Tarinat lentoon

Kuvakirjoille, satukirjoille sekä äänikirjoille on kaikille omat merkitykselliset hetkensä. Lapset nauttivat tarinoiden kuuntelusta ja niiden keksimisestä sekä niihin eläytymisestä. Tarinoiden maailma on mahtavaa ja niitä kuunnellessa voi uppoutua, mitä erilaisimpiin seikkailuihin, mielikuvitus kehittyy sekä sanavarasto karttuu. Lapsille satumaailmat ovat arkipäivää, jotka näkyvät leikeissä, niin sisällä kuin ulkonakin. Aikuisten tehtävänä on tarjota lapsille mahdollisuus päästä tarinoiden pariin sekä rikastuttaa niitä, tarjoamalla erilaisia keinoja kuunteluun ja tarinoiden elävöittämiseen.

Varhaiskasvatussuunnitelmassa sanotaan, että varhaiskasvatuksessa käytetään rikkaita ja vaihtelevia tekstejä. Lasten kanssa tutustutaan monipuolisesti lastenkirjallisuuteen. Lapsille kerrotaan tarinoita ja heitä kannustetaan itse keksimään niitä. Lasten kertomuksia, loruja ja sanallisia viestejä dokumentoidaan. Monilukutaitoa tukevassa varhaiskasvatuksessa puheen rinnalla käytetään muun muassa visuaalisia, auditiivisia ja audiovisuaalisia viestejä sekä tekstejä. (Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma, s. 65)

Lasten kanssa voidaan tehdä tarinoita saduttamalla hyödyntäen puhelimen tai tabletin sanelinta. Sitä on helppo käyttää ja lasten kertoma satu saadaan talteen juuri sellaisena kuin he sen kertovat. Hienointa ja hauskinta on kuunnella itse kertomaa tarinaa yhdessä muiden kanssa. Satuihin voidaan tuoda lisää jännitystä ja mielenkiintoa lisäämällä niihin erilaisia ääniä esimerkiksi valmiista äänipankista tai lasten kanssa yhdessä nauhoitetuista äänistä. Ääniä voivat olla vaikka tuulen humina, vesisade, eri eläinten tai kulkuneuvojen äänet.

Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma toteaa, että monilukutaidon harjoittelu näkyy konkreettisena toimintana varhaiskasvatuksen arjessa. Esimerkiksi perinteistä kuvakirjaa voidaan tarkastella lasten kanssa monesta eri näkökulmasta: tarinan, kuvituksen, lukijan ja kirjoittajan silmin. (Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma, s. 65) Kirjojen katselu, lukeminen ja kuuntelu jo itsessään ovat medialukutaidon ja monilukutaidon harjoittelemista, joita varhaiskasvatuksessa tehdään. Äänikirjoille on myös oma paikkansa. Niiden kuunteleminen kehittää keskittymistä ja silmät suljettuina tarinan kuunteleminen herkistää kuuloaistia.

Kuvakirjoja katseltaessa kuvia sanoitetaan ja mietitään yhdessä lasten kanssa, mitä niissä tapahtuu. Satukirjoihin tutustutaan kuunnellen ja kuvia ihastellen. Saduista keskustelemalla kehitetään lasten kriittistä ajattelua, pohditaan, mikä on totta ja mikä ei. Luettaessa tai kuunneltaessa tarinaa, jossa ei ole kuvitusta valmiina, voidaan se tehdä siihen itse. Kuvitusta tehdessä voidaan hyödyntää tablettia kuvien ottamiseen. Rakennetaan tai askarrellaan tarinaan sopiva maailma joko sisätiloihin tai lähdetään ulos ja valokuvataan siellä.

Myös BeeBotteja voidaan käyttää tarinoiden rikastuttamisessa, keksimällä ja tekemällä niille itse satuihin liittyvä rata. Lapset voivat kuvittaa tarinasta tuttuja paikkoja tai hahmoja, jotka sitten asetetaan radalle. Radalla liikutaan tarinan mukaisessa järjestyksessä tai luodaan uusi suunta tarinan kululle. Paikkojen ja hahmojen sekaan voidaan liittää kysymyksiä tai otteita sadusta, joita pohtimalla päästään syvemmälle tarinan sisään. Tarina voi muuttaa muotoaan matkalla tai saada ihan uusia juonenkäänteitä. Lasten kanssa tehdessä vain mielikuvitus on rajana. BeeBotteja voi myös tuunata tekemällä niille esimerkiksi satuhahmoihin liittyviä asusteita.

Tarinoita voidaan liittää myös liikuntaleikkeihin, vaikkapa maa-meri-laiva leikkiin, yhdistäen siihen paikkoja, hahmoja tai ääniä sadusta. QR-koodeihin voidaan myös kätkeä runoja, äänikirjoja tai otteita ja kuvia saduista ja näiden avulla käsitellä tarinoita syvemmin. Tarinoiden kautta saadaan yhdistettyä laaja-alaisesti montaa eri oppimisaluetta yhdeksi isommaksi kokonaisuudeksi. Lapset oppivat yhteistyötaitoja, ongelmien ratkaisua ja päättelykykyä.

Netissä on paljon hyviä materiaaleja, joista löytää kivoja vinkkejä lasten kanssa sanataiteiluun, esimerkiksi Tuija Seppäsen Taiturin Sanataideopas, sanataidetta varhaiskasvatukseen. Se löytyy louhimo.com sivustolta. Kannattaa käydä tutustumassa.

Tarinoista nauttien

Sanna, Digiohjaaja

Kuvat: Sanna Huikuri, Tampereen kaupunki