Perhesanat

äiti = mother / mum
isä = father / dad
sisko = sister
veli = brother
isoäiti = grandma
isoisä = grandpa
täti = aunt
setä = uncle
serkku = cousin
äitipuoli = stepmother
isäpuoli = stepfather
siskopuoli = stepsister
velipuoli = stepbrother

Lataa perhe-sanasto englanniksi (pdf)

Virittäytyminen

Tunnin voi aloittaa keskustelemalla siitä, keitä oppilaiden mielestä perheeseen kuuluu. Näitä sanoja voisi koota näkyville, esim. piirtämällä. Kun on opettajan mielestä riittää, niin voidaan pohtia, mitä perheenjäsenet olisivat englanniksi tai kuunnella perhelaulu esim. YouTubesta. Tämän jälkeen voisi leikkiä tai askarrella fiktiivisen “oman perhe” -sukupuun.

Opettaja voi kysyä, jos oppilaat osaavat jo joitain perhesanoja englanniksi tai muilla kielillä. Halutessa perhesanastoa voi kuunnella alkupaloiksi esim. ruotsiksi tai saksaksi ja tämän jälkeen englanniksi. Tai toisinpäin, ensin englanniksi ja sitten muilla kielillä. Tällöin oppilailta voi kysyä, tunnistivatko sieltä kenties jotain tuttua. Toki voi myös “laulubongata” eli etsiä kuunnellen lauluista joitain tiettyjä sanoja, mitkä opettaja on antanut etukäteen.

Toiminnalliset vinkit

Oma perhe -sukupuu: Askarrellaan “oma perhe” (mielellään fiktiivinen sukupuu), eli leikataan lehdistä / piirretään kuvia, joista rakennetaan paperille oma sukupuu. Opettaja päättää perheen laajuuden, eli sen mitä kaikkia perheenjäseniä tulee olla. Huom! Tässä on hyvä keino esim. lemmikkien kertaamiseen / esittelyyn, mikäli oppilas haluaa perheeseensä liittää lemmikkejä.

Peli-ideat

Bingo

Leikit

Bang
Catch
Hedelmäsalaatti
Kaboom
Hot ball
Snatch
Password
Kärpäslätkä
Jäätelötikut (esim. 2. lk, sillä pitää osata lukea)

Muita vinkkejä

Dialogi, jossa kertautuu esim. tervehdykset. Dialogia voi harjoitella ensin lyhyemmällä pätkällä ja siten lisätä ainesta, kun edelliset osiot osataan. Jos opettajalla sattuu olemaan ihmiskäsinukkeja / legoukkoja / muita ihmisen näköisiä leluja (myös itseaskarrellut sorminuket käyvät), niin niiltä voi antaa oppilaille leikittäväksi & lyhyen dialogin tueksi. Dialogi kertaisi tervehdyksiä, esim. A: “Hello!” B: “Hello!” A: “What’s your name?” B: “My name is X and I’m a grandpa. What’s your name?” A: “My name is Y and I’m a son.” B: “ Okay. Bye-bye!” A: “Bye!” Ensin siis voidaan harjoitella esim. pelkillä tervehdyksillä, sitten lisätä nimen kysyminen ja tämän jälkeen sukulaisuussana.

Drillaus opettajan valitsemilla perhesanoilla (tarvitaan kuvakortit, esim. lehdestä leikattuja kuvia): Opettaja on etukäteen käynyt laittamassa oppitilan seinille kuvakortit. Opettajan johdolla käydään kortti kerrallaan: opettaja sanoo sanan ensin muutaman kerran ääneen ja yhdistää haluamansa liikkeen kuvaan. Oppilaat toistavat sanaa ja liikettä opettajan johdolla. Kun vaikuttaa, että sana on muistettu, siirrytään seuraavan sanan luo. Näin edetään, kunnes haluttu määrä kuvakortteja on käyty läpi. Tämän jälkeen kootaan oppilaat oppitilan keskelle ja opettaja pyytää siirtymään jonkin tietyn kuvakortin luo (esim. Where’s mother? Mother?) Oppilaat siirtyvät oikean kuvakortin luo. Jos oppilaat ovat väärän kortin luona, opettaja sanoo esim. “No. That’s not mother. Try again.” ja jos kortti on oikea: “ Yes. That’s mother. Good work!”. Leikkiä jatketaan opettajan sopivaksi katsoman ajan.

Kuvakorttien käyttövinkit

Kärpäslätkä