Perhesanat

äiti = mamá
isä = papá
sisko = hermana
veli = hermano
isoäiti= abuela
isoisä = abuelo
täti = tía
setä = tío
serkku = primo/prima
äitipuoli = madrastra
isäpuoli = padrastro
siskopuoli = hermanastra
velipuoli = hermanastro

Lataa perhesanat-sanasto espanjaksi (pdf)

Virittäytyminen

Tunnin voi aloittaa juttelemalla siitä, keitä oppilaiden mielestä perheeseen kuuluu. Näitä voisi koota näkyville, esim. piirtämällä. Tässä kohtaa voi kertoa kulttuurierosta Suomen ja espanjankielisten maiden välillä, joissa perhe on todella tärkeä ja kooltaan suuri verrattuna suomalaiseen perhekäsitykseen. Sitten voidaan pohtia, mitä perheenjäsenet olisivat espanjaksi tai kuunnella perhelaulu esim. Youtubesta. Tämän jälkeen voisi leikkiä tai askarrella fiktiivisen “oman perhe” -sukupuun.

Opettaja voi kysyä, jos oppilaat osaavat jo joitain perhesanoja espanjaksi tai muilla kielillä. Halutessa perhesanastoa voi kuunnella alkupaloiksi esim. englanniksi tai ruotsiksi ja tämän jälkeen espanjaksi. Tai toisinpäin, ensin espanjaksi ja sitten muilla kielillä. Tällöin oppilailta voi kysyä, tunnistivatko sieltä kenties jotain tuttua. Toki voi myös “laulubongata” eli etsiä kuunnellen lauluista joitain tiettyjä sanoja, mitkä opettaja on antanut etukäteen.

Toiminnalliset vinkit

Oma perhe -sukupuu: askarrellaan “oma perhe” (mielellään fiktiivinen sukupuu), eli leikataan lehdistä / piirretään kuvia, joista rakennetaan paperille oma sukupuu. Opettaja päättää perheen laajuuden, eli sen mitä kaikkia perheenjäseniä tulee olla. Tässä on hyvä keino myös esim. lemmikkien kertaamiseen / esittelyyn, mikäli oppilas haluaa perheeseensä liittää lemmikkejä.

Peli-ideat

Bingo

Leikit

Bang
Catch
Corner
Hedelmäsalaatti
Hot ball
Jäätelötikut (esim. 2lk -> sillä pitää osata lukea)
Kaboom
Kärpäslätkä (kuvia löytyy netistä)
Myrkkysieni
Password
Snatch

Kuvakorttien käyttövinkit

Kärpäslätkä (kuvakortteja löytyy netistä)

Muita vinkkejä

Dialogi, jossa kertautuu esim. tervehdykset. Dialogia voi harjoitella ensin lyhyemmällä pätkällä ja siten lisätä ainesta, kun edelliset osiot osataan. Jos opettajalla sattuu olemaan ihmiskäsinukkeja / legoukkoja / sorminukkeja, niin niiltä voi antaa oppilaille leikittäväksi ja lyhyen dialogin tueksi. Dialogi kertaisi tervehdyksiä, esim.
A: “¡Hola!”
B: “¡Hola!”
A: “¿Cómo te llamas?”
B: “Me llamo X y soy abuelo. ¿Cómo te llamas?”
A: “Me llamo Y y soy primo.”
B: “Vale. ¡Adiós!”
A: “¡Adiós!”
Ensin siis voidaan harjoitella esim. pelkillä tervehdyksillä, sitten lisätä nimen kysyminen ja tämän jälkeen sukulaisuussana.

Drillaus opettajan valitsemilla perhesanoilla (tarvitaan kuvakortit, esim. lehdestä leikattuja kuvia). Opettaja on etukäteen käynyt laittamassa oppitilan seinille kuvakortit. Opettajan johdolla käydään kortti kerrallaan: opettaja sanoo sanan ensin espanjaksi muutaman kerran ääneen ja yhdistää haluamansa liikkeen kuvaan. Oppilaat toistavat sanaa ja liikettä opettajan johdolla. Kun vaikuttaa, että sana on muistettu, siirrytään seuraavan sanan luo. Näin edetään, kunnes haluttu määrä kuvakortteja on käyty läpi. Tämän jälkeen kootaan oppilaat oppitilan keskelle ja opettaja pyytää siirtymään jonkin tietyn kuvakortin luo (esim. ¿Dónde está la mamá? Mamá?) Oppilaat siirtyvät oikean kuvakortin luo. Jos oppilaat ovat väärän kortin luona, opettaja sanoo esim.: “No. No es la mamá. Inténtadlo otra vez.” ja jos kortti on oikea: “Sí. Es la mamá. ¡Buen trabajo!”. Leikkiä jatketaan opettajan sopivaksi katsoman ajan.