Tabletti, tietokone ja älytaulu

Tampereen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa lapsiryhmät hyödyntävät tabletteja laaja-alaisen toiminnan tukena. Tabletti toimii muun muassa lasten tuottamisen välineenä, osana opetusta sekä tiedonhaun välineenä. Tabletin käyttö suunnitellaan pedagogisin perustein ryhmän toimintaa tukevaksi.

Tietokone on varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa pääasiassa henkilöstön työkalu, mutta lasten on hyvä antaa tutustua myös sen käyttöön (turvallisuus ja tietoturva huomioiden).

Älytaulu puolestaan on monipuolinen työkaveri, joka innostaa niin isot kuin pienet käyttäjät tutkimaan kanssaan. Älytaulu toimii isona kosketusnäyttönä, jonka kosketusominaisuus lisää lasten osallisuutta ja vuorovaikutusta. Iso näyttö mahdollistaa ryhmän kanssa eri asioiden tarkastelun, kun sisältö näkyy kaikille selkeästi.

Älytaulussa on itsessään erilaisia ominaisuuksia, mutta eri verkkosivujen käyttö monipuolistaa mahdollisuuksia sen hyödyntämiseen. Jos älytaulussa on verkkoyhteys, voi sivustoja käyttää älytaulun oman selaimen kautta. Useimmiten Tampereen kaupungin päiväkotien älytauluihin on liitetty opetusverkon kone, jonka avulla pääsee verkkosivuja käyttämään, vaikka itse taulussa ei verkkoyhteyttä olisi.

Parhaimmillaan tabletit ja muut digivälineet sulautuvat luontevaksi osaksi kokopäiväpedagogiikkaa ja ovat siten osana toimintaa siinä missä lelut, liikuntavälineet, taidevälineet ja muut lasten saatavilla olevat tavarat. Niiden käyttö tulee kuitenkin tapahtua aina aikuisen valvonnassa ja niitä tulee käyttää pedagogisin perustein siten, että lapsilla on mahdollisuus halutessaan toteuttaa omia projekteja ja hyödyntää niitä osana leikkejä.

Alla olevia verkkosivuja voi käyttää niin älytaululla, tabletilla kuin tietokoneella.  

Vinkki! Tutustu myös Ohjeisiin ja sovellusvinkkeihin.

Google Earth avattuna älytaululle.

Google Earth ja Google Maps

Google Earthin/Mapsin avulla voi matkustaa maailman ääriin tai tutustua lähiympäristöön.
Missä on päiväkoti tai miltä näyttää oma koti ruudulta? Entäs päiväkoti tai lähipuisto, näyttääkö tutulta? Kesälomareissussa oli aivan mahtava vesipuisto, näytetään se myös kavereille.

Tästä pääset tutustumaan Google Earth:iin ja Google maps:iin.

Nostoja Yle Areenan sisällöistä

Yle Areenasta löytyy paljon opetukseen soveltuvaa materiaalia, joita on listattu alle. Esimerkiksi Nalle, ystävä-ässä -ohjelman kautta opitaan kaveritaitoja, ja erilaisten koneiden ja laitteiden toimintaan voidaan tutustua Kaikki kaikesta -ohjelman avulla.

Yle Areenan podcasteista puolestaan löytyy paljon satuja ja musiikkia, kuten Pikku Kakkosen selkosatuja ja rauhoittumistaitoja opettava Rentoudu Nallen kanssa. Näitä voi hyödyntää esimerkiksi lepohetkillä.

KATSOTTAVAT 

KUUNNELTAVAT 

Oppi ja ilo verkkopelit

Älytaululla pystyy pelaamaan ilmaisia Oppi ja ilo -verkkopelejä. Alla listatut pelit on testattu älytaululla toimiviksi.

Oppi ja ilo -verkkopelejä ei enää päivitetä, joten häiriön tullessa peli lopettaa toimintansa.

Muistipeli 2+
Etsi erot 5+
Etsi kuvasta 5+
Kirjainreitti 3+
Muistipeli 3+
Oikeaa ruokaa eläimille 3+
Ongella 4+
R/S harjoituksia 5+
Yhdistä kirjaimet 3+

Ilmaiset Oppi ja ilo -verkkopelit löydät täältä.

Quiver -sovelluksen käyttäminen

Quiver -värityskuvat

Quiver –sovelluksen avulla värityskuvat heräävät eloon ja ne ovatkin mielenkiintoista puuhaa niin lapsille kuin aikuisille. Tulosta ensin mieleinen kuva ja väritä se tarkasti kauniin väriseksi. Sen jälkeen väritetyn kuvan voi lukea Quiver-sovelluksen avulla ja hämmästyä miten se herää eloon. Helppoa ja hauskaa lisätyn todellisuuden harjoittelua.

Quiverin nettisivuilta löytyy muutamia ilmaisia värityskuvia. Ilmaiset värityskuvat tunnistaa merkinnästä FREE.

Wordwall

Wordwall -sivulta löytyy paljon erilaisia käyttäjien tekemiä pelejä ja tehtäviä. Kannattaa selata esimerkiksi onnenpyörä, korttipakka, laatikkopeli ja muistipeli kategorioita. Kirjautuneena käyttäjänä voit tehdä myös omia tehtäviä sivustolle; ilmaiseksi saa tehdä 5 tehtävää.

Digiohjaajat ovat keränneet Wordwalliin hyödyllisiä ja toiminnallisia pelejä/tehtäviä eri oppimisen alueisiin liittyen. Tässä esimerkiksi digiohjaajien tekemä onnenpyörä digisanastosta. Tunnistatko kaikki laitteet? 

 

Älytaulu tunnelman luojana

Älytaululle laitettuja kuvia voi hyödyntää taustana erilaisissa valokuvissa. Kuvatkaa esimerkiksi erilaisia ammatteja pukeutumalla roolivaatteisiin ja laittakaa kuvan taustalle ”oikea” ympäristö esim. opettaja ja taustalla luokkahuoneen kuva, palomies ja taustalla paloasema jne.

Kuvia ja videoita voi hyödyntää myös laittamalla niitä älytaulusta taustalle luomaan tunnelmaa tai rikastuttamaan leikkiä. Esimerkiksi eläinleikki saa uusia ulottuvuuksia, kun taustalla on metsä, jossa kuuluu metsän ääniä tai kylmänä päivänä takkatuli luo ihanaa tunnelmaa ryhmätilaan. Voitte käyttää valmiita kuvia tai videoita, tai ottaa itse vielä paljon hienompia!

Google Arts & Culture

Google Arts & Culture sivulta löytyy paljon erilaista tehtävää ja tutkittavaa. Lasten kanssa kivoja ovat muun muassa Blob Opera, jossa hauskat hahmot saadaan laulamaan oopperaa sekä Paint with Music, jossa piirtämällä voidaan säveltää musiikkiteos.

Lisäksi sivustolta löytyy mm. värityskuvia taideteoksista

Vierailkaa virtuaalisissa ympäristöissä

Virtuaalimuseoiden avulla voitte vierailla uusissa paikoissa lähtemättä pois päiväkodilta. Miten olisi vierailu esimerkiksi luonnontieteellisessä museossa tutkimassa vaikkapa dinosauruksen luurankoja tai virtuaalinen kierros Eduskuntatalossa? 

Virtuaalimuseoita löytyy esimerkiksi seuraavien linkkien takaa:

Digimuseo Luonnontieteellinen museo1  Luonnontieteellinen museo2 Oxfordin luonnonhistoriallinen museo museot.fi Chicagon autonäyttely 

Museovierailua voi myös muistella jälkikäteen virtuaalimuseon avulla. Oletteko käyneet esimerkiksi poliisimuseossa? Näyttikö siellä samalta kuin Poliisimuseon virtuaalinäyttelyssä?  

Papunet

Papunet saattaa olla monelle tuttu laajasta kuvapankista kuvatyökaluineen. 

Lisäksi Papunetistä löytyy paljon erilaisia pelejä ja tehtäviä. Pelien ja tehtävien avulla voi harjoitella esimerkiksi laskemista, kierrättämistä tai tunnistamaan erilaisia soittimia 

Papunetistä löytyy myös laaja valikoima selkokielisiä materiaaleja, kuten esimerkiksi verkkokirjoja.

Bouncy Balls  

Bouncy balls -sivustolla voi tutkia lasten kanssa pomppivien pallojen avulla, kuinka kova ääni ryhmätilassa on. Mitä kovempi ääni, sitä kovempaa pallot pomppivat.

Neal.fun

Neal.fun -sivustolta löytyy kaikenlaista pientä tekemistä, joista osa soveltuu hyvin myös lapsille. Pääset esimerkiksi suunnittelemaan oman iPhonen tai yrittämään piirtää täydellisen ympyrän. 

LightUp Globe

LightUp Globe –sivuston kautta pääsee tarkastelemaan maapalloa 3D- ja AR-muodoissa. Voitte tutkia esimerkiksi merien lämpötiloja tai lumen ja jään määriä. Sivustolta löytyy myös planeettoja ja muita avaruudellisia näkymiä. 

Chrome Music Lab

Chrome Music Lab – sivustolla musiikin luominen on hauskaa ja helposti lähestyttävää.  Chrome Music Labin avulla pystyy tutkimaan musiikkia ja sen yhteyksiä mm. tieteeseen, matematiikkaan ja taiteeseen. 

Quick, draw!

Kokeilkaa älytaululla Quick, draw! -peliä. Peli on kuin Piirrä ja arvaa, mutta piirtämään pääsee älytaulun näytölle.

Oletko nopeampi kuin tekoäly?

Puro education

Puro education on digitaalinen oppimisympäristö, jossa on opetussuunnitelman mukaisia opettajien suunnittelemia tehtäviä. Tehtävien avulla lasten taidot kehittyvät mm. matematiikassa, piirtämisessä ja luonnontieteissä.

Molla ABC  

Molla ABC on suomenkielinen oppimispeli kirjainten ja numeroiden piirtämisen harjoitteluun. Peli ohjeistaa mm. oikeaoppisen piirtosuunnan ja tukee käsialan kehittymistä. 

ESERO Finland

Euroopan avaruusjärjestö ESA:n koordinoiman ESERO–toiminnan tarkoituksena on edistää monilukutaitoa, tiedeoppimista ja STEM-osaamista muun muassa avaruuteen ja tähtitieteeseen liittyvien ilmiöiden kautta.

ESERO Finland –sivustolla on näihin teemoihin liittyviä myös varhaiskasvatukseen soveltuvia materiaaleja ja valmiita aktiviteetteja, sekä suomenkieliset Paxi-videot, jotka tutustuttavat lapsia avaruuteen selkeässä ja lyhyessä muodossa. Myös ESA Kids –nettisivulta löytyy paljon erilaisia materiaaleja englanniksi.

Kauanko vielä on aikaa?

Joistain älytauluista löytyy erilaisia luokkahuonetyökaluja. Yksi hyödyllisimmistä on ajastin, jonka avulla on helppo havainnollistaa esimerkiksi leikkiaikaa tai ennen ulos lähtöä käytettävissä olevaa aikaa. Ajastimen muodon saa valita, joten kannattaa kokeilla, mikä olisi omassa ryhmässä parhaiten toimiva vaihtoehto.

Muita luokkahuonetyökaluja ovat mm. Liikennevalot ja noppa. Olisiko hienoa heittää noppaa älytaulun kautta, pienen perinteisen nopan sijaan?

Suuri digitaalinen piirustuspaperi

Piirtäminen onnistuu älytaulun sisäisellä piirtosovelluksella tai esimerkiksi 3D Paintilla tietokoneeseen kytkettynä. 3D Paintilla piirretyt kuvat voidaan tallentaa tietokoneelle ja tulostaa jatkokäyttöä varten tai vain muistoksi hienosta kokemuksesta. Älytaululla on hauska piirtää yhdessä toisen kanssa!

Trageton menetelmän havainnollistaminen.

Trageton-menetelmä

Trageton-menetelmän ajatuksena on, että opitaan lukemaan kirjoittaen. Menetelmä sopii kaikille lapsille ikä- ja taitotaso huomioiden ja kirjoittaminen tapahtuu tietokoneella. Lapset kirjoittavat tietokoneella kirjaimia, numeroita ja merkkejä sellaisessa järjestyksessä kuin itse haluavat, kirjoittamiseen käytetään isoja kirjaimia.

Pikkuhiljaa kirjainten joukkoon voi alkaa muodostua esimerkiksi oman nimen kirjaimia peräkkäin tai muuten tuttuja sanoja. Pienemmille lapsille riittää, kun he saavat kokeilla kirjoittamista ja vaikka piirtää kuvan omaan tarinaansa. Viskareiden ja eskareiden kanssa harjoituksissa voidaan edetä pidemmälle.

Kirjoitukset tulostetaan, jonka jälkeen niitä aloitetaan tutkimaan. Tekstistä voidaan etsiä ja ympyröidä tai alleviivata esimerkiksi:

Kirjaimet tai numerot
Oman nimen alkukirjaimet tai kaikki oman nimen kirjaimet
Opettelussa olevat tai jo opitut kirjaimet
Tavuja
Sanoja
Pilkut, pisteet, erikoismerkit

Voidaan myös laskea, mitä kirjainta tuli eniten ja mitä vähiten. Tehtävää voidaan jatkaa vielä lisäämällä siihen piirtämistä. Jos tekstistä on etsitty A-kirjaimia, niin lapsi voi esimerkiksi piirtää kuvan, joka alkaa A-kirjaimella.

Tutkimuksia Easi-Scopella

Easi-Scope suurentaa jopa 40 kertaiseksi ja sen avulla voi innostaa lapsia tutkimaan heitä kiinnostavia esineitä. Sen avulla voidaan tarkastella ja tutkia esimerkiksi metsäretkeltä löytyneitä “aarteita”, lasten tekemiä piirroksia tai esimerkiksi omia kehonosia kuten sormia, kynsiä tai hiuksia. Easi-Scopella pystyy myös ottamaan valokuvia ja 30 sekunnin mittaisia videoita.

Langallisen Easi-Scopen saa yhdistettyä älytauluun tietokoneen kamera -sovelluksen avulla. Uusimmissa älytauluissa, joista löytyy kamera –sovellus, voit käyttää Easi-Scope mikroskooppia suoraan älytaulun kautta.

PowerPointilla tehty arvuutteluleikki diasarja.

Arvaa mikä kuva!

Avaa diaesitys tietokoneella tai älytaululla. Sinisiä laatikoita painamalla alkaa paljastua kohta kohdalta pieni osa alla olevaa kuvaa.​ Tarkoituksena on arvata, mikä asia/esine on laatikoiden takana.

Aikamittari

Ohessa oleva animaatio toimii ajan mittaamisen visuaalisena tukena. Tavoitteena on suorittaa tehtävä ennen kuin väri täyttää ”putkilon”. Valmiit ajat ovat 5, 3 ja 1 minuuttia.

Samalla voidaan mitata, kuinka nopeasti lapset saavat jonkun asian tehdyksi: viivojen perusteella voidaan laskea kuinka nopeasti jokin tehtävä suoritettiin, ja verrata sitä aiempaan suoritukseen. 

​Aikamittari

Kim-leikin kansikuva, jossa on viidakon eläimiä.

Kim-leikkiä älytaululla

Kim-leikkiä voi leikkiä myös esimerkiksi PowerPointilla tehtyjen diojen avulla.

Tarkoituksena on avata diasarja esitystilaan ja näyttää lapsille aloitusdiaa, jossa näkee kaikki leikissä mukana olevat kuvat. Kun lapset ovat painaneet mieleensä mitä kuvia aloitusdialla on, siirrytään seuraavaan diaan. Lasten tulee huomata mikä kuva puuttuu.

Kim-leikkiä jatketaan samalla tavalla diasarjan loppuun asti.

Ohessa kaksi erilaista sarjaa, mutta sarjoja on helppo tehdä PowerPointilla tai Canvalla itse lisää. Myös lapset voivat valmistaa erilaisia sarjoja toisilleen.

Piirroshahmo

Lasten piirroshahmojen animoiminen

Animated drawingsin avulla saadaan lasten tekemät piirrokset ja hahmot liikkumaan. Lapset piirtävät paperille tai tabletilla (esim. Draw & Tell -sovellus) kuvan hahmosta, jolla on selkeästi jalat ja kädet. Tämän jälkeen paperille piirretystä hahmosta otetaan valokuva tai tallennetaan sovelluksella tehty hahmo kuvakirjastoon.

Kuva ladataan Animated drawings sivustolle, jossa tekoäly skannaa sen ja tekee piirustuksesta liikkuvan. Liikkeitä on useita erilaisia, esimerkiksi juoksu, hyppiminen tai nyrkkeily. Share toiminnolla voidaan tallentaa hahmon liikettä videona kuvakirjastoon.
Huom! Ladattaviin teoksiin ei kirjoiteta lasten nimiä tai muitakaan tietoja.