Perhesanat

äiti = mutter
isä = vater
sisko = schwester
veli = bruder
isoäiti = groβmutter
isoisä = groβvater
täti = tante
setä = onkel
serkku = cousin / cousine
äitipuoli = stiefmutter
isäpuoli = stiefvater
siskopuoli = stiefschwester
velipuoli = stiefbruder

Lataa perhesanat-sanasto saksaksi (pdf)

Virittäytyminen

Tunnin voi aloittaa juttelemalla siitä, keitä oppilaiden mielestä perheeseen kuuluu. Näitä voisi koota näkyville esimerkiksi piirtämällä. Kun opettajan mielestä riittää, niin voidaan pohtia, mitä perheenjäsenet olisivat saksaksi tai kuunnella perhelaulu. Tämän jälkeen voisi leikkiä tai askarrella fiktiivisen “oma perhe” -sukupuun. 

Opettaja voi kysyä, jos oppilaat osaavat jo joitain perhesanoja saksaksi tai muilla kielillä. Perhesanastoa voi kuunnella alkupaloiksi esim. ruotsiksi tai englanniksi ja tämän jälkeen saksaksi. Tällöin oppilailta voi kysyä, tunnistivatko sieltä kenties jotain tuttua. Toki voi myös “laulubongata” eli etsiä kuunnelluista lauluista joitain tiettyjä sanoja, mitkä opettaja on antanut etukäteen. 

Toiminnalliset vinkit

Oma perhe -sukupuu: Askarrellaan “oma perhe” (mielellään fiktiivinen sukupuu), eli leikataan lehdistä / piirretään kuvia, joista rakennetaan paperille oma sukupuu. Opettaja päättää perheen laajuuden eli sen mitä kaikkia perheenjäseniä tulee olla. Tässä on hyvä keino esimerkiksi lemmikkien nimitysten kertaamiseen, mikäli oppilas haluaa liittää perheeseensä lemmikkejä. 

Leikit

Bang 

Catch 

Hedelmäsalaatti 

Kaboom 

Hot ball 

Snatch 

Password 

Kärpäslätkä  

Jäätelötikut (edellyttää lukutaitoa) 

Peli-ideat

Bingo 

Muita vinkkejä aiheen käsittelyyn

Dialogi

Dialogi, jossa kertautuu esim. tervehdykset. Dialogia voi harjoitella ensin lyhyemmällä pätkällä ja sitten lisätä ainesta, kun edelliset osiot osataan. Käsinukkeja / legoukkoja / muita ihmisen näköisiä leluja (myös itseaskarrellut sorminuket käyvät) voi antaa oppilaille leikittäväksi & lyhyen dialogin tueksi. Dialogi kertaisi tervehdyksiä, esim.
A: “Hallo!”
B: “Hallo!”
A: “Wer bist du?”
B: “Ich bin X und ich bin Mutter. Wer bist du?”
A: “Ich bin Y und ich bin Vater.”
B: “ Schön dich zu treffen!”
A: ”Schön dich zu treffen!”
Ensin siis voidaan harjoitella esim. pelkillä tervehdyksillä, sitten lisätä nimen kysyminen ja tämän jälkeen sukulaisuussana.  

Drillaus

Drillaus opettajan valitsemilla perhesanoilla (tarvitaan kuvakortit, esim. lehdestä leikattuja kuvia): Opettaja on etukäteen käynyt laittamassa oppitilan seinille kuvakortit. Opettajan johdolla käydään kortti kerrallaan: opettaja sanoo sanan ensin muutaman kerran ääneen ja yhdistää haluamansa liikkeen kuvaan. Oppilaat toistavat sanaa ja liikettä opettajan johdolla. Kun vaikuttaa, että sana on muistettu, siirrytään seuraavan sanan luo. Näin edetään, kunnes haluttu määrä kuvakortteja on käyty läpi. Tämän jälkeen kootaan oppilaat oppitilan keskelle ja opettaja pyytää siirtymään jonkin tietyn kuvakortin luo (Wo ist die Mutter?) Oppilaat siirtyvät oikean kuvakortin luo. Jos oppilaat ovat väärän kortin luona, opettaja sanoo esim.: “Nein. Sie ist keine Mutter.” ja jos kortti on oikea: “ Genau! Sie ist die Mutter”.