Digitaidot haltuun!

Digitaalisuus on nykyään osa yhteiskuntaa, ja vaikuttaa siten myös lasten elämään monin eri tavoin. Digitaalisuuteen liittyy paljon hyötyjä, joita meidän ammattilaisten tulee mahdollistaa lapsille Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti varhaiskasvatuksen arjessa. Hyötyjen lisäksi lapsilla on oikeus saada myös oppia digitaalisten ympäristöjen riskeihin liittyen. Lasten huoltajien lisäksi me, varhaiskasvatuksen väki, olemme merkittävässä roolissa näiden taitojen harjoittelemisen suhteen lapsen opinpolun alkutaipaleella.

Mikä on Digi-ihana vaka?

Opetus ja kulttuuriministeriö myönsi Tampereen kaupungin varhaiskasvatukselle avustuksen Varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalisen osaamisen kehittämiseksi. Avustuksella palkattiin viisi digiohjaajaa sekä koordinaattori. Digiohjaajat ja koordinaattori toimivat sivuston ylläpitäjinä avustuksen käyttöajan eli vuoden 2023 loppuun asti.


Digi-ihana vaka -sivuston tarkoituksena on tarjota Tampereen varhaiskasvatuksen väelle tietoa, vinkkejä ja linkkejä työn tueksi. Tietoa on netti pullollaan, joten tavoitteenamme on koota hyödyllisimmät julkaisut, vinkit, linkit ja ohjeet saman sivuston alle, josta ne on helppo kaikkien löytää. Sivusto päivittyy viikoittain. Lisäksi kaksi kertaa kuussa, parittomilla viikoilla, julkaistaan blogikirjoitus. Blogien taustalla voivat olla niin digiohjaajat, koordinaattori tai joku muu aiheesta kiinnostunut kirjoittaja.


Digi-ihana vaka pitää sisällään digiohjaajien työnkuvan esittelyn, digipedagogiikan taustalla olevan teorian kuvauksen, sekä runsaasti erilaisia vinkkejä ja linkkejä yhdessä arjessa lasten kanssa toteutettavaksi. Lisäksi sivustolle kootaan tarpeellisia ohjeistuksia ja lomakkeita.

Tulosta tästä talteen Digi-ihana vaka -sivuston mainosjuliste.

Uudet lukutaidot -kehittämisohjelma digipedagogiikan tukena

Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma määrittää, että lasten digitaalista osaamista tulee kehittää Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman mukaisesti. Käytännössä digitaalisen osaamisen kehittäminen tapahtuu osana kokopäiväpedagogista arkea. Henkilöstöllä on merkittävä rooli tutustuttaa lapset turvalliseen ja vastuulliseen mediavälineiden ja -sisältöjen käyttöön sekä johdattaa keskusteluita erilaisten asioiden pohtimisen ja arvioimisen äärelle. Perimmäisenä tavoitteena on tarjota lapselle hyvät lähtökohdat digimaailmaan yhteistyössä huoltajien kanssa.


Digitaalisen osaamisen lisäksi Uudet lukutaidot -kehittämisohjelma tähtää lasten ja nuorten medialukutaidon ja ohjelmointiosaamisen vahvistamiseen. Uudet lukutaidot pitävät sisällään kuhunkin osaamisen alueeseen liittyvät osaamisen kuvaukset, joiden mukaisesti taitojen harjoitteleminen on helppo ottaa osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Uusien lukutaitojen sisällöt on suunniteltu jatkumoksi varhaiskasvatuksesta aina peruskoulun loppuun asti. Osaamisen kuvaukset on kirjoitettu varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa kuvaamaan hyvää pedagogista toimintaa, tarjoten konkreettisia vinkkejä toiminnan suunnittelun tueksi, jotta jokaisella lapsella olisi tarvittava osaaminen ennen koulupolulle siirtymistä.


Digitaalisuuden, medialukutaidon sekä ohjelmointiosaamisen läsnäolo osana varhaiskasvatuksen arkea on velvoittavaa varhaiskasvatussuunnitelmaan pohjaten. Kyse ei siis ole mielipideasiasta, vaan jokaisen kasvattajan tulee huomioida näiden osa-alueiden toteutuminen osana varhaiskasvatusarkea. Varhaiskasvatussuunnitelman lisäksi lasten oikeudesta digitaitojen oppimiseen on määrittänyt myös YK:n lapsen oikeuksien komitea (Yleiskommentti nro 25, 2021).

Digitaidot varhaiskasvatuksen arjessa

Varhaiskasvatussuunnitelman digisisältöjen ja Uusien lukutaitojen ottaminen osaksi arkea, tapahtuu oman lapsiryhmän ikä- ja taitotaso sekä henkilöstön osaaminen ja resurssit huomioiden. Liian suuria paloja ei kannata haukata kerralla, vaan asiaa voi pilkkoa pieniin murusiin ja lähteä niistä liikkeelle. Tärkeää on myös oivaltaa, että etenkin medialukutaitoon ja ohjelmointiosaamiseen liittyen on paljon asioita, joita arjessa jo tehdään. Lukemalla Uusien lukutaitojen osaamisen kuvauksia, on helppo oivaltaa, mihin osioon esimerkiksi kirjojen lukeminen, erilaisten kuvien tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen, liikennevalojen toiminnan havainnointi tai hauskojen satujen äänittäminen sisältyvät.


Työssäni olen havainnut käytävän keskustelua digitaalisten laitteiden käytön tarpeellisuudesta sekä laitteiden määrän vähyydestä. On selvää, että digitaaliset välineet helpottavat ja monipuolistavat toimintaa, mutta niiden käyttö ei ole välttämättömyys taitojen harjoittelemiselle. Laitteiden käytön tarpeellisuutta määrittää se, miten ja millaisessa tarkoituksessa laitetta käytetään. Mikäli esimerkiksi tablettia käytetään ”lapsenvahtina” tai palkintona halutusta käytöksestä, lienee selvää, että se ei ole pedagogisesti perusteltua varhaiskasvatustoimintaa. Jos tabletin antia puolestaan hyödynnetään esimerkiksi värien, kirjainten tai numeroiden harjoitteluun, valokuvien ottamiseen tai animaation tekemiseen, on sen käytölle helppo löytää pedagogiikkaan pohjaavat perusteet.

Digivälineet (mm. älypuhelimet, tabletit, kamerat ja nauhurit) ovat myös oivallinen pedagogisen dokumentoinnin apuväline. Jo pelkästään tabletin ominaisuuksien ja sovellusten monipuolisella hyödyntämisellä pääsee pitkälle. Vinkkejä ilman laitteita toteutettavaan toimintaan löydät otsikon ”Vinkit” alta.

Voit halutessasi testata oman Digiprofiilisi. Sitran Digiprofiilitesti testaa tietojasi, asenteitasi ja toimintaasi verkossa. Tulos tarjoaa sinulle yksilöllisiä vinkkejä omien tietojesi hallintaan.

Digiohjaajat ja Digi-ihana vaka digirohkeuden edistäjinä ja toiminnan suunnittelun tukena

Digi-ihana vaka ei suinkaan ole digiohjaajien ja koordinaattorin päätyö. Tärkeimpänä työtehtävänämme on toimia yksiköissä varhaiskasvatuksen väen rinnalla: opastamassa digitaalisuuteen, ohjelmointiosaamiseen ja mediataitoihin liittyvien asioiden äärelle. Digiohjaajien osaamista kannattaa hyödyntää matalalla kynnyksellä niin toiminnan suunnittelussa kuin esimerkiksi laitteiden tai sovellusten käyttöön liittyvissä haasteissa. Autamme tarvittaessa kädestä pitäen ja meille saa esittää ”tyhmiäkin” kysymyksiä. Käymme myös erittäin mielellämme yksiköissä keskustelemassa digipedagogiikkaan liittyvistä asioista. Yhteystietomme löytyvät otsikon ”Digiohjaajat” alta.


Toiveenamme on Digi-ihana vaka -sivuston aktiivinen käyttöön ottaminen. Toivottavasti sivustosta on hyötyä ja siten löytää ahkeraan käyttöön. Vinkkaathan tästä myös työkaverillesi. Varhaiskasvatuksen väen lisäksi myös asiasta kiinnostuneet huoltajat voivat aiheeseen tutustumassa ja vinkkejä etsimässä.


Jos toivot sivustolle lisättävän vinkkejä jotain tietystä aiheesta tai jonkin ohjeen, haluaisit kutsua Digiohjaajan yksikköösi tai olisit innokas kirjoittamaan sivustolla julkaistavan blogitekstin, älä epäröi ottaa yhteyttä. Lisäähän siis Digi ihana vaka suosikkeihisi ja palaa taas katsomaan, mitä uutta olemme sivulle lisänneet.

Kivaa alkanutta vuotta kaikille, kevättä kohti mennään jo!
Digiterkuin Annika Väinä, Digikoordinaattori

Vinkkinä!

Viikolla 5 eli 30.1.-3.2.2023 on tulossa Uutisten viikko. Uutisten viikko antaa lapsille ja nuorille työkaluja kriittiseen medialukutaitoon, oman media-arjen peilaamiseen sekä aktiiviseen osallistumiseen ja vaikuttamiseen. Vuoden 2023 Uutisten viikon slogan on ”Ymmärrä tulevaisuuttasi”.

Ja heti perään Mediataitoviikko viikolla 6 eli 6.-12.2.2023. Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Mediataitoviikon vinkit 2023- vihkonen löytyy tämän linkin takaa.

Ota seurantaan myös Tampereen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oma Instagram-sivusto @trevarhaiskasvatusesiopetus. Siellä on tarjolla paljon mielenkiintoista materiaalia vakan ja esiopetuksen toimintaan liittyen.