan ja juoksentelemaan pitkin pihaa tai lähiympäristöä. Yhdessä kaverin kanssa pohtien keksitään ratkaisut vaikeisiinkin vihjeisiin ja aarteen löytäminen tuo ilon kasvoille. Lapset osaavat toimia ulkona annettujen tehtävien parissa hyvinkin omatoimisesti, kunhan aikuinen vain mahdollistaa tämän heille.

Monella ryhmällä on varmasti lähiympäristössä puisto tai metsä, missä he käyvät leikkimässä pitkin vuotta. Tätä paikkaa voidaan hyödyntää oppimiseen tutkimalla ja kuvaamalla ympäristöä sekä äänittämällä erilaisia ääniä siellä eri vuodenaikoina. Miltä näyttää tuttu puu keväällä, kun lehdet ovat vasta puhkeamassa tai kesällä koko vihreässä kauneudessaan, entä syksyn värit tai talven karuus? Kaikki nämä voidaan kuvata, vaikka tabletilla ja tutkia kuvia jälkeenpäin sekä laittaa kuvat kaikkien nähtäville.

Kuvakulmat lasten näkökulmasta ovat aivan erilaisia kuin aikuisten ottamissa kuvissa. Entä miltä siellä kuulostaa? Linnun laulu, puidenlehtien havina tai askeleet lumisella hangella voidaan nauhoittaa tabletin sanelinta hyödyntäen ja muistella jälkeenpäin, mistä tämä ääni kuuluikaan. 

Retkillä voidaan harjoitella medialukutaitoa/monilukutaitoa bongailemalla esimerkiksi erilaisia liikennemerkkejä, joista voidaan miettiä, että mitä ne tarkoittavat tai mitä niissä olevat värit ja muodot meille viestivät. Voidaan myös tarkastella lähikauppojen logoja, automerkkejä, bussipysäkkien mainoksia ja erilaisia kylttejä. Mitä ne meille kertovat ja mihin lapset yhdistävät niitä? 

Digiä ulkona- kortit löytyvät nyt tulostettavaksi ja niissä on paljon erilaisia vinkkejä ulkona oppimiseen sekä yhdessä tekemiseen ja hauskan pitoon. Digiohjaajat ovat myös kesällä mukana toiminnassa ja tarjoavat mahdollisuuksia ulkodigiin. 

Ulkoiluterkuin Digiohjaaja Sanna