Uudet lukutaidot haltuun pienin askelin

Henkilö, jolla on sylissään kannettava tietokone.

Digitaidot ovat tärkeä taito nykymaailmassa, ja ne kehittyvät lapsesta asti. Erilaiset digilaitteet herättävät tunteita. Puhelin on tuttu, mutta taas päiväkodin tabletti tai älytaulu saattaa olla hieman vieraampi. On hyvä muistaa, että kaikkea ei tarvitse heti osata, vaan oppiminen vaatii aikaa. On hyvä aloittaa yksinkertaisimmista asioista ja edetä laitteen kanssa pikkuhiljaa.

Esimerkki tabletin käyttöönotosta

Tabletin käyttö on hyvä aloittaa laitteen yleisistä toiminnoista ja yhdessä ihmettelemällä.

  • Kuinka laitetta käsitellään? Kuuluuko sitä heitellä vai käsitellä varoen?
  • Mistä laite käynnistyy? Mistä sammuu?
  • Mitä kaikkea laitteella voi tehdä? (mm. valokuvata, videoida, tehdä musiikkia, hakea tietoa…)

Kokeilemalla oppii, eli ei tarvitse olla paras, että voi jotain tehdä. Laitteita kannattaa ottaa rohkeasti käyttöön, vaikkei olisikaan ennen niillä tehnyt. Laitteisiin voi tutustua pienryhmissä lasten kanssa ja yhdessä oppia.

Digi-ihana vaka -sivuilta löytyy vinkit osiosta kohta Tabletit, jossa on sovellusvinkkejä. Sieltä löytyy erikseen myös valokuvaamisen ja videoinnin ohjeistusta.

Robotit ja muut laitteet

Päiväkodeista saattaa löytyä myös erilaisia robotteja, kuten keltainen amppari nimeltä Bee-Bot. Bee-bot on ohjelmoitava robotti, jolle kerrotaan minne pitää liikkua. Taloista saattaa löytyä myös muita laitteita kuten Easi scope, joka on mikroskooppikamera joko USB-liitännällä tai langattomana bluetoothin kautta. Sitä voi hyödyntää tutkimisen apuna, vaikkapa luonnosta löydettyjen aarteiden tutkimiseen. Myös dokumenttikamera on kätevä tähän tarkoitukseen.

Lapset on hyvä tutustuttaa robotiikkaan ja laitteisiin leikin kautta. On tietenkin hyvä ensin käydä läpi, kuinka vaikkapa Bee-Bottia tulee käsitellä. Sillä ei kuulu ajaa kuin pikkuautolla, ettei renkaiden takana olevat ratakset hajoa. Kun ohjeet on käyty läpi ja lapset pääsevät vapaasti kokeilemaan, tutkimaan ja oivaltamaan kuinka Bee-Bot toimii, lapsilla saattaa herätä erilaisia ideoita mitä halutaan kokeilla. Pystyykö Bee-Bot kulkemaan pimeässä, osaako se kiivetä esteiden yli missä se liikkuu hyvin missä ei?

Ohjattua toimintaa on helpompi toteuttaa, kun laitteen perustoiminnot ovat jo tuttuja. Voi tehdä ratoja, joita Bee-Botin tulee suorittaa tai tehdä erilaisia alustoja Bee-Botia varten. Sivuiltamme löytyy myös Bee-Botille erilaisia käyttövinkkejä, kuinka sitä voi hyödyntää.

Laitteeton toiminta ja mediaosaaminen

Myös ilman laitteita voi aivan mainiosti harjoitella medialukutaitoja, ohjelmointia sekä digitaalista osaamista. Medialukutaitoja harjoitetaan jo, kun tutustutaan kirjoihin satuihin ja erilaisiin valokuviin. Ohjelmointia puolestaan voi toteuttaa niin, että lapset ovat vuorollaan robotteja ja he ohjelmoivat toinen toisiaan vaikkapa liikkumaan tiettyyn paikkaan tietyllä tavalla. Ohjelmointia voi toteuttaa myös niin, että tehdään jokin rakennelma mallin/ohjeen mukaa.

Lasten kanssa voi käydä läpi mitkä digilaitteet ovat heille tuttuja mitä niillä tehdään. Toiminnallisena tekemisenä lapset voivat askarella oman digilaitteen/robotin ja kertoa mitä sillä tehdään ja mitä sillä ei voi tehdä.

Pyydä apua tarvittaessa digiohjaajilta

Jos kaipaat vinkkejä, neuvoja me digiohjaajat autamme mielellämme suunnittelussa ja toteutuksessa teidän ryhmässänne yhdessä lasten ja aikuisten kanssa. Rohkeasti siis pyydä apua!

Digiterveisin

Leevi Heinänen, Digiohjaaja