Koodausta koodausviikolla 

Lapset rakentavat koodausrataa Lets go code -paloista.

EU:n koodausviikkoa vietetään 9.-13.10.2023. Viikon tavoitteena on innostaa ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun pariin. Ohjelmointia ja erityisesti ohjelmointiin tarvittavia ajattelun taitoja voi alkaa harjoitella jo pientenkin lasten kanssa. Tärkeitä taitoja ovat esimerkiksi looginen ajattelu, asioiden jäsentäminen ja järjestäminen, ongelmanratkaisutaidot, kekseliäät ideat ja luovuus. 

Ohjelmoinnillista ajattelua harjoitellaan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa päivittäin usein tiedostamatta. Lapset seuraavat tiettyä päiväjärjestystä ja monia erilaisia ohjeita päivän aikana. Ohjeet voivat olla sanallisia, kuvallisia tai vaikka joku ääni, joka tarkoittaa esimerkiksi seuraavaan toimintaan siirtymistä. Koodausviikolla voisi pohtia yhdessä lasten kanssa kaikkia näitä päivittäin annettavia ohjeita. Ovatko ne selkeitä, millä muulla tavalla ohjeita voisi antaa, osaavatko lapset itse laittaa esimerkiksi kuvalliset ohjeet oikeaan järjestykseen jne. Lapsista on myös hauskaa, jos he saavat itse antaa ohjeita kaverille tai aikuiselle.  

Ohjelmoinnillista ajattelua harjoitellaan myös monissa arkisissa peleissä ja leikeissä esimerkiksi liikuntahetkillä. Monille tuttuja leikkejä ovat muun muassa Kapteeni käskee, Väri, Maa-Meri-Laiva ja Seuraa johtajaa. Digi-ihana vakan ja esiopetuksen vinkeistä löytyy paljon ideoita siihen, miten ohjelmointia voi harjoitella toiminnallisesti. Lapset voivat itse leikkiä robottia. Yhdessä voidaan myös suunnitella ja rakentaa robotti esimerkiksi kierrätysmateriaaleista.  

Neljän kuvan sarja, joissa on esiteltynä varhaiskasvatuksessa käytettäviä robotteja.

Useissa päiväkodeissa ja esiopetusryhmissä on myös valmiina erilaisia robotteja ja laitteita, joilla ohjelmointia voi harjoitella hauskasti leikkien. Roboteille voi keksiä moniin eri oppimisen alueisiin liittyviä tehtäviä. Erilaisia Tampereen päiväkodeista ja esiopetuksesta löytyviä laitteita on esitelty Digi-ihana vakan ja esiopetuksen sivulla Muut digivälineet. Erityisesti Bee-Bottien ja Blue-Bottien käyttöön löytyy paljon vinkkejä. VINKKI: Jos omasta yksiköstä ei laitteita löydy, voi niitä käydä lainaamassa esim. Juniversityltä 

Ohjelmointia ja ohjelmoinnillista ajattelua voi harjoitella myös siihen tarkoitukseen suunniteltujen tablettisovellusten avulla. Tällaisia sovelluksia ovat esimerkiksi Bee-Bot, Blue-Bot, Lightbot, Busy Bundle ja Scratch jr. Sovelluksia on esitelty enemmän Digi-ihana vakan ja esiopetuksen Vinkit-sivulla kohdassa Sovelluksia tabletille.

Lähtekää rohkeasti kokeilemaan jotakin tapaa ohjelmoinnin harjoitteluun tai miettikää niitä asioita, joita varmasti jo teette arjessa ja kiinnittäkää niihin EU:n koodausviikolla vielä enemmän huomiota. Tärkeintä on, että ei pelästy koodaus- tai ohjelmointi-sanaa vaan lähtee rohkeasti tutustumaan aiheeseen yhdessä lasten kanssa. Meitä digiohjaajia voi myös pyytää avuksi.

Hauskoja koodaushetkiä,

Essi, Digiohjaaja