Digiä ulkona

Monia digivälineitä voi hyödyntää monin tavoin myös ulkoillessa. Kuten lelut ja liikuntavälineet, myös digivälineet toimivat niin sisällä kuin ulkona leikkiin ja tutkimiseen innostajana sekä oppimisen tukena.

Erityisesti tabletti ja Easi-scope mikroskooppi ovat loistavia digivälineitä ulkona hyödynnettäväksi. Tabletilla pystyy tekemään ulkona paljon erilaisia juttuja, kuten etsimään tietoa, valokuvaamaan, nauhoittamaan ääniä tai vaikka tekemään animaatioita kannon nokassa istuessa. Easi-scope puolestaan innostaa tutkimaan erilaisia ulkoa löytyviä asioita, kuten lehtiä, kaarnaa, ötököitä tai mitä tahansa muuta mielenkiintoista. Easi-scopella pystyy ottamaan myös valokuvia, joita voi myöhemmin hyödyntää vaikka toimintaa dokumentoitaessa tai pohjana lasten taideteoksille.

Tälle sivulle on koottu ideoita, miten erilaisia digivälineitä voi hyödyntää ulkona – ottakaa siis digivälineet rohkeasti mukaan myös ulos. Muistakaa kuitenkin huolehtia niiden huolellisesta käytöstä, jotta ne eivät esimerkiksi pääse kastumaan.

Digiä ulkona -kortit

Tulosta alta talosi käyttöön Digiä ulkona -kortit. Tulostettuasi kortit, leikkaa ne ja taita keskeltä kahtia. Korteista on siis tarkoitus tulla kaksipuoleisia.
Kortit kannattaa laminoida, jotta ne kestävät käyttöä. Halutessasi voit tehdä korttien kulmaan reiät ja ripustaa ne odottamaan käyttöä näkyvälle paikalle vaikka eteiseen.
Lisätietoa korttien sisällöistä tai niiden toteuttamisesta voit kysyä Digiohjaajilta. Moniin kortteihin löydät myös lisäohjeita Ohjeet-sivulta.

Digiä ulkona -korttien aloituskortit

Valokuvaaminen

Toiminnallinen ohjelmointi

Tabletin hyödyntäminen ulkona

Sarjoittaminen

QR-koodit

liukumäki

Valokuvasuunnistusta QR-koodeilla

Valmistakaa QR-koodeja, joiden takaa paljastuu tuttuja paikkoja esimerkiksi päiväkodin pihasta tai lähimetsästä. Vaikeustasoa voi lisätä kuvaamalla vain pienen osan esineestä/paikasta tai tekemällä valokuvista mustavalkoisia.

Tarkoituksena on levittää QR-koodit siten, että edeltävä koodi kertoo mikä paikka seuraavaksi tulee löytää. Vaihtoehtoisesti voit jakaa lapsille yhden QR-koodin kerrallaan, jonka löytämisen jälkeen he palaavat takaisin lähtöpaikkaan seuraavan koodin saadakseen.

QR-koodeja on helppo tehdä myös yhdessä lasten kanssa. Ohjeen QR-koodin luomiseen löydät Ohjeet-osiosta.

Hiekkalinnoja

Rakentamisen dokumentoiminen

Rakentakaa päiväkodin pihaan esimerkiksi hiekkalinna tai lähimetsään maja. Ottakaa valokuvia ja videota sekä tallentakaa ääntä rakennusprojektin eri vaiheista.

Kootkaa rakennusprojektin päätteeksi ottamistanne valokuvista/videoista/äänitiedostoista lyhyt video ja esittäkää se kavereille tai huoltajille. Voitte samalla pohtia mm. minkälaisia taitoja projektin aikana opittiin, mikä onnistui ja mitä seuraavalla kerralla voisi tehdä toisin.

Ohjeen videon tekemiseen löydät Ohjeet-osiosta.

Tiedon hakeminen

Ottakaa tabletti mukaan ulos ja hyödyntäkää sitä tiedon haussa. Kun tabletti on helposti saatavilla, on sen avulla helppoa etsiä tietoa esimerkiksi yli lentävistä linnuista, lähellä lentelevästä perhosesta, koppakuoriaisesta tai sammal-lajeista.

Hyviä sivustoja luonnon äänten ja lajien tunnistamiseen ovat mm.

Muuttolintujen kevät-sovellus (Jyväskylän yliopisto), www.luontoportti.com ja www.birdlife.fi. Myös Google Lens on hyvä työkalu esimerkiksi eri kasvien tunnistamisen avuksi ja sitä on helppo käyttää myös matkapuhelimella.

Ohje Google Lensin käyttöön.

BINGO!

Valmistakaa bingoruudukoita esimerkiksi Papunetin kuvatyökalun kuvia apuna käyttäen. Papunetissä on paljon valmiita kuvia, mutta sinne on mahdollista lisätä myös omia valokuvia.

Ruudukkoon sijoitettavat kuvat voivat sisältää esimerkiksi päiväkodin pihalta löytyviä asioita/esineitä. Tai vaikka valokuvia tulevan retkikohteen varrelta. Sopivan kokoinen ruudukko voi olla 3×3 tai 4×4 ruudukkoa. Tällöin ruudukkoon sijoitettavia kuvia tarvitaan 9kpl/12kpl per lapsi. Antakaa lapsen sijoittaa itse kuvat haluamilleen paikoille. Alta löytyy tulostettavat bingoruudukot (pdf).

Varatkaa käyttöönne tabletteja ja lähtekää bongaamaan ruudukossa olevia kohteita. Löytäessänne ruudukossa olevan asian, ottakaa siitä valokuva ja merkitkää se löydetyksi. Kun Bingo-ruudukkoon muodostuu pysty-, vaaka-, tai vinosuuntainen rivi, huutakaa Bingo!

Käykää lopuksi yhdessä läpi ottamianne valokuvia ja keskustelkaa niistä.

Bingoruudukko 3×3

Bingoruudukko 4×4

Taidetta luonnonmateriaaleista

Luonnonmateriaaleista voi askarrella lähes mitä tahansa! Lähtekää siis pienelle retkelle, ja kerätkää erilaisia rakennusmateriaaleja (mm. käpyjä, kiviä, lehtiä, kukkia, oksia, heinää…). Samalla on hyvä keskustella lasten kanssa, minkälaisia luonnonmateriaaleja on luvallista hyödyntää ja mistä niitä saa kerätä.

Rakentakaa materiaaleista esimerkiksi erilaisia hahmoja tai kulkuneuvoja ja ottakaa taideteoksista valokuvia.

Laittakaa valokuviin taltioimanne hahmot/kulkuneuvot tms. puhumaan Chatterpix -sovellusta apuna käyttäen. Halutessanne voitte vielä lisätä esimerkiksi hatun, silmälasit tai muita tehosteita sovelluksessa olevien esineiden joukosta.

Ohje Chatterpixin käyttöön.

Sään ja vuodenaikojen tarkkailu

Valitkaa ulkoa jokin teille mieluisa kohde ja ottakaa siitä valokuva. Tulostakaa/tallentakaa valokuva sellaiseen paikkaan, jossa teidän on sitä helppo säännöllisesti tarkastella.

Käykää ottamassa samasta kohteesta valokuvia eri säätilojen aikaan eri vuodenaikoina. Liittäkää kuvat alkuperäisen kuvan rinnalle.

Pohtikaa, millaisia havaintoja voitte kuvista tehdä ja keskustelkaa niistä.

Äänimaailmojen tekeminen

Havainnoikaa ympärillä olevia ääniä; autoja, lintuja, hyönteisiä ja kaikkea muuta mitä kuulette. Matkikaa kuulemianne ääniä ja äänittäkää ne Nauhuria apuna käyttäen.

Jokaisesta tabletista ja useimmista matkapuhelimista löytyy Nauhuri, jota on helppo käyttää. Kuunnelkaa äänittämiänne ääniä ja antakaa toisten arvata, mitä ääni esittää.

Lego-ukko

Animaatioita ulkoilun lomassa

Animaation tekeminen onnistuu myös ulkona. Sopiva ryhmäkoko animaation tekemiseen on 1-4 lasta taitotasosta riippuen.

Pohtikaa, minkälaiset hahmot animaatiossa seikkailevat ja mitä animaatiossa tapahtuu. Voitte hyödyntää hahmojen rakentamisessa luonnonmateriaaleja ja etsiä sopivan tapahtumapaikan päiväkodin pihasta tai vaikka lähimetsästä. Jos ettet tahdo rakentaa itse hahmoja, soveltuvat siihen mitkä tahansa pienehköt päiväkodista löytyvät esineet.

Animaatioiden tekeminen soveltuu pidempiaikaiseksi projektiksi, sillä niiden tekeminen on usein aikaa vievää, mutta erittäin mukavaa ja innostavaa puuhaa!

Jos animaation tekeminen ei ole sinulle tuttua, löydät ohjeen niiden tekemiseen Ohjeet-osiosta.

männyn oksa ja piirretty pupun kuva

Sadutusta reitin varrella

Viekää ennen retkelle lähtöä matkan varrelle kuvia erilaisista hahmoista, asioista ja esineistä. Retkelle lähtiessänne kulkekaa samaa reittiä ja saduttakaa matkan varrella löytyvien kuvien avulla.

Kannattaa miettiä ensimmäisen rastin kuva sellaiseksi, että sen avulla saadaan satu alkuun. Muuten sadun annetaan edetä lasten ideoiden mukaisesti ja siten, että kaikki pääsevät osallistumaan.

Halutessanne voitte äänittää sadutuksenne tabletilta ja matkapuhelimesta löytyvällä Nauhurilla. Lopuksi on mukavaa kuunnella satu yhdessä ja pohtia, voisiko sadusta tehdä vaikka oman kirjan!