Päivä Olkahisen eskarissa

Lapsi jolla on kädessään Ozobot-robotti.

Olkahisen eskarissa Metsämarjojen ryhmässä on tänä keväänä ollut robotiikka reippaassa käytössä. Kevään aikana maanantaisin he ovat pitäneet alkuopetuksen ja eskareiden yhteisiä pajoja, joissa on käyty eri aiheita läpi. Aiheena on ollut matematiikka ja ohjelmointiosaaminen. Pajoissa on ollut eri pisteitä, joissa aiheeseen tutustuttiin toiminnan kautta.

Pääsin seuraamaan eskareiden päivää nyt loppu keväästä ja näkemään miten he ovat hyödyntäneet digitaalisuutta erilaisilla toiminnallisilla pisteillä. Pisteillä päästiin harjoittelemaan digitaalista osaamista tabletin ja QR-koodien avulla, ja Bee-boteilla harjoiteltiin ohjelmointiosaamista sekä matemaattisia taitoja.

Ryhmän lapset jaettiin pareihin, jotka aloittivat eri pisteiltä. QR-koodi pisteellä oli tehtävänä löytää käytäviltä QR-koodeja, joiden takaa paljastui jokin kirjain ja pari kirjasi aina kirjaimen ylös paperille. Kun kaikki kirjaimet oli saatu kerättyä, piti kirjaimista osata muodostaa parin kanssa oikea sana.

Bee-botteja käytettiin kolmella eri pisteellä, joiden avulle tehtiin erilaisia tehtäviä. Bee-botti labyrintti oli sellainen piste, jossa hyödynnettiin Bee-boteille saatavaa puista muunneltavaa labyrintti alustaa. Alustassa voi siis vaihtaa seinien paikkaa, jotka määrittävät mahdolliset Bee-botin kulkureitit. Alustalla oli eri eläinten kuvia ja tehtävänä oli lukea lapulta eläimen nimi ja mennä sen luokse Bee-botilla.

Seuraavalla Bee-bot pisteellä oli yhdistetty matematiikka ja liikuntaa. Tehtävänä oli heittää noppaa, jonka jälkeen ohjattiin Bee-bot noppien antaman silmäluvun kohdalle. Käytössä oli taskullinen alusta, jossa oli mahdollisia lukuja, joita noppien heitoilla voi tulla. Kun Bee-bot oli ohjattu oikean luvun luo, otettiin lappu, jossa kerrottiin millä tavalla parin täytyi liikkua herneiden luokse ja kerätä sieltä sama määrä herneitä mikä oli noppien antama silmäluku.

Kolmannella Bee-bot pisteellä oli alusta, jossa koordinaatit A-F näkyy alareunalla ja 1-6 vasemmalla reunalla. Lapuilla on satunnaisia koordinaatteja esim. F2, jonka jälkeen Bee-bot ohjattiin tälle paikalle koordinaattien mukaisesti.

Ryhmässä on matkustettu myös lasten ehdottamiin maihin älytaulun avulla. Lapsilla on myös itse tehdyt passit, jotka tietenkin piti olla matkassa mukana, jotta pääsi lähtöselvityksestä läpi. Viimeisimpänä matkakohteena oli ollut Japani ja nyt olimme menossa Australiaan. Google Mapsin avulla selvitimme missä Australia sijaitsee kartalla, etsimme netistä tietoa ja katsoimme videoita myös maan luontoon, eläimiin ja harrastuksiin liittyen.

Tässä hyviä esimerkkejä sitä, kuinka monipuolisesti ja luontevasti digitaalisuutta voi hyödyntää päivän aikana!

Digiterkuin Leevi