Digi-ihana vaka päivittyi digisuunnitelmaksi

Lapsi tabletilla

Tampereen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digisuunnitelman päivitys tuli ajankohtaiseksi, kun varhaiskasvatus sai Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän valtionavustuksen varhaiskasvatuksen digitaalisiin taitoihin ja osaamiseen liittyvän hyvän pedagogisen toiminnan kehittämiseen osana Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaa. Yhtenä avustuksen tavoitteena oli paikallisen digisuunnitelman päivittäminen, vastaamaan uusien lukutaitojen osaamisen kuvauksia. Tampereella hanke kantaa nimeä Tampereen varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalisen osaamisen kehittäminen.

Digi-ihana vaka ja esiopetus –verkossa oleva digisuunnitelma

Tampereen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen päivitetty digisuunnitelma tehtiin verkkoon aihetta mukaillen, ja jo olemassa olevan tiedon hyödyntämiseksi, sillä Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman aikaan eri toimijat loivat verkkoon paljon hyvää materiaalia tiedon käytäntöön jalkauttamiseksi.

Digisuunnitelmaa päivitettäessä ei koettu tarpeelliseksi lähteä luomaan jo olemassa olevaa materiaalia uudelleen, vaan haluttiin hyödyntää ja koota yhteen hyviä materiaaleja alkuperäisiin lähteisiin linkittämällä.

Digisuunnitelma päätettiin liittää osaksi jo olemassa olevaa Digi-ihana vaka -sivustoa, jonka johdosta sivu sai uuden nimen lisäksi myös päivitetyn ulkoasun ja toimii täten kokonaisuudessaan Tampereen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digisuunnitelmana. Digi-ihana vaka ja esiopetus -sivuston päivittämisestä vastaa Tampereen varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalisen osaamisen kehittäminen -hankkeen koordinaattori yhdessä digiohjaajien kanssa. Hanke jatkuu toukokuun 2024 loppuun asti.

Lasten digitaitojen edistäminen on myös varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tehtävä

Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tehtävänä on lasten digitaalisen osaamisen tukeminen sekä lapsen suojelemisen ja kehittyvän itsenäisyyden tasapainon ylläpitäminen yhteistyössä huoltajien kanssa. Digitaalisten teknologioiden käytön harjoittelu ehkäisee eriarvoisuutta ja mahdollistaa uusia kanavia lasten näkemysten huomioimiseen. Näiden tavoitteiden toteutumisen edellytyksenä on, että henkilöstöllä on riittävät tiedot ja taidot digipedagogiikan toteuttamiseen.

Henkilöstön tulee myös osata kertoa huoltajille varhaiskasvatussuunnitelmaan ja esiopetuksen opetussuunnitelmaan pohjaten, miksi digitaitojen harjoitteleminen on tärkeää jo pienten lasten kanssa. Tähän tarkoitukseen ja huoltajien aiheeseen tutustumiseksi on julkaistu digisuunnitelman oheismateriaalina pdf-muotoinen ”Digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa – infopaketti koteihin”.

Kolmen digisuunnitelmassa olevan videon aloitusdiat

Digisuunnitelma henkilöstön digiosaamisen tukena

Digisuunnitelman etusivulta löytyy varhaiskasvatusjohtaja Elli Rasimuksen alkusanat. Alkusanat johdattavat digisuunnitelman tietojen ja taitojen harjoittelun pariin. Ensimmäisenä kokonaisuutena on digipedagogiikkaa käsittelevät osio. Osiosta löytyy kolme videota, jotka johdattavat uusien lukutaitojen osaamisen kuvauksiin. Digipedagogiikka -sivulla pääsee lisäksi lukemaan lainauksia paikallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta ja esiopetuksen opetussuunnitelmasta. Niitä löytyy myös muilta digisuunnitelman sivuilta.

Digisuunnitelmaa lukiessa henkilöstön on tärkeää pohtia, miten asiat näyttäytyvät tällä hetkellä oman ryhmän arjessa ja olisiko johonkin asiaan syytä panostaa enemmän. Pohdinnan arvioista on myös, voisivatko digivälineet mahdollistaa uudenlaista toimintaa esimerkiksi tuottamisen tai itseilmaisun suhteen. Tai voisiko esimerkiksi iPadia hyödyntää enemmän pedagogisen dokumentoinnin välineenä? Asiat kannattaa kirjata myös osaksi ryhmän pedagogista suunnitelmaa eli RYPSiä.

Näiden pohdintojen tueksi digisuunnitelma tarjoaa muun muassa ohjeita laitteiden ja sovellusten käyttöön ja ideoita digivälineiden pedagogiseen hyödyntämiseen sekä kattavan linkkivinkki -sivun. Vinkkien ja kuvallisten ohjeiden avulla on helppo lähteä tutustumaan yksikössä oleviin digilaitteisiin ja kokeilla uutta idea kerrallaan.

Omien digitaitojen pohtimisen tueksi digisuunnitelmasta löytyy Henkilöstön digiosaamisenportaat. Käy kurkkaamassa millä portaalla olet tällä hetkellä; ovatko kaikki 1.portaan asiat hallussa? Suosittelen tutustumaan ajan kanssa myös Digiturvallisuus ja tekijänoikeudet -osion sisältöön. Mikäli kaipaat apua jonkin asian harjoittelemiseen tai uuden kokeileminen tuntuu pelottavalta, digiohjaajien tukea on mahdollista hyödyntää vielä tämän toimintakauden ajan.

Ottakaa Digi-ihana vaka ja esiopetus ahkeraan käyttöön ja osaksi toiminnan suunnittelua. Ja olkaa yhteyksissä niin pohditaan, mitä mukavaa voitaisiin suunnitella sinun ryhmääsi yhdessä digiohjaajien kanssa 😊

Innokkain terkuin

digikoordinaattori Annika Väinä

Kuva: Laura Happo, Tampereen kaupunki