Monilukutaito

Mitä on monilukutaito?

Monilukutaidon käsite voidaan jakaa kolmeen osaan: moni – luku – taito. Käsitteen palasteleminen auttaa oivaltamaan, että kyseessä on kolmiosainen sana, jonka osat viittaavat tekstien moniin esittämismuotoihin ja -tapoihin sekä taitoon ja kykyyn lukea niitä. Tiivistetysti sen voidaan kuvata tarkoittavan maailman moniaistista havainnointia ja tulkitsemista sekä moninaisissa tekstimaailmoissa pärjäämistä. Monilukutaito on taitoa ymmärtää ja tulla ymmärretyksi.

Monilukutaito on kirjattu osaksi valtakunnallisia varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Näissä asiakirjoissa monilukutaito määritellään keskeiseksi taidoksi, jota tarvitaan arjessa, vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa sekä yhteiskunnallisessa osallistumisessa.

”Monilukutaito on taitoa suhtautua maailmaan samaan aikaan avoimesti ja terveen kriittisesti. Lasten kanssa harjoitellaan tunnistamaan, mikä on totta ja mikä ei.”

TAMPEREEN KAUPUNGIN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA, S. 35

Käsite on syntynyt digitalisaation ja globalisaation myötä tekstien tulkinnan ja tuottamisen tapojen monimuotoistuttua. Monilukutaitoon sisältyykin laaja tekstikäsitys, jossa tekstit* voivat olla kirjoitetussa, puhutussa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa sekä näiden yhdistelminä. Periaatteessa teksti voi olla mitä tahansa, millä voidaan välittää merkityksiä.

Monilukutaito käsitteenä kattaa kaikki erilaiset lukutaidot perinteisestä luku- ja kirjoitustaidosta esimerkiksi medialukutaitoon, kriittiseen lukutaitoon ja kuvanlukutaitoon. Monilukutaitoon kuuluu myös toisen ihmisen “lukutaito” eli emotionaalinen lukutaito, jolla tarkoitetaan toisen ihmisen tulkitsemista ja toisen asemaan asettumista sekä tunnetaitoja, sisältäen myös omien tunteiden ymmärtämisen.

”Monilukutaito sisältää erilaisia lukutaitoja, kuten peruslukutaidon, numeerisen lukutaidon, kuvalukutaidon ja medialukutaidon. Monilukutaitoon liittyy laaja tekstikäsitys, jonka mukaan tekstit voivat olla muun muassa kirjoitettuja, puhuttuja, audiovisuaalisia tai digitaalisia.”

Tampereen kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma, s.12

Monilukutaito varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arjessa

Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arjessa monilukutaito on läsnä jokaisessa hetkessä. Päivärytmiä ja eri oppimisympäristöjä tarkkailemalla oivaltaa, että esimerkiksi lasten itse tuottama ja heille tuotettu kulttuuri on jatkuvasti läsnä lasten arjessa ja heitä kannustetaan tutkimaan, lukemaan ja käyttämään erilaisia tekstejä aiempia kokemuksiaan ja merkityksenantoa kuunnellen.

Tämän lisäksi varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimisympäristöjä tulisi rikastaa erilaisilla teksteillä, jotka kannustavat ja motivoivat lapsia tulkitsemaan niitä ja niiden välittämiä viestejä laaja-alaisuus huomioiden.

Monilukutaitoa tarvitaan kaikissa lapsen päiväkotipäivään sisältyvissä tilanteissa. Sen hyödyntäminen alkaa heti heräämisen jälkeen ja jatkuu läpi päivän muun muassa erilaisia kuvia, merkkejä, symboleja, ilmeitä ja eleitä lukien.

Yllä olevassa kuvassa on havainnollistettu, mihin kaikkeen lapsi käyttää monilukutaitoa varhaiskasvatuspäivän aikana. Useat kuvassa olevat asiat toistuvat lukuisia kertoja päivän aikana. Katso myös juliste (pdf), joka avaa kuvan sisältöä tarkemmin.

Monilukutaito kehittyy leikin, ihmettelyn ja tutkimisen avulla vuorovaikutuksessa ympärillä olevien ihmisten kanssa erilaiset ihmiset ja oppimisen tavat huomioiden. Monilukutaidon kehittymisen taustalla on lasten oma kokemusmaailma, mutta henkilöstön valinnat, käsitykset ja asenne ovat ratkaisevassa asemassa monilukutaidon kehittymiseksi. Monilukutaidon kehittymisen kannalta on tärkeää, että lapsen aloitteisiin ja kysymyksiin vastataan ja mieltä askarruttavista asioista keskustellaan yhdessä.

Lue myös Toiminnallisia vinkkejä monilukutaidon edistämiseen.

Miksi tarvitsemme monilukutaitoa?

Monilukutaidon merkitys korostuu tiedon lisääntyessä, sillä kohtaamme koko ajan aiempaa monimuotoisempaa ja vuorovaikutteisempaa viestintää. Tiedon tuottamisen muodot muuttuvat ja kehittyvät, tieto vanhenee nopeasti ja tietolähteiden määrä kasvaa. Tietolähteiden äärelle pääseminen myös helpottuu ja monipuolistuu alati digitalisaation kehityksen myötä.

Tarjolla olevien tietolähteiden tulkitseminen ja hahmottaminen sekä tietolähteiden ja niiden sisältöjen kriittinen arviointi edellyttää kehittynyttä monilukutaitoa. Monilukutaito laajentaa perinteistä lukutaitoa kattamaan monenlaisia kommunikaation ja merkityksen välittämisen muotoja.

Monilukutaitoa tarvitaan siis mm.

  • inhimillisen toiminnan ymmärtämiseen
  • suvaitsevaisuuteen ja kulttuurisen monimuotoisuuden hahmottamiseen
  • kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymiseen
  • eettisesti vastuulliseen osallistumiseen
  • yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen

* Monilukutaidosta puhuttaessa teksteillä tarkoitetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa.

Lähde: Tekstin sisään linkitetyt sivustot.