Media- ja teknologiakasvatus osana projektia – Peltovainion kerhon lumiukot
Pääsimme kerhon lasten kanssa mukaan Digiohjaaja Anniinan videoprojektiin syksyllä 2022. Tuolloin teimme lasten kanssa lyhyitä, pieniä animaatioita, jotka esittelimme yhdessä perheille. Me kerho-ohjaajat, lapset ja vanhemmat innostuimme projektista, joten halusimme jatkaa yhteistyötä.
Tammikuussa 2023 aloitimme yhdessä uuden projektin. Sen aiheeksi valikoitui Lumiukko, joka seikkailisi kerhomme revontulihuoneessa. Innokkaat kerholaiset askartelivat itselleen hienot keppilumiukot ja miettivät niille oman persoonan. Osa lumiukoista oli innokkaita jumppaajia, osa rakasti tanssimista ja osa musiikkia. Lapset improvisoivat yhdessä lumiukkojen liikettä ja miettivät, miten lumiukot voisivat ulkona liikkua. Samalla mietittiin, mitä kaikkea lumiukot voisivat ulkona tehdä. Monille lapsille syntyi ajatus, että taivaalla loistavista revontulista syntyisi taikaa ja se saisi lumiukot liikkeelle. Näin myös kävi ja revontulien taika saikin lumiukot elämään ulkona ja tekemään hienoja seikkailuja. Musiikki kuului yhtenä osana projektiimme ja tietysti musisoimme yhdessä erilaisia lumiukkolauluja. Lasten suosikiksi tuli lumiukkomarssi ja se valittiin projektiin musiikiksi.
Teimme yhdessä mukaansatempaavan projektin. Kaikki lapset pääsivät askartelemaan omat lumiukot, miettimään tarinaa lumiukkojen seikkailuista, näyttelemään ja kuvaamaan yhteistä tuotosta. Lapsilta saimme yhteisestä projektista hienoja kommentteja ja kaikki löysivät yhteisessä tekemisessä oman roolinsa.
Kirjoittaneet: Nina Hietaniemi ja Merja Markkola, Peltovainion avoin varhaiskasvatus
Tampereen varhaiskasvatussuunnitelman mukaan lasten tulisi ideoida, tuottaa ja tarkastella mediasisältöjä itse katsomalla, kuvaamalla ja videoimalla. Varhaiskasvatuksessa lapsille annetaan mahdollisuuksia harjoitella, kokeilla ja tuottaa sisältöjä itse ja yhdessä muiden lasten kanssa. Tämä edistää lasten luovan ajattelun ja yhteistoiminnan taitoja sekä monilukutaitoa.
Uusien lukutaitojen mukaan lasten kanssa tehdessä mediasisältöjä on tärkeää antaa heidän itse kokeilla ja saada onnistumisen kokemuksia. Kun lapset pääsevät itse tekemään, he näkevät ja ymmärtävät miten mediasisällöt syntyvät ja miten mediaa voi käyttää oman ilmaisun välineenä. Mediatuotoksia tehtäessä aikuinen ohjaa oman esimerkin kautta ja rohkaisee sekä kannustaa lapsia omaan ilmaisuun.
Lapset kommentoivat kuvausprojektia:
“Oli kivaa, kun sai olla kuvaajana kaks kertaa.”
“Sai näytellä sellaisen kaverin kanssa, joka on ystävä.”
“Oli kaikki hienoo.”
“Oli tosi kivaa ettei tarvinnut yhtään jännittää.”
“Oli kivaa, kun sai esiintyä kaks kertaa.”
“Revontuli huone oli hieno.”
Lopuksi lasten kanssa mietittiin yhdessä nimi esityksille; ”Lumiukot ja lumihiutaleet seikkailevat metsässä”.
Lumiukkosatu 1: Tekijät Wilhelmiina Talja ja Sayla Hogoboom (Kuvaajana Silva Hannuksela)
Lumiukkosatu 2: Tekijät Silva Hannuksela ja Hermanni Kokkonen (Kuvaajana Peppi Kesseli)
Lumiukkosatu 3: Tekijät Peppi Kesseli, Sayla Hogoboom ja Frida Kokkonen (Kuvaajana Hermanni Kokkonen)
Lumiukkosatu 4: Tekijät Oiva Jutila ja Marius Hannuksela (kuvaajana Hermanni Kokkonen)
Talviterkuin
Anniina Harjula, Digiohjaaja
Lähteet: Uudetlukutaidot.fi &Polkuja medialukutaitoon –opas varhaiskasvatukseen