Liikettä niveliin digin innostamana
Viime vuosina mediassa on ollut paljon esillä huoli lasten liikkumattomuudesta. Yhtenä lasten aktiivisuutta passivoivana tekijänä pidetään digilaitteiden yleistymistä ja niiden koukuttavaa sisältöä. Huoli lasten liikkumattomuudesta on aiheellinen, mutta syyllistämisen sijaan voisimme pohtia, miten digivälineitä voitaisiin hyödyntää liikkumaan kannustajina eli kääntää niiden vetovoimaisuus eduksi haitan sijaan. Millaisia mahdollisuuksia digivälineet voisivat tarjota varhaiskasvatuksessa liikunnan lisäämisen näkökulmasta? Millaisia asioita digilaitteita käyttämällä voi oppia? Mitä niiden käytön suhteen tulee opettaa?
Iloa, leikkiä ja liikettä!
Nykyään lapset oppivat käyttämään erilaisia digilaitteita jo varhain. Usein niiden pelätään passivoivat lasta, ja digilaitteiden olevan täten uhka lapsen aktiivisuudelle. Huoli ei ole aiheeton, sillä Opetus -ja kulttuuriministeriön Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä – Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset julkaisun mukaan vain noin 10-20% alle kouluikäisistä lapsista saavuttaa nykysuositusten mukaisen päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrän eli liikkuu vähintään kolme tuntia päivässä. Suositukset kuvaavat alle kahdeksanvuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden määrää ja laatua, fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön rooleja sekä ohjatun liikunnan ja liikuntakasvatuksen suunnittelua ja toteuttamisesta. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset on hyvä opas kaikille alle kouluikäisten lasten parissa toimiville kasvattajille, kannattaa tutustua.
Suositusten lisäksi lapsen leikin ja liikkumisen merkitystä korostaa myös varhaiskasvatuslaki sekä perusopetuslaki, ja täten se on merkittävässä osassa myös varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä esiopetuksen opetussuunnitelmaa. Lisäksi Tampere on mukana kuntatasoisena toimijana valtakunnallisessa Liikkuva varhaiskasvatus –ohjelmassa. Ohjelman tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle lapselle liikkumisen ilo sekä riittävä päivittäinen fyysinen aktiivisuus. Kyse on siis tärkeästä asiasta, ja aikuisilla on suuri vastuu lapsen liikunnallisen elämäntavan ylläpitäjinä.
Digilaitteet liikkumaan innostajana
Alle kouluikäisten lasten osalta fyysisellä aktiivisuudella tarkoitetaan leikkimistä ja touhuamista niin sisällä kuin ulkona sekä erilaista leikinomaista ohjattua liikuntaa, joka koostuu kuormittavuudeltaan kevyestä liikunnasta, reippaasta ulkoilusta ja vauhdikkaasta fyysisestä aktiivisuudesta. Osa aktiivisuudesta toteutuu lapsen varhaiskasvatus -tai esiopetuspäivän aikana ja osa kotona.
Varhaiskasvatuspäivän aikana lasten liikkumisen määrää on helppo lisätä kiinnittämällä huomiota erityisesti siirtymien ja ulkoiluiden aktivoimiseen. Erityisesti ulkoiluaikojen leikin ja liikunnan lisäämiseksi on olemassa paljon erilaisia välineitä ja leluja. Varsinaisten liikuntavälineiden lisäksi erilaisilla digivälineillä voi olla lapsia innostava ja liikuttava vaikutus. Digivälineitä ei siis tule leimata syylliseksi lasten liikkumattomuudelle, sillä parhaimmillaan digilaitteet saattavat innostaa liikkumaan myös sellaisia lapsia, joille liikkuminen ei muuten ole mieluisaa. Paljon on merkitystä sillä, mitä aikuiset sallivat lasten digivälineillä tehdä ja mitä niiden käytöstä opetetaan. Esimerkiksi tabletin käytöllä voi olla myös liikuntaa edistäviä vaikutuksia. Tablettia voi hyödyntää esimerkiksi liikkumaan innostavan musiikin soittamiseen tai vaikka QR-koodien avulla tehtävään jumppaan. Lisäksi voi toteuttaa vaikka erilaisia valokuvaustehtäviä – vain mielikuvitus rajana.
Omien kokemusteni mukaan lapsille on mieluisaa katsella omia valokuviaan, puhumattakaan videolle otetuista tempuista ja hassutteluista. Kannustankin kaikkia kuvaamaan kesän ja syksyn aikana lasten temppuja ja esityksiä sekä valo -että videokuvin. Lisäpontta videoihin saa hyödyntämällä eri ominaisuuksia, kuten hidastusta tai nopeutusta. Yhteiset temppuhetket innostavat lapsia liikkumaan huomaamattaan. Liikunnan riemun lisäksi he oppivat videokuvaamaan toistensa esityksiä ja pääsevät halutessaan kukin olemaan toiminnan keskipisteenä saaden toisilta kannustusta ja kehuja rohkeasta ja hienosta suorituksesta. Parasta on kuitenkin yhdessä tekemisen ilo ja riemu! Saadusta videomateriaalista voi koostaa esimerkiksi pienen elokuvan. Elokuvaan on helppo liittää mukaan myös valokuvia ja lasten kertomuksia. Voisiko tässä olla hyvä vinkki, vaikka tulevan syksyn vanhempainiltaan?
Vinkkejä ja digiapua puhelinsoiton päässä
Mikäli kaipaat uusia ideoita tai neuvoja digin yhdistämiseen osaksi toimintaanne, voitte ottaa yhteyttä minuun tai Digiohjaajiin matalalla kynnyksellä. Digiohjaajilla on mielessään paljon kivoja ideoita liikunnan ja digin yhdistämiseksi, unohtamatta tietenkään muitakaan varhaiskasvatussuunnitelman sisältöjä. Digiohjaajat keskustelevat mielellään kanssanne erilaisista mahdollisuuksista ja ovat tukena alkuun pääsemiseksi niin suunnittelun kuin digitaitojen karttumisenkin osalta.
Unelmien liikuntapäivää vietetään 10.5.2023, mutta tämän lisäksi liikuntapäivää voi viettää joka päivä! Ottakaa siis erilaiset pihaleikit ja seikkailut, taukojumpat ja kokeilut osaksi jokapäiväistä arkea ja olkaa rohkeita kokeilemaan uusia juttuja, digin luomia mahdollisuuksia liikkumisen riemuun yhdistäen.
Tämän tueksi olemme julkaisemassa vielä toukokuun aikana Digi-ihana vakassa Digiä ulkona -kortit. Digiä ulkona kortit sisältävät digiä ja liikettä lisääviä vinkkejä niin päiväkodin pihassa kuin lähiympäristöäkin hyödyntäen. Vinkkejä on helppo yhdistää osaksi ulkoilua ilman suurempaa valmistautumista. Pidä siis sivu seurannassa ja tulosta + laminoi kortit osaksi toimintaa. Hyvä paikka korttien sijoittamiselle on päiväkodin eteinen, josta ne on helppo napata mukaan ja antaa lasten valita, mitä kivaa tänään puuhattaisiin. Korttipakat kulkevat kesän ja syksyn aikana myös Digiohjaajien matkassa.
Oikein ihanaa ja liikkuvaista kesän odotusta jokaiselle!
Digiterkuin koordinaattori Annika Väinä
Lähteenä blogitekstissä on käytetty Opetus -ja kulttuuriministeriön julkaisua Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä – Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset.